Passera genom olåst grind/bom?

Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-12-16/12:28

När man är ute på trevlig grusåka så träffar man ofta på bommar och grindar, om de är stängda men olåsta får man då öppna, passera och stänga grinden/bommen efter sig? Förutsatt förstås att det inte finns nån skylt som förbjuder körning.

Det kan förstås vara väldigt olämpligt om det finns djur på andra sidan, men ibland kommer man ut från en trevlig väg genom skogen och närmar sig civilisationen igen och utfarten är blockerad av en grind, skall man då vända och köra tillbaka hela vägen tillbaka eller FÅR man passera om man stänger efter sig.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kovlingen » 2009-12-16/13:47

Detta är min egen tolkning .

Tror att det är så att en privatväg som är skyltad "privat väg och fordonstrafik förbjuden"
får man inte åka . Privat väg med låst bom får nog räknas som förbjuden .
MEN ! har vägbygget utförts med bidrag från staten får man åka där .

( med detta menas en fullt körbar väg )

Det kan säkert finnas undantag .
Någon som vet mer kan kanske rätta mej i det jag har fel .

Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-12-16/14:03

Japp, skyltad och låst bom förstår jag, men OLÅST grind/bom utan skylt?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav MortenL » 2009-12-16/14:40

Om du kör på väg *) och inga förbudskyltar finns och du inte, efter grinden, kör för nära privat tomt går det väl bra att öppna, köra igenom och stänga grinden?

*) Förordning om vägtrafikdefinitioner, § 2:
• Väg: En sådan väg ... som allmänt används för trafik med motorfordon.
• Terräng: Ett område som inte är väg.
MortenL
 

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav HMRHMR » 2009-12-16/17:38

Olåst bom eller hänge får man allt passera. Viktigt att stänga efter sig så att inte boskapen rymmer.

Såvitt jag förstår så finns inget som hindrar att en djurägare med boskap på båda sidor om en väg med bidrag eller servitut sätter upp en grind. Så länge det är rimligt enkelt att passera så är det nog tillåtet att göra så.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Robert Olausson » 2009-12-16/21:28

"Boxerknutte"
R1150RT -01
R80"GS" -83 (Gamle Svarten)
R80GS-90
GasGas
Användarvisningsbild
Robert Olausson
 
Inlägg: 588
Blev medlem: 2005-11-04/01:00

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav MortenL » 2009-12-16/22:07

Naturvårdsverket om enskild väg:

"Motortrafik kan medföra stort slitage på en enskild väg. Därför får vägens ägare bestämma om trafik med motorfordon ska förbjudas på vägen."

"Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull."

Är tolkningen, att även om det inte finns (hemmagjord) vägmärke (förbud) får man inte köra där vägen är avstängt med bom?
MortenL
 

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kovlingen » 2009-12-16/22:24

Vägbom eller grind får nog passeras om det inte finns några skyltar .
Bara att man stänger efter sej .
Kom att tänka på olika typer av grindar och vägbommar infällda i viltstängsel .
Dom får man väl passera för att campa eller ? Dom är väl inte förbudsmärkta ?
Bara att dom skall hållas stängda .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-12-16/22:32

Grindar i viltstängsel får passeras, men de måste så klart stängas efteråt.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kovlingen » 2009-12-16/22:56

Magnus Jinstrand skrev:Grindar i viltstängsel får passeras, men de måste så klart stängas efteråt.

Helt rätt . ( Finns väl låsta grindar också tror jag ) Det kan ju finnas förbjudna vägar men
I det fallet skulle det väl ev .stå en förbudsskylt . Då måste det gälla på andra vägar också .
Finns inga skyltar om förbud eller låst bom eller grind måste det vara lagligt att åka .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav DaK » 2009-12-16/23:08

I höstas skickade min GPS (60CSx) in mig på en genväg som jag inte hade lagt i rutten. Jag såg att jag passerade en öppen grind men då det inte fanns några förbudsskyltar tänkte jag inte mer på det. En bit in möter jag en bil på väg ut, men föraren verkar inte bry sig om mig så jag fortsätter tills vägen tar slut i ett grustag. Jag vänder för att köra tillbaka ut då jag inte hittat vägen som min GPS föreslagit. Då jag kommer tillbaks till grinden är denna låst av bilföraren och det är helt omöjligt att passera vid sidan då där ligger stora stenar. Jag lyckas då hitta vägen ut som GPS vill ta, även denna är stängd dock ingen bom men flera stora stenar som skall hindra trafik. Som tur är har jag ingen boxermotor utan lyckas klämma motorcykeln mellan stenarna och även passera grinden som är i andra änden på denna väg och komma ut på allmän väg igen.
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kovlingen » 2009-12-16/23:16

Min arbetskompis råkade ut för samma . Han hade även bett att motparten inte skulle låsa bommen
men bommen var låst när han skulle ut . Han kom ut iallafall men jag säjer inte hur ;)
Finns många puckon ute i landet och detta får man nog ha i åtanke .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kjell » 2009-12-17/22:29

Det finns oftast någon anledning till varför det har satts upp bommar.

Markägare som inte förstår sig på vår sport och blir förb....de. för att få vägen sönderkörd.
Jägare, sommarstugeägare som vill vara i fred mm.mm.

Bommarna markerar att vägen är avstängd, kanske avgrävd , används som virkesupplag . mm. mm.
Olyckor har hänt på sådana platser, i dessa fall har markägaren hållits skadeslös.

För att få ha vägar utan bommar kvar anser jag att vi skall respektera bommar och skyltar. Kolla med markägaren om det är OK att köra där.

Allt för att inte reta upp någon .

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-12-17/22:38

Kjell skrev:För att få ha vägar utan bommar kvar anser jag att vi skall respektera bommar och skyltar. Kolla med markägaren om det är OK att köra där.


Bra synpunkt!
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kovlingen » 2009-12-17/23:18

Magnus Jinstrand skrev:
Kjell skrev:För att få ha vägar utan bommar kvar anser jag att vi skall respektera bommar och skyltar. Kolla med markägaren om det är OK att köra där.


Bra synpunkt!

Och man slipper bli inlåst ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav badpitt » 2009-12-18/08:42

Kjell skrev:Det finns oftast någon anledning till varför det har satts upp bommar.

Markägare som inte förstår sig på vår sport och blir förb....de. för att få vägen sönderkörd.
Jägare, sommarstugeägare som vill vara i fred mm.mm.

Bommarna markerar att vägen är avstängd, kanske avgrävd , används som virkesupplag . mm. mm.
Olyckor har hänt på sådana platser, i dessa fall har markägaren hållits skadeslös.

För att få ha vägar utan bommar kvar anser jag att vi skall respektera bommar och skyltar. Kolla med markägaren om det är OK att köra där.

Allt för att inte reta upp någon .

Kjell


Håller inte med riktigt, det finns ju vägar tex denna på bilden det är en lååång väg med massor av grindar, det är en gemensamhetsväg så att de olika bönderna kommer åt sina marksnuttar där det går djur som betar, just här var det massor med får. (Här FÅR man köra :) )
Självklart kan ingen hindra dig att köra där, det är en gemensam väg, självklart tar man hänsyn och stänger grindar och kör försiktigt förbi djuren så de inte får panik.
Bilagor
090812%20019.jpg
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Passera genom olåst grind/bom?

Inläggav Kjell » 2009-12-18/12:22

Självklart kan ingen hindra dig att köra där, det är en gemensam väg, självklart tar man hänsyn och stänger grindar och kör försiktigt förbi djuren så de inte får panik.[/quote]


Ingen regel utan undantag. Ditt resonemang är OK , det viktigaste är att använda sunt förnuft intte fara fram som en stolle, skrämma djur och människor. Det skapar bara irritation och försäämrar vårt rykte.

Kjell
Kjell
 
Inlägg: 191
Blev medlem: 2000-05-11/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst