grus med packning r1200gs

grus med packning r1200gs

Inläggav eccentric » 2010-04-22/00:40

Ska ta en 3-4 dagars grustur i maj med några vänner. Vi ska bo i stugor längs vägen så vi kommer inte ha jättemycket packning. Jag har BMWs orginalväskor på sidorna och på toppen som alla 3 går att göra stora eller "små".

Står inför följande val:

1. Endast sidoväskor på minsta läget
2. Top box på högsta läget samt en mindre ryggsäck
3. En vattentät 50l säck över passagerar- och pakethållaren

Mestadels lättare packning men som ni förstår även en del verktyg. Vi siktar på att åka 70% grus och det kommer säkert bli en och annan stig. Gissningsvis ca 30 mil per dag.

På 3-4 dagar kan man ju klara sig med väldigt lite packning men när man ändå har packväskor skulle det ju vara skönt att ta med sig lite mer grejer samt att det är smidigt att handla med sig en öl till verandan på kvällen.. Vad hade ni valt och vad är er erfarenhet av att köra grus med packning?

/d
Boxer med 2 hjul: r1200gs 2008
http://drthings.posterous.com/
Användarvisningsbild
eccentric
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-05-28/21:08

Re: grus med packning r1200gs

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-04-22/06:55

Jag har kört grus med alla väskor på min GSA, men det är inte roligt, det blir mer transport än nöje, även om det är coolt att känna sig som Ewan och Charlie.
Jag föredrar absolut en packrulle, jag brukar ta bort passagerarsätet och strappa fast packrullen med biltemas lastnät så att den blir så kompakt som möjligt och inte hoppar omkring. Man får även plats med en ryggsäck och lite småprylar under lastnätet.
Om du orkar är en ryggsäck bra, men jag är inte proffsig nog att orka med det, bara en 2 liters camelback i så fall. Om du har en liten tankväska så kanske du kan packa med några pilsner i den, bra att få vikten framåt, men den får inte vara i vägen när du står upp och hänger över styret.
Varje kilo extra på hojjen känns när man kommer på stigar.

Vill man ta på spenderbyxorna så finns det perfekta mjuka väskor för grusäventyr, så man får vikten lågt och nära centrum, Giant Loop eller Dirtbagz.

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: grus med packning r1200gs

Inläggav eccentric » 2010-04-22/08:00

hm kanske får bli någon typ av vattentät packsäck där bak helt enkelt!

Man vill ju inte köra som Ewan... men väskorna verkar ju göra det lätt för charlie att wheela alla fall :D

Tack för tipset Magnus. Några andra som har funderingar och erfarenheter av detta?

/d
Boxer med 2 hjul: r1200gs 2008
http://drthings.posterous.com/
Användarvisningsbild
eccentric
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2009-05-28/21:08


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst