Grus bus

Grus bus

Inläggav Lucas F » 2010-05-02/08:19

Tja.
Åker en TT600R när jag vill grus busa med grabbarna i vanliga fall, en hoj som jag finner alldeles lagom med 600 mils servicintervall, 127 kg lätt, 8 L tank.... Har konverterat vakum sidan i sekundär förgasaren och drevat om ett par kugg till i år och hon ger nu en betydligt bättre gas respons och går som en dröm.

Var med på knutby rundan i höstas med TTR´n och blev inspirerad av tuunga grabbarna "bumse åkarna" som sladdade fram på gruset i norrort.

Så efter lite enkla förberedelser så var det dags i går, slängde ut en blänkare om "snabbträff" söder om stan trots "barkarby", dock så 10.05 gled jag iväg ensam mot vida äventyr.

Tog det såklart därför riktigt lugnt och fint för att testa lite till Snöåbruks svängen, här följer några minuter.. 9 tror jag det blev nerklippt till ca.

Och vi blev riktigt nyfikna på varandra "bettan" och jag innan dagens slut, känner idag av lite återfunna muskler i överkroppen, inget allvarligt konstigt nog.

Hur som håll tillgodo... ja la klippet på You Tube, så här är länken för er som vill se hur det gick!

http://www.youtube.com/watch?v=2rBeCCzdypw

Upptäckte dessa brister till Snöåbruk.

Behöver höja sadeln 7-10 cm
Bygga på fot bromsen 40-50 mm uppåt.
Bredda växelspaken 20-30 mm.
Förlänga fram skärmen i neder kant.


OBS !! "bettan" har gått 102300 km (tio tusen mil) nu och lyssna på motorljudet... En ren dröm!!!
Senast redigerad av Lucas F 2010-05-02/09:47, redigerad totalt 1 gång.
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00

Re: Grus bus

Inläggav S-J » 2010-05-02/08:58

Trevlig film. Va bra sugen att hänga på men då man har familj som redan hade bokat upp dagen igår så funkade det inte.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Grus bus

Inläggav Lucas F » 2010-05-03/19:31

S-J skrev:Trevlig film. Va bra sugen att hänga på men då man har familj som redan hade bokat upp dagen igår så funkade det inte.


Okey, hade varit trevligt. Det blev en hel del stopp efter vägen då jag kollade, mätte och stälde in lite olika saker så det fanns säkert en mening att jag blev själv, men tack i alla fall.


Har byggt om sadeln idag, höjde den med 10 cm och vilken skillnad det blev, en helt ny hoj, fram med styret lite också och vi blev "kompisar" direkt. Tio centimeter är riktigt mycket, men det blev helt perfekt. Kommer bilder i morgon på nya sadeln!
Känns som en grym enduro maskin nu, ska bli jätte kul att åka med och köra lite grusväg i helgen med BMW klubben.... Grus för alla.

Ha det så syns vi på vägarna
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00

Re: Grus bus

Inläggav Olle Ahlsen » 2010-05-03/21:41

Det är bra att du håller på å värmer upp dig inför Snöå. Vi åker upp å rekar på onsdag å hoppas att vägarna är farbara. Mer info och GPSrutter kommer efter vår rekning..
Olle Ahlsén
D7 ABC län
BMW MC-klubben Sverige
BMW S1000R
KTM690
Användarvisningsbild
Olle Ahlsen
 
Inlägg: 348
Blev medlem: 1997-07-07/01:00

Re: Grus bus

Inläggav Lucas F » 2010-05-04/11:02

Olle Ahlsen skrev:Det är bra att du håller på å värmer upp dig inför Snöå. Vi åker upp å rekar på onsdag å hoppas att vägarna är farbara. Mer info och GPSrutter kommer efter vår rekning..


Tjena Olle.
Jaha... Är det så ni gör, spännande! Ja du vet att jag finns här såklart.

Häri ikring så kom snön innan tjälen han bli till och snön låg kvar hela vintern som ett skyddande täcke dessutom, Så nu när det väl började att smälta så rann den rakt igenom och försvann på en gång.

Efter att ha prövat nu under en längre tid så är grusvägarna, timmerbilsvägarna och lätt endurospåren i ett fantastiskt skick för att vara så här års.

Det skulle inte förvåna mig om detta "fenomen" gäller en bit upp i landet också, vi får väl hoppas att så är fallet.


Vi hörs L
2010-04-03_00002.jpg
Orginal sadel finns inte mer.
Bilagor
2010-04-02_00001.jpg
Orginal sadel antagligen extra låg + tillbehör.
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00

Re: Grus bus

Inläggav Lucas F » 2010-05-05/18:53

Höjde och breddade bromspedalen idag.
Min upplevelsa av 1150 gs "timing" i förhållandet fotpinnar och växelspak/bromspedal är.... (Och det ser ut som om reglagen inte är intryckta/tillstötta på något vis.)

... Att det inne vid fotpinnens "gångjärn/vikled" ungefär, här finns en rak linje över till växelspaken/bromspedalen, kanske det funkar för andra GS piloter, men för mig som föredrar att stå lite längre ut på fotpinnen än inne på "gånjärnet/vikleden" så missar foten/tårna precis båda reglagen när jag står upp, där av mina funderingar kring "breddningen" av dessa reglage.

Här följer några bilder.
Bilagor
2010-04-04_00002.jpg
De tre "hörn" bultarna är inte försänkta på undersitan utan blir tre styrstifft för höjningen så att höjningen inte kan vridas.
2010-04-04_00001.jpg
Alla fyra bultar sticker upp ca 4-5 mm på ovan sidan och är aning till "spettsade" i toppen. Höjningen är i "puck" höjd typ.
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst