Ny på grus, Revinge

Ny på grus, Revinge

Inläggav Janner » 2010-05-02/17:56

Hej på er alla BMW-are.

Har då varit med på kursen "Ny på grus" och det var en upplevelse. När jag fick höra om träningen uppför och nedför backar blev jag orolig. Det var inget mot vad jag kände när jag kom till platsen. Skenande puls, darrande händer och knäskålar som enbart hölls kvar av skydden i mc-kläderna.

Gamla nojjor som väcktes till liv. Har dock lärt mig att man ska ta itu med sånt, så sagt och gjort, utför backen bar det av. Och det gick förvånansvärt bra. Vilken skön känsla! Klarade av flera gånger, men jag valde att avstå från att stanna i nedförsbacken och att vända i uppförsbacken.

Vidare ner för manövergården, som sprack för min del, var fortfarande spänd och orolig. Bromsningen däremot flöt som den skulle.

Jag känner mig så nöjd med mig själv och dagen. Mer säker på min cykel har jag blivit också.

Men då till lite tankar. Jag har pratat med en del grusförskräckta personer och för dem skulle vägen till Siporex vara hemskt otäck. Av den anledningen tror jag att dagens övning hade varit enbart avskräckande för dem. Nu vet jag att det blev en ändring av plats och kanske därmed en svårare övning.

En annan tanke är att det bara förekommer gruscyklar bland instruktörerna. Jag vet att man inte kan ha en LT stående bara för att köra uppvisning på grus, men någon av er kanske är en "grusgalning" på annat än en GS (eller liknande). ;-)

Grusiga hälsningar från

Eva och Johnny
Eva Jansson

Grund- och avancerad instruktör

SMC Skåne
Användarvisningsbild
Janner
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-06-08/08:07

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav BusAnna » 2010-05-09/11:46

Åh vad kul, det där vill jag också testa! Men hur vältränad måste man vara? Klarar man det även om man är en otränad 50-kilos tjej?
Hur hittade du kursen? Jag bor i Sthlm men hittar inget liknande här.

/anna
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav wolf » 2010-05-09/20:20

Jag tycker att du, Anna, skall komma till Värmland och lära dig grusåkning.
Här åker vi nästan bara grus.
Ett bra alternativ är att komma på det sk "Svenska Rallyt" som BMW-klubben kör här i Värmland i september.
En mycket rolig aktivitet som passar alla. Allt från nybörjare till de som åkt grus ett tag.
Sen har du ju också äventyrsdagarna i Säfsen i juni.
När du väl börjat åka grus så inser du vad roligt det är. Dessutom öppnar det sig hundratals mil nya vägar.
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav Janner » 2010-05-11/07:24

Hej Anna.

Jag tittade på utbudet i dina trakter och det såg lite tunt ut, konstigt nog. Det är ju inte så att det saknas grusvägar däruppe. Tyvärr är det väl så att det behövs folk som vill hålla i sådana evenemang och det tar ju sin tid. Här i Skåne finns ett litet gäng som dels håller igång själva med ett par ordentliga turer (ca 20 mil) per säsong. Då körs det i fyra grupper med olika svårighetsgrad och med FJRen så passar enklaste bäst. De hjälper dessutom till på vår (SMC Skånes) avrostning, där de håller i grusavdelningen. För övrigt har de egen grusavrostning och då och då nån sån här kurs, vilket är ett strålande initiativ.

Och du är definitivt inte för liten eller svag. Det du behöver är en känsla av trygghet på och med din cykel, vilket också kommer öka efter en kurs. Jag har kört grusvägar hela tiden under mina mc-år (12 år) men det var först när jag började stå upp och köra som det blev väldigt mycket bättre och det var så sent som förra våren. Min stora *haha* fördel är att jag är lång, så jag når ner med fötterna bra när jag stannar (för annars ska de ju vara på fotpinnarna!), men jag är ju inget styrkemonster. Ligger min cykel ner så är det bara att be om hjälp. Och då är det ju en fördel att vara med på en tur med fler människor.

Jag såg att det finns något som heter "Södergrus" nu i slutet av maj, men att man där skulle ha en grundvana av grusvägar. För övrigt så kan jag rekommendera körningarna på Tuvängens gokartbana. Jag är själv instruktör på Lockarps gokartbana utanför Malmö och det är grymt bra träning. Det ger mer tillit till både dig själv och din cykel.

Annars får det bli en tur till Värmland!

Ha det gott, hoppas du hittar en kurs eller nån som bara gillar att lära ut :-)

/Eva
Eva Jansson

Grund- och avancerad instruktör

SMC Skåne
Användarvisningsbild
Janner
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-06-08/08:07

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav Tobbe L » 2010-05-11/11:05

Hallå
Att utbudet på gruskörning skulle vara klent innom ABC, vill jag inte hålla med om. Senast i lördags kördes "Grus för alla" med ett tjugotal deltagare, trots det tråkiga vädret. Denna körning var främst riktad till de som ej provat på gruskörning tidigare. Deltagarna delades upp i grupper efter erfarenhet. Alla typer av hojar deltog, även en HD med sidovagn.
Senare under maj kommer ABC att köra "Snöåbruk", dock ligger denna aktivitet utanför distriktets geografiska gräns.
Den 29/5 körs "Södergrus", ca 25 mil på Södermanlänska vägar.
"Grustouring Norr" i Uppland under september.
Klubbens tisdagskörningar, innehåller oftas även ett grusalternativ.
Dessutom blir det, och det är viktigt att tänka på, en rad "spontana" körningar under året. Dessa läggs ut på hemsidan, någon vecka i förväg. Dessa körningar kan vara av olika typ ex kulturgrus, höger-vänstergrus mm.
Vid samtliga typer av körningar, finns det flera olika grupper att välja mellan, när det gäller körvana.

Går vi utanför BMWklubben, så har SMC Stockholm/Uppsala kurser under året.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav BusAnna » 2010-05-11/15:14

Tack för alla svar!
Jag ska genast kolla ABC-aktiviteterna, och när jag känner mig lite morskare kanske även ta mig utanför länet för att testa lite kurser och aktiviteter.

Anna
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav Janner » 2010-05-27/06:17

Hej där igen Anna!

Spana in vad SMC har på G i dina trakter, det såg ut som åtminstone två gruskurser i nu i helgen.

Kanske nåt som passar.
Eva Jansson

Grund- och avancerad instruktör

SMC Skåne
Användarvisningsbild
Janner
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-06-08/08:07

Re: Ny på grus, Revinge

Inläggav BusAnna » 2010-05-28/06:47

Janner skrev:Hej där igen Anna!

Spana in vad SMC har på G i dina trakter, det såg ut som åtminstone två gruskurser i nu i helgen.

Kanske nåt som passar.


Tack för tips! Har dock fått för mig att jag ska testa köra på Gelleråsen med SMC på söndag så jag får skjuta på grus ett tag. Anar dock att symaskinen gör sig bättre på grus än på bana, men allt ska väl testas?
=)
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst