fyrdagars 2010

fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-05-07/21:24

Sitter hemma och smälter en lammkotlett, till min hjälp har jag ett glas rött.
Det är i detta läget som människor lätt ger vika för impulser, som tex anmäla sig till ett race.
Jag är inget undantag!

Sett ur ett mer krasst perspektiv:
Den 19Maj har jag tid hos sjukgymnast (ryggen), hoppas efter det kunna börja träna igen.
Men jag är inte så orolig, just fyrdagars är en tävling som mer liknar ett evenemang än en tävling, således behöver man snarare förbereda sig än träna.

Så! jag tänker köra i år med minimalt med träning, nöjet att uppleva kanske det bästa av södra Sverige från två hjul kommer ändå att bli för mig en kulturell höjdpunkt.

Tycker därför att någon mer från Bmw klubben borde "nappa"
Jag kommer skriva lite om fyrdagars med jämna mellanrum i denna tråd.

Tveka inte på att dra iväg en fråga om du är sugen men osäker, kanske kan jag svara kanske inte
annars finns ju hemsidan: http://www.endurosupport.se/
Dom uppdaterar förhoppningsvis med jämna mellanrum.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-05-20/19:50

Denna vardagsvecka blir de andra lik: ingen träning.
I helgen var jag med upphill och körde enduroläger på highchapparall det blev väl ett par timmars träning, fast då på min lilla Crf.
Till helgen blir det en rek. resa till Säfsen, kanske tar jag med mig MTB:n och cyklar lite.
Förra året blev det dock lite tid över för sådant, har jag tur blir det lite tid till "vanlig" mcåkning och det är alltid kul på de vägarna.
Var förresten hos sjukgymnasten i onsdags, blir nog lite gymnastik framöver.

Mvh Lars
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-05-30/18:33

Bitar faller på plats så sakteliga...

Det blir boende i tält eller bagaget på Merca vito
det ena är bra om det regnar, det andra är bra om man vill anses som normal :)

Eftersom mina ryggproblem hänger kvar har jag idag prova att lirka upp ryggen med enduro:
Kullings hemmabana med 950:n blev det!
Varvet där mäter 31 km lite drygt, tid för det 1h28min vilket borde ge ett snitt runt 20km/h, jag är nöjd med det och dessutom verkar ryggen vara ganska nöjd också -ja inte missnöjd iallafall.

Sen verkar det som jag kommer åka utan roadbook även detta år, vilket isf. lämnar en sådan ledig.
Kanske någon i klubben som vill åka med och känna på det förhoppningsvis underbara transportvägarna och kanske bära lite vatten eller frukt åt Team tryckluft.

Ska försöka hinna några varv till innan tävlingen min förhoppning är att komma ner till 1h20min
vilket borde motsvara strax under timman på en 250Fyrtakt.

Nu ska jag ut i garaget och försöka plocka ihop ett par grymma fälgar till Gs800:an
kanske åker jag på den 2011?

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-06-02/21:25

Ingen tid att förlora

tänkte jag när jag följde klubbkamraterna på ännu en träningsrunda.
Ännu varmare ännu torrare ännu roligare
satte en tid på 1,17 målet borde nu vara nått om det inte var för min sänkning av måltiden
nu är det 1,15 som gäller.

värt är att bränslelampan tände sig efter strax under 6 mil, hmmm
borde ge en soppaförbrukning runt 2 liter milen.
mer rätt är att räkna förbrukning per timma.
säg runt 4liter/timma
en liten fyrtaktare drar närmare 3liter per timma (om jag minns rätt)
då är det inte så illa i allafall.

Nu väntar vila och träningsvärk -mysigt!

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-06-06/17:12

Då är det som att segla då!?

Det var en klubbkamrat som frågade vilken körteknik jag använde mig av med en såpass tung maskin.
Man får helt enkelt köra som i skolboken, raka linjer rakt över istället för runt stenar därmed också zicksack då terrängen är för tuff. Ja säkert lite som att segla, men vad vet vi ingen av oss seglar ju.

Kör motorcykel gör vi däremot. idag satte jag 1,14 inte genom att köra fortare utan genom att sakta ner mindre.
Torr bana är ju också extra lättkörd, nu sätter jag inga fler mål resten är bara ren teknikträning. det är främst blicken och körpositionen jag putsar på -samma som alla andra mao.

Jag har inte riktigt gett upp hoppet om 18"hjul ibak på F800:an, men det verkar vara svårt, kanske går det att lösa över vintern.

Hoppas vi ses på Adventuredays, kom på gruskursen och träna blicken, räta linjer, och körposition ni med!
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-06-13/16:03

Nu börjar det bli nära!

Schemat framöver är fullsketet, så redan i Onsdags rev jag 950:n.

Detta föregicks av att jag kört ett varv i regn.
många undviker att köra i regn, det är skitigt, svårt att se, stundtals fruktansvärt halt- men det är viktigt att ha den erfarenheten om det regnar i "skarpt läge" Jag fick erfara att utslitna däck är riktigt dåliga på våt jord kanske visste jag om det innerst inne, nu är minnet uppfräschat iallafall.

Idag söndag fick jag således träna på 250:n det var främst blick och körposition som gällde men...
ovan vid den trånga körställningen och den låga vikten gick det "knackigt" vad göra?
jag fick stanna stretcha ut min underarmar och lägga om taktiken till jämnare fart samt att träna blick och spårval istället för körposition.

Det är mitt bästa tävlingtips när inget funkar: stanna sträck ut och fundera på vad du måste göra för att komma rätt, oftast är jämnare tempo och korrigerad körställning rätt medicin.
den minut det tar tjänar man in vid nästa missade vurpa/stopp
klockan stannade sen på 1.05- 7minuter långsammare än jag från början tänkt mig, men 10 minuter snabbare än vad det blivit om jag fortsatt som jag började.

Nu servar jag vidare med fram och bakfjädring ventiljustering, byte av slitdelar mm
med förhoppning att det stannar under 10tusen beställer jag en stor laddning på måndag.
bmw 4dgrs.jpg
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-06-22/21:01

107

Startnumren har kommit ut, då börjar det kännas nära.

Nyss hemkommen från Säfsen som blev en lyckad helg, nu är det bara att smida nya kursplaner för nästa år, då vi hoppas kunna sticka ut hakan lite med nåt nytt.

Annars är nya däck krängda, gaffelben kyl och motorkåpor monterade och det börjar likna motorcykel igen.
kanske hinner jag ett träningspass till på 950:n innan racet, vilket vore bra. Inte minst för att kolla att allt funkar som det ska! På torsdag kommer sen min nyservade bakstötdämpare, Snitsarn som gör jobbet sa sig ha hittat fel på den så nu är nyfikenheten stor på de uppdaterade köregenskaperna.

Koll av vattentäthet:
Forum.jpg

Foto: Gunnar Alfvén: Tack Gunnar du är en klippa!



Kollar jag i startlistan är det 10st i klassen, åker man ända till Hässleholm så är både terrängtypen underlaget men framförallt konkurrensen okänd, två av dem har jag kört med förut fast det var innan de körde race i Marocco. det blir till att börja dag ett förutsättningslöst och det är faktiskt skönt.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-06-30/15:51

Offpiståkare är lite coolare än andra.

På den tiden jag åkte slalom stod de högt i kurs, de åkte rakt ut i det okända utan att oroa sig för konsekvenser (utan att visa det).
Jag tror mig ha hittat ett nytt område för coolhet: Köpa delar utan att kolla pris på dessa!
När jag beställer reservdelar till min KTM gör jag ofta det utan att kolla priset, vilket kanske får mig framstå som lite coolare inför andra människor.
Om inte!... ska jag sända tillbaks det framdrev jag betalade 326spänn plus frakt och expeditionsavgift för.
allt har ju sitt pris men coolhet är ju nästan ovärderligt.

Vilket på ett naturligt sätt för mig in på fyrdagars, jodå jag syftar på coolhet:)
på söndag är det anmälan och besiktning i hässleholm.
Hojen är nyservad och mitt enda bekymmer är egentligen decibelprovet.
sedan bor vi i en camp med Svenska offroadentusiasterna och tävlar från måndag morgon till torsdag eftermiddag.

För den som vill komma en eller flera dagar och åka efter roadbook (utom tävlan i laglig fart) finns chansen än
pm:a eller maila mig.

Nu Ska jag ha lite kaffe sen ska bågen provköras, om allt funkar bra är jag klar för att packas.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-01/20:32

En lätt känsla av panik uppstår!

jag hittar inte regbeviset för 950:n, det måste man ha.
Leta leta leta, beställa nytt bevis med 3dagars lev. tid ,ringa tävlingsledningen på kvällen och störa med frågor.
Då är det rätt skönt att det är en positiv människa som svarar och säger att det löser sig, samma känsla fick jag i fjol. Det kändes som funktionärerna verkligen ville hjälpa till, och i det läget är 2000spänn i startavgift billigt!

Jag har satt dit startnummer och tvättat av sen gårdagen provtur tillockmed ny blinkers har han fått och den har varit väck sedan Adventuredays rekhelg 2009. kan man gissa på att den kommer trilla av i skogen?
Forum startklar.jpg


Vi åker fyra stycken på likadana hojar ihop, på söndag gäller det (besiktning) på måndag smäller det.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Claes Jonsson » 2010-07-01/22:26

Nu ser man vad en digitalkamera ljuger. På bilden ser den ju nästan ny ut.
Men i verkligheten är ju inte hojen särskilt blank och fräsch längre.

/C
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-04/23:12

Ni ar dagen slut
Vi nar besiktigat
Klockan ar sent
I morgon startar vi kl0854
Forst pa eftermiddagen vet vi vilka sim kommer aspirera pa pallplatser.

Natti
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-05/06:31

Håller tummarna.
Ha det så kul i "skiten"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Claes Jonsson » 2010-07-05/20:19

Var inne på endurosupport, och nu är grabbarna i mål för dagen.

Resultatlista Fyradagars Hässleholm dag-1 Producerad: 18:31
Klass: 6 4-t MC >150kg, max 40år Startande: 8

SP 1 SP 2 SP 3
Plc Nr Namn SP 4 SP 5 Transp Total
--- --- ------------------------------ --------- --------- --------- ----------
1 68 Andersson Andreas 5:13,6 8:45,4 5:13,1
FMCK Borås KTM 3:52,3 5:50,4 0 28:54,7

2 125 Borsiin Andreas 5:33,3 9:30,0 5:16,7
FMCK Malmö KTM 3:53,2 5:56,1 0 30:09,3

3 107 Arvidsson Lars 5:19,6 9:55,8 5:27,8
Kullings MS KTM 4:05,3 6:03,0 0 30:51,5

4 96 Gille Daniel 5:49,6 10:27,3 5:39,7
Göta MS KTM 4:13,2 6:26,4 0 32:36,1

5 105 Pettersson David 5:48,7 10:36,3 5:50,6
Svea EK KTM 4:16,5 6:28,3 0 33:00,4

6 106 Adolfsson Klas 6:00,3 11:00,3 6:04,3
Nybro MK KTM 4:16,4 6:35,0 0 33:56,3

7 19 Andersson Nicklas 6:00,2 9:56,2 5:54,6
SMK Södermanland KTM 8:00,0 6:30,3 0 36:21,3

8 111 Egerbo Henrik 7:32,4 12:14,7 6:27,6
Kortedala MK KTM 5:13,1 7:11,6 0 38:39,3

(Men det är lättare att tyda listorna på endurosupport.)

Sitter i hotellreceptionen i Strömstad på en jobbövernattning. Här är det gott om folk i semestertider.
Kämpa på i spåren i skogarna, crossbanorna och säkert alla underbara grusvägar därimellan.
Är inte alls avundsjuk...
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-05/20:24

Måndag kväll:
Dagen har varit fin, sol och 27grader eftersom vi åkte i t-shirt har det varit för mig snudd på kallt.
Vi har kört rally gräs enduro och crossprov, total körtid över en halvtimma och många timmar transport i sadeln.
Den skånska myllan bjuder på sten som har vassa kanter i övrigt ganska likt hemma.
oväntat motstånd gör att jag måste hosta upp mig för att ha chans på den hägrande andraplatsen i klassen.
i morgon ska jag åka helt utan vurpor och 10sekunder snabbare(än 2:an)

som total tvåa ligger just nu Ullevåsäter, samma placering som han hade i Dakar -jag kan tänka mig att han orkar alla fyra dagarna:)

http://jod.gratiswebb.0lx.net/

vi som åker tung hoj kör klass 6 och 7
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Levén » 2010-07-05/21:30

Kör så det ryker!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-06/20:33

Vi sitter i depåtältet och ljuger.
dagen har varit bra, men de högsta placeringarna blir alltmer avlägsna.
en misslyckad satsning i Ripabanans mjuka sand lämnade 950:n i princip upponer, sånt kostar tid för alla med normal styrka.
I morgon tänker jag köra mer "safe" inga onödiga vurpor.

på menyn står bla. slalombacke gräsprov och lite längre enduroprov, långa prov är bra för mig!

I övrigt har grabbarna kört hela dagarna (två) i bara crosströja så vädret är inget fel på.

Som skvaller kan jag avslöja att Annies seels lärling kör fortare än henne.
och att dakar norrmannen som blivit nerpetad till tredje har varit ute och rekat några prov i kväll, han kommer satsa!

När jag kommer hem ska jag lägga ut någon bild eller två
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-07/21:14

Va var är tidkorten???

Sista tankningen är det tomt kring midjan där väskan med korten ska va.

Men vi tar det från början
Sp1 gammal bana i repris gräsprov där jag vet att sista kurvan är lössand, just därför lägger jag hojen där
Sp2 Gräs enduro över böljande ängar, ja dom var faktiskt böljande! kul bana inga problem
sp3 Slalombacke ni som var i säfsen vet vad det är :) denna banan var emellanåt väldigt snabb Kuul
mellan trean och fyran fick en i gänget punktering, tiden går, fort iväg, blir omkörd av en snubbe som går ut i mittsträngen och lägger upp en sladd, en av stenarna träffar mig på handen, sånt gör ont, jag blir arg, jag kör om denna person, han blir arg, vi växlar några ord...
sp4 Den stenigaste usla bana jag kört med 950:n, men det gick bra med guds försyn (tror jag)
en geting är ute och flyger landar på min haka...
sp5 gräsprov i repris, jag vet var det är farligt och fegar för mycket kostar lite tid, men kul ändå
på vägen ut krockar en i teamet med en dansk på väg in, det är dammigt ojämnt och lätt hänt men ingen skadas.

Sista tankningen: jag sträcker mig efter kontokortet men väskan är borta, den ligger kvar på ss5!!!
vissa delar är censurerade men i grova drag:
vi kör baklänges, det är långt och ingen av oss två minns vägen. Vi kör så långt vi minns stannar i korsen och ser var efterföljande konkurrenter kommer ifrån på så vis hittar vi hela vägen fram till provet.
full fart hem nu genaste väg, stan är ju skyltad. plötsligt är soppan på kompisens hoj slut, vi stannar vid ett hus rusar upp efter bränsle, killen i huset är på väg till doktorn, men någon ropar nödsituation jag slänger upp en hundring vi får en jeepdunk med en slatt i springa till hoj, den startar full fart, väl i stan vääldigt sena står polisen i en rondell, varför vet jag inte men det går bra och vi blir 24minuter sena till tk.
om en stund ska jag fram och kolla vilket straff vi får, kanske tidstillägg.
Hur ska detta sluta?
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-09/17:48

Nu skulle jag skriva en kort resume men det känns som en omöjlig uppgift.
Därför att:
Så mycket har hänt teamet under de fyra dagarna, ett antal vurpor. Tre bakhjulspunkor dock inga på specialerna som tur är, Raid Designs Blingbling kit gav mycket uppmärksamhet och det var kul. en i teamet fick bryta en missade sin andraplats i klassen pga mitt tidkortslarv, men sånt händer lätt i trötthetens tecken.
På plussidan för egen del noterar jag att jag hade klassbästa tid på en enda sträcka, men det är godkänt i detta sällskapet på minussidan noterar jag att jag skulle tränat sand innan jag åkte ner, MYCKET sandträning hade det behövts.

För teamets del var två tredje platser ändå en framgång, kommer vi tillbaks är vi bättre förberedda och då har nog alla tränat blicken och ytterarmbågen lite extra.
Forum.jpg

Från vänster klas Lars Danne David

forum1.jpg

Roadbooken för dag tre tror jag
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: fyrdagars 2010

Inläggav Lars Arvidsson » 2010-07-16/22:09

Kort köper man i förväg när det gäller motortävlingar.
Fotografen hade ställt sig efter ett hopp på crossbanan, vet inte vad han tänkt sig...



4dagars 2010.jpg







...men jag lämnar gärna underlaget, som en klubbkamrat uttryckte sig: "Det gäller att följa konturerna!"
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst