Snöå och grusfeber

Snöå och grusfeber

Inläggav Lucas F » 2010-05-17/12:32

Fy fan va kul och vilka häftiga vägar.
Tack till alla er som var med till Snöåbruk i helgen, det var riktigt, riktigt kul. Bra boende, ljuvlig mat, varmt sällskap och fantastiska grusåkarvägar.

Själv hade jag ingen aning att en "kvartstonare" kunde vara så himla stabil och säker i denna miljö, vägarna hade dock inte hunnit att torka upp riktigt efter den våta "våren" och på flera av dem var skylten "begränsad totalvikt för fordon 4 ton" uppsatt så risken att mötta mer än djur, vandrande människor och mindre fordon var minimal och därför än mer roligt.

Kanske har jag fel men jag upplevde det som om det fortfarande fanns tjäle kvar i marken, tre fyra fem decimeter ner i väg beläggningen och att allt vatten som kom ovanifrån blev kvar i de övre gruslagren i väntan på att få rinna igenom eller så var det helt tvärtom vad vet jag.
Hur som så var mitt första intryck av "sörjan".... Va f-n är detta för sk-t. men det var också första intrycket för sedan visade det sig att det var ett enormt "bett" med TKC 80 däcken och att det gick att stå på hur mycket som helst på 95% av sträckorna och föga finns någon motorcykel i mitt Liv som har överraskat mig så himla mycket som gamla bettan 1150 GS 2001 med över tiotusen mil på mätaren..... "Hon" var helt enkelt riktigt grym och det fanns ingen som helst botten någon stans, sällan så har jag blivit så himla förvånad av en motorcykel och vi passade så klart på, med att köra grusväg så det stod härliga till och inget spott på rullen här inte.

Som vanligt så var vi några som "kved lite" och tyckte att vi kunde lugna ner oss en hel del i sammanhanget, samtidigt som vi i våra huvuden planerade för kommande inbjudningar av "nya" talare till kommande grus äventyr i BMW klubbens regi, inbjudningar gällande våra duktiga "proffs" som kör än mycket snabbare än vad jag äns kan drömma om och på precis samma vägar antagligen.
Nu är detta föga något ovanligt för oss människor antagligen, känner såklart igen mig själv i detta handlande som människa på många andra liknande områden i mitt Liv, så kanske behöver vi inte ta detta "knorrande" så himla allvarligt, bygger antagligen på ren och skär avundsjuka eller något helt annat, vad vet jag.

Hur som så har helgen varit helt fantastisk och jag tog mina avvaktande "känslor" på allvar inför lördagen, de sa ungefär" ta det lugn i dag" så jag av stod de 8 timmars passen som erbjöds och valde istället att packa ihop allt lasta och toura till ett par kompisar, och halvägs så slog både sommaren med 20+ och febern till, en rejäl förkylning med hög feber blommade ut i takt med björkarnas "musöron" ner mot Hedemora, besöket ströks och väl hemkommen så var det sängen som väntade med tillgång till mycket snor papper och Ipren.

Så med svår GS grusfeber och snorande näsa sitter jag här nu, tacksam, ny förälskad, och längtande till kommande nya äventyr på 2 hjul någon stans i vårt underbara Sverige.

Vem hade trott att en "kvartstonare" skulle visa sig från sin bästa sida på det här viset. Mycket film finns från dessa dagar, härliga grus filmer med regn och äventyr...... Dock la jag dem på den medhavda Windows 7 "burken" och det ångrar jag bittert, vilket djävla skit. datorn är 14 dagar gammal och inte kompatibel med Windows vista som också är ny och som jag har hemma.
Inte nog med det går inte och bränna ner dem på DWD heller.... Vilken minut som helst åker jag ner till försäljaren och stoppar upp den i.......

Det ordnar sig säkert, ha det och vi kanske syns på vägarna framöver.
Ha det L
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00

Re: Snöå och grusfeber

Inläggav CLU » 2010-05-17/21:32

Det är imponerande, tycker jag, hur snabbt och smidigt det går för vissa att köra med stor-bumsen. Själv skulle jag aldrig våga ta ut en sådan apparat på skogsstigarna. Min lilla maskin (650 X) får jobba hårt nog ändå. Det märker man inte minst hemma i garaget efteråt och det "skyddande" smutslagret är avtvättat. Mina nya bromsbelägg var nedslitna, strålkastarens fästen var spräckta, displayen defekt, ett smärre elfel, löst handtagsgummi och avbruten startnyckel. Det här med grus är ju helt enkelt underbart.

Det som var helt och stabilt var ljuddämparen. Tack till dig Lucas (och Lars) för snabbreparationen i skogen efter att ni bärgat den från diket där jag sköt av den. Den lagningen kommer jag aldrig att behöva göra om. Det enda jag undrar är varför Lucas åker omkring på skogsvägarna med låsmuttrar, pinnbultar och stora brickor i fickorna? Dessutom med bogserlina och diverse annat?
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00

Re: Snöå och grusfeber

Inläggav Lucas F » 2010-05-18/11:31

Hallå igen... Mindre snorig idag, skönt!
Även om jag fortfarande är febrig så är det bättre!
Var ni fler som blev sjuka?

Ja vad svarar jag på det CLU.... Tror att det var så här ungefär:
Att "alla" dessa grejer, som låter som en hel del prylar och som egentligen inte tar större och mer plats en stor hushålls tändsticksask, "alla" dessa grejer var det antagligen jag själv som behövde ha efter att ha vurpat runt och haft sönder hojen i mina försökt att lära mig att ha kul på 2 hjul runt om i skogarna tidigare.

Och kanske har du helt rätt CLU... nu är det dags att lämna säkerheten hemma.... Skrattar :P !!

Hur som så blev jag tvungen att föra tillbaka filmerna in på filmkamerans minneskort igen och sedan den vägen ta dem till "stora burken här hemma".

Så här följer några minuter av fredagskörningen i ett regn blött Dalarna..... Håll till godo: http://www.youtube.com/watch?v=ta5JSxGTjfU :twisted:

Ska ta mig tid någon dag och se igenom alla timmar och kanske finns "Kjelleskurva" med också, vem vet, och en och annan dressin borde kunna hittas också :mrgreen:

Tack än en gång för en oförglömlig resa och alla ni där ute.... ni har väl inte plockat ner era idol bilder från väggarna och gått och blivit "vuxna"... Här hemma så sitter både Jösse och Steve på väggen, alldeles bredvid mig här nu, ser dem då varje dag. Tror att en bild här är från någon VM-tävling i Sydamerika med Sven-Erik Jösse Jönson på en WR 240, aluminiumren tank han som fick bli och är min idol i skogarna, själv åkte jag precis en sån "Kvarna" jag också dock med den stora skillnaden att det var en med "Blå tank".

Ha det!
När.. Nu!
Var... Här!
Hur... :)
Användarvisningsbild
Lucas F
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2007-06-28/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst