Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-17/20:10

Hej alla glada Grus-åkare,

På Pingstafton kör vi Pingstgrus. Här är inbjudan:

Bild
Traditionsenligt kör vi på den uppskattade endagsturen Pingstgrus i klubbens regi. Medlemmar och andra vänner träffas för en gemensam, trevlig tur på fina grusvägar öster om Göteborg. Vi älskar vackra småvägar och de grusbelagda är ännu roligare.

I år infaller Pingsten lördagen den 22 maj.
Körning sker i samlad, guidad tropp och sträckan är ca 20 mil. Det är bra om du har viss erfarenhet av gruskörning, turen är ingen nybörjarkurs, dock uppmuntrar vi alla att ta tillvara på den samlade kunskapen som gruppen brukar uppvisa. Tips och trick lär vi av varandra.

Medtag matsäck, vatten och ...
Ett personligt ställt grundkrav för att delta är bra däck och lämplig skyddsutrustning för aktiv körning. Ett ”måste” är den medhavda matsäcken för lunchen i busken och de andra fikastoppen utefter vägen. En självklarhet som ofta glöms bort är att ta med tillräckligt med dricksvatten för att klara hela dagens förhoppningsvis svettiga tur.

Startplats och tider
Lördagen den 22 maj, Statoil Bollebygd E40, samling från kl. 9.30 vi rullar kl. 10.01.

Anmälan
Ingen startavgift, men anmälan är önskvärd.

Anmäl ditt intresse till Ali.


Frågor?
Frågor kan med fördel ställas här på tråden så får alla ta del av svaren.

Grusligt välkomna
/Ali och Matz
Senast redigerad av DustRat 2010-06-01/21:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-17/20:30

Årets upplaga av Pingstgruset går på varierat underlag på ca 20 mil.

Vi kommer tillsammans att finna allt från asfalt till stundtals gräsbeklädda grusvägar. Några sträckor är stundtals potthåliga, steniga, spåriga, gräsbeklädda och "nyhyvlade" med rullgrus. Men ingen sträcka innehåller "surhål", leriga sträckor, terrängkörning eller lösgrus/sand. Självfallet bör man ta det lugnt och inte köra över sin förmåga.

Vägarna är fullt körbara för tunga hojar med "grova" landsvägsdäck, det är ofta föraren som sätter begränsningen. Det är inget krav att man kommer på en "GS", huvudsaken är att man gillar att komma ut i naturen och köra grus. Pingstgruset är dock inte lämplig för ovana eller nybörjare på tunga, svårmanövrerade motorcyklar.

Vår avsikt är att erbjuda våra medlemmar med lusten för grus och med normala erfarenheter och körkunskaper möjligheten att köra vackra grusvägar under trevliga, men samtidigt lite utmanande omständigheter. Turen är ingen svår "enduroslinga", men heller ingen nybörjarkurs.

Årets sträcka är nästan 20 mil lång och tar cirka 5-6 timmar och kan därför vara ansträngande för vissa. Självfallet går det att bryta under dagen. Slutmålet blir i Hyssnatrakten.

Hojhälsningar
/Ali
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Dennis Johansson » 2010-05-18/00:32

Detta låter trevligt och jag är anmäld.
Ny hyvlade vägar med rullgrus är ju inte det roligaste underlaget, men det är där jag behöver träna mest.
Det skall bli spännande till helgen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-18/10:47

Dennis Johansson skrev:Detta låter trevligt och jag är anmäld.


Det kommer bli jätteroligt och vi kommer att köra på finfina vägar där vi tar hänsyn till varandra, de gårdar, människor och djur vi möter...

/Ali
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-20/11:54

/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Anders Olsson » 2010-05-21/20:29

Kom nyss hem och mitt nya TKC80 står och väntar. Nu en liten montering så kommer jag till Bollebygd i morgon. Vädret ser ju lovande ut :)
-- Anders - Trollhättan
- HP2e
Användarvisningsbild
Anders Olsson
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2007-09-18/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-05-21/20:41

Hade gärna varit med på denna tur, men tyvärr kolliderar det vårens "Grännaträff" som är i Markaryd i morgon. Det har liksom blivit en tradition att vara med på de träffarna - grusåka finns det dessbättre fler tillfällen för!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-21/20:58

Gunnar Elmgren skrev:... grusåka finns det dessbättre fler tillfällen för!


Hej Gunnar,

Jag hänger gärna med på någon av dina Tisdagskörningar framöver...
:)
Ha det gott i morgon!
/Ali
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-22/18:53

Hej alla vänner från Pingstgruset,

Matz och jag vill tacka er för att ni så välvilligt och glatt hängde med i varje korsning och böj idag på Pingstafton. Det blev en heldag tillsammans. Hoppas ni hade roligt och fick en bra dag!? Vi blev fler deltagare än någonsin tidigare, ett nytt rekord på 25 grussprättande knuttar som alla visade god hänsyn till varandra och till omgivningarna vi körde i.

Turen gick i 25 graders värme och sol på vackra småvägar tills den mänskliga faktorn ofrivilligt splittrade oss. Jag ber om ursäkt för att det i någon korsning blev en missuppfattning som avslutade dagen lite oväntat och osmidigt. Jag hade velat lämnat av er utanför Hyssna som planerat och ta adjö av er alla personligen, vilket nu inte blev. Till er som blev övergivna i någon korsning vill jag med det ödmjukaste framföra mina sympatier och hoppas ni hittade hem. Vi har redan börjat diskutera om vad som gick fel för att till nästa gång försöka undvika att detta händer.

Men än en gång tack till er alla, hoppas vi ses snart i grussträngen.

Hojhälsningar
/Ali


P.S. Ni som hade kameror framme, lägg gärna ut lite bilder på sajten. D.S.
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Lars Levén » 2010-05-22/19:02

Toppentur! Tack för en bra resa.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Dennis Johansson » 2010-05-23/00:56

Hmm vad trött man var efter dagens härliga tur.
Jag undrar om inte min tripp spelat ett spratt. Den indikerade endast 10 mil ca när jag meddelade Mats att jag bryter. Och då var klockan ca 14.30. Började gjorde vi ju vid 10.00....Och det var från 14.30 ca 10 mil kvar och vi skulle vara klara vid 16.00 ca......Undrar hur de sista vägarna såg ut för att hinna det?
Och jag menar absolut ingen kritik med det, tvärt om, men jag fick inte ihop det bara i min lilla skalle. Spännande!
Jag kände själv att tröttheten kom smygande. Så jag bröt och svängde hemåt. Då var vi en bra bit söder om Svenljunga. Och innan jag var var på 156:an utanför Hyssna hade det nog gått nästan en timma och det i ett tempo Polisen hade haft åsikter om.
Fotografen som körde en utsocknes mc ;) En Varadero tog en hel del bilder han sade att de skulle läggas upp här
Det hoppas jag blir fina bilder.

Tack Ali och Mats för ett fint arrangemang!
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Claes Jonsson » 2010-05-23/16:46

Gick upp tidigt för att köra lite småvägar ner till Bollebygd.
Tog omvägen över Ödenäs och det ångrar man aldrig. Tog lite bilder i farten. Och alldeles innan jag kom fram till Hindås kom solen fram. Fantastiskt vackert där.
grus_1.jpg
grus_3.jpg
grus_6.jpg
grus_9.jpg


Pingstgruset blev inte som jag tänkt mig i år.
Efter bara cirka två mil började kopplingsvajern spreta upp sig. Så jag valde att avsluta vid första korta stoppet som var vid Kvarnen.

Och när jag åkte därifrån så satt ”alla-känner-Jörgen-Reiseleiter” där och väntade på fika. Det var minst tre år sen vi träffades så jag sladdade fram till kvarnstenen han satt vid utan tvekan. Där blev jag kvar minst en timma.
grus_11.jpg


Jag hade sett fram emot en lite längre grusrunda.
Jag har tänkt på denna dagen ett tag nu och sett framför mig nöjda arrangörer med ännu nöjdare deltagare som vid pauser sitter med ett grässtrå i mungipan och bara tittar på varandra. Man behöver inte säga hur bra det är eller vilka fantastiska vägar man åker på. Men det gör man ju förstås ändå.

Fast jag fick ju en mycket trevlig pratstund med Jörgen och åt en god paj.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav DustRat » 2010-05-24/13:10

Kolla in Tymoteusz bilder....

http://www.bmwklubben.se/gallery.php?media=img&mode=view&aid=515

Tack för alla dina foton, nu vill man ju ha mer...
:shock:
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Pingstgrus – Göteborg/Borås med omnejd

Inläggav Xero » 2010-05-26/21:35

Hej alla!

Tack för en kanon fin lördag! Hoppas alla kan njuta av bilderna, tyvärr fick jag förminska dem en hel del för att det inte skall ta evigheter att ladda upp alla bilder. Kvaliteten kunde varit lite bättre vad gäller bildvisningen på denna sida,... men det kanske kommer i framtiden :)
För er alla som var med och skulle vilja ha bilderna i original storlek och i hög kvalitet är välkomna att om ni har vägarna förbi, titta in till mig med ett usb-minne, så kan jag kopiera bilderna till er! :)

Ha en fortsatt trevlig kväll!
Användarvisningsbild
Xero
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2009-03-18/15:01


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst