Hej!
Jag ska lägga på TKC80 på min R80GS som är utrustad med fälgar där det går att montera slanglösa däck.
Ska man använda slang eller ska man köra slanglöst? Vilket är att föredra när man ska köra grus och lätt teräng?
Robert
Kovlingen skrev:Undvik att åka med lågt tryck .
Som jag förstått det, brukar det flesta lite mer erfarna grus- och terrängåkare föredra slang, gärna det lite extra kraftiga "enduro-utförandet", just för att det ska gå att åka med lågt tryck utan att däcket kränger loss från fälgkanten.Kovlingen skrev:Slanglöst räcker med att du kör lite snett med cykeln och när däcket
som skall täta mot fälgkanten får en glipa kan du få tvärtomt på luft .
Fördelen är ju att det går att pumpa upp igen
Det finns kraftigare "enduro-slangar" som tål genomslag hyfsat. Kör man med riktigt lågt tryck, kan man "låsa" däcket på fälgen med ett särskilt kläm-fäste, för att hindra att det roterar på fälgen och drar med sig slangen.Kovlingen skrev:Med slang riskerar du att få ett genomslag och skada slangen och
resultatet kan ju därmed vara ett faktum . Tror även att slangen
kan vandra i däcket och ev ta knäcken på ventilen .
Kovlingen skrev:Kanske någon som har bättre erfarenhet av det .
( Är det nån som monterar slang i nya däck ?)
Robert Olausson skrev:Ska man använda slang eller ska man köra slanglöst?
hpngs1000 skrev:Robert Olausson skrev:Ska man använda slang eller ska man köra slanglöst?
Hej Robert!
Slang! Grov slang typ cross/enduro och så sänker du trycket ordentligt.
Själv kör jag med enduroslangar och har ca 1.2 fram och 1.0 bak. Väl beprövat och har aldrig kört punktering. Detta om du ska köra aktivt på och vid sidan av vägen. Det låga trycket gör det nödvändigt med däcklås.
Hojen min har du sett, för er andra är det en ombyggd R80 G/S med Husaberggaffel, KTM bakram och förlängd baksving.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst