Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav DustRat » 2010-06-04/18:36

Hej

Till alla Er som är intresserade av att lära känna er motorcykel och er själva på grusigt underlag erbjuder SMC en endags grundkurs på grus. Kursen startar på bensinstationen i Ucklum, strax öster om Stenungsund (norr om Göteborg).

Grundkurs Grus - Ucklum
Söndag 13 juni - Klockan 10.00.
Samling: Bensinstationen i Ucklum.
Anmälan på hemsida via länken nedan.
"bortplockad"

Kostnad för enskilda deltagare:
SMC-medlemmar 100 kr, icke medlemmar 200 kr (eller 350 kr och bli samtidigt medlem i SMC).

Kursen är ett ypperligt tillfälle för dig som har har ringa eller ingen erfarenhet av grusvägar att få bekanta dig med dessa. På förmiddagen blir det diverse övningar på ett avskilt område för att efter lunch köra en avslutningskörning på de vackra vägarna i Svartedalen. Då övas det teori och praktik på spårval och kurvteknik mm.

Ta med dricksvatten och eventuell fika. Lunch vid korvkiosken utlovas.


Kontaktperson: Sture Johansson

Källa SMC Västra Götaland:
"bortplockad"
Senast redigerad av DustRat 2010-06-15/11:02, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav DustRat » 2010-06-04/20:25

Bara 6 platser kvar...
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav DustRat » 2010-06-10/15:59

:!: 4 platser...
:)
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav badpitt » 2010-06-11/07:27

Dagens tips, vi är några som åker upp tillsammans via Svartedalen:
Kolla här:
http://hagaviken.d2g.com/sat/viewtopic.php?f=9&t=1307
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav badpitt » 2010-06-13/19:27

Nu ligger det massor med bilder från dagen på länken ovan.
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-13/20:18

Tack Ali och alla andra SMC-instruktörer för en kul och lärorik dag!
Bidrar med några bilder från dagen:

Förväntansfulla deltagare laddar för att börja dagens övningar
Väntar.jpg


SMC-instruktörerna har lite "pep-talk"
Instruktörer.jpg


En grushoj kan visst se ut hur som helst!
Fireblade.jpg


Nöjda deltagare pustar ut efter övningarna - en av oss har en del krom att putsa!
Pustar_ut.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav DustRat » 2010-06-14/12:53

Gunnar Elmgren skrev:Tack Ali och alla andra SMC-instruktörer för en kul och lärorik dag!
...



Hej Gunnar och tack själv. Det var roligt att träffas "in real life", jag hoppas att vi får fler tillfällen och kanske köra några vackra grusvägar tillsammans.

Jag hade det roligt på gruskursen, men hade kanske hoppats på fler "oerfarna" förare på vanliga landsvägsmaskiner. Och sedan att fått hinna nöta lite fler tipps och tricks för att underlätta gruskörning för den "vanlige" föraren... So much to do, so little time!

Funderar på att sätta samman en opretentiös endags kurs på grus för just målgruppen "nybörjare och oerfarna" i klubbens regi. Allt för att främja åkglädjen för den breda grupp förare som vill stärka sitt förtroende på grusvägar. Min erfarenhet säger mig att det alltid kommer en grupp "överkvalificerade" motorcyklister på gruskurserna, oavsett om kursen annonseras som grundkurs. Dessa motorcyklister har ju också rätt att få öva på sin nivå, men kanske tenderar de skrämma bort de vanliga förarna som verkligen behöver hjälp. Den "överkvalificerade" gruppen borde få öva på en krossbana i sitt eget tempo och kanske inte på en grundkurs?
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav badpitt » 2010-06-14/20:47

DustRat skrev:
Gunnar Elmgren skrev:Min erfarenhet säger mig att det alltid kommer en grupp "överkvalificerade" motorcyklister på gruskurserna, oavsett om kursen annonseras som grundkurs. Dessa motorcyklister har ju också rätt att få öva på sin nivå, men kanske tenderar de skrämma bort de vanliga förarna som verkligen behöver hjälp. Den "överkvalificerade" gruppen borde få öva på en krossbana i sitt eget tempo och kanske inte på en grundkurs?


Skrämma bort vet jag inte, som jag ser det finns det ett stort intresse i Göteborgsområdet för mer avancerade kurser, för oss som vill ha mer kontroll när vi sladdar runt, jag har inte sett en endaste kurs som ligger närmare Göteborg än 20-30 mil. Klart man bli sugen på att hoppa på i alla fall. Det mest optimala borde vara att ha grus i tex i 4 steg en grund för landsvägsmaskiner med asfaltsdäck kan man dessutom erbjuda gruskurser i tre steg samtidigt så slipper du nog problemet på grundkurserna (tror jag). Andra SMC (och BMW) distrikt har dessa utbildningar.

För övrigt hade jag jättetrevligt och jag lärde mig att lite bra gunder speciellt när det gällde bromsningen, jag tittade ner straxt framför framdäcket när jag bromsade tex. Dessutom att "titta dit man skall" visst hade jag hört det förut men det blev mer tydligt nu när man körde slalom.
Jag hade jättetrevligt, instruktörerna gjorde ett bra jobb, jag skall absolut gå en grunkurs i asfaltkörning efter det här.
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-06-15/07:56

Vi har väl alla mycket att lära, så när någon nämner ordet Gruskurs så vill alla så klart vara med.

Vi här i D10 är nog svältfödda på både enkla grusturer och gruskurser, att det kom folk från alla kunskapsnivåer visar väl det.

Intresset har varit stort för de få grusturer som gjorts i klubbens regi i vår, en del är nog rädda för att hänga på "andras" arrangemang för att man tror att man inte är tillräckligt duktigt och ser man bilder på färgglada (orange ;) ) "enduroåkare" så känner man sig kanske utanför.

Det vore kul att få till fler gruskurser på olika nivåer, ungefär som BKK KNIX kursererna, i alla fall i miniformat, jag skall undersöka om det finns någon häromkring som kan kan hjälpa till.

Jag har fler turer i ryggsäcken och kommer att återuppta mina enkla turer i Augusti när konvalescensen är över och om det finns intresse...
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-06-15/10:03

Hej, själv närmar jag mig nu raskt 1000mil sedan jag köpte min 650GS, ca 10 mil av dessa på grusväg. Nu har jag kanske inte aktivt sökt mig till detta underlag utan det har råkat komma i min väg när jag utforskat Bohuslän/Dalsland.

Men jag skulle gärna lära mig lite om hur jag bäst hanterar detta underlag, de få mil jag kört hitintills har varit efter samma prinicp som Igelkotten följer när den parar sig..... Försiktigt, jäkligt försiktigt...

Så skulle jag gärna vara med på ett arrangemang för oss nybörjare.

Ha´t pent Stefan
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-15/12:23

Om intresse finns, kan jag leda en kvällstur på grus nästa tisdag kväll, 22/6.
Tanken är att den ska gå på "snälla" grusvägar, farbara även med touring- och customhojar.
Start och mål i Borås med avfärd ca kl 18.00, total sträcka ca 75 km varav ungefär 50 km på grus.
Tempot är tänkt att bli "snällt", för att alla ska kunna hänga med - inget för den som vill gasa och sladda alltså, utan vi väntar in alla vid varje vägbyte så var och en kan åka i sin egen takt!
Senast redigerad av Gunnar Elmgren 2010-06-15/12:40, redigerad totalt 1 gång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav Kovlingen » 2010-06-15/12:35

Gunnar Elmgren skrev: Start och mål i Borås kl 18.00


Läser mej till en mycket kort tur ? ? ? :) :D
Så de kan bli ;)
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-06-15/12:38

Kovlingen skrev:
Gunnar Elmgren skrev: Start och mål i Borås kl 18.00


Läser mej till en mycket kort tur ? ? ? :) :D
Så de kan bli ;)
Håkan

Haha.... det blev lite fel där.... tack, ändrar så det blir begripligt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Grundkurs på Grus 13 juni - Ucklum (Stenungsund)

Inläggav mrelbe » 2017-04-02/20:40

DustRat skrev:Funderar på att sätta samman en opretentiös endags kurs på grus för just målgruppen "nybörjare och oerfarna" i klubbens regi. Allt för att främja åkglädjen för den breda grupp förare som vill stärka sitt förtroende på grusvägar. Min erfarenhet säger mig att det alltid kommer en grupp "överkvalificerade" motorcyklister på gruskurserna, oavsett om kursen annonseras som grundkurs. Dessa motorcyklister har ju också rätt att få öva på sin nivå, men kanske tenderar de skrämma bort de vanliga förarna som verkligen behöver hjälp. Den "överkvalificerade" gruppen borde få öva på en krossbana i sitt eget tempo och kanske inte på en grundkurs?


Som nybörjare med en gigantisk grusmaskin -- R1200GSA -- skulle den där opretentiösa endagskursen sitta fint :D

Den borde väl vara klar nu efter alla dessa år? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Mikael Relbe
D10 — Mölndal
BMW R1200GSA Triple Black (2017)
BMW Nav VI
Användarvisningsbild
mrelbe
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-10-23/23:00
Ort: Mölndal


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron