Nybörjartips?

Nybörjartips?

Inläggav Mats Ramnefors » 2010-07-15/14:26

Hej,

Inga-Lill och jag har köpt ett torp en bit öster om Torpa stenhus. En hel del fina MC-vägar men också en hel del grus.

Efter att ha varit ute och snurrat ett antal mil med min R1200R skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med hur jag skall hantera löst rullgrus på en kurvig oljegrusväg. Så här lång har jag "hållit mig på fötterna" men det har varit flera tillfällen då bakhjulet drivit ut antingen vid (lätt) gaspådrag eller i någon skarpare kurva.

Hur gör ni grusbusar ...

Vänliga Hälsningar

Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Nybörjartips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-07-15/14:37

Då får jag hälsa er välkomna till bygden!
Vi bor strax utanför Gällstad (Boarp), det torde inte vara mer än någon mil från ert torp.
Massor av fina vägar finns det, och jag guidar gärna runt + visar det lilla jag kan om körning på rullgrus och även rena grusvägar..... rullgrus är inte nämnvärt olika oavsett om det ligger på en grusväg eller en belagd väg. Och grusvägarna ger en helt ny dimension till hojåkandet, om man bara vet hur man ska bära sig åt.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjartips?

Inläggav Kovlingen » 2010-07-15/19:37

Mats Ramnefors skrev:Hej,
Efter att ha varit ute och snurrat ett antal mil med min R1200R skulle jag gärna vilja ha lite hjälp med hur jag skall hantera löst rullgrus på en kurvig oljegrusväg. Så här lång har jag "hållit mig på fötterna" men det har varit flera tillfällen då bakhjulet drivit ut antingen vid (lätt) gaspådrag eller i någon skarpare kurva. Mats



Jag förmodar att du har touringdäcken på hojen och då finns 2 alt. 1: Tat' jäv----t lugnt . Detta har skapat många
ikullåkningar . ( Lömskare än billister ) 2: Begär sopning av vägen . Jag tror inte att det finns däck som klarar
både bar "asfalt" och rullgrus . Då är det bättre med ren grusväg tycker jag . ( om dom inte är nyhyvlad )
Håkan ( "asfaltnisse" )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nybörjartips?

Inläggav Mats Ramnefors » 2010-07-15/20:40

Hej

Gunnar - du har ett PM!

Däcken på cykeln är ett par nya Metzler Roadtech, inte så mycket grusgrepp med andra ord.

Bästa tekniken jag kommit på så här långt är att försöka hålla cykeln rak och luta överkroppen i kurvorna i kombination med att ta det lugnt.

På asfalt brukar jag inte bekymmra mig så mycket för lösgrus. Glider hjulet iväg når det snart asfalt och greppar igen.

Med lösgrus tvärs över hela vägen på vissa sträckor är det inte lika lätt. :shock:

Vänliga Hälsningar

Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-17/17:17

Haloo där! Jag har kört kanske 15km å grus och "j---ligt lungt" som någon skrev här. Jag har Metzeler Tourance på min GS, asfaltdäck vad jag förstår. Men det går att köra grusvägar också? Men jag har hela tiden lite "flytande" känsla, vågar inte köra fortare en 30km/h. Vet inte riktigt om grusvägar är för mig?? Känner ni er trygga där? :?
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav anonym1 » 2010-08-17/18:03

jukka71 skrev:Haloo där! Jag har kört kanske 15km å grus och "j---ligt lungt" som någon skrev här. Jag har Metzeler Tourance på min GS, asfaltdäck vad jag förstår. Men det går att köra grusvägar också? Men jag har hela tiden lite "flytande" känsla, vågar inte köra fortare en 30km/h. Vet inte riktigt om grusvägar är för mig?? Känner ni er trygga där? :?


Nej, jag känner mig inte trygg (ännu). Jag misstänker att jag har haft lite för högt tryck i däcken de få, och korta, gånger jag har kört på grus med min GS (passagerartryck i Tourancedäck vid solokörning). Jag tycker det känns som om hela cykeln "pendlar". Jag ska prova med lägre tryck när jag får tillfälle. Det var rullgrus på oljegrus.

Samma sträcka med min gamla Transalp (med något mer offroadaktiga däck) var inte alls lika otäck.
anonym1
 

Re: Nybörjartips?

Inläggav Håkan » 2010-08-17/18:15

pribus skrev:
Nej, jag känner mig inte trygg (ännu). Jag misstänker att jag har haft lite för högt tryck i däcken de få, och korta, gånger jag har kört på grus med min GS (passagerartryck i Tourancedäck vid solokörning). Jag tycker det känns som om hela cykeln "pendlar". Jag ska prova med lägre tryck när jag får tillfälle. Det var rullgrus på oljegrus.



Precis som du skriver, släpp ut lite luft.
Pröva med 1,5 bar i däcken, du kan ev. gå lägre.

Ett bra tips är att skaffa en 12V pump, gärna med manometer, så man kan fylla på när man kommer ut på asfalten.

1200GS är ruskigt bra på grus, det är bara att träna.
Höj blicken och gasa!
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nybörjartips?

Inläggav Masfan » 2010-08-17/18:45

Allt går att köra på grus. Se till att ha vikten på framhjulet, upp med blicken, upp med armbågarna så du har kraft i styret, sen är det bara att gasa dej ur kurvan. Inget fegande, pungen mot tanken, blicken dit du ska, och gasa, styr hojen med gasen.

Hur enkelt som helst, i teorin. Men funkar också hur bra som mhelst, bara man släpper spärren och vågar gasa. Det går även med landsvägsdäck, men flytta fram vikten så långt det går, och få press på framhjulet. Och UPP MED BLICKEN!

Lycka till, och ha så kul. :-)
Janne "Masfan" Hannus
KTM 990 Adv

KTM 690 Enduro R
D7
Användarvisningsbild
Masfan
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 2008-12-06/10:39

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-17/19:10

Tack för era svar!

Så ni menar att vi behöver inte ha Adventure-däck för att klara det? :? Jag vågar inte gasa; :oops: hur bromsar cykeln då, som vanligt?

Nu önskar jag en 250cc cross för att öva... Sedan skulle jag våga ta fina GS:n dit
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-17/19:20

En sak till: har hänt några gånger att kört nån grusväg och plötsligt har vägytan blivit mycket mjuk och framdäcken har grävt sig 4-5cm men hittat fäste och kommit upp igen. Då har jag varit nära att köra omkull hela ekipagen...Mycket otrevligt!
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav Guzzi-Leif » 2010-08-17/21:42

Man får öva sig på att krypa innan man kan gå!

Börja i lugn takt och tvinga dig att slappna av i överkroppen och midja/höfter - låt bågen röra sig lite fritt utan att det blir "Oooohps!" i hela kroppen. Gör sedan några mjuka bromsövningar så du märker att det faktiskt greppar betydligt bättre än du tror. Fortsätt i tryggt tempo och utmana dig själv lite; vandra sidledes över den grusigaste delen av vägen, hela tiden med mjuka hjälper. Efter ett tag kommer säkerheten och du kan hitta din rimliga åkfart.

Kan du få Gunnars hjälp är det kalas; du kommer att nå dina mål så mycket snabbare!

Och: Det finns inget självändamål att åka fort på grus! Däremot ska du inte behöva sitta och vara rädd!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Nybörjartips?

Inläggav Kovlingen » 2010-08-17/22:07

Guzzi-Leif skrev:Man får öva sig på att krypa innan man kan gå!
Det finns inget självändamål att åka fort på grus! Däremot ska du inte behöva sitta och vara rädd!


Lite skrämselhicka kan man allt få ibland på grusvägarna :D
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Nybörjartips?

Inläggav anonym1 » 2010-08-18/06:21

De säger att det inte finns några dumma frågor, här kommer en:

Blir man hjälpt eller stjälpt av ASC som absolut nybörjare på grus? Med tanke på att man ska försöka gasa sig ur kurvorna alltså.
anonym1
 

Re: Nybörjartips?

Inläggav Mats Ramnefors » 2010-08-18/06:53

Hej,

Sedan jag startade tråden har det blivit tillfälle till lite en del ytterligare övningar :)

Jag fick också bra tips av Gunnar under en gemensam tur. "Masfan" sammafattade det bra här.

Masfan skrev:Allt går att köra på grus. Se till att ha vikten på framhjulet, upp med blicken, upp med armbågarna så du har kraft i styret, sen är det bara att gasa dej ur kurvan. Inget fegande, pungen mot tanken, blicken dit du ska, och gasa, styr hojen med gasen.


Skall jag stryka under något så är det att inte fega utan snarare gasa.

Själv har jag inte märkt av ACS'en men väl ABS'en några gånger.

Som i dom flesta fall så är det nog inte "materialet" utan den egna färdigheten som fäller avgörandet.

Nu skall jag bara samla mod att pröva några av traktorvägarna i området.

Vänliga Hälsningar


Mats
Mats Ramnefors
R1200R/2015
Användarvisningsbild
Mats Ramnefors
 
Inlägg: 285
Blev medlem: 2008-02-14/17:26

Re: Nybörjartips?

Inläggav bevada » 2010-08-18/08:02

Har under sommaren spenderat ett 100-tal mil på grusvägarna runt Hällefors. (Är lyckligt lottad med både sommarstuga och jaktmark i dessa grusvägstäta trakter.)

Har haft väldigt god nytta av de tips som varit i de två senaste numren av Bumsen, men talgdanken har inte riktigt tänts, förrän jag såg en film på youtube med en sanslös GS-körning på grus, där man fick rörliga bilder på teorin från tidningen. Filmen finns länkad från detta fora, men jag hittar den tyvärr inte. (Det kanske finns någon vänlig själ som kan rycka fram länken igen.)

Första stora tröskeln var att inte dra av på gasen när bakändan sladdar. I början var det tur att det inte gick alltför fort.......

Att köra stående har för mig varit ett stort steg framåt, höga armbågar likaså. Vikten (suck) av att flytta vikten från innerpinne till ytterpinne för att kontrollera trycket på bakhjulet osv (vilket framgår av Bumsen-artiklarna).

Har ännu inte kommit så långt att jag stängt av ABS och eftersom jag kör en 1150GS behöver jag inte bekymra mig om ACS.

Sen har jag, för att närma mig OT lite grand, blivit förundrad över hur mycket vatten som kan skölja över en när man åker igenom en större vattenpöl i god fart (70-90 km/h) - Mycket vatten på överkropp och hjälm, trots att jag kör stående, undrar hur 17 det går till egentligen.....

Btw - kör inte med nabbdäck utan med Anakee vilket inte är optimalt, men har ju 30 mil till stugan på asfalt samt jobbpendling i Stockholmstrafiken att tänka på också.....
Har nu kommit till den punkt att jag inte tycker det är riktigt så kul som det var att åka på asfalterade vägar och dessutom börja överväga att skaffa ett par extra fälgar och utrusta dessa med nabbdäck.
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Nybörjartips?

Inläggav bevada » 2010-08-18/08:24

Ja men, det första man blir blind på är ögonen - här hittade jag klippet....

http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=153&t=11915
Johan Bengtsson
KTM 1290 Super Adventure R
Vallentuna
Användarvisningsbild
bevada
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2008-07-01/22:06

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-24/13:12

Nu har jag varit ute och kört 5mil grusväg och det var ganska roligt. Det kändes roligt att stå och då fick även lår lite träning. jag var tvungen att ha lite böjda knän så kanske skulle optimal för mig vara lite högre styre, men jag planerar ju ingen långresa.

Jag körde mest på växel 2 och 40km/h så att rpm hamnade på 3000r/min. Men tänkte också att bromsa går mycket långsammare när man står, dålig vinkel på händerna.

Men som sagt, det går att köra på grus... :)
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-08-24/13:27

jukka71 skrev:Nu har jag varit ute och kört 5mil grusväg och det var ganska roligt. Det kändes roligt att stå och då fick även lår lite träning. jag var tvungen att ha lite böjda knän så kanske skulle optimal för mig vara lite högre styre, men jag planerar ju ingen långresa.

Jag hade samma problem i början, men kom så småningom (med hjälp av erfarna "grusrävar") på knepet - det gäller att ha raka ben och vika överkroppen framåt!
(För att citera Grus-Lars Arvidsson; "Ju löjligare det ser ut, ju bättre!")
Känns helknasigt i början, men fungerar - huvudet ska i grundpositionen vara ungefär rakt ovanför gaffelkronan, och sen flyttar man sig bakåt-framåt vid bromsning/acceleration resp nedförs/uppförsbacke.
jukka71 skrev:Jag körde mest på växel 2 och 40km/h så att rpm hamnade på 3000r/min. Men tänkte också att bromsa går mycket långsammare när man står, dålig vinkel på händerna.

Prova att köra på högre växel, körningen blir lugnare då. Flyttar Du rumpan bakåt ett par-tre dm när Du bromsar blir vinkeln bättre mot bromshandtaget - det kan också vara idé att "vrida fram" handtagen så koppling/broms kommer i bättre vinkel för stående körning.
jukka71 skrev:Men som sagt, det går att köra på grus... :)
Javisst gör det! Och attans kul är det!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nybörjartips?

Inläggav joakim » 2010-08-24/13:36

Gunnar Elmgren skrev:
jukka71 skrev:Nu har jag varit ute och kört 5mil grusväg och det var ganska roligt. Det kändes roligt att stå och då fick även lår lite träning. jag var tvungen att ha lite böjda knän så kanske skulle optimal för mig vara lite högre styre, men jag planerar ju ingen långresa.

Jag hade samma problem i början, men kom så småningom (med hjälp av erfarna "grusrävar") på knepet - det gäller att ha raka ben och vika överkroppen framåt!
(För att citera Grus-Lars Arvidsson; "Ju löjligare det ser ut, ju bättre!")
Känns helknasigt i början, men fungerar - huvudet ska i grundpositionen vara ungefär rakt ovanför gaffelkronan, och sen flyttar man sig bakåt-framåt vid bromsning/acceleration resp nedförs/uppförsbacke.
jukka71 skrev:Jag körde mest på växel 2 och 40km/h så att rpm hamnade på 3000r/min. Men tänkte också att bromsa går mycket långsammare när man står, dålig vinkel på händerna.

Prova att köra på högre växel, körningen blir lugnare då. Flyttar Du rumpan bakåt ett par-tre dm när Du bromsar blir vinkeln bättre mot bromshandtaget - det kan också vara idé att "vrida fram" handtagen så koppling/broms kommer i bättre vinkel för stående körning.
jukka71 skrev:Men som sagt, det går att köra på grus... :)
Javisst gör det! Och attans kul är det!


Intressant...

När jag har passagerare har jag samma erfarenhet att runt 40km går det bra men när jag är själv på cykeln blir det oftast runt 90 km/h på grus men det går både fortare och långsammare men beror på underlaget.
Jag har ännu inte kommit till det stadiet att köra ståendes på grus provat på asfalt men det känns fel för mig.
Har svårt att växla och får ingen sikt bakåt ...
Current: R1150GS - 2001 (History: ZZR1100 -95, ZX10 - 90)
Användarvisningsbild
joakim
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2010-04-28/11:45

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-24/19:50

Tack Gunnar, igen! Tack för alla tips! Det funkar säkert bättre utan böjda knän. Ska prova även växla lite... :lol:

Det går ganska fort när ni kör 60-90km/h på smala grusvägar :mrgreen:
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav anonym1 » 2010-08-28/15:48

Nu har även jag testat lite längre gruskörning (nåja, kanske 1,5 mil i alla fall). Skitkul :)

Däcktryck för asfaltkörning, men det funkade bra ändå. Hård grusväg med strängar av rullgrus. Ställde in enduro-ASC och terrängläge på fjädringen.

Jag körde på 3:an och fyran, kanske mest på trean och farten hamnade oftast på 60 km/h, vilket var snabbare än det kändes som.

Jag är dock ganska lång så handtagsvinklarna stämde dåligt och styret kändes alldeles för lågt med raka ben. Behöver antagligen träna en och annan muskel också :oops:

Det gav i alla fall mersmak!
anonym1
 

Re: Nybörjartips?

Inläggav Håkan » 2010-08-28/15:54

:D :D :D
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nybörjartips?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-08-28/16:51

pribus skrev:Jag är dock ganska lång så handtagsvinklarna stämde dåligt och styret kändes alldeles för lågt med raka ben. Behöver antagligen träna en och annan muskel också :oops:

Det gav i alla fall mersmak!


Jag monterade nedanstående maskinskruvar så kan man snabbt och lätt ändra vinkeln på styret, finns även hos välsorterade järnhandlare.

Ang. musklerna så se till att ha raka ben när du står och låt mc'ns fjädring ta ojämnheterna och inte lårmusklerna, då orkar man lite till...

Jag vet inte vart du bor, men helgen 4-5/9 så har Touratech ett event där det går några lätta grusturer.

http://www.wunderlich.de/frame.php?MakeLang=wunderlich&MakeLangID=1&lay1=2&lay2=19&lay3=2&lay4=4&prodid=8160211

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjartips?

Inläggav anonym1 » 2010-08-28/17:55

Tack för tipsen Magnus!

Kanonbra om det funkar med maskinskruvarna. Jag var inne på styrhöjare, men det kan ju medföra att diverse slangar och wirar blir för korta, så detta är absolut värt att prova.
anonym1
 

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-28/20:48

pribus skrev: Ställde in enduro-ASC


Hej! Ursäkta men visst är den alltid på? ASC:n? Jag brukar aldrig röra den knappen men om den är INTE på lyser något varningsljus, eller hur?
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2010-08-28/20:59

pribus skrev:Tack för tipsen Magnus!

Kanonbra om det funkar med maskinskruvarna. Jag var inne på styrhöjare, men det kan ju medföra att diverse slangar och wirar blir för korta, så detta är absolut värt att prova.



Jag har även de 20mm styrhöjare som syns på bilden, även de från wunderlich, wirar m.m. räcker till för dem.

De här maskinskruvarna har jag (ej de ovan) de passar med 20mm styrhöjare.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Nybörjartips?

Inläggav anonym1 » 2010-08-28/21:07

jukka71 skrev:
pribus skrev: Ställde in enduro-ASC


Hej! Ursäkta men visst är den alltid på? ASC:n? Jag brukar aldrig röra den knappen men om den är INTE på lyser något varningsljus, eller hur?


Ja, den är alltid på (liksom ABS) när tändningen slås på. Om man trycker in knappen i någon sekund så visas ett 'S' med en cirkelformad pil runt, i displayen. Det är enduro-ASC. Ett tryck till så kopplas den ur helt, då visas en triangel med en cirkelformad pil runt. Efter nästa tryck är ASC igång i standardläge igen.

Håller man knappen intryckt i flera sekunder så kan man stänga av ABS också, då lyser ABS-lampan med fast sken.
anonym1
 

Re: Nybörjartips?

Inläggav jukka71 » 2010-08-28/21:22

Tack Pribus! Visst finns det manual, men... :oops:
mvh Jukka Heroja
Användarvisningsbild
jukka71
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2009-09-02/20:16

Re: Nybörjartips?

Inläggav runeo » 2010-08-29/09:33

pribus skrev:Jag är dock ganska lång så handtagsvinklarna stämde dåligt och styret kändes alldeles för lågt med raka ben. Behöver antagligen träna en och annan muskel också :oops:


Byt till GSA eller HP2 fotpinnar. Original är för smala, OCH kan nog bli ganska jobbiga om du står och kör där det finns vatten och är ojämnt. Halkar du av fotpinnen i en situation, så får du nog ligga! :)

Montera styrhöjare som också kan flytta styret framåt.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Nybörjartips?

Inläggav rogerfolhammar » 2010-09-06/12:16

Som nybliven R1200GS-ägare kännere jag knappt någon skillnad på asfaltåka och grusåka. GS är ruskigt stabil äv :D en på grus till skillnad på de Harleys och Vmax som jag har haft tidigare.
/ Roger Folhammar

(f d Sundling)


When too much is not enough!
Användarvisningsbild
rogerfolhammar
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2010-08-04/16:54


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst