Ny på grus, Hovdala

Ny på grus, Hovdala

Inläggav Janner » 2011-04-03/06:22

Tack för en underbart kul och skön dag. 15 grader varmt, lagom mulet väder, och en massa trevlig körning. Bra tips och fina områden, där kommer vi tuta runt mer i framtiden.

Tack till D15 Grusgänget
Eva Jansson

Grund- och avancerad instruktör

SMC Skåne
Användarvisningsbild
Janner
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-06-08/08:07

Re: Ny på grus, Hovdala

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-04-03/10:04

Jag kan bara instämma med föregående talare. Nu finns det väl risk att folk tycker att jag är part i målet men det struntar jag i för ett kort ögonblick.

Jag är mycket stolt att få vara ordförande för en klubb som BMW MC-klubben.

Igår fick jag för första gången lära mig grunderna i att köra på löst underlag/grus. Det var en fantastisk upplevelse att flytta fram gränserna en aning men framförallt en oerhört stor tillgång för min körskicklighet. Från att under många år ha skytt grus som pesten så har jag under senare år inte vänt och kört stora omvägar om det har varit ett kort grussegment som GPSn har lett in på. Det har dock varit långsamt, kryckigt och framför allt så har jag varit helt fel ute i mina grundläggande reaktioner.
Genom ett gediget upplagt program och mycket bra instruktörer kunde grusteamet i Skåne (jag kan inte namnet på er alla - men tack till er för allt) genomföra en utbildningsdag "ny på grus" som var mycket bra. Vad har jag då lärt mig - ja egentligen kan det kanske sammanfattas som motsvarigheten till bilkörningens "motstyrning och/eller frikoppling" som grundmetod för att häva en sladd - det vill säga en säkerhetshöjande grundkunskap som varje motorcyklist borde skaffa sig. Nu är ju en MC och en bil radikalt skilda fordon och det som är rätt på en bil kan ibland vara helt fel på en MC (att motstyra och släppa gasen känns inte längre som en briljant idé om det kasar till lite därbak). ;-)
Det är självklart idag i varje körkortsutbildning för bil att lägga in minst ett par pass på halkbana för att träna in lite grundreflexer, ingen tror att det gör att man kör som om man var rallyvärldsmästare, man har bara några verktyg till i lådan om något oväntat händer. För mig var det samma sak som hände igår - jag kommer inte att ta upp kampen om att vinna svenska mästerskapen i enduro - men jag fick några fasta nycklar till i verktygslådan.

Vad har då detta med ordförandeskapet i klubben - jo det är fantastiskt vad som idealism och intresse kan åstadkomma om det bara ges utrymme att frodas och kanaliseras. Den kvalité och kunskap som ställs till förfogande för ingenting förutom en medlemsavgift i klubben är otrolig. Det finns inga kommersiella arrangemang som slår detta på fingrarna och då skall dessa ända ha betalt med kanske 3 - 10 gånger vad medlemsavgiften är för ett tillfälle. Under de senaste 12 månaderna jag inom klubben kunnat delta på minst tre olika utbildningar för inga eller kanske nålpengar. Det gör mig glad och stolt att ha fått förtroendet att vara ordförande AV en sådan samling kompetenta människor.

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ny på grus, Hovdala

Inläggav Jan-Erik » 2011-04-03/12:08

Janner skrev:Tack för en underbart kul och skön dag. 15 grader varmt, lagom mulet väder, och en massa trevlig körning. Bra tips och fina områden, där kommer vi tuta runt mer i framtiden.

Tack till D15 Grusgänget


Håller helt med. Kanondag och man var rätt "mör" när man kom hem
Resursperson SMC Skåne
BMW R1200GS-09
Användarvisningsbild
Jan-Erik
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2007-10-03/01:00

Re: Ny på grus, Hovdala

Inläggav Kenneth Svensson » 2011-04-05/19:52

Håller fullständigt med Magnus och alla som jag pratade med. Denna dag gjorde att jag hittade nya muskler som kan göra ont.
Ett STORT tack till alla som skapade en KANON lördag. Ser fram emot forsatta övningar med vad som kommer på resterande grus äventyr.
Användarvisningsbild
Kenneth Svensson
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: Ny på grus, Hovdala

Inläggav Torgny » 2011-04-06/19:47

Grus 1.jpg
Grus 6.jpg
Grus 7.jpg
Grus 62.jpg
Grus 8.jpg

Kommer lite bilder från helgen som gick...Kan det inte bli helg igen snart!!!!!!!!
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst