Möte med häst - hur ska man göra?

Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav visserligen » 2011-05-06/20:16

Både när man åker grus och även på mindre asfaltvägar händer det ju att man då och då möter någon som är ute och rider på en häst...
Hur ska man göra i en sådan situation ?
Ska man stanna (och kanske tom stänga av motorn) och låta ryttaren ta sig förbi eller ska man långsamt köra förbi ? Hur gör ni ?

Vad blir minst traumatiskt för en eventuellt lättskrämd häst ?
S 423 -57, B6 -74, 3HE -89, 3YF -94
visserligen
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2010-07-29/16:37

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Lindeberg » 2011-05-06/20:38

Jag tror bara att jag mött hästar, aldrig kommit i kapp. Har slagit av rejält och kört förbi sakta. Fått ett tecken av ryttaren som tack, vilket jag tolkar som att jag gjort rätt. På mindre vägar kanske det kan vara läge att stanna och kanske som du skriver slå av motorn.
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-06/20:38

Jag brukar sakta ned i god tid, söka ögonkontakt med ryttaren och försöker se hur denne agerar.
Oftast brukar ryttaren hålla in hästen till sidan, och då är det bara att stillsamt puttra förbi på så långt avstånd som möjligt.
Har provat att stanna helt vid några tillfällen, men då har jag blivit framvinkad - jag har tolkat det som att det i allmänhet är bättre att hästen står still och väntar.
Kommer man ikapp en häst är det ju svårare att få ögonkontakt, men i princip borde det inte vara någon skillnad.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav anonym1 » 2011-05-06/21:04

Om man saktar in bör man göra det i god tid. En gång för länge sedan råkade jag få en avgasknall (motorbroms) precis innan jag kom ikapp en häst med ryttare.

Hästen blev galen och började sparka bakut och tjejen gled av, men hon lyckades hålla kvar hästen på höger sida av vägen. Jag tog mig förbi längst ut i gruset på vänsterkanten med hästhovar vinande runt huvudet. Riktigt otäckt.

Jag stannar aldrig för hästar, men är som sagt noga med att sakta ner i god tid och sedan köra långsamt men jämnt förbi hästen och sedan gasa försiktigt.
anonym1
 

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-06/21:11

En del anser att man skall stänga av motorn när man passerar, men efter att ha pratat med några häst tjejer, så uppskattas inte detta alls.
Visserligen kanske man kommer förbi innan maten börjar hoppa runt på vägen, men är man då fler som åker ihop får de bakom bekymmer.

Deras rekommendation är att försöka sänka farten i god tid och ha på motorn på tomgången eller lite gas och köra förbi försiktigt.
När en av tjejerna exempelvis red i en backe kom ett gäng racer cyklar (ni vet sådana omoderna som man måste trampa själv) och for förbi. Hon märkte ingen fören det var försent. hästen var överallt sedan.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Fredric Fredricson » 2011-05-06/22:57

Jag är ingen hästmänniska men så mycket vet jag att hästar (som andra bytesdjur) hatar att bli överaskade. Om man möter en häst blir den nog inte rädd om den ser en i tid men om man "smyger sig på den" bakifrån kan den nog bli rejält skärrad.
En annan sak att som man kan tänka på att hästar, som många andra bytesdjur, har ögonen på sidan av huvudet och inte frampå. Det betyder att även om dom har huvudet riktat rakt fram så ser dom dig (i ögonvrån) innan du är ikapp om du dyker upp där utan förvarning är risken stor att dom tror att du kommit för att ära upp dom och får panik.

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav GS/A-07 » 2011-05-07/15:53

Hej, jag har mött hästar på allmän väg och brukar gå bra om man saktar ner vid mötet.
Men jag har haft ett otrevligt möte med hästägare. Jag kom efter en grusväg och saktade ner till krypfart, för jag såg hästen började bli orolig, detta var ca 300 meter ifrån. jag bestämde mig för att stanna, men då fick hästen fnatt och började hoppa, då vände jag.

Saken är den att jag åkte samma väg från andra hållet senare. Då sprang det ut folk mitt i vägen och hejdade mig, där hästen tydligen bodde. Dom skrek och skrev upp mitt regnummer, för dom skulle ringa polisen!

Frågan är hur ska man bära sig åt då, enligt dom. Det var en allmän väg.
R1200GS/A-2010
Användarvisningsbild
GS/A-07
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 2009-06-17/15:52

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav maek » 2011-05-07/17:52

Hej
Jag kör både och.

Som trafikant ska man ha koll på sitt fordons förutsättningar och anpassa vägvalet därefter.

Hästen räknas som fordon och ska framföras på höger sida.
Tyvärr är hästen som fordon inte anpassat för dagens trafikmiljö. Hästen reagerar med flyktbeteende om det börjar bli läskigt. Det kan vara högt motorljud, stor mc, gubbe i hjäm etc. Många hästar brallar iväg på lövdaller i skogen. Dvs hästen är inget optimalt fordon på våra vägar 2011.

Ett tips
Som ryttare uppskattar man om motorcyklisten/bilisten glider förbi på lågvarv och inte gasar direkt efter man passerat. Gäller även vid möte.

Samma sak gäller när du passerar hagar med djur. Kör i jämn fart på lågvarv så fungerar det.
/magnus e
Magnus E
Bmw K1200RS-99
Husky terra -13
Yamaha xj650-82
Ciao -90
Användarvisningsbild
maek
 
Inlägg: 212
Blev medlem: 2009-06-27/15:41

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Szinbad » 2011-05-08/20:36

Eller som idag vid de fantastiska gårdarna i Roslagen, en tjej ville leda sin häst ut från gården till hagen. Hon fick inte stop på besten, som bara drog rakt genom vägen. Så jag håller med, stanna heller lita inte på djuren, de kan vara iblan olydiga!
Zsolt :(
Facebook Zsolt Somogyi
1200 GS Adventure LC´17 TrippleBlack
Användarvisningsbild
Szinbad
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Grusmasen » 2011-05-09/09:19

Jag har själv hästar så jag har liksom varit på båda sidor av situationen.
Det viktigaste är ju att kolla på hästen. Sen är förstås ögonkontakt med ryttaren vara bra ifall de tecknar något åt en. Hästen upptäcker dig på hoj långt tidigare än ryttaren. Det är oftast när ryttaren reagerar som hästen blir rädd. Om nu ryttaren valt att rida på en väg så borde han/hon ha någorlunda koll på att de fixar detta. Så gör inte för stor grej av det utan kör förbi lungt och stilla med ordentligt avstånd, men smyg inte förbi då detta är mycket negativt för hästen som är expert på att undvika rovdjur som gör just detta. Eftersom hästar kommunicerar med kroppsspråk så känner de in hur du som förare beter dig. Så om ryttare eller du som passerar förväntar sig spunk så lär ni få det också. Sen får man ju se lite hur ekipaget (häst/ryttare) reagerar. Det kan ofta vara irriterande som ryttare om situationen tar för lång tid också. Det beror ju också på hur trångt det är, inte så kul att få en 2'ans järnsko i pallet heller. Jag tror nog att de flesta är aningens för försiktiga. Som sagt tidigare att man blir framvinkad oftast. Smyga eller försöka verka osynlig är det dummaste att göra, var tydlig men försiktig.
Tänk också på det att hästar är boskap och med det juridiskt i stort sett jämställda med människor så ansvaret är ett annat än att klippa en jycke. Det är också lagligt för hästar att skita på gatan - slirigt för hojar.
Jag hörde en jäkligt bra grej av Jackie Stewart den gamla Formel 1-räven; Gör inget oförutsett med bilen, så gör den inget oförutsett med dig. Det gäller nog både hojar och hästar.
Man ska nog va jävligt ödmjuk också i fråga om var man är. Har man just upptäckt en skitrolig runda i skogen som råkar vara Bruntes favvorunda också så finns det ju en viss förutsättning för konflikter. Har själv jagat moppar i naturreservat - det va skitkul o det verkade min pålle också tycka.
Mycket filosofiskt och flummigt med det är det som är så spännande och fostrande med att hålla på med hästar.
Som sagt gör inte för stor grej av det - då blir det det.
Jag gillar tillbehörsfirmor som inte sätter sig över EU's fria marknad.
Användarvisningsbild
Grusmasen
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2010-06-11/20:13

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-09/11:16

Klockrent, Nils-Erik!
Hästarna beter sig väl likadand nu som då, med skillnaden att de väl i allmänhet är mer vana vid motorfordon.

Gillar särskilt den sista raden, "undvik att köra med öppen ljuddämpare" - en känga till MC-ägare, som tycker att hojkänslan stiger i takt med ljudnivån......
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Caroline Ljung Blom » 2011-05-10/08:44

Kul läsning för en gammal ryttare. Har ridit en del i trafik och i skogen och mött flertalet varianter av beteenden både hos förare och gående allt ifrån stort hänsynstagande till direkt skrämseljakt av en respektlös "offroadtyp".
Att rida en väl tränad och trafikvan häst som blivit rejält skrämd av en MC-åkare är inte kul och det tar lång tid att få hästen lugn och trygg igen. Det är ingen slump att man pratar om "hästminne".
Håller med om det mesta som skrivs, framför allt att dämpa farten och vara uppmärksam när man möter/passerar hästar i trafik.
Och försök inte gömma er. Har varit med om folk som gömt sig bakom träd för att inte skrämma hästen.. gissa om det får motsatt effekt, bättre att prata och visa att man finns.

Bara en sak till: Använd inte tutan, snälla! Det är inte vad man önskar när man sitter till häst.

/Caroline
Caroline Ljung Blom
Användarvisningsbild
Caroline Ljung Blom
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-12-28/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Lars Westman » 2011-05-10/10:18

Jag undrar vem som är mest rädd vid möte Häst/MC. Jag eller hästen?

Jag vet att jag brukar kunna hålla kontroll på mitt fordon, men i närheten av hästar är jag inte trygg. Tack och lov har jag inte vart med om någon allvarligare incident, men trots att jag oftast tuffat fram på låga varv på 1:ans växel vid möte har jag varit med om oroliga hästar och oroliga eller irriterade (svårt att se skillnad) ryttare. Det märkliga i kråksången är att trots att jag är försiktig och visar all hänsyn jag har möjlighet att göra (jag är ju som sagt lite rädd för hästar) så känns det som om det automatiskt är jag som är den som är skyldige om nåt skulle hända trots att vi bägge färdas på allmän väg på lika villkor och förutsätts ha lika god kontroll på våra respektive fordon.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Kovlingen » 2011-05-10/11:09

Förlåt så mycket då ! Jag tar väl bort mina åsikter då .
Håkan
Senast redigerad av Kovlingen 2011-05-10/13:24, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Caroline Ljung Blom » 2011-05-10/12:15

Kan undras hur denna tråden vände till att hästar inte ska finnas på vägarna!? Jag tror inte att det var trådskaparens avsikt men ibland är det obegripligt vad som händer här.

/Caroline
Caroline Ljung Blom
Användarvisningsbild
Caroline Ljung Blom
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-12-28/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-10/13:31

Caroline Ljung Blom skrev:Kan undras hur denna tråden vände till att hästar inte ska finnas på vägarna!? Jag tror inte att det var trådskaparens avsikt men ibland är det obegripligt vad som händer här.

/Caroline

Vänta nu..... man måste väl få tycka att det är olämpligt med hästar på trafikerade vägar, särskilt med barn i sadeln. Jag håller med Kovlingen där - de gånger jag ser ryttare ute på större, hårt trafikerade vägar undrar jag hur det står till med ryttarens omdöme.
Undantaget är väl de välutbildade hästar/ryttare från polis och militär som man ser i stadsmiljö ibland, men då är det ju fråga om en samhällsuppgift som ska utföras, och utföras av folk (och hästar) som kan sin sak, och som är väl medvetna om riskerna.
Det jag reagerar mest mot är när jag ser häst-tjejer (för det är oftast tjejer) i 10-13-årsåldern på stora, oroliga hästar ute i trafik. Det är väl allmänt accepterat, att barn inte ska cykla ensamma i trafik innan 12 års ålder - hur kan man då ens tänka tanken, att samma barn, på samma vägar, ska kunna bemästra en häst, som väger flera hundra kilo, har en egen vilja, har en nedärvd flyktinstinkt och troligen inte överdrivet stor respekt/tillit till sin ryttare?
När jag ser sådant, stannar jag tills jag är säker på att hästar och ryttare är under full kontroll.

Naturligtvis måste vi acceptera att det finns hästekipage på mindre vägar ute på landsbygden, det är där de hör hemma - och då är det bra att man som förare av motorfordon vet hur man bäst beter sig, och vad man kan förvänta sig av häst/ryttare (eller kusk, om det är häst och vagn).
Missförstå mig inte - jag tycker det är precis lika berättigat att människor har ett hästintresse, som att vi som håller till här har ett MC-intresse. Och precis som inom MC-hobbyn så sköter sig säkert de flesta inom hästhobbyn bra och försöker hålla goda relationer med "omgivningen".
Problemet är väl, att det finns omdömeslösa, okunniga och hänsynslösa hästmänniskor, likaväl som det finns MC-förare som struntar i normal hänsyn och gällande bestämmelser ("raka rör", bakhjulskörning, buskörning i terräng, för hög fart.......).
Jag tycker alltså att det är omdömeslöst när 12-åringar rider på en trafikerad 90-väg, som jag såg exempel på förra helgen. Jag tycker det är hänsynslöst att rida i bredd på allmän väg och hindra upphinnande och mötande trafik. Jag tycker det är okunnigt att bli förbannad på att människor kör MC (eller bil, för den delen) på vägar som är öppna för allmän trafik, bara för att man råkar vilja ha sina hästar där.
Allt detta är sådant jag redan själv råkat ut för i år, trots att säsongen är ung - men, som sagt, jag hoppas och tror att det är undantag, och att de flesta häst-människor är förståndiga, kunniga och hänsynsfulla, precis som det är med motorcyklister.

Själv försöker jag alltid bete mig på ett sådant sätt - oavsett om jag kör MC eller gör något annat - att jag inte i onödan stör, retar upp, skrämmer eller utsätter människor och djur för fara. Det är vanligt folkvett - sen är det ju bra att veta lite om hur man ska bete sig i extra kniviga situationer, så den här tråden är väldigt nyttig.
Kan man hoppas att motsvarande trådar förekommer på olika häst-Fora?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Lars Westman » 2011-05-10/13:50

Tack för att du uttrycker mina åsikter så bra Gunnar!
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Tobbe L » 2011-05-10/14:08

Jag är benägen att hålla med Gunnar.
Jag bor i en trakt där ridanläggningar och hästgårdar är mycket vanliga. Dessutom är den grusväg som passerar vårt hus en populär ridväg.
Gunnar träffar väldigt rätt när det gäller mognaden på ryttarna. Att få framföra ett fordon på väg, måste du ha fyllt 15 år och ha förarbevis. Fordonet går enkelt att stoppa med bromsar och att stänga av med en knapp eller nyckel.
Har många gånger träffat på ryttare i de åldrar som Gunnar beskriver, som inte har någon kontroll på hästen alls. Både på mindre grusvägar, stigar i skogen samt på såväl mindre som större vägar. Och detta långt ifrån de ridanläggningar de kommer från.
Om föräldrarna är blåögda och ridanläggningarna inte bryr sig, vet jag inte, men det är med hjärtat i halsgropen man ser barnen kommer farande ibland.

När jag möter hästar håller jag därför extra koll på hästen om ryttaren som oroväckande ung ut.
Och ja, jag har sysslat med djur hela mitt liv.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Tobbe L » 2011-05-10/14:10

Du får tycka vad du vill Håkan, precis som andra.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Caroline Ljung Blom » 2011-05-10/14:38

Självklart tycker var och en vad man vill om vad man vill. Jag trodde dock att tråden handlar om tips och råd hur man kan/bör bete sig i förhållande till hästar. Därom hadejag tydligen fel.
Om hästars varande eller icke varande, var det är lämpligt/olämpligt att rida/köra MC är en diskussion i sig.
Även jag har som fd ryttare synpunkter på hur erfaren man bör vara för ridning utanför anläggning eller om föräldraransvar när det gäller barn och ungdomar som rider. Men min avsikt har inte varit att framföra dessa utan bara några råd till den som träffar på en häst i skogen eller på vägen.
/Caroline
Caroline Ljung Blom
Användarvisningsbild
Caroline Ljung Blom
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-12-28/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-10/16:25

Caroline Ljung Blom skrev:Självklart tycker var och en vad man vill om vad man vill. Jag trodde dock att tråden handlar om tips och råd hur man kan/bör bete sig i förhållande till hästar. Därom hadejag tydligen fel.
/Caroline

Nu är jag inte med - åsikter har vi ju alla om det mesta, och jag lever i tron att Forumet, förutom rent utbyte av upplysningar och fakta, är till för att ventilera olika frågeställningar?

Rimligen har resonemanget om var hästekipage bör och inte bör uppehålla sig, ett ganska stort intresse för hur man som "annan trafikant" bör bete sig.
Det är ju en sak hur en häst bär sig åt, om den är utbildad att ridas på väg och ryttaren är kompetent nog att behärska situationen - så långt är allt gott och väl, och i de situationerna fungerar det nog bra med sunt förnuft, hänsyn och kommunikation enligt de råd och tips som kommit fram i tråden.

Om däremot hästekipaget är på olämpligt ställe, eller i olämplig situation med hänsyn till trafiken, ryttarens och hästens vana och kunskaper (t ex barn på stor häst på trafikerad väg) är i alla fall jag inte säker på hur jag bäst ska bete mig. I sådana lägen beter sig kanske både häst och ryttare oförutsägbart - detta är ett problem som man som trafikant mycket väl kan ställas inför, och jag tycker det är på sin plats att diskutera runt det - om inte annat så för att få lite råd, tips och synpunkter från er hästvana här på forumet, så kanske man har lite lättare att veta hur man ska bete sig.

Kanske Du Caroline kan ge oss andra ett råd hur vi ska hantera en situation med 2-3 stora hästar, ridna av barn, och som alldeles uppenbart blir oroliga då ett fordon närmar sig? Jag vill ju helst inte vara för nära en 500-kilos häst som när som helst kan börja sparka vilt, skena, stegra sig, kasta av ryttaren eller vad som nu kan hända om det vill sig illa. Detta har hänt mig ganska nyligen - det jag gjorde var att stanna 50-75 m ifrån och vänta på att de tre tjejerna skulle få ordning på hästarna, för att sedan rida in på en skogsväg som råkade finnas just där. Vet inte om jag gjorde rätt eller fel, men en av de unga damerna gav mig ett finger som inte kunde misstolkas..... varför förstod jag inte, vägen är öppen för allmän trafik och dessutom den väg jag måste köra för att komma hem.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Konsument » 2011-05-10/16:57

Jag har stött på en hel del hästar under mina grusturer och om allt upptäcks i tid och verkar normalt så håller jag en överdrivet lugn men bestämd fart i samband med mötet och bibehåller den minst 100 meter efter mötet innan jag gör en lugn acceleration och gradvis når marschfart.

Till saken hör att jag har kvar originalljuddämparna eftersom både kraft och plånbok räcker till för den fart och bensinförbrukning det medför... :-)

Många möten har resulterat i glada leenden och vinkningar från ryttarinnorna.
(och jag har inte mått dåligt av den skönhet som utstrålar från både hästar och ryttarinnor i och för sig... ;) )

Vid ett antal tillfällen har jag skyndsamt stannat till på vägkanten och suttit helt still, väl synlig, i väntan på att ekipaget får ordning på tillvaron igen.

Speciellt två tillfällen har etsat sig fast. Vid det första hann jag stanna i tid men inte vid det andra...:
* En tjej i 14-årsåldern på en vacker vit häst som tillsammans gav en rejäl dansuppvisning innan ryttarinnan fick ro på hästen, kunde komma av och lugna hästen helt och gående tas sig vidare en kort bit på vägen och hem till sig. Hennes föräldrar som kommit rusande tackade så mycket, jag avböjde fikainbjudan och fortsatte min färd.

* En brunklädd man, i en brunsvart sulky, bakom en brunsvart unghäst kom, för mig, farande i full karriär med motljus och tät granskog som bakgrund. D.v.s. jag såg dem inte innan det var försent att göra något. Bibehöll min hastighet och fortsatte. Längre fram var det lite trafikkaos med lastbil som gjorde att jag inte kom fram. Då kom det fram en dam som tog tag i min arm och frågade:
- Mötte du min man med unghästen vi nyss skaffat?
- Ja.
- Hur gick det?
- Ja, helt under kontroll verkade det inte vara men det sista jag såg i backspegeln så var de kvar på vägen i alla fall.
- Jag sa ju till honom att inte åka på vägen!

Så... det finns gott om sunt förnuft i omgivningarna om inte annat.

Vi kan aldrig vara säkra på hur ett ekipage har hamnat där de är för tillfället.
40 kg tjej mot 800 kg häst... nja, det kan nog hamna lite överallt om det vill sig illa.

Det som gläder mig är att saker som vettiga hjälmar och ryggskydd har hittat fram till både lågt stående varelser, alpina skidåkare, och högt uppsuttna på hästryggar. :-D

Den omogna fingergesten är inget att bry sig om eftersom den som visade den förmodligen var både rädd och upprörd. Alltför enkelt att skylla på någon annan än sig själv dessutom... ;-)

I Värmland förekom det en olycka mellan en rallybil och häst, för några år sedan, fast de hade rekat återvändsvägen innan fullfartsövningen. Visade sig att ett ridstråk kom upp ur skogen och sedan följde grusvägen en bit. Så man vet aldrig... :(
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-10/17:07

Tack, Konsument,
vi lär oss mer och mer i den här tråden!

För att nyansera det hela lite, kanske jag ska berätta att jag vid de allra flesta möten med hästekipage fått glada vinkningar till tack - gissningsvis för visad hänsyn och smidig förbifart (inte tror jag det är för att jag och/eller hojen är så snygga, i alla fall...).
Samma sak för övrigt med cyklister, promenerande barnfamiljer eller hundägare ute på kvälls-kissrunda - med ömsesidig hänsyn, sunt förnuft och välvilja löser sig de mesta galant.

Det är för de svåra situationerna råden och expertkunskaperna kan komma till pass - hoppa fler hästkunniga kan komma med lite erfarenheter, råd och tips om hur man bör göra när det inte går "enligt ritningarna"!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Caroline Ljung Blom » 2011-05-10/18:21

Var man bör och inte bör rida eller köra MC tänker jag inte debattera. Jag har hört den diskussionen många gånger bland hästfolk, markägare, jägare m.fl. och den brukar sluta i samma återvändsgränd om vem som har rätt att befinna sig var.

Mina erfarenheter som ryttare har mestadels inneburit ett bra bemötande och hänsynstagande från andra trafikanter. Då hälsar man glatt och tackar som ryttare så vida man inte sitter på en häst som taktar nervöst (då behövs båda händerna till tyglarna). Den nervositeten kommer ofta av att hästen tidigare har blivit skrämd eller jagad, eller av att något överraskar, alternativt att det är en otränad häst (då kan man bara hoppas att den rids av en erfaren ryttare). Jag tycker att det mesta redan har sagts i tråden om vad man bör tänka på. Min erfarenhet är att en rädd/tidigare skrämd häst är svårast att hantera när fordon kommer bakom och skall passera. Man vill dock ändå att fordonet skall passera lugnt och fint utan att ”dra ut på tiden”. Undantag från hänsyn är när andra fordon, oftast bilar eller lastbilar kör om i för hög hastighet eller för nära. Jag har tillbringat många timmar i skog o mark, på grusvägar och mindre asfalterade vägar och jag känner endast till ett tillfälle där en MC-förare betett sig illa och jagade en häst. Det hela slutade lyckligt men det var en lång kamp att få ordning på hästen efter det.

Om ryttaren helt saknar kontroll, om hästen far ut i vägen, eller om ryttaren trillar av ska man givetvis stanna. Prata gärna i så fall, då får hästen en chans att identifiera dig som en människa. Är situationen helt kaotisk så stäng av motorn, ta av hjälmen och prata.

Att ”läsa” ryttarens kompetens är kanske inte så lätt om man inte själv är hästvan och barn är så klart oberäkneliga i sig. Men att köra lugnt förbi med hyfsat jämn gas är oftast att rekommendera. Viktigt att tänka på dock är att hästar är flockdjur. Rider man flera tillsammans skall man därför alltid korsa en väg i grupp. Är man många kan man få vänta för att hitta en lucka i trafiken där det är möjligt att korsa vägen. Skulle du närma dig en grupp som korsar en väg så låt alla komma över innan du passerar. Den eller de hästar som är kvar på andra sidan kommer garanterat att göra vad de kan för att komma ikapp sina kompisar.

Att rida i bredd på en trafikerad väg kanske inte alltid lämpar sig. Men det kan också vara så att det går en stabil vältränad häst ytterst och en under ”upplärning” innanför som då smittas av den erfarnes trygghet. All ridning innebär ständiga beslut och bedömningar och man flyttar sig i så fall in på en stig eller dylikt så snart ett fordon närmar sig för att ge fri passage.

Inga fullständiga sanningar alltså, mest bedömningar som i så mycket annat, men oavsett så tuta inte! Inte ens om det är någon ni tycker är snygg ;-)
/Caroline
Caroline Ljung Blom
Användarvisningsbild
Caroline Ljung Blom
 
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-12-28/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-10/18:41

Caroline,

stort TACK för Ditt kunniga och välskrivna inlägg!
Det var något sådant jag efterlyste - en hästvan persons betraktelse och goda råd är guld värt för att förstå hur man ska bete sig i lite "udda" lägen.

Beträffande debatten om var hästar (eller motorcyklar, för den delen) bör finnas och inte, håller jag med om att den kan lämnas därhän i sammanhanget - det finns olika uppfattningar, varav de flesta präglas av sunt förnuft och god vilja.

Låt oss hjälpas åt att se till att glada miner och tacksamma vinkningar får fortsätta vara det som präglar samspelet ute på vägen - och att alla, ryttare som hojåkare, visar respekt för sina medmänniskor oavsett fortskaffningsmedel!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Lars Arvidsson » 2011-05-10/18:59

Jag brukar stänga av motorn, ligger jag först brukar även bakomvarande göra det. För det mesta visas uppskattning från ryttarens sida ibland är de för koncentrerade för sådant.

Hästar är dock i genomsnitt ganska stirriga i trafiken och "körkort" vore på sin plats enligt min mening!

Det är olagligt att släppa ut ett barn på moped i trafik, och det torde vara en rimlig jämförelse mot hästar även när det gäller "erfarna" lugna hästar.

Som vanligt kan jag ha fel
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Marie » 2011-05-10/20:27

Jag förstår inte varför det alltid blir så upprört hojtande från diverse trygghetsnarkomaners sida (Gunnar, Lars m.fl.)....

Det har aldrig i svensk historia funnits några åldersgränser för framförande av häst, varken ridhäst eller häst- och vagnekipage. Varför skulle det plötsligt behövas detta numera?
Det finns inte heller någon åldersgräns för att cykla.

Själv vet jag ju att jag i 11-12-13-årsåldern red åtskilligt, även på stora och trafikerade vägar, bl.a. riksväg 24. Men även cykeln använde jag i trafik. Från 10 års ålder cyklade jag minst en gång i veckan en dryg halvmil på E4:an för att hälsa på farfar. Jag ser än idag inte någonting olämpligt med detta, och jag har inte tvekat att låta mina egna barn göra liknande saker.

Varför skall allting vara så hysteriskt numera?
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Lars Arvidsson » 2011-05-10/21:12

Tja varför får man inte åka moped?
Varför får man inte ha sin hund lös i stan?
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Konsument » 2011-05-11/21:36

Caroline Ljung Blom skrev:Att rida i bredd på en trafikerad väg kanske inte alltid lämpar sig. Men det kan också vara så att det går en stabil vältränad häst ytterst och en under ”upplärning” innanför som då smittas av den erfarnes trygghet.
Aha, det ska jag komma ihåg!

OT: Är det samma teknik som cykelklubbar på träning använder? ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Björn Johnson » 2011-05-11/21:47

Jag jobbade under ett flertal år vid arméflygbataljonen i Boden. Granne med flygfältet låg Bodentravet med hästar i mångfald. Vid in- och utflygning passerade man därför nära travet och kunde studera hur hästarna reagerade. De lokala Bodenhästarna var alltid kolugna (kan en häst vara kolugn?) för dom var vana med helikoptrar. Det lugnet smittade av sig på utsocknes hästar så jag såg egentligen aldrig någon häst som råkade i panik.

På hoj tar jag det, i likhet med vad flera tidigare har skrivit, mycket lugnt vid hästpassage. Ned med farten i god tid och vid själva förbifarten brukar jag dra in kopplingen och rulla på tomgång. Har funkat bra för mig och jag har än så länge bara fått glada miner och uppskattande vinkningar.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-12/05:34

Eller som en jag känner uttryckte det, man skall inte leka med maten, när ridning kom på tal :lol:
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Konsument » 2011-05-12/23:41

Som far får jag väl erkänna att det har hänt... :oops: (lekt med maten etc...)
(OT-inlägg så att inte Dennis känner sig ensam... men resterande inlägg håller sig till ämnet hoppas jag... ;) )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Kovlingen » 2011-05-15/01:19

Undrar bara vad som är fel med att förbjuda hästar på allmänna vägar ? ( Ej hästar i arbete )
Själv har jag fått ett kusinbarn dödat i samband med häst på väg . ( Skrivet detta tidigare )
Det är förbud mot att köra snöskoter på väg ( vilket jag tycker är bra ) och dessa har styre
broms och säkerhetslina ( vad det heter ) som dödar skotern om föraren tappar kontrollen .

Varför köper man dyra leksaker som skoter och tex. häst som är terränggående för att
färdas på vägen . Låter lika dumt som att köpa en off-road-hoj och bara åka motorvägar
eller köpa en Ferrari och bara åka i grusgropen ? ? ?
Den finns många lagar som skulle ses över :=((
Nu blir det väl ett j---a liv igen !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/04:29

Kovlingen:
Jag håller med dig!
Det är troligen så att hästen är ett så gammalt "fordon" att det finns en tradition bakom, så beslutsfattare antingen inte tänkt på, eller vågat förbjuda dem på allmän väg.
Att de är flyktdjur säger väl allt om att de inte skall finnas i trafiken bland andra fordon som skrämmer dem.

Sedan har vi idioterna till cyklister som inte förstår vad cykelbanorna är till för.
De borde bötfällas om det finns en cykelbana i närheten om de cyklar på vägen.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Konsument » 2011-05-15/11:09

Jag tror att de allra flesta ridkilometrarna utförs på anläggningar eller efter ridstigar. Men det är ofrånkomligt att hästar behöver nyttja vägar för att nå sina olika aktivitetsmål. Därför var det bra att få ta del av alla nya som gamla, fast fortfarande högaktuella, råd från erfarna och myndigheter.
(OT: Jag personligen föredrar hästar på vägarna framför epatraktorer. Sedan finns det ofrivilligt rörelsehindrade där epatraktorn kan vara socialt motiverad. Men att ha tunnelseende mot omvärlden förenklar, skenbart, livssituationen. :-D )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Konsument » 2011-05-15/11:30

Dennis Johansson skrev:Sedan har vi idioterna till cyklister som inte förstår vad cykelbanorna är till för.
Jag ... se vidare i här: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=150&t=13943#p89575
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Dennis Johansson » 2011-05-15/11:33

Föredrar Epatraktorer framför vanliga traktorer.
Även om eporna går långsamt, brukar de sällan helt utan förvarning svänga rakt över vägen och ner på en åker iaf.

Å andra sidan spelar det ju ingen roll om de rider hästar på vägen eller transporterar dem i häst transporter.
I en fallet kan de börjar hoppa runt på vägen, i andra kryper de runt svängarna gärna på vägar där det är svårt att komma om med mycket möten etc.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-15/19:16

Dennis Johansson skrev:Sedan har vi idioterna till cyklister som inte förstår vad cykelbanorna är till för.
De borde bötfällas om det finns en cykelbana i närheten om de cyklar på vägen.

Och i ännu högre grad, när de cyklar på trottoarer! Jag är själv en flitig cyklist sådär 8 månader om året (bra för flås och midjemått), men jag kan trafikreglerna - och följer dem. Alltför många cyklister av idag kan dem inte - och är ett rent pack i trafiken! <BR><BR>(OK. OT. Jag vet.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Marie » 2011-05-15/19:22

Bror Gårdelöf skrev:
Dennis Johansson skrev:Sedan har vi idioterna till cyklister som inte förstår vad cykelbanorna är till för.
De borde bötfällas om det finns en cykelbana i närheten om de cyklar på vägen.

Och i ännu högre grad, när de cyklar på trottoarer! Jag är själv en flitig cyklist sådär 8 månader om året (bra för flås och midjemått), men jag kan trafikreglerna - och följer dem. Alltför många cyklister av idag kan dem inte - och är ett rent pack i trafiken! <BR><BR>(OK. OT. Jag vet.)


Att de inte kan, tror jag inte mycket på. De drumlarna ger högaktningsfull faen i trafikreglerna och tror att de är något slags frälse, så enkelt är det.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Möte med häst - hur ska man göra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2011-05-15/19:42

Du kan nog tyvärr ha rätt i det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst