Urkoppling av ABS på grus

Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Uffe Carlsson » 2011-05-17/12:25

Hej
Var på en skojig kurs i grusåkning på Touratech, där fick vi lära oss att koppla ur ABSén.
Kommer dock inte ihåg varför det var bättre än med?
Uffe
Uffe Carlsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-09-14/17:11

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Magnus Jinstrand » 2011-05-17/12:55

Ibland när man kör vill man gasa och bromsa med bakbromsen samtidigt och i branta nedförbackar kan det vara bra att i princip kunna låsa bakhjulet helt.

Men det beror på hur man kör, på vanlig grsuvägskörning vill jag påstå att man inte behöver koppla ur abs'en, vill man bara bromsa så har man god hjälp av abs'en även på grus.

Däremot asc (antispinn) kan vara riktigt lurigt på grus, ibland behöver man kunna få bakhjulet att rotera fortare än framhjulet och det går inte med asc på.

Gruskörning = konsten att acceptera att fram- och bakhjulet går olika fort.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Uffe Carlsson » 2011-05-17/13:15

Tack för ett bra svar, nu kan jag sova gott
Uffe Carlsson
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2010-09-14/17:11

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-05-17/13:45

Håller med Magnus - i nästan alla lägen är det bra att ha tillgång till ABS även på grus (nästan ännu mer än på asfalt).
Förutom i riktigt branta nedförsbackar, kan man ibland ha nytta av att "bromsa ut" bakhjulet i en sladd, och när det är riktigt löst underlag kan man behöva låsa även framhjulet kort för att "bromsa igenom" så man får fäste.
Men det är överkurs - 99% av tiden är ABS en tillgång, för är det någonstans man annars lätt "bromsar på sig" är det på grus.....
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Lars Westman » 2011-05-17/17:24

Man ska skilja på grus och grus. Om man tuffar på i lugnt tempo på en större grusväg är det nog en fördel med ABS. Men om du ska "ut i busken" och köra småvägar (kanske lite mer aktiv körning) vill jag aldrig ha ABS aktiverad. Framförallt i branta utförslöpor kan det som Gunnar skriver bli riktigt farligt. Ofta försvinner bromsförmågan helt och de enda bromsspåren man lyckas åstadkomma är inte på den stig man kör på...

Även på torr asfalt har jag noterat att jag har markant kortare bromssträcka under kontrollerade tester med avaktiverad ABS när jag kör på nabbdäck (TKC80). Jag bromsar helt enkelt snabbare med min högerhands långsammare pulser som låser däcket korta intervaller. I verkliga livet är nog ändå ABS:en en fördel på asfalt även med grova däck. Med med gatorienterade däck (t.ex. Battlewing, Anakee etc.) är ABS på asfalt en självklarhet för mig.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Hagbard » 2011-05-17/17:27

Orsaken till att koppla bort abs-bromsen vid aktiv gruskörning är för att när man bromsar komma ner med däcket under rullgruset till hårt underlag vilket ger kortare bromssträcka. Bromsar man med abs på på rullgrus så är bromsverkan ganska dålig. Jag själv kopplar ur abs-bromsen vid aktiv körning men behåller abs-bromsen aktiv vid normal transport.
Hagbard
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-05-10/09:48

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav nordicbiker » 2011-07-19/14:57

Om detta tema fanns en mycket intressant artikel i sista nummret av SMC's medlemstiding MC folket! Första gången att man görde värkligen en exakt undersökning med flera mättninger med och utan ABS på grus med både en van grusåkare och en helt nybörjare på grus. Tester uttfördes på Säfsens parkeringsplats, där gruset ligger ganska tjock, om jag kommer rätt ihåg, inte som på skogsbilvägar där gruset är nästan borta. Slutsatsen av tester med F800GS och R1200GS med mer landsväganpassade däck: inte ens grusgurun Elving Sollei med 40års erfarenhet på grus lyckades att få kortare bromssträckor UTAN ABS. Om jag kommer rätt ihag, var bromssträckan i snitt utan ABS 1.5m LÄNGRE utan ABS vid 70km/t. Detta kan vara avgörande, om du stannar bakom ett bil eller smäller in och vaknar på baksätet.

Fick säjlv ser vad händer vid en okontrollerat inbromsing utan ABS. En kille på en 1200Adv bromsade lite hårdare på en vanligt skogsbilväg (den där sorten där man har nästan ingen grus på två breda spår), men gick omkull pga att han bromsade lika starkt som pa asphalt - med ABS urkopplat. Felet var att han kom från en bandag och bromsade antagligen flera gånger ganska hård under dagen med ABS på asphalt. Då blir det svårt att dosera bromsorna rätt på grus utan ABS. Resultaten blev några småskador på hojen men lyckligtvis inga personskador.

Jag själv har ABS nästan alltid inkoplat, bara på mycket branta närförssträckor med lös underlag koppla jag bort ABS. Men jag ar ingen vältränat Enduroåkare!
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav elemji » 2011-07-26/09:39

Lars Westman skrev:Man ska skilja på grus och grus.

Håller med Lars till 100%. Vad som komplicerar det ytterligare är att asfaltsåkning är någorlunda förutsägbart men på grus så kan underlaget skifta meter för meter. Dessutom vet du inte var på vägen du befinner dig just när du behöver bromsa, i ett hårt hjulspåret eller i en lös mittsträng. Det skall bli intressant att se nästa test i MC-folket där man skall köra med "riktiga" grusdäck.
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2011-07-26/10:33

elemji skrev:.......på grus så kan underlaget skifta meter för meter. Dessutom vet du inte var på vägen du befinner dig just när du behöver bromsa, i ett hårt hjulspåret eller i en lös mittsträng. Det skall bli intressant att se nästa test i MC-folket där man skall köra med "riktiga" grusdäck.

Just att underlaget är så skiftande och oförutsägbart, är i min värld absolut ett argument för att använda ABS. Visst händer det att man hamnar i situationer då det bromsar bättre utan ABS, men jag föredrar definitivt att slippa bromsa omkull framför att i undantagsfall få lite kortare bromssträcka.
Visst kan man slå av ABS om man t ex ska nerför en brant, hal backe, men oftast är det enklare att ta det lite försiktigt och låta ABS vara aktiv.
Dessutom har jag upptäckt, att det även med ABS hjälper att "pumpbromsa" för att få framhjulet att gräva ner i löst underlag - det tar ju någon tiondels sekund för ABS:en att reagera, och det räcker ofta.
Jag har alltid ABS på, även på grus- och skogsvägar och med "nabbadäck". Som sagt - ska bli intressant att läsa testet i nästa MC-folket!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Dennis Johansson » 2011-07-26/12:02

Jo det skall verkligen bli intressant att läsa testet.

Det som också är intressant är att då jag var på Adventuredays och halkade runt första e.m. med Metzeler Karoo, de öppnaste mönstret jag känner till som passar en R1200GS, var det betydligt halare en med slitet Sahara 3 fram och ngt slitet Maxxis av något slag på en 100 kg lättare Suzuki.
Suzukin hade promsar av katastrof kvalitet på asfalt men på löst underlag fungerade den betydligt bättre, den gick stabilare när det var söligt trots sämre mönster.

Det får mig att fundera över följande, vad gör en 1200GS sämre på löst och slirigt underlag.
Är det vikten?
Är det den sämre dimensionen på framhjulet?
Är det telelever framgaffeln?

Kanske är det en kombination.

Det känns som att min tidigare AT gick bättre på löst, trots samma vikt.
Jag har läst kommentarer kring en kille som har på en KTM 950 SE och en Africa twin och ansåg t.o.m. att Africatwinnen går stabilare om en lite genmslag när det gick undan.
Så vikten behöver inte vara grejen med BMW:n
Kan det vara gaffeln eller dimensionen fram?

Hur som skall nu Suzukin nu skos om. Och den lär få komma till grusbuset framöver.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav Konsument » 2011-07-26/23:57

Det som även framkom i SMC-testet var att båda förarna upplevde mycket tydligare kontroll på ekipaget förutom att bromssträckan blev kortare.

I väntan på att det kommer bildtolkningsenheter som samarbetar med ABS-system och återaktiverar dem om det är en panikbromsning så kör jag med ABS inkopplat i alla lägen. Känner sällan behov av att bromsa upp hojen i sladd för att åka vinkelrätt över ett dike och ut i skogen... :-D

Att ha kontroll på hojen och hinna hitta alternativa spårval på rullande hjul är att föredra framför att kasa längs vägen och fundera på vad som hände... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Urkoppling av ABS på grus

Inläggav elemji » 2011-11-16/10:36

SMC-testet med riktiga grusdäck verkar dröja. Här är en BMW-modell med en ny lösning på problemet: http://www.alltommc.se/news.php?id=2363
Undrar om det kommer en firmwareuppgradering till F8-an. :)
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst