Ett år med D15 Grusteam

Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Thomas Sahlin » 2011-10-16/17:20

Dags att summera året som gått :)
Vi i teamet tar gärna emot feedback från dom som deltagit.
Kom igen och skriv ! Ge oss skäll eller va snäll :)
Är turerna lagom långa?, Är gruppindelningen bra?, Är tempot för högt/för lågt,
kort sagt, alla synpunkter är välkomna och värdefulla för oss ;)

Lennart
Torgny
Stefan
Thomas
Användarvisningsbild
Thomas Sahlin
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 1995-09-01/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Torgny » 2011-10-19/18:48

Hallå!
kom igen nu....så många trevliga åkare under så många mil måste gett något intryck.
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Magnus Brobeck » 2011-10-20/03:03

Jag har gjort det i annan tråd tidigare men jag tar tillfället i akt att återigen berömma gruskursen som även passade nybörjare som ni körde i våras. Mitt mål var att inte vända när jag kommer fram till en väg som ändras från asfalt till grus.

Det var väl tur att det inte var bonus som jag skulle betala er för hur utfallet blev för då hade jag bott i ett skjul av wellpapp numera, så dyrt hade det blivit.

Vänder gör jag inte, för annat än när vägen slutar vara väg ,vägen korsas av en bom eller det går över från körning till trial. Jättefort går det inte, snarast lite småmysigt puttrande men å andra sidan så kan man stanna en stund och snacka med jägare och svamplockare utan att skämmas eller att det är några höga tonlägen, bara en trevlig konversation vid vägkanten. Man vill ju inte ge sig in i ett område där dom letar efter ett skadskjutet vildsvin eller en 5-tons uppretad skadskjuten älgtjur. ;-)

I April var tanken och målet att inte vända och i söndags i det fina vädret var målet att hitta några kilometer till innan jag skulle hem till söndagsmiddag med familjen.

Med andra ord - bra jobbat och jag räknar med att pröjsa för en öl nästa gång vi ses på någon tillställning. Lite bonus får det ju bli!!!

MVH Magnus - eder grussmekande ordis
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Putte Johansson » 2011-10-20/05:24

Snart bara jag som har grusfobi, märker jag :-)

Får nog haka på en dylik kurs om den förläggs på rimligt avstånd från 08-land, för jag skulle gärna vilja göra en Magnus.
BMW F650GS -10
Honda ANF 125 -08
D7 Stockholm/Grödinge
Användarvisningsbild
Putte Johansson
 
Inlägg: 914
Blev medlem: 2010-06-11/09:42

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav JAC » 2011-10-20/09:54

Thomas Sahlin skrev:Dags att summera året som gått :)
Vi i teamet tar gärna emot feedback från dom som deltagit.
Kom igen och skriv ! Ge oss skäll eller va snäll :)
Är turerna lagom långa?, Är gruppindelningen bra?, Är tempot för högt/för lågt,
kort sagt, alla synpunkter är välkomna och värdefulla för oss ;)

Lennart
Torgny
Stefan
Thomas


Synpunkter på säsongens gruskörningar är för mig i stort sett mycket positiva. Bra gruppindelning (3-5man i varje). Lagom långa rutter, omkring 20 mil. Vägarna brukar vara bra varierande. Men ibland kanske lite mycket asfalt, (oftast små krokiga asfaltsvägar som också kan vara roliga), men jag vet att det kan vara svårt att finna en sammanhängande runda med grus-och skogsvägar. Mycket bra att rutterna kan fås, till våra GPS:er, så att nästan alla vet var hon eller han skall ta vägen.
Vi är ett glatt, trevligt gäng på ca 25-30 st. som har lärt känna varandra. Hoppas att några nya vågar komma med, samt också då flera tjejer.
Det som ibland inte känns riktigt bra, det är när en del rutter någon enstaka gång passerar förbudsskyltar och stängda och låsta bommar. Bommarna kan naturligtvis vara öppna när rutten rekas och sen vara låst när grusrundan sen skall köras. Det jag tänker på att om en olycka händer, krock med ett rådjur eller älg innanför en låst bom, så kan inte ambulans komma fram och den skadade kanske förlorar viktiga minuter.
Jag ser framemot nästa års grus-och skogsvägskörningar och vill här tacka er rutt- och rekplanerare för ett bra jobb, som ni har gjort denna säsong.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Torgny » 2011-10-25/19:53

Hej på er och tack för era synpunkter..

Om vi börjar med Gruskursen "Ny på Grus" så har vi i Grusteamet planer på att köra denna även till våren 2012 det var väldigt givande för oss alla.
JAC vill jag tacka för dina synpunkter, speciellt när det gäller säkerheten vid en olycka, att räddningstjänsten inte kan komma in vid bommar osv. det är inte vårt mål att hitta avstängda vägar med bommar men ibland misslyckas man, men med ditt tips kommer jag att tänka lite annorlunda i framtiden.Tack.

Till alla er som inte varit med på körningarna i Grusteamet kan jag berätta att vi kör i tre grupper.

Grupp 1 vilka oxå kör först är den lite långsammare gruppen, här kan alla vara med oavsett erfarenhet.
Grupp 2 väntar en stund innan man ger sig av, i denna gruppen kör vi med lite mer erfarenhet.
Grupp 3 väntar en bra stund innan man ger sig av, i denna grupp går det fortare.

Detta körsätt gör att hela gänget möts på flera platser under dagen vilket är hela tanken med körningen....att träffa likasinnade, dessutom har du möjlighet att byta grupp genom dagen om du skulle vilja.

trotts att det finns mycket åka kvar i år längtar jag redan till nästa år. det kommer att bli fullt upp....

Grusteamet D15

// Torgny :D
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav colsson » 2011-10-26/18:04

Varför utgår de flesta turerna från Kristianstad?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Torgny » 2011-10-26/18:37

Ny på grus startade i Hässleholm.
sen har vi haft starter från Höör och från Ekerödsrasten och en del från Kristianstad.
anledningen??? man skall ju starta någonstans.
Jag tror det beror mest på att den som gjort rutterna häromkring bor i Kristianstad, man hittar ju lättast hem omkring.
:lol:
vi tar gärna emot tips på bra startställen eller områden att lägga rutter i eller om du vill ordna en körning.....kontakta någon i Grusteamet så kan vi reka tillsammans.
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav colsson » 2011-10-27/06:48

För mig har grusturerna som utgick från K-stad varit de som har låtit mest intressanta men eftersom jag inte velat köra totalt 3 timmar enbart transportsträcka till/från K-stad från Landskrona så har det inte blivit av att jag hängt med. Som nybliven småbarnsförälder med flera hobby´s samt ett hus med sina behov, är det inte alltid lätt att dela upp tiden och då lockar det sällan med flera timmars körning till/från ett evenemang. Nästa år ska jag dock ta mig i kragen och hänga med på ett par rundor.
Ni i grusteamet, vad för hojar kör ni?
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Marie » 2011-10-27/13:33

Det KAN ju också bero på att tillgången på fina grusvägar är betydligt bättre i skogsbygderna i f.d. Kristianstads län, än vad det är i f.d. Malmöhus län.....

Sen skulle jag vilja påstå att vilken hoj man har betyder mindre än viljan och kunnandet i att köra på grus, så länge man inte ger sig på riktigt avancerad gyttjebrottning. Jag för min del anser att så länge det verkligen handlar om grusVÄG så funkar även en K100RS riktigt bra, även om den INTE är optimal med sin framåtlutade körställning och smala styre.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav colsson » 2011-10-27/14:35

Anledningen till att jag frågade Torgny om vilka cyklar de kör i grusteamet handlar inte om vilka cyklar som KAN köras på grus och i skog. Det handlar om att jag var nyfiken på deras val av cyklar. Svårare än så var det inte den här gången.
/ Christian
F650gs Dakar 2006
Användarvisningsbild
colsson
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 2009-08-11/05:16

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Spooky » 2011-10-27/14:54

Jag kan börja. Kör en F650GS Dakar -06:a. Funkar utmärkt till grusvägarna även om jag märker att killarna på KTM lever ett lättare liv på sina hojar. Det jag egentligen saknar på min är en bättre framgaffel då den är lite mjuk som den är nu. Går att åtgärda såklart.

Har tyvärr missat några körning då jag hade närkontakt med ett rådjur för ca 2 månder sedan. Tillbaka till våren hoppas jag. Har en lång rehab framför mig. Kan inget annat än ösa beröm över hela grusteamet. Fantastiska köringar. För min egen del gör det inget att det är en bit bort (Trelleborgare). På så vis slipper jag köra på grusvägarna som jag brukar nöta.
Användarvisningsbild
Spooky
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-02-23/20:28

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Torgny » 2011-10-27/21:59

Colsson det är mycket i den fasen i livet...tiden skall räcka till så mycket, hoppas du får tillfälle någon gång du är välkommen.
Valet av mc...det är väldigt blandat man kan nog säga att i de lugnare grupperna är det stora GS/GSA1200 som dominerar samt hojar med rena däck..dvs utan dubb.
dock inte alla där är 1200GS med i den snabbaste gruppen oxå, beror självklart på erfarenhet o tycke som allt annat. sen är det en stor blandning inkl, Ducati Multistrada visserligen med en duktig (kvinnlig) förare och det funkar, visst är det många KTM 690 vilket jag själv kör och det är nästan lika många GS650 Dakar som även Spookie kör...dig har vi saknat hoppas du är tillbaka snart...undrar dock om det blev ev gryta av Bambi eller inte? :P
Ps. alla grusåkare...Ni missar väl inte PUB-Kvällen...även denna i Kristianstad..19/11. :lol:

// Torgny
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Montana » 2011-10-27/22:58

Det sämsta med grusturerna är att jag har jobbat varenda gång ni haft dem. Hoppas på bättre planering ifrån er sida (skämt)
/Tony
Montana
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2008-09-02/17:32

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Kovlingen » 2011-10-27/23:28

Montana skrev:Det sämsta med grusturerna är att jag har jobbat varenda gång ni haft dem. Hoppas på bättre planering ifrån er sida (skämt)/Tony

Ja dom kunde väl lägga turerna när dom själv är upptagna nån gång så får dom får se hur det känns :=))
( Förlåt ! Jag bara skojar lite jag också )
Natti Natti !
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Torgny » 2011-10-28/15:48

Kovlingen skrev:
Montana skrev:Det sämsta med grusturerna är att jag har jobbat varenda gång ni haft dem. Hoppas på bättre planering ifrån er sida (skämt)/Tony

Ja dom kunde väl lägga turerna när dom själv är upptagna nån gång så får dom får se hur det känns :=))
( Förlåt ! Jag bara skojar lite jag också )
Natti Natti !


PRIORITERA........................................................................................................................ :lol:

visst är det så..händer det något roligt är det alltid ett MÅSTE ivägen!
Användarvisningsbild
Torgny
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2010-03-11/19:59

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Kenneth Svensson » 2011-11-15/19:04

Jag ber att få tacka alla som har ställt upp och skapat mycket trevliga och spännade körningar på grus. En eloge till er i Grusteamet.
Att köra i mindre grupper med olika erfarenhet är är något som kan sporra till mer övning och träning för att ev. "byta upp" sig till en grupp med mer erfarenhet. Det är kul att se att det inte är bara BMW folk som kommer. Att denna grupp, Grusteamet, även har lockat till sig deltagar som inte är medlemar i klubben nu, men kan kanske blir för ert skapande av träffarna och körningar på grus bus är positivt. Körning i ordnad form är också en mycket bra grej. Går det åt "h....." så kan man få hjälp av andra i gruppen. Tack killar!
Vi blir aldrig väl mottagna när man kör ensam ut i skogen, men är det planerat och vi kommer i grupp så är det kanske OK. Det är mycket privata vägar och skogar ni har gjort spår i och dit är vi inte välkommna som ensama åkare. Att hitta dessa vägar är inte lätt och kombinera det med fina grusvägar, Fantastiskt! Vet av egen erfarenhet.
Så killar, fortsätt så! Ser fram emot 2012 på grus!
Användarvisningsbild
Kenneth Svensson
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2006-04-21/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Thomas Sahlin » 2011-11-15/23:41

Tackar ödmjukast för din positiva feedback :)
Det helt klart en uttalad policy från vår sida att alla är välkomna på våra arrangemang oavsett fabrikat på hoj, erfarenhet eller medlemskap i klubben. Vi tror att öppenheten lönar sig på sikt.
Någon här efterlyste turer lite mer västerut då det var långt till start när det är i Kristianstad.
Vi har tagit det till oss och engagerat lite folk i ängelholmstrakten som kommer att reka upp lite skoj på Hallandsåsen och lite norröver där.

/ Thomas
Användarvisningsbild
Thomas Sahlin
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 1995-09-01/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav HMRHMR » 2011-12-03/20:28

D15 Grusteam är fantastiskt. Mycket p g a Thomas Sahlin som drog igång det hela för c:a 10 år sedan. Det speciella är bredden. Alla kan vara med. Nybörjare eller rutinerade skogsåkare.

På den tiden, för drygt 10 år sedan, var jag, Gerry, Dennis, Gunnar m fl i 50-års åldern och luffade runt på 275 kg tunga 1150GS i sakta mak på snälla väl underhållna grusvägar. Idag är vi i 60 års åldern och sprätter i vansinnig fart iväg på 650 cc stånkor. På skogsstigar & hyggesvägar. Vi har skitkul. Tack vare Thomas Sahlin! Kul oxå att grusverksamheten drivs vidare av Torgny, Stefan m fl nu när vi andra börjar bli gamla och tackla av.

Så du som är 50 bast idag och har en 275 kg tung 1200GSA - även du har en framtid....

Ett inslag i 2012 års kalender för D15 Grus är Höstrusket. Tanka hem filmen från årets Höstrusk
via torrenten http://resmark.se/temp/Hostrusk.torrent

Eller spela upp (streama) filmen i t ex VLC: http://resmark.se/temp/hostrusk2011.iso
Eller kopiera hem filmen: http://resmark.se/temp/hostrusk2011.iso

Bröderna Haraldssons film är grym. Se den! Men jag noterar när jag kollar på min gamla skärmsläckarmosaik bestående av gamla tungbumsegrusbilder att vi hade rätt kul även på tungbumsarna. (se http://mc.resmark.se/#7.0 ). Det var kanske alla turena som Anders Eng arrangerade som fick oss gamlingar att förstå poängen med lättare moppar? Dvs det är nog Anders förstjänst att jag har roligare på MC nu än någonsin!

:)
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav LC4ever » 2012-03-26/13:07

För mig var resan till och från Adventuredays i Säfsen den stora behållningen.
Måste säga att resan till och från evenemanget var en större utmaning än dagarna uppe i Säfsen ;)
Ser fram mot fler grus-dagar 2012.

Som svar på vad vi kör för hoj, min är en KTM 990 Adventure. Så jag brukat hålla till i gruppen med de stora hojjarna (1150/1200GS).
Användarvisningsbild
LC4ever
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2009-01-11/09:43

Re: Ett år med D15 Grusteam

Inläggav Birgander » 2012-04-25/19:14

HMR skrev:Ett inslag i 2012 års kalender för D15 Grus är Höstrusket. Tanka hem filmen från årets Höstrusk
via torrenten http://resmark.se/temp/Hostrusk.torrent



Ramlade in på er sida efter tips. Drog ner filmen för att se vad det är ni hittar på.
Oj va sugen man blir på att prova det där!! Ett riktigt äventyr!
Kanske får byta hoj först, vetefasen om min f650 gs (inte ens dakar) hade pallat det där...
Användarvisningsbild
Birgander
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2012-04-25/19:08


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst