Dumma lagar!

Dumma lagar!

Inläggav nordicbiker » 2012-06-20/07:22

Än så länge tänkte jag att USA är världsledande när det gäller att stifta lagar som strider mot allt sunt förnunft. Nu är Canada - eller mer exakt: British Columbia - på bästa väg att köra om Amerikanerna.

En ny lagstiftning i BC förbjuder nämligen att köra motorcykel stående, betyder man MÅSTE sitter! Så här stå det i lagtexten: "The operator of a motorcycle must be seated astride the driver’s seat." Och detta i en delstad, där alla största delen av vägnättet bestå av härliga grusvägar! Detta är ett underbart skrämmande exempel av politiker som inte förstå vad de prata om! Första saken jag lärde mig när jag började köra på grus är att stå upp.

Mer details finns här:

http://www.onewheeldrive.net/2012/05/03 ... and-flaws/

Man kan bara hoppas att officern själv kör motorcykel och har lite sunt förnunft kvar...

PS: om någon klaga över höga böter i Sverige för fortkörning... I BC MÅSTE polisen beslagtå och låsa bort din hoj i sju dagar, om du blir tagen med +40km/t över hastighetsgränsen! Plus böter, plus kostnader för bärgningsbilen plus kostnader för förvaring!!! Snacka tuffa lagar...
Användarvisningsbild
nordicbiker
 
Inlägg: 152
Blev medlem: 2009-05-31/22:10

Re: Dumma lagar!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/08:39

Mot dumhet kämpar Gudarna förgäves! Vi får väl se, vad som händer i BC. <BR><BR>I en essä refererar Peter Englund ett amerikanskt domstolsbeslut från 1896, att talet "pi" (kvoten mellan cirkelns omkrets och diameter) inte längre skulle vara 3,14... utan 4, "eftersom 4 var lättare att räkna med"(!!!!!) <BR>Föga förvånande fick detta belut rivas upp tämligen omgående, eftersom den matematiska verkligheten som bekant struntar fullständigt i opinioner och juridik.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Dumma lagar!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-06-20/09:00

nordicbiker skrev: I BC MÅSTE polisen beslagtå och låsa bort din hoj i sju dagar, om du blir tagen med +40km/t över hastighetsgränsen! Plus böter, plus kostnader för bärgningsbilen plus kostnader för förvaring!!! Snacka tuffa lagar...
.... det är värre än så - polisen kan beslagta hojen även för att man står upp och kör, enligt OneWheelDrive!

Tydligen har man infört "sitt-ner-lagen" för att kunna bötfälla stuntförare, som står på sadeln, sitter på styret eller åker på fötterna efter hojen...... tyvärr helt okunniga om, att British Columbias vägnät har minst 6 gånger mer grusväg än belagd väg, och att de vägarna är sådana att stående körning ofta är enda sättet att ta sig fram säkert med hoj.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Dumma lagar!

Inläggav Kapten Stofil » 2012-06-20/09:15

...ivrigt påhejade av bilindustrin, som ser chansen att kunna sälja fler resursslukande, onödigt stora plåtlådor...
Jonas Otter
Do not fold, spindle or mutilate
Numera Yamaha XVZ12 m sidvagn
Användarvisningsbild
Kapten Stofil
 
Inlägg: 3153
Blev medlem: 2011-06-22/11:01

Re: Dumma lagar!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2012-06-20/13:08

Fast man kan onekligen fundera på, hur ofta Polisen i B C kommer att göra kontroller av denna efterlevnad på mindre grusvägar - vilket förstås inte gör lagen i sig mindre korkad! <BR><BR>Dock kan man ju inte heller komma ifrån reflektionen, att om inte diverse fåntrattar av typen stunt-wannabe kört omdömeslöst i trafik, hade lagen nog aldrig kommit upp ens som förslag. <BR><BR>Analogt: Om inga svenska motorcyklister beter sig som idioter framför fartkameror, kommer det av och till uppdykande förslaget på registreringsskylt framtill på hojar att självdö av brist på näring.<BR><BR>"Två saker är oändliga: Universum och den mänskliga dumheten - och jag är inte säker på det första." <BR>Albert Einstein
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Sv: Dumma lagar!

Inläggav Tobias » 2012-06-20/16:09

Civil olydnad är grunden till demokrati.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst