Magnus Jinstrand skrev:Jättebra svar Ulf, som vanligt när dessa frågor kommer upp så är det många som "vet" vad som gäller, det vore vore väldigt bra för den fortsatta diskussionen om man kan hänvisa till dokument eller liknande fall som prövats för att få en mer exakt bild.
Om du organiserar en gruskörning officiellt via klubb eller liknande så är du ansvarig för själva rutten. Leder du in gruppen på förbjudna vägar så kan väghållaren stämma dig som ansvarig anordnare. Dom andra i gruppen kan du inte ansvara för om dom kör andra vägar eller bryter mot andra trafikregler. Det får dom stå för själva. Däremot om gruppen åsamkar stor skada på vägen kan du som anordnare bli ansvarig. Då blir det en rättstvist, civilrättslig, i tingsrätten mellan dig och väghållaren. Mycket sällan att det händer men rent principiellt fungerar det så.
Det här är extra spännande, var kan man hitta mer information om detta?
Ja du Magnus. Det är inte så lätt. Jag tycker iofs att lagtexten ger en ganska bra uppfattning vad som GÄLLER I LAGEN.
Rättsfall och utslag i rätten är inte så många faktiskt. Det är mycket sällan såna här saker blir anmält och fört vidare. De fall jag känner till så har det varit andra saker involverade. Dom har ansett att dom av någon anledning har haft rätt att färdas på berörd väg pga privata skäl. Dom har på något vis varit knutna till berörda vägar, själva eller genom andra. Och ärendet har blivit nedlagt.Då kan det vara svårt att få till ett rätt beslut och lagföring.
Då helt utomstående blivit lagförda har jag inget exempel på. Förutom i vissa fall då crossåkare kör i ren terräng där andra, vandrare eller hästägare blivit arga. Men då är det ju solklart. Sådan terrängåkning är ju odiskutabel.
Sen är ju verkligheten så att om ett gäng hjälmförsedda mc-åkare susar förbi på en avstängd väg är det ju inte så lätt att varken anmäla eller lagföra. Den som anmäler måste ju ha vissa relevanta uppgifter att komma med.
Och det är ju sällan en anmälare har det. Men det retar markäg/boende ganska mycket. Och det ska vi undvika i möjligaste mån tycker jag. Därför ska vi hålla oss till vad lagtexten säger och inte försöka utnyttja och tänja på vad som kan vara möjligt eller inte.
Vi har en verksamhet, framförallt som grusåkare som ligger på gränsen till vad som är lagligt. Många, kanske allför många, ligger och kör alltför fort och leker rally. Det går ju oftast bra men ibland händer olyckor och det blir nog aldrig någon som blir åtalad för vårdslöshet i trafik bara för att han har kört av vägen och skadat/dödat sig. Ibland händer det en kollison med annat fordon och mc-föraren stryker med. Då blir det oftast ingen ytterligare utredning eftesom det är mc-föraren som har kört för fort.
Om vi leker med tanken att vi överför det här till bilkörning. Om intresserade bilförare skulle åka på samma sätt
på grusvägar med rallybilar som vi mc-förare gör skulle det nog bli kaos. Det är därför det finns organiserade tävlingar för bilar, rally och likn. Då är vägarna avstängda och markäg. har gett sin tillåtelse.
För att vi inte skall anses som outlaws så måste vi nog styra upp i alla fall de planerade och organiserade turerna så att alla är med på banan.
Det jag pratar om nu är arrangerade turer via klubbar eller annan ansvarig arrangör. Friåkning av andra är ju på deras ansvar.
Jag tror att vi måste vara väldigt ödmjuka i våra körningar och inte reta på oss folk i allmänhet. Ett bra samarbete med grusvägarnas ägare och en bra dialog ger oss fortsatt möjlighet att utöva våra intressen/körningar.