Grusåkning?

Grusåkning?

Inläggav wolf » 2012-11-12/16:27

I en artikel på startsidan tas det upp vad som gäller vid grusåkning, vägar mm.
Skulle vara intressant att höra vad ni har för uppfattning om detta.
Lagar och regler finns ju om detta men olika människor tolkar väldigt olika.
Jag har under åren märkt att det finns många olika tolkningar om vad som gäller.
En förhoppning är att SMC kommer fram till en tolkning som vi kan hålla oss till.
Speciellt när det gäller organiserade turer. Sen att friåkning kommer att bedrivas av
äventyrare kommer vi ju aldrig ifrån.
Jag startar upp den här tråden för att vi ska ha nåt att diskutera under lågsäsongen.
Det kan vara lite kul. När vi sen under våren drar iväg på nya grusturer så kan vi göra det med
gott samvete och veta att vi håller oss till lagen.
Jag har under många år engagerat mig i ämnet och har ganska stor kunskap.
Nu vill jag att vi går igenom detta och jag ska försöka tillrättalägga vissa okunskaper som jag
vet finns därute.
Våra fina grusvägar blir mer och mer avstängda runt om i landet. För att vi ska kunna fortsätta
våra roliga körningar är det bra om vi vet vad som gäller och inte bråkar för mycket med
markägare/väghållare.
Med en förhoppning att det blir ett bra samarbete mellan mc-åkare och markäg/väghållare.
wolf
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49

Re: Grusåkning?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-11-12/18:13

En intressant fråga som ofta kommer upp är om en egen uppsatt förbudsskylt mot motorfordon på en enskild väg gäller eller ej, läser man nedan så verkar även hemmagjorda skyltar gälla, bara de är tydliga.

"Markägaren kan förbjuda motortrafik
Om markägaren bestämmer sig för ett förbud ska detta skyltas med vägmärke eller på annat tydligt sätt. Det kan vara en bom över vägen, men den bör kompletteras med vägmärke för tydlighetens skull. Även en hemmagjord skylt måste respekteras.

Skälet till att vägens ägare har rätt att stänga vägen för motortrafik är att han eller hon inte ska behöva bekosta underhåll av vägen på grund av slitage från utomstående trafik."

http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Enskild-vag/


En annan intressant fråga, vad är en väg? Att man bara får köra på vägar är glasklart, men vad är en väg? Det är något som det också finns delade meningar om.

Från: Förordning (2001:651) om vägtrafikdefinitioner

"Väg 1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,

2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och

3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt
1 eller 2"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20010651.htm


En annan beskrivning:
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4g


Och en tredje fråga som kommer upp, kan jag som arrangör av en tur bli ställd till svars för hur deltagarna kör, om de t.ex. kör för fort, kör på olovliga ställen, gör skador på vägen osv? Det kan t.ex. vara att jag gör en rutt på trevliga vägar och delar med deltagare och dessa i sin tur inte följer lagen, är jag som arrangör då ansvarig?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Grusåkning?

Inläggav wolf » 2012-11-12/20:31

Många bra frågor Magnus.
En privat väg som ej erhåller bidrag från något håll och dessutom inte ingår i någon samfällighet.
Där kan markäg. förbjuda fordon med förbudsskyltar. Ingår den i en samfällighet skall det vara ett beslut i styrelsen om detta eller om det är flera markäg. så måste alla medgiva förbudet.
Är det skyltat "Privat väg" eller "Enskild väg" råder inget förbud att färdas där. Väghållaren är då dock inte ansvarig om det händer en olycka pga hinder i form av dike eller annat på vägen.
Många väghållare sätter upp förbudsskyltar av olika slag, t ex "Förbud mot motordrivet fordon" eller "Fordonstrafik förbjuden". Är det väg som av någon anledning har bidrag, kommunalt eller statligt, eller som ovan ingår i samfällighet, så skall det finnas ett tillstånd till skyltningen. Om inte så gäller inte skyltningen.

Definitionen Väg är ganska omfattande och beskrivs t ex som du säger cykelväg där mc-åkning naturligtvis inte är tillåten. Bara för att en viss sträcka är ansedd som väg innebär det inte att man kan köra motorfordon där utan det måste till flera andra kriterier.
Mycket lätt kommer man in på väg i skogen, typ traktorväg och liknande. En traktorväg på privat mark där markägaren använt den till att köra fram virke eller liknande skogsarbete är det totalt förbud att framföra
motorfordon i annat syfte. Inte ens markägaren får köra mc där i nöjessyfte. Spelar ingen roll om man gör skada eller inte. Enl Terrängkörningslagen kan man dock få köra sådana fordon som är avsedda för terräng
om det är fruset och snötäcke och skador inte kan uppstå. T ex snöskoter.

Om du organiserar en gruskörning officiellt via klubb eller liknande så är du ansvarig för själva rutten.
Leder du in gruppen på förbjudna vägar så kan väghållaren stämma dig som ansvarig anordnare.
Dom andra i gruppen kan du inte ansvara för om dom kör andra vägar eller bryter mot andra trafikregler.
Det får dom stå för själva.
Däremot om gruppen åsamkar stor skada på vägen kan du som anordnare bli ansvarig. Då blir det en rättstvist, civilrättslig, i tingsrätten mellan dig och väghållaren. Mycket sällan att det händer men rent principiellt fungerar det så.
Tyvärr är det så Magnus att om man ska vara helt säker så måste man kolla upp alla vägar man skall åka på.
Är det skyltat så måste man kolla med kommunens trafikliggare och Länsstyrelsen om det är bifallet. Samma gäller också bommade vägar. Till våran fördel är att en del mindre s k traktorvägar finns med i gamla tiders kartor sedan 50-talet då många vägsamfälligheter bildades. Då har dom oftast ett litet kommunalt bidrag som innebär att dom inte kan förbjuda övrig trafik annat än i speciella fall.

Många frågetecken kvarstår säkert men det är bara att vi fortsätter diskusionen.
Wolf
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49

Re: Grusåkning?

Inläggav mirre » 2012-11-12/22:40

Jag skulle vilja veta hur de som "rundar bommar" på sina grusvägsturer resonerar. Jag och min man tycker det är förkastligt men är vi i minoritet? Tydligare tecken på att vägen är "avstängd" finns väl knappast... Eller? Hur tänker man t.ex. i händelse av en olycka, om ambulans skulle behöva tillkallas?
//Mirre
*Är det meningen så fixar det sig...*
Bandit 600 -98
Användarvisningsbild
mirre
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2012-06-10/18:59

Re: Grusåkning?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2012-11-12/22:59

mirre skrev:Jag skulle vilja veta hur de som "rundar bommar" på sina grusvägsturer resonerar. Jag och min man tycker det är förkastligt men är vi i minoritet? Tydligare tecken på att vägen är "avstängd" finns väl knappast... Eller? Hur tänker man t.ex. i händelse av en olycka, om ambulans skulle behöva tillkallas?

Du tänker klokt, Mirre...... Nu FINNS det ju tillfällen när det kan bedömas som klokast att runda en bom - t ex om man åkt in på en väg, som varken är förbudsskyltad eller stängd, och i "slutänden" kommer till en stängd bom - där det är en allmän väg på andra sidan. Inte helt ovanligt.
Jag har också varit med om, att man åkt in genom en öppen bom, fått vända av en eller annan anledning och så har bommen varit stängd när man kommit tillbaka.
Och så finns det ställen, där man helt klart vet att bommen är otillåtet uppsatt - fast där är det mera tveksamt om man ska köra förbi i alla fall.
Och här hemma i byn har vi en väg, som ibland är "bommad" för att hindra genomfartstrafik, men där jag själv har rätt att köra eftersom jag är med i vägsamfälligheten (just den sträckan är inte bidragsväg, så den får samfälligheten lov att stänga av). Är det stängt är jag för lat att hämta nyckeln, så jag kör runt eftersom det är lätt med hoj.
Skulle Räddningstjänsten behöva komma fram där det är "bommat", löser man det - en klen bom stoppar liksom inte en brandbil.......
Fast i princip håller jag med. Man ska inte köra runt stängda bommar. Och det är bättre att avstå en gång för mycket än en gång för lite.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Grusåkning?

Inläggav Perra_II63 » 2012-11-12/23:06

Jag jobbar ibland som skyddsvakt i det militära, har många gånger fått omhänderta folk som har kört runt bommarna på skjutfältet då skarpskjutning. De har bara haft tur att man har hört deras motorljud mellan skotten. ( kan tala om att då man skjuter med 30 mm automatkanon så smäller det rätt bra eller för att inte tala om granatgevär)

De förstår inte riktigt vilken fara de utsätter sig för, och skulle det hända att de skjuts ihjäl så är risken stor att de inte ens hittas. Man har också fått höra det att -här är väl all militär verksamhet nedlagd....

Det brukar bli rätt så dyrt att bryta mot tillträdesförbudet som de gör sig skyldig till..... Några har ju överklagat till tinget där det har blivit ännu dyrare... Men som sagt var... Står det "skyddsobjekt" så vad ni än gör, passera inte den bommen.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29

Re: Grusåkning?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2012-11-13/08:30

Jättebra svar Ulf, som vanligt när dessa frågor kommer upp så är det många som "vet" vad som gäller, det vore vore väldigt bra för den fortsatta diskussionen om man kan hänvisa till dokument eller liknande fall som prövats för att få en mer exakt bild.

Om du organiserar en gruskörning officiellt via klubb eller liknande så är du ansvarig för själva rutten. Leder du in gruppen på förbjudna vägar så kan väghållaren stämma dig som ansvarig anordnare. Dom andra i gruppen kan du inte ansvara för om dom kör andra vägar eller bryter mot andra trafikregler. Det får dom stå för själva. Däremot om gruppen åsamkar stor skada på vägen kan du som anordnare bli ansvarig. Då blir det en rättstvist, civilrättslig, i tingsrätten mellan dig och väghållaren. Mycket sällan att det händer men rent principiellt fungerar det så.


Det här är extra spännande, var kan man hitta mer information om detta?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Grusåkning?

Inläggav ivan@p-1.se » 2012-11-13/18:41

Magnus detta sista om ansvar är ett kapitel för sig. Vi i styrelsen är de enda för närvarande, om jag tolkar de förhandsbesked rätt som jag fått, som juridiskt kan ställas till svars för aktiviteter som gör i klubbens namn. (Detta är inte till fullo utrett än men vi har jurister som tittar på detta) Det innebär att varje gång någon inom något distrikt anordnar en aktivitet och den på något sätt bryter mot lagen, t ex genom att man lagt en rutt där man inte för köra, grus eller asfalt spelar ingen roll. är styrelsen ansvarig. Detta en helt orimlig situation där varje enskild aktivitet som annonseras som anordnad av BMW MC-klubben måste vara godkänd av styrelsen i förväg. DVS (om detta stämmer) ingen aktivitet får varken annonseras ut eller köras en enda meter utan styrelsen godkännande... En helt omöjlig situation som inte fungerar i praktiken. Anledningen till att det kan vara så är att vi bara har en juridisk person och den ansvarar styrelsen för. Om juristerna kommer fram till att detta är den situation som råder, kommer klubben att behöva tänka om vad gäller organisation, ansvar, juridiska personer osv. Ansvars -situationen kommer annars att vara helt orimlig
Jag kommer att hålla alla uppdaterade....
Ivan
ivan@p-1.se
 
Inlägg: 89
Blev medlem: 2008-04-23/20:16

Re: Grusåkning?

Inläggav wolf » 2012-11-23/19:34

Magnus Jinstrand skrev:Jättebra svar Ulf, som vanligt när dessa frågor kommer upp så är det många som "vet" vad som gäller, det vore vore väldigt bra för den fortsatta diskussionen om man kan hänvisa till dokument eller liknande fall som prövats för att få en mer exakt bild.

Om du organiserar en gruskörning officiellt via klubb eller liknande så är du ansvarig för själva rutten. Leder du in gruppen på förbjudna vägar så kan väghållaren stämma dig som ansvarig anordnare. Dom andra i gruppen kan du inte ansvara för om dom kör andra vägar eller bryter mot andra trafikregler. Det får dom stå för själva. Däremot om gruppen åsamkar stor skada på vägen kan du som anordnare bli ansvarig. Då blir det en rättstvist, civilrättslig, i tingsrätten mellan dig och väghållaren. Mycket sällan att det händer men rent principiellt fungerar det så.


Det här är extra spännande, var kan man hitta mer information om detta?


Ja du Magnus. Det är inte så lätt. Jag tycker iofs att lagtexten ger en ganska bra uppfattning vad som GÄLLER I LAGEN.
Rättsfall och utslag i rätten är inte så många faktiskt. Det är mycket sällan såna här saker blir anmält och fört vidare. De fall jag känner till så har det varit andra saker involverade. Dom har ansett att dom av någon anledning har haft rätt att färdas på berörd väg pga privata skäl. Dom har på något vis varit knutna till berörda vägar, själva eller genom andra. Och ärendet har blivit nedlagt.Då kan det vara svårt att få till ett rätt beslut och lagföring.
Då helt utomstående blivit lagförda har jag inget exempel på. Förutom i vissa fall då crossåkare kör i ren terräng där andra, vandrare eller hästägare blivit arga. Men då är det ju solklart. Sådan terrängåkning är ju odiskutabel.
Sen är ju verkligheten så att om ett gäng hjälmförsedda mc-åkare susar förbi på en avstängd väg är det ju inte så lätt att varken anmäla eller lagföra. Den som anmäler måste ju ha vissa relevanta uppgifter att komma med.
Och det är ju sällan en anmälare har det. Men det retar markäg/boende ganska mycket. Och det ska vi undvika i möjligaste mån tycker jag. Därför ska vi hålla oss till vad lagtexten säger och inte försöka utnyttja och tänja på vad som kan vara möjligt eller inte.
Vi har en verksamhet, framförallt som grusåkare som ligger på gränsen till vad som är lagligt. Många, kanske allför många, ligger och kör alltför fort och leker rally. Det går ju oftast bra men ibland händer olyckor och det blir nog aldrig någon som blir åtalad för vårdslöshet i trafik bara för att han har kört av vägen och skadat/dödat sig. Ibland händer det en kollison med annat fordon och mc-föraren stryker med. Då blir det oftast ingen ytterligare utredning eftesom det är mc-föraren som har kört för fort.
Om vi leker med tanken att vi överför det här till bilkörning. Om intresserade bilförare skulle åka på samma sätt
på grusvägar med rallybilar som vi mc-förare gör skulle det nog bli kaos. Det är därför det finns organiserade tävlingar för bilar, rally och likn. Då är vägarna avstängda och markäg. har gett sin tillåtelse.
För att vi inte skall anses som outlaws så måste vi nog styra upp i alla fall de planerade och organiserade turerna så att alla är med på banan.
Det jag pratar om nu är arrangerade turer via klubbar eller annan ansvarig arrangör. Friåkning av andra är ju på deras ansvar.
Jag tror att vi måste vara väldigt ödmjuka i våra körningar och inte reta på oss folk i allmänhet. Ett bra samarbete med grusvägarnas ägare och en bra dialog ger oss fortsatt möjlighet att utöva våra intressen/körningar.
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49

Re: Grusåkning?

Inläggav Dennis Johansson » 2012-11-24/04:23

Är det inte så att det är förbjudet att på eget bevåg sätta upp förbuds skyltar eller bommar OM DE FÅR UNDERHÅLLSBIDRAG FÖR VÄGEN?

Alltså inte om det är helt privat väg.

Jag har flera gånger funderat på att kolla upp skyltar som satts upp, med kommunen, för att se om de har rättighet för den.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Grusåkning?

Inläggav wolf » 2012-11-24/08:42

Du har helt rätt. Rent generellt är det förbjudet att sätta förbudsskyltar på en bidragsväg. En form av egenmäktigt förfarande. Däremot kan en bidragsväg få tillstånd att förbjuda annan trafik vid speciella tillfällen, t. ex. tjällossning mm.
wolf
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2008-11-11/16:49


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst