Däcktryck grusåkning

Däcktryck grusåkning

Inläggav DanielF800gs » 2013-06-25/09:21

Hej!

Om man kör en tur där det är blandat underlag, låt oss säga 70% grus och resten asfalt. Vilket däcktryck rekommenderar ni då? Kör en F800gs med standard däck. Vet att frågan varit uppe innan i olika trådar men då mest gällt 1200 gs och ren offroad körning. Känns som mycket att sänka trycket till hälften, vilket vissa menar.
DanielF800gs
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-10-29/13:35

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-06-25/09:42

Till att börja med har Du slang i däcken på F800GS, så det går att sänka trycket ganska mycket utan att riskera att däcket tappar luft.
Dock är det en tung hoj, och kör Du på asfalt blir däcken väldigt varma med för lågt tryck - särskilt lite grövre "nabbadäck" tar stryk av det.
Själv brukar jag köra med 1,8-2 bar bak och 1,5 bar fram, när det är "blandat" och jag kör med grova däck.
Och så undviker jag att köra fortare än 80-90 km/h på asfalt.
Med "släta" standard-däck, typ Anakee eller Tourance, kan man kanske gå ner lite till i tryck, men jag tror inte det gör så stor skillnad.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav DanielF800gs » 2013-06-25/10:38

Tack Gunnar. Jag är nybörjare på detta och trodde faktiskt att däcken var slanglösa.
Då ska jag testa ditt tips.
DanielF800gs
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2011-10-29/13:35

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Peter_E » 2013-06-25/12:59

Undrar vad ni har för slang till era F800GS? Om man ska köra grus med lägre tryck, rekommenderar ni då att man skaffar 3-4 mm tjocka innerslangar eller vad använder ni? Är det skillnad mellan fram och bakdäck?
F800GS 2012 (tidigare F650GS 2005)
Peter_E
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-06-12/07:22

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-06-25/14:03

Peter_E skrev:Undrar vad ni har för slang till era F800GS? Om man ska köra grus med lägre tryck, rekommenderar ni då att man skaffar 3-4 mm tjocka innerslangar eller vad använder ni? Är det skillnad mellan fram och bakdäck?

Med de ovan nämnda lufttrycken, kör jag med standardslang. Skillnad mellan fram och bak? Inte annat än att det är olika dimension......
Vad som däremot är bra, är att inte återanvända en slang för många gånger. Egentligen ska man kassera en slang när den varit monterad och man byter däck, men jag brukar fuska och använda den i alla fall 2 gånger - i alla fall om den ser fräsch ut. Därefter får den bli "reservslang" att ha med i händelse av punka, på längre utfärder.

Kör man med "endurotryck" i däcken ( under 1 bar) kan det vara vits att ha kraftigare innerslangar, för att bättre stå emot ev. genomslag. Men så låga tryck är nog inte tillrådligt på en så tung hoj som F800GS - dels blir det väldigt lätt genomslag, dels får ett genomslag värre konsekvenser än på en lättare hoj (krokig fälg är inte ovanligt).
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Peter_E » 2013-06-25/14:10

Jo, att det är olika dimension på fram och bakhjul det har jag koll på :) Då blir det standardslang för min del, tack för snabbt svar!
F800GS 2012 (tidigare F650GS 2005)
Peter_E
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2012-06-12/07:22

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Hagbard » 2013-06-28/16:53

Var försiktiga med för lågt däcktryck på F800GS, den har mycket mjuka fälgbanor i hjulen. Lyckades själv stuka framfälgen på min 800 jag hade förut.
Hagbard
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-05-10/09:48

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Lars Arvidsson » 2013-06-28/20:27

Det finns tunna raceslangar (runt 2mm) de funkar oftast bättre då de är mer elastiska och inte klipps sönder så lätt.
Men det som gör mest i min värld är att använda glidmedel på slangen då glider den undan innan den punkteras.
(fritt fram för feltolkningar av ovanstående)

Sen finns föralldel däck med stabilare stommar de skyddar både slang å fälg bra.
Oftast är det dock grova däck på dessa varianter!


Man ska kramas på gruset!
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav jonas_th » 2013-06-29/09:19

Jag brukade köra med 1,8 bar fram och 1,5 bar bak när jag hade min förra 800:a. Fungerade riktigt bra, gick även att sänka lite till om det var mycket gruskörning och väldigt lite asfalt.
Lyckades dock "bubbla" till en framfälg ändå, men den stenen hade nog skadat fälgen oavsett lufttryck tyvärr.
jonas_th
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2012-01-08/19:28

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-17/21:50

Har kört med 1bars tryck idag på gruskursen. Vilken enorm skillnad det är. Man har grymt bra grepp. Hoppas däcket sitter kvar och inte glider på fälgen.

Om man kör med för lågt lufttryck (framföralt på asfalt). Slits däcket mycket fortare? Eller är det enbart högre rullmotstånd (vilket tyder på högre friktion).
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-17/22:01

Kör Du med väldigt lågt lufttryck, kan det behövas däcklås för att inte däcket ska rotera på fälgen.
Inte bra, ventilen kan slitas loss från innerslangen. Jag går nog inte gärna under 1,2-1,3 bar på F800GS:en.

Beträffande däckslitaget, blir däcket väldigt varmt i hög fart på asfalt om Du kör med lågt tryck.
Brukar försöka undvika hastigheter över ca 80 km/h på asfalt när jag sänkt trycket.
Har dessutom oftast med en pump (12V kompressor, som får plats under sadeln) så jag kan återställa trycket inför asfalt-transport, utan att behöva uppsöka en mack.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-17/22:23

Skall fylla i till 1,3 bar och se om lilla jag kan känna någon skillnad. Jag gick från 2,1 fram och 2,5 bak till 1 bar i morse. Så den skillnaden märktes däremot rejält.

Angående el pumpar så klarar inte elutaget en 12 volts pump. Utan man måste dra ett nytt kraftigare avsäkrat (enligt en vän med smäcker 12 volts pump).

SMC's gruskurs instruktören jag hade förmånen att ha idag (Peter Janulf) hade en liten handpump med digitalmanometer på dagens kurs. Tror det var en KTM pryl (tyvärr) ;-) Men den var så smäcker och effektiv. Jag skall nog köpa en sådan rackare (och klistra en BMW logga över KTM märket). Så även jag har rätt tryck till från gruskörningarna.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav JErkers » 2013-08-18/04:03

[quote="Olof Eriksson"]/.../Angående el pumpar så klarar inte elutaget en 12 volts pump. Utan man måste dra ett nytt kraftigare avsäkrat (enligt en vän med smäcker 12 volts pump).
/.../quote]
Jag har en sån här liten sak: http://www.nippynormans.com/products/pu ... p-tes-sti1 och den har jag bytt kontakt på så att jag ansluter den där jag normalt ansluter c-tek laddaren. Fungerar ypperligt på mina båda hojar. Enda smolket är att jag måste ha med mig en separat manometer för att läsa av trycket i däcket, men det kan jag stå ut med!
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Håkan » 2013-08-18/06:05

Olof Eriksson skrev: hade en liten handpump med digitalmanometer på dagens kurs. Tror det var en KTM pryl (tyvärr) ;-) Men den var så smäcker och effektiv. Jag skall nog köpa en sådan rackare (och klistra en BMW logga över KTM märket)...

Hej Olof.
Inte behöver du köpa någon tvivelaktig KTM pryl, nej, nej. :shock:
Köp en riktig kvalitetspump från BMW! ;)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=77&fg=02
BMW artikelnummer: 71 60 7 715 824, och den finns att beställa från vilken BMW handlare som helst. :D

p.s.
Jag tror att det här är samma pump som KTM säljer. :oops:
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Däcktryck grusåkning

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-18/06:44

Ja det är samma pump den funkade mycket bra i alla fall. Gick fort att pumpa upp trycket efter gruskursen till vettigt asfalttryck.

Men det där med ctek uttagen. Klart man har e sådan på sin hoj :-). Men vart får man tag på en hon kontakt utan att behöva riva en gammal ctek laddare? Trodde inte man kunde köpa dom "lösa".
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Peter Vesterlund » 2013-08-18/07:44

Han- och honkontakter med den "gamla" Cetec-kontakten finns på Kjell & Company.
Nyare cetec laddade har en annan kontakt.

/Peter
Peter Vesterlund
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-03/10:10

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Julton » 2013-08-18/09:15

Håkan skrev:
Olof Eriksson skrev: hade en liten handpump med digitalmanometer på dagens kurs. Tror det var en KTM pryl (tyvärr) ;-) Men den var så smäcker och effektiv. Jag skall nog köpa en sådan rackare (och klistra en BMW logga över KTM märket)...

Hej Olof.
Inte behöver du köpa någon tvivelaktig KTM pryl, nej, nej. :shock:
Köp en riktig kvalitetspump från BMW! ;)
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=77&fg=02
BMW artikelnummer: 71 60 7 715 824, och den finns att beställa från vilken BMW handlare som helst. :D

p.s.
Jag tror att det här är samma pump som KTM säljer. :oops:



Jeg kjøpte en Airman pumpe hos Louis og betalte Euro 20 for den. Fungerer utmerket til MC og bil.

http://www.louis.de/_20e97d5fbc44a04223 ... r=10002998
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-18/16:54

Samma pump som BMW (och KTM) säljer för dyra pengar, finns hos NIppy Normans för £34:
http://www.nippynormans.com/products/r1200gs-lc-mark-4-2013-on/item/bikers-dream-mini-footpump-with-digital-gauge-wun-8600250
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Sv: Däcktryck grusåkning

Inläggav Tobias » 2013-08-20/19:01

89:- på biltema. Möjligen 79:-. Av med höljet, byt kontakt, 30:- kanske. Får plats under sadeln.

Nackdelen är att jag får lov att hålla i den medans den pumpar då höljet är borta. :O Manometern visar fel men det lär man sig.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Sv: Däcktryck grusåkning

Inläggav Lars Westman » 2013-08-20/19:49

Tobias skrev:...Nackdelen är att jag får lov att hålla i den medans den pumpar då höljet är borta....


Det fixar en olivburk :-)

Bild
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-08-20/20:09

Jag har en tocken Biltema-pump, som jag köpte för 5-6 år sedan. Den enda gång jag använt den orkade den inte pumpa upp däcket, så jag skaffade en sån här:
http://www.nippynormans.com/products/pumps/item/slime-tyre-pump-tes-sti1
Den pumpar bra, och får plats längst bak under sadeln på både F800GS och R1200GS LC.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Lars Levén » 2013-08-20/21:52

Men det där med ctek uttagen. Klart man har e sådan på sin hoj :-). Men vart får man tag på en hon kontakt utan att behöva riva en gammal ctek laddare? Trodde inte man kunde köpa dom "lösa".

Nya ctec-kontakten + ciguttag (stora modellen) finns at köpa från de som säljer ctek-laddare (eller åtminstone de välsorterade). Jag köpte min hos Kenneths MC i Göteborg.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav JErkers » 2013-08-21/09:21

Olof Eriksson skrev:/.../ Men det där med ctek uttagen. Klart man har e sådan på sin hoj :-). Men vart får man tag på en hon kontakt utan att behöva riva en gammal ctek laddare? Trodde inte man kunde köpa dom "lösa".


Jag ringde C-tek då jag skaffade en laddare till och bad om en liten konverteringsstump så att jag kunde använda mina gamla tillbehör till den nya laddare. "Tyvärr" fick jag fel så stumpen låg oanvänd i några år innan jag hittade en ny användning för kontakten som ser ut son den på laddaren.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav HMRHMR » 2013-08-21/17:30

Jo jag hade elpump på både 1200GS och 800GS. Men så köpte jag en liten Schrader handpump på Clas för reapriset 80 kr.

Det visade sig gå snabbare att pumpa med den! Riktigt bra handpumpar finns i kvalificerade cykelaffärer som säljer tävlingscyklar för asfaltåka. Och på internet naturligtvis. Halva storleken och halva vikten jämfört med elpump.

Finns även handpumpar med inbyggd kolsyrepatron för den som har riktigt bråttom.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Olof Eriksson » 2013-08-22/22:24

Hittade på cteks hemsida att dom säljer avsäkrade honkontakt -> cigg utag. Så jag chansade på mekonomen och dom hade hemma för 150 kr.

For sen förbi Lelles idag. Skulle returnera en grej. Saknade kvitto. Så det blev byte. Såg en KTM pump bakom säljaren så nu är mitt pump problem löst. Så vad skall jag nu med ctek kabeln till ;-)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Däcktryck grusåkning

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2013-09-08/21:10

Jag har en Nippy Norman elpump. I instruktionen står det att man INTE skall ha motorn igång när man använder den på en mc. Varför? Med avslagen motor går det ju inte att använda cigguttaget pga canbussystemet! Mc:n är en R1200 GS LC 2013.
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst