av Gunnar Elmgren » 2013-07-08/12:21
Svår fråga, som egentligen bara kan besvaras av Dig själv.......
Jag brottas med samma dilemma - ska man skaffa en lättare och mindre hoj för "grusbuset", eller är F800GS rätt?
För egen del trivs jag väldigt bra med 800:an som grushoj - den funkar bra på lite längre transporter, samtidigt som den är förvånansvärt hanterbar när det blir lite tuffare körning på skogs- och traktorvägar.
Jag uppskattar också packmöjligheterna med BMW:s alu-väskor - 800:an funkar utmärkt för längre utfärder.
När jag skaffade 800:an var min andra hoj en K1600GT, och planen var väl att 800:an skulle få vara skodd med grusdäck. Så blev det inte - jag har bytt mellan grus-och asfaltdäck åtskilliga gånger på 800:an, medan GT:n mest blev stående i garaget.....
Det slutade med, att jag bytte K1600GT:n mot en ny R1200GS LC. För tillfället är beslutet att ha grusdäck på 800:an, medan R1200GS:en får ha landsvägsdäck. Å andra sidan är 1200:an riktigt bra på grus den med, så med tiden kanske 800:an får lämna plats åt något mindre och lättare - men då står jag troligen där och kränger om mellan landsvägs- och grusdäck på 1200:an istället!
Ett utpräglat i-landsproblem känns det som, men Du är alltså inte ensam om dilemmat och funderingarna.
Kanske lösningen är att ha tre hojar..... men jag tror det slutar med att man kränger om däck i alla fall.
Eller så gör Du som flera här på Forumet - man har landsvägsdäck på F800GS:ens originalhjul, och skaffar en extra uppsättning hjul till grusdäcken, gärna 18" bakhjul där det finns betydligt bättre utbud av lite grövre däck.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24