Hoj på grus

Hoj på grus

Inläggav Blakhouse » 2013-07-08/10:14

När man tittar på bilder och liknande verkar det vara en del som kör betydligt lättare maskiner. Så min fråga blir lite är det vanligt att folk kör typ enduro maskiner eller rent av rena krossar på grusturerna för att får mer grusbus av det eller är det vanligare att folk nöjer sig med adventure hojjarna?


Mina funderingar hamnar väl någonstans runt att det är svårt att både kombinera asfalt och grus utan en halvtimme i garaget och byta däck. Sen kommer det ju även andra saker som utrustning och liknande.

Så frågan är om man skall satsa på en mer streethoj och ha en grusbus hoj eller om man kan ha skoj nog på en tyngre hoj som f800gs som jag kör idag. För egnetligen är det något man inte vill tumma på är det ju säkerheten.


mvh
Blakhouse
Nybliviven grusbusare. Och gammal speedway förare! =)
Blakhouse
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2013-07-05/11:55

Re: Hoj på grus

Inläggav Gunnar Elmgren » 2013-07-08/12:21

Svår fråga, som egentligen bara kan besvaras av Dig själv.......

Jag brottas med samma dilemma - ska man skaffa en lättare och mindre hoj för "grusbuset", eller är F800GS rätt?
För egen del trivs jag väldigt bra med 800:an som grushoj - den funkar bra på lite längre transporter, samtidigt som den är förvånansvärt hanterbar när det blir lite tuffare körning på skogs- och traktorvägar.
Jag uppskattar också packmöjligheterna med BMW:s alu-väskor - 800:an funkar utmärkt för längre utfärder.
När jag skaffade 800:an var min andra hoj en K1600GT, och planen var väl att 800:an skulle få vara skodd med grusdäck. Så blev det inte - jag har bytt mellan grus-och asfaltdäck åtskilliga gånger på 800:an, medan GT:n mest blev stående i garaget.....
Det slutade med, att jag bytte K1600GT:n mot en ny R1200GS LC. För tillfället är beslutet att ha grusdäck på 800:an, medan R1200GS:en får ha landsvägsdäck. Å andra sidan är 1200:an riktigt bra på grus den med, så med tiden kanske 800:an får lämna plats åt något mindre och lättare - men då står jag troligen där och kränger om mellan landsvägs- och grusdäck på 1200:an istället!
Ett utpräglat i-landsproblem känns det som, men Du är alltså inte ensam om dilemmat och funderingarna.
Kanske lösningen är att ha tre hojar..... men jag tror det slutar med att man kränger om däck i alla fall.

Eller så gör Du som flera här på Forumet - man har landsvägsdäck på F800GS:ens originalhjul, och skaffar en extra uppsättning hjul till grusdäcken, gärna 18" bakhjul där det finns betydligt bättre utbud av lite grövre däck.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Hoj på grus

Inläggav jonas_th » 2013-07-09/20:46

Jag tror inte du är ensam om det problemet. Jag är nu inne på min andra 800 gs har där emellan haft en Honda Xr650R, där har du en riktig grusbus hoj som är med på det mesta. Men 800:an är ändå den bästa kompromissen tycker jag. Den är inte bäst på något men den är inte heller sämst. Men en extra uppsättning fälgar med grusdäck och en uppdaterad framfjädring kommer man riktigt långt både vad gäller grus och touring.

Frågan du skall ställa dig är nog vad menar du med grusbus? Mindre grusvägar och någon traktorstig är inga större problem, men ska du ut och bröta i skogen så hänger inte 800:an med då är den för tung och klumpig. Mycket hänger dock på föraren.

Enklaste är väll att slänga på ett par grusdäck och prova om du ändå har en 800 gs.

Sen finns det ett flertal däck som är en kompromiss mellan asfalt och grus, det är bara till att prova :-)
jonas_th
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2012-01-08/19:28

Re: Hoj på grus

Inläggav Johan Weinö » 2013-07-09/21:57

Det är så klart en kompromiss att köra med stor hoj, likväl som det är en kompromiss att köra med liten hoj. Det är väl därför så många har flera hojar i garaget, men F800GS är en bra kompromiss för touring/grusbus.

Har själv kört F800GS, bytte till Öhlinsfjädring på den och rejäla grusdäck och hade hur kul som helst.

Jag tycker personligen att det är väldigt roligt att köra offroad med stor hoj, en äventyrshoj i mina ögon.
Så länge man håller sig på något som liknar grusvägar/skogsvägar/traktorvägar går det hur bra som helst.

Ska man sedan köra annat så finns det endurohojar för det ändamålet, personligen anser jag inte att t ex. KTM 690 är en "lätt hoj"...KTM´s EXC program är lätta hojar, men då är vi inne på enduromaskiner och fulenduro.

En stånka liknande 690 är så klart lättare än t ex. F800GS, 990 Adventure men dock bra tung jämfört med en EXC när du ska lyfta den ur ett surhål ute i skogen.

Det är inte enkelt att få allt i en hoj, det är då ett som är säkert.
1000cc banräser
Användarvisningsbild
Johan Weinö
 
Inlägg: 258
Blev medlem: 2010-06-08/09:04


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst