Dag två var fokuset åter på att vi skall kunna bromsa och ställa hojjen i rätt körriktning och gasa oss vidare. Vi hade olika serpentinbanor och bromms banor som hjälp. Vi lärde oss hur man tar sig uppför och utför backar i terränglådan. Och hur man kör i extremt vått gräs. Se bild.
På em så tränade vi oss på hur man skall tänka när man skall passera olika hinder som kan dyka upp på grusvägar. I vårt fall en vägbom. Men det kan ju vara i princip vad som helst.
Jag har lärt mig enormyt mycket på dessa två dagar. Tror inte man kan få ut så mycket mer med tanke på hur bedrövligt dåliga vi var från början
Flera av oss hade stor respekt för grus. men på dag två så kunde många göra sladd vänändningar osv. Något som många uppfattade lördag morgon som ganska omöjligt.
Tre personer gick om kursen. Dom tar detta som en trevlig mc helg med trevliga kompisar. Och kunskap är som vanligt en färskvara som måste underhållas.
Platsen vi höll till på är en nedlagd gammal flygbas (Sättna). Den går i dag under namnet Sundsvalls Raceway. Och man kör framförallt fort rakt fram där
. Det är en stor anläggning med många asfalterade sidobanor. Så här körs det även lite ban kurser som tex SMC´s knix.
Det finns även gott om grusplaner i varierande skick. VIlket gör att det går ha olika nivåer av övningar på olika underlag. På de yttre kanterna av anläggningen så finns det bra enklare offroad ställen för att ta sig upp/ner för branter. Till anläggningen så finns gamla markan 1 km utanför själva flygbasen. Det är en barackanläggninge med ett bra storkök med matsal och ca 40 logementplatser (där vi hade teori).
Man kunde köpa frukost (50 kr) lunch och/eller middag för 100 kr per måltid. Kom inte ihåg vad det kostade att sova där men det var mycket billigt typ 150 kr.