Sida 1 av 1

Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/12:40
av Olof Eriksson
Bara så ni vet så betalar ni andra (skattebetalare) en två veckors kurs åt mig hos FMCK. Tycker det är otroligt generöst av er. Jag får åka grus i 14 dagar med lön motsvarande sjukpenning. Och det enda kravet är att jag ställer upp minst 8 dagar per år och kör mc med förlorad arbetsförtjänst. Och när jag uppfyllt dessa dagar får jag ett skattefritt bidrag på ca 7000kr.

Sen tror jag att man definitivt får fler roliga tillfällen att köra utöver två övningar. Men det är lägsta nivån.

Ursäkta min ironiska ton. Men jag hoppas att fler får upp ögonen för vilken otrolig fint erbjudande som FMCK kan erbjuda.

Så varför är det fortfarande brist på mc ordonanser? Varför nappar inte varenda grussprutare på detta erbjudande?

Gissar att några inte tycker att det är kul att åka i ur och skur och sen krypa in i ett varmt tält 20. Men det finns ganska många som är som jag och älskar detta liv.

Är ni intresserad ring upp ert kontaktperson via denna sida http://fmck.se/karer finns det ingen person i just ditt område. Ring någon i angränsande område. Dom hjälper dej rätt. Och dom är inte webtekniker, utan mcförare. Därav kvaliten på hemsidorna (hos vissa kårer). Går du bet fullständigt skicka ett PM så kan jag nog hjälpa till lite.

Hoppas få träffa någon av er andra på grundkursen i maj.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/13:11
av malaurin
Jag var grymt sugen och var där på introduktion t.o.m, men när vi kollade på hojarna och kom att prata om avsaknaden av backspeglar och de berättade att de var typade på det sättet och att det därför var helt omöjligt att få använda speglar samtidigt som de själva säger att det är mindre skogskörning och mer konvojtjänst och stadskörning, så kände jag att gratis MC inte var tillräckligt för att riskera livet pga militär idioti...

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/13:30
av Olof Eriksson
malaurin skrev:Jag var grymt sugen och var där på introduktion t.o.m, men när vi kollade på hojarna och kom att prata om avsaknaden av backspeglar och de berättade att de var typade på det sättet och att det därför var helt omöjligt att få använda speglar samtidigt som de själva säger att det är mindre skogskörning och mer konvojtjänst och stadskörning, så kände jag att gratis MC inte var tillräckligt för att riskera livet pga militär idioti...

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk

Hej!
Nu ser jag ju inte vilket distrikt du kommer från. Men i Medelpad så åker vi mest på grus/traktorvägar. Då jag är idag hv kille så har jag god insyn i vad våra ordonanser på 162 HV insatts kompaniet gör. Men så klart det skiljer ju sig ganska radikalt från förband i norr till förband i tex Stockholm. Dvs förbandets uppgift styr en hel del. Men du kan styra ganska mycket (så länge det finns vakanser) i vilket förband just du vill ingå. Tex en pluton i 164 HV insatts kompani i Borgsjö består av folk från Alnö. För det är mycket viktigt att du trivs i din uppgift annars stannar du inte länge kvar eller hur. ;)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/20:19
av Matto
Ska du ner till Villingsberg v 1421-1422?
Jag har också anmält mig.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/20:31
av malaurin
Här är det Göteborg...

Jag var med i Hemvärnet för tio år sedan innan jag fick barn, och slutade bl a pga det som jag kallar militär idioti, att man ska göra just på deras sätt och inget annat.

När jag pendlar till jobbet med min GS så jobbar jag med speglarna hela tiden för att ha koll på trafiken runtomkring, ffa när det är flerfiligt. Att det då finns nån tjomme (i sthlm säkert) som har bestämt att 258:an inte har och inte ska ha backspeglar, det är ju helt bakvänt.

Det är ju också väldigt märkligt, för det finns ju något som heter GLVP (Gilla Läget, Var Positiv) som jag är stor anhängare av, men för mig innebär det att kunna tänka - och göra - utanför ramen, men det uppskattas sällan i det gröna. Uttrycket kommer ju dock från det militära.

Själv ska jag istället gå in vid bilkåren, och köra fyrhjuligt i skogen...

Vi kankse ses där!

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/20:32
av Bror Gårdelöf
Olof Eriksson skrev:Jag får åka grus i 14 dagar med lön motsvarande sjukpenning.

Vi får hoppas, att Du slipper äkta sjukpenning. ;-)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/21:44
av Olof Eriksson
Matto skrev:Ska du ner till Villingsberg v 1421-1422?
Jag har också anmält mig.

Då se vi. Visst tar du mc'n med dig på kursen?

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/21:48
av Olof Eriksson
Bror Gårdelöf skrev:
Olof Eriksson skrev:Jag får åka grus i 14 dagar med lön motsvarande sjukpenning.

Vi får hoppas, att Du slipper äkta sjukpenning. ;-)

Skall ta det varsamt. Ser detta som ett ypperligt tillfälle att förkovra mig. Att bara få möjlighet till att fokusera på sin dröm hobby i 14 dagar. Det är otroligt förmånligt tycker jag. Synd att jag missar GS träffen samt kovlingsträffen. Dvs om jag blir antagen.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/22:19
av Konsument
Klarar man inte av att framföra en 258 utan backspeglar så är, helt klart, inte FMCK något för den individen.

FMCK's budget på reservdelssidan är klart begränsad och att börja med backspegelreparationer är bara löjligt. Robusta och stryktålig är 258'orna så gasa på, gå omkull, upp igen och prova på nytt!

Min tid i FMCK var väldigt mycket grusvägsåka, stig och terräng. Asfalt i princip noll.

Vid eftersök säger polisen till dig att spana av områden där det normalt är förbjudet att framföra fordon.
Men när du kommer att vara ute för att leta efter gående, vilsna personer så spanas stora ytor av snabbt från MC.

258'an må inte vara någon raket längs grusvägarna men i terräng går den förvånansvärt bra ändå med tanke på tillgänglig motoreffekt etc.

Det är en riktigt bra organisation med många väldigt bra lärare inom kåren. Jag måste gratulera dig till att ha tiden att bli en aktiv FMCK'are. Jag klev av när varje körtimma krävde en mektimma och årskravet steg till 40 timmar = 80 timmar för min del. Gick inte ihop med arbets- och familjeliv. Tyvärr... för det var riktigt kul!

Lyssna på instruktörerna så har du en härlig resa framför dig!

Tips:
- Se till att ha en välsågad slungkoppling!
- Gasa alltid allt eller inget!
- Stäng inte av motorn innan den är ordentligt varm.

Följer du dessa råd tror jag du kommer att ha en trotjänare i din 258'a.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/22:23
av Karl Bergman
Välkommen Olof till ett trevligt gäng av äkta hojåkare i FMCK-Sundsvall. Du behöver inte binda dig för 8 dagar, det gör du bara om du väljer att tillhöra ett insatskompani eller om du aspirerar på en chefsbefattning. Det finns ett alternativ som kräver 4 dagar varje år.
Det är vad jag satsar en gång per år förutom våra andra frivilliga utbildningar men den verkliga samhällsnyttan sker i de eftersök av saknade personer som vi blir kallade till via hemvärnet.
För min del är det den verkliga drivkraften och förra året blev det två och året före körde jag 64 mil terräng på Alnö i ett och samma eftersök. Nåja hojåkandet är ju grunden naturligtvis men sen kommer samhällsnyttan. Sedan måste jag också tillstå att det är förbaskat kul att skjuta pistol för det är vårt vapen och som övas frekvent.
Vi är även anlitade av tex Njurunda MK i deras tävlingsverksamheter, ordonanser och funktionärer vid typ enduro-SM eller trialtävlingar. Förutom det ordnar vi egna kårspecifika övningar. En 30mila grusbustur tex har blivit tradition varje år den 6:e juni när vi letar oss upp till Avholmsberget i Bjuråker på så dåligt underlag som bara går att finna i hälsingeskogarna.
Varmt välkommen till oss i FMCK-Sundsvall
Karl Bergman fd vice kårchef i FMCK-Sundsvall

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/22:56
av Olof Eriksson
Pistolskjutningen känns ju som den del som jag behöver lägga minst fokus på ;-) (är ju pistolskytt och instruktör på pistol 88 för er som inte känner mig).
Tack för tippsen. Behöver fler. Så skriv :-)
Ni får se mej som en novis ett tag.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-29/23:35
av Konsument
Olof Eriksson skrev:är ju pistolskytt och instruktör på pistol 88 för er som inte känner mig.

Aha, en Tupperware-General! :D

Karl Bergman skrev:Det finns ett alternativ som kräver 4 dagar varje år.

Så får du väl inte skriva! Blir ju sugen på come back... ;)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/06:09
av Matto
@Olof: japp åker troligtvis mc ner, dock inte 258:a :D
Åker K1200GT civilt.
Sammanstråla i Ånge?
Eller längre ner i landet....

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/06:22
av Matto
Här i Östersund samlas vi vårt garage varje onsdag, för att skruva eller sticka ut på en offroadtur (vi har ett eget geggigt sumpigt roligt spår) eller helt enkelt bara umgås. Sen har vi lite olika "söndagsturer" som vi gör med lite "vanligt" grusåka eller nu på vintern, skidåka. Hos oss känner jag inte igen den militära jargongen som nämns. Vi har riktigt bra instruktörer, fd ordonnansutbildare i militären och dessutom enduroförare. Så man ser fram emot varje övning för dels bra mc utbildning, bra kamratskap och så är det ju så j...a roligt.
Sen på sommaren så brukar vi dra ihop "civila" körningar där vi tar våra egna hojar och drar iväg på korta och långa turer med och utan övernattningar. Så är det nån kår som har natthärbärge så kan vi komma och hälsa på och surra lite skit :)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/10:10
av malaurin
Tack "konsument" för den kängan.... Jag verkligen älskar sådana svepande formuleringar om att kunna köra utan backspeglar -Not!
Om jag visste att verksamheten främst handlade om terräng och eftersök skulle jag gärna gå med, men att man här i Göteborg jobbar mindre med sånt och mer med konvojkörning och trafikledning är den lokala fmck-kårens egna uppgifter.
Jag använder mina backspeglar regelbundet i trafik, men jag kör i Göteborg med två eller flera filer, täta körfältsbyten, anslutande körfält från höger och vänster och ganska aggressiva trafikanter runtom. Att inte använda sina backspeglar i ett sånt läge anser jag bara vara dumdristigt.
Den lokala fmck-kåren ville också ha backspeglar, men pga reglerna är det förbjudet att ens ta med sina egna och sätta på för att öka säkerheten. Det är militär idioti för mig.

Skickat från min GT-P3100 via Tapatalk

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/15:18
av Konsument
malaurin skrev:Tack "konsument" för den kängan.... Jag verkligen älskar sådana svepande formuleringar om att kunna köra utan backspeglar -Not!
Men du älskar att skriva om en precis formulering till en svepande själv... märkligt... :-D

För att klara av uppgiften på en 258, oavsett väder/vind/underlag, så behöver du ha en viss rörlighet. Har du inte det utan du måste ha backspeglar så tror inte jag att verksamhet på en 258 är passande/lämplig.

Har du rörligheten samt pengarna och bara är för lat för att titta bakåt så kan du väl montera en privat kamera bakåt med bildvisning på styret. Det borde vara tillåtet eftersom GPS-monteringar förekommer. ;-)

En stor fördel med att köra utan backspeglar är att den döda vinkeln elimineras.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/20:18
av malaurin
Jag tolkar dina inlägg som att du verkar anse att man ser bättre utan sidospeglar, och att den som har sådan "rörlighet" är en bättre mc-förare, vilket jag inte håller med om.
Besiktningen kräver speglar, förarprövare kräver att speglarna används och de lokala förmågorna i fmck göteborg ville själva ha speglar. Då är det idioti från försvarsmakten att inte tillåta speglar, ens under stadskörning, och sådan idioti kan jag gärna vara utan.
Därför har jag valt bort Fmck, men jag önskar trådstartaren all lycka i det gröna!

skickat från min Galaxy Tab 7.0

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-01-30/22:11
av Karl Bergman
Olof, se där inte ens en tavelträff med mitt inlägg, rättning mittåt som det heter men hursomhelst lär vi ses och sannolikt har vi redan råkats, är ordonans i batstaben sedan många år. Kul med "nytt blod" i kåren.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-02/00:03
av Olof Eriksson
Hej Bergman. Tror jag har koll på vem du är också. Visst är du ganska lång och har skägg?

Skall bli kul det här. Ser fram emot att träffa er och få lära mej att köra en enduro hoj. Jag fuskar ju lite med min F800 GS. Men den gör sig inte så bra på de leriga traktorvägarna kring Matfors.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-10/12:21
av nordicbiker
Jag få inte vara med, tyvärr. Är Tysk fortfarende! :cry:

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-10/12:49
av Olof Eriksson
Det var tråkigt. Du får kanske bli svenne så även du kan ta del av fördelarna att vara skattebetalare i svedala. Jag fick mitt antagningsbesked i fredags. Så nu måste man få ut lite prylar så man kan deltaga också.

Angående backspeglar

InläggPostat: 2014-02-10/15:36
av bojboj
Hej
På mc 258 finns inga backspeglar och inte får man montera egna. Det krävs en sk BOA = beslut om användning och den är inte lätt att få.

Jag har tillverkat en egen backspegel som jag fäst över handloven med ett kort spännband. Utgick från en backspegel i plåt avsedd för barncykel.

Fungerar alldeles utmärkt. Dessutom kan man genom att vrida handen söka av ett större område bakom sig. Backspegeln har väckt visst uppseende på KFÖ

BoJ
Mcförare trafikplut 475

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-15/21:11
av Konsument
Listigt!
Hoppas du vägt in krascher i designen så att du inte "tappar taget" helt onödigt länge... ;-)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-15/22:26
av Skogsola
Konstigt om tråden ska behöva handla om backspeglar istället för om FMCK. Tyckte att det var megaonödigt att sätta på speglar på min XR 400 inför besiktning så jag frågade besiktaren om det räckte med en spegel eller om det måste vara två. Han rev sig i huvudet, läste sina papper fram och baklänges. Så sa han: " Du behöver ingen alls"

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-19/17:06
av Hampe
Skogsola skrev:Konstigt om tråden ska behöva handla om backspeglar istället för om FMCK. Tyckte att det var megaonödigt att sätta på speglar på min XR 400 inför besiktning så jag frågade besiktaren om det räckte med en spegel eller om det måste vara två. Han rev sig i huvudet, läste sina papper fram och baklänges. Så sa han: " Du behöver ingen alls"


Jättekonstigt!
...men för att berätta hur det ligger till igenklijen så får ni facit här:

Hojar tagna i bruk efter 17/6 1999 (omfattas av helfordonsgodkännandet) skall ha två speglar.

Hojar av 1985 års modell eller nyare klarar sig i praktiken med en spegel, eftersom följande krav uppfylls i de allra flesta fall.

10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.


Hojar av 1984 års modell eller äldre behöver inga backspeglar alls - read all about it:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023%2 ... oc38949598

Lämpligt eller ej? Det kan man fundera över, men det är inget "militärt" att gammqvarorna tillåts rulla utan speglar.
Däremot låter det mycket militärt att man inte tillåts hänga på egen spegel på egen bekostnad. :mrgreen:
Sånt är livet i lumpen, och annorstädes ned. Jag vill minnas att man måste klä sig likadant också. Är inte "uniformt" typ ett hedersord inom försvaret...?

"Spegel eller ej" är ingen stor grej. Jag gjorde lumpen just som trafiksoldat när MC 258 var helt ny - yes! vi packade upp nya hojar varje vecka, men nu var jag tvungen att verkligen tänka efter: hade vi speglar eller ej?
Troligen inte, och absolut inte på de egna hojarna man hade samtidigt. Backspegel är mest en bekvämlighetsgrej, och lätt att lura sig på. Själv hänger en blick i backspegeln alltid ihop med en "lifesaver", och utan spegel så blir det bara någon lifesaver extra - jag ser ingen nackdel i det. Så, låter man sitt FMCK engagemang hänga på en så skör tråd som en backspegel så... ...har man gjort sitt val, åsso är det bra med det.

Grattis TS till ett bra val! Inte bara för att det är en bra MC-utbildningen, utan framförallt för att det rätta att göra när Försvaret som vi en gång kände det har lagts ner. Det är så förbannat enkelt för samhället att ropa på "militären" när det brinner i skogen, snöar satan eller vårflodas över alla breddar.

Men, "militären" finns inte. Inte folket, inte utrustningen, inte resurserna. Inte som det en gång var, inte som gemene man fortfarande tror att det är. "Militären" nuförtiden, det är Attackdykare i Tchad, Fältjägare i Mali(snart), Fältsjukhus i CAR(kanske) och Omställningsstyrkor i Afghanistan.

Och jag ser inget fel i det - men förmågan att ta hand om extraordinära händelser här hemma i Svedala är idag helt överförd på frivilliga resurser som exvis Hemvärnet, Bilkåren och FMCK som arbetar sammanflätat.
Men, det krävs att någon ser till att vara frivillig också! Annars faller liksom konceptet...

Att få köra hoj är mest glasyren på kakan - det viktiga är allt att man är med och gör en samhällsinsats. När ingen annan gör det...

Och innan vi slutar denna predikan så skall det sägas att MSB - Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap liksom bygger upp en halvt parallell, halvt överlappande organisation - som dessutom skall kunna verka utomlands.... :o
Där finns också tjänster där man kör MC 258! Kanske är chansen större där att smyga på en backspegel.
Om det nu är samhällsnyttig man vill vara.


Hampe

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-19/22:23
av Magnus von Melen
Raderat, tillförde inget till ämnet

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-19/22:26
av Olof Eriksson
Om du går en militär två veckors kurs för frivilligorganisationer. Så tror jag du får gå en fmck kurs efteråt.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-19/22:31
av Magnus von Melen
Raderat, tillförde inget till ämnet

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-02-19/22:40
av Olof Eriksson
MSB har två kollegor skrivit på för mer än 6 månader tillbaks. Sen blev det helt tyst. Dom har inte hört ett ljud ifrån dom.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-13/09:25
av Olof Eriksson
Då har jag hämtat ut all utrustning inför kursen. Det som saknas är ett vettigt ryggskydd. Samt hjälm. Ryggskyddet var sämre än mitt rucka orginal. Samt en öppen Jet hjälm skyddar dåligt måt marksyning.

Så jag söker tipps på kroppskydd. Skall även ha det då man kör inspirerad körning med min F800 GS.
Samt vilken pris nivå mans skall snegla på för en crosshjälm. För jag gissar att man tjongar i lite nu och då. Och då känns det ju surt med 4kkr hjälm. Kanske en biltema för 695:-? Men den skall även funka då man åker grusturer med F800 GS. Så den bör vara lite tystare hellst.

Så vad kör ni med?

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-20/11:40
av Konsument
http://www.24mx.se/skyddsvast-ufo-scorpion
http://www.24mx.se/crosshjalm-hjc-ac-mx ... r-silver-1

Mer än helnöjd med båda produkterna.
Kan vara prisvärt via ebay uk.

Prova dock hjälmen så att den sitter skönt på just ditt huvud.
Långa pass på hoj med hjälm som inte passar minskar den aktiva säkerheten radikalt. ;-)

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-20/19:06
av Olof Eriksson
Jet hjälmen sitter helt ok. Så jag nöjer mej med den tills jag gått grundkursen. Skall dock köpa ett rygg & bröstskydd innan kursstart. Får kika in i någon krossbutik.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-20/20:27
av Konsument
Med tanke på antalet vurpor som inträffar under grundkursen så är inte ett tidigarelagt hjälmköp helt fel.

Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-21/08:09
av Gunnar Elmgren
Jag skulle absolut rekommendera en heltäckande hjälm, att gå i backen med näsan före är nog inte så kul.....
Biltemas endurohjälm är faktiskt helt OK, har kört med en sån i flera år. Passar den på Ditt huvud är den inte sämre än något annat - lite tung, bara.
Ersättaren för min del heter Held Alcatar, den har visir och ett inbyggt solvisir vilket är mycket bra på landsväg. Inte heller särskilt dyr, 1300-1400 kr nånstans, men tyvärr relativt tung den också.
För rent enduro-åka har jag en Airoh i kolfiber - den väger under 1 kg, men kostar därefter och den är allt annat än tyst.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-23/21:11
av Olof Eriksson
Jag kör inte kross så en helväst går bort. Det skall vara smidigt att ta på och av. Annars blir grejjorna lätt liggande. Tycker att Dainese Thorax Wave Pro funkar bra under jackorna som jag har idag. http://www.24mx.se/ryggskydd-dainese-thorax-wave-pro. Går snabbt att ta av och på. Vilket är viktigt. ;)

Men hjälmar är det svårare. Det är ju inte så stort utbud här i Sundsvall, tyvärr. Skall til stockholm i morgon (som scouledare) får se om jag kan smita iväg. Vet ni om någon mc firma kring östermalm -> Gamla stan? Så man kan testa lite.

Re: Då har man anmält sig till grundkurs med FMCK

InläggPostat: 2014-04-23/22:03
av Fredric Fredricson
Olof Eriksson skrev:Jag kör inte kross så en helväst går bort. Det skall vara smidigt att ta på och av. Annars blir grejjorna lätt liggande. Tycker att Dainese Thorax Wave Pro funkar bra under jackorna som jag har idag. http://www.24mx.se/ryggskydd-dainese-thorax-wave-pro. Går snabbt att ta av och på. Vilket är viktigt. ;)

Men hjälmar är det svårare. Det är ju inte så stort utbud här i Sundsvall, tyvärr. Skall til stockholm i morgon (som scouledare) får se om jag kan smita iväg. Vet ni om någon mc firma kring östermalm -> Gamla stan? Så man kan testa lite.

Vad jag vet är det dåligt med det. Det närmaste jag kan komma på med ett gott utbud är Stockholms MC-varuhus (https://www.google.se/maps/search/stock ... a=!3m1!4b1) men det är nog en knapp halvtimme enkel resa med buss från Gamla Stan.

/Fredric