av Bror Gårdelöf » 2014-06-09/20:13
Eftersom cykeln är till kvinnan i Ditt liv, kan det nog vara värt att fundera extra på Transalpen, som är lite mindre. Måhända har hon andra synpunkter på tråkighet än (de flesta???) män? Gäller det sedan att köra på väg - inte vid sidan av densamma - lär den duga mer än väl.
Modellen är milt uttryckt beprövad och uppenbarligen omtyckt, eftersom den - med uppdateringar - varit en synnerligen pålitlig kundmagnet i Hondas sortiment ungefär hur länge som helst. Till det kommer sådant som Bosse Rindars omdöme om motorn: "Tillförlitlig intill oförstörbarhet." Det är inte fy skam.
Bosses omdöme om Africa Twin är likaså värt att citera: "Hojen som har allt utom en bekväm sadel", vilket - tillsammans med den allmänt större storleken - måhända också är något, som Din livsledsagare kan ha synpunkter på.
(Det där med tråkighet får mig för övrigt att associera till ett omdöme om min egen hoj - K 1200 RS, som på något Forum (inte vårt!) fick lovord om allt, men vars totalbetyg drogs ner av, att skribenten ansåg den tråkig! Det sistnämnda är synnerligen subjektivt - om både Hondan och BMW:n - så fundera i lugn och ro.)
Hade jag varit i Ditt ställe, skulle jag ha tagit med mitt hjärtas dam för en provsittning/-körning av Transalpen. Utifrån Din beskrivning låter den som ett fynd - givet att hon gillar den.
Hon bör kunna få med allt nödvändigt i en kanotsäck á sådär 650:-, surrad på passagerarplatsen. (Köp en säck med längsgående öppning, så är det lättare att både hitta grejorna och hålla ordning på dem.) Räcker inte det, finns ju tankväskor, som inte heller kostar några förmögenheter. (Bagstersystem - med tankskydd och väska - rekommenderas. Det är definitivt inte billigast - men mycket bra.)
Skall hon å andra sidan verkligen ut i spenaten, är måhända även en Transalp i största laget? Någon liten stånka, gjord för sådant, borde vara betydligt mera lätthanterlig - men det går förstås ut över komforten på vägen.
"Hur man än vänder sig, har man ändan bak."