Samma text på "Nylleboken"
Var ute och luftade hojen på grus i torsdags efter att ha skiftat hjul dagen innan. Det var första gången sedan GS träffen de hjulen var på. Svartedalen med väl packade grusvägar och kanske ett uns av förtroende kom tillbaks för däck och mc.
Hade ideér om Norska GS träffen nästa helg och körningen från Bike längre fram efter att ha talat med Anders Olsson och förstått att nytt framdäck med vassa kanter på klackarna var A och O för att lita på greppet fram.
Tittade i plånboken samt kontot och insåg att den träffen får vänta.
Att dels köpa nytt däck och sedan köra hojen t/r på kärra till Norge för att spara däcken ej går ihop just nu.
Men finns folk som vill åka grus på kvällar och helger framöver i lugnt sansat tempo blir jag glad.
Körde ihop med en jobbarkompis med 1150 GS adv och vi tuffade runt lugnt o stilla, var nog aldrig över 70 km/t i Svartedalen.
Skall ju säga att jag körde så långsamt på senaste GS träffen att jag mer eller mindre fick bryta och åka tillbaks till campen..... vilket gör mig tveksam att deltaga på fler sådana träffar.... var ju ej speciellt kul.
Men lite övning i lugnt tempo vore bra. Kanske korta bitar med lösare grus för att känna på det för att sedan köra riktig grusväg sedan igen vore bra. Kanske lite enklare grusgrops övningar mm.
Märkligt också att däcktillverkare ej kan göra ett framdäck som verkligen håller i även för 19". De påstår att hojen är för tung. Skitsnack säger jag.
bra däck för 21" finns till Super tenneré, KTM 990 / 1190, 800GS samt gamla AT, m.fl i form av MT21 eller grövre och det funkar på de klumparna.
Och en gammal AT med 21" fram och Mt21 går ju bättre på grus en min 1200GS alla dar i veckan.
Sett att det finns backdäck för 19" till crossar, varför skall de ej kunna passa fram på en GS? De verkar ju ha vettigt mönster iaf.