Kenda bakdäck fram

Kenda bakdäck fram

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-06/02:30

KAn någon däck kunnig förklara varför däck som i länken 120/90-19 bakdäck inte går att kränga på fram på en 19" framfälg? http://www.motorcycle-superstore.com/5353/i/kenda-k760-trakmaster-ii-rear-tire
Och måste jag ha slang så får jag väl ha det då.

Det finns ju däck som har vettigt utstick och bra mönster. Om hojen ålar sig fram på asfalt så får jag väl köra lugnt då...
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav JErkers » 2014-09-07/08:18

Vad har du att förlora Dennis - testa! Däckonline har hur många däck som helst i den dimensionen av olika typer. Det finns andra leverantörer men jag har oftast köpt därifrån och jag är nöjd med dem.
/Jens Erkers
D6
Rosita: F650GS Dakar -04
Filippa: F800GS -13
Användarvisningsbild
JErkers
 
Inlägg: 837
Blev medlem: 2010-06-07/09:56
Ort: Borlänge

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Kovlingen » 2014-09-07/08:42

Dennis Johansson skrev:KAn någon däck kunnig förklara varför däck som i länken 120/90-19 bakdäck inte går att kränga på fram på en 19" framfälg?

Nog går det väl att kränga dit detta däck men mönstret ser nog mer ut som att vara avsett till att skotta grus med och inte att styra med .
Gissar att det finns modeller som passar mycket bättre till detta . Mer spridda nabbar skulle passa bättre ( tror jag )
( Från en inte såå däckkunnig )
Vad säjer expertisen på grusåkning ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Daniel Bonnér » 2014-09-07/10:54

Kovlingen skrev:Vad säjer expertisen på grusåkning ?


Skulle dom uttala sig så tror jag personligen att dom vill ha framdäck fram och bakdäck bak.

Bakdäck och framdäck har väl ändå fundamentala skillnader när det gäller uppbyggnad i stomme såväl som i vikt och profil?
D10, bor i Fjärås
Honda CRF 250 Rally -2017
Yamaha FJR 1300 AE -2014
Användarvisningsbild
Daniel Bonnér
 
Inlägg: 587
Blev medlem: 2010-07-10/06:51

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav elemji » 2014-09-08/14:12

Det går nog att kränga på, men varför? Det finns ju vassa grusdäck i 19" som är avsedda för framhjulet: http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/ActiveTab/shopping/ActiveLink/1/Search/1/breite/all/hoehe/all/felge/19/hersteller/PIRELLI/profile/SCORPION%20RALLY/StartRow/0/motorradreifen.html

EDIT: Stopp och belägg. Jag tar tillbaka min rekommendation baserat på nedanstående inlägg på ADVrider. Jag har bara testat 21".

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=18494501&postcount=42
Audi 821 Hypermotard
KTM 690 Enduro
www.elemji.blogspot.se
Användarvisningsbild
elemji
 
Inlägg: 378
Blev medlem: 2009-05-05/06:58

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Bo Rönnbäck » 2014-09-08/16:36

Daniel Bonnér skrev:
Kovlingen skrev:Vad säjer expertisen på grusåkning ?


Bakdäck och framdäck har väl ändå fundamentala skillnader när det gäller uppbyggnad i stomme såväl som i vikt och profil?


Jag är av en annan åsikt/spekulation. Däcket "vet" ju inte om det sitter fram eller bak. Det utsätts ju för samma krafter oavsett fast i olika omfattning. Framdäcket måsta tåla massor av vikt vid en inbromsning på asfalt. På löst underlag är ju skillnaderna små.

Åker man löst grus, jord eller blött gräs så är maximalt djupt och glest mönster som gäller. Då spelar det ingen roll om däcket är ett fram eller bakdäck.

Som sagt mina spekulationer!!
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-09-08/17:27

Bo Rönnbäck skrev:Jag är av en annan åsikt/spekulation. Däcket "vet" ju inte om det sitter fram eller bak. Det utsätts ju för samma krafter oavsett fast i olika omfattning. Framdäcket måsta tåla massor av vikt vid en inbromsning på asfalt. På löst underlag är ju skillnaderna små.

Åker man löst grus, jord eller blött gräs så är maximalt djupt och glest mönster som gäller. Då spelar det ingen roll om däcket är ett fram eller bakdäck.

Som sagt mina spekulationer!!

Jag tror Du tänker lite fel där. Framdäck har en annan uppbyggnad än bakdäck, både vad gäller stomme och mönster. Om Du kikar på offroad-däck, är bakdäckets mönsterklackar oftast betydligt större än framdäckets, och stommen är rejält mycket styvare bak än fram. De däck som har markerad rullningsriktning har ofta mönstret vänt åt olika håll på fram- resp bakdäck. Och så har framdäcken ofta en mer rundad profil, gissningsvis för att det ska styra in på rätt sätt vid nedlägg.
Det skulle vara intressant att direktjämföra fram- och bakdäck av samma dimension och typ, om det nu finns några sådana!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-08/20:34

elemji skrev:Det går nog att kränga på, men varför? Det finns ju vassa grusdäck i 19" som är avsedda för framhjulet: http://www.mynetmoto.com/motorradreifen.cfm/ActiveTab/shopping/ActiveLink/1/Search/1/breite/all/hoehe/all/felge/19/hersteller/PIRELLI/profile/SCORPION%20RALLY/StartRow/0/motorradreifen.html

EDIT: Stopp och belägg. Jag tar tillbaka min rekommendation baserat på nedanstående inlägg på ADVrider. Jag har bara testat 21".

http://www.advrider.com/forums/showpost.php?p=18494501&postcount=42


Visst är det tragiskt att det är så.
Tillverkarna skyller fortsatt på vikten hos en GS.
Men 90/90-21 framdäcken håller ju på KTm 950 / 990 / 1190 adv, 800 GS, Africa Twin, nya och Gamla Super tenneré, m.fl mc.
Göra lika små klackar men möjligen lite fler på 1 ett 19".

Och varför har inte BMW släppt 21" framhjul till GS....
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Dennis Johansson » 2014-09-08/20:38

Gunnar Elmgren skrev:
Bo Rönnbäck skrev:Jag är av en annan åsikt/spekulation. Däcket "vet" ju inte om det sitter fram eller bak. Det utsätts ju för samma krafter oavsett fast i olika omfattning. Framdäcket måsta tåla massor av vikt vid en inbromsning på asfalt. På löst underlag är ju skillnaderna små.

Åker man löst grus, jord eller blött gräs så är maximalt djupt och glest mönster som gäller. Då spelar det ingen roll om däcket är ett fram eller bakdäck.

Som sagt mina spekulationer!!

Jag tror Du tänker lite fel där. Framdäck har en annan uppbyggnad än bakdäck, både vad gäller stomme och mönster. Om Du kikar på offroad-däck, är bakdäckets mönsterklackar oftast betydligt större än framdäckets, och stommen är rejält mycket styvare bak än fram. De däck som har markerad rullningsriktning har ofta mönstret vänt åt olika håll på fram- resp bakdäck. Och så har framdäcken ofta en mer rundad profil, gissningsvis för att det ska styra in på rätt sätt vid nedlägg.
Det skulle vara intressant att direktjämföra fram- och bakdäck av samma dimension och typ, om det nu finns några sådana!


Det var ju några längre norrut som lade bakdäck fram på sina sporthojar och kör som f-n i skogarna.
Och det funkade.
Å andra sidan var det ju bakdäck för tunga offroad som lades fram
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Gunnar Elmgren » 2014-09-08/20:48

Andra däck är inte lösningen, Dennis! Kör på dom Du har, sänk trycket till 1,5 bar fram och 1,8 bak så har Du en bra början. Och så kan Du prova att minska på returdämpningen på Dina Öhlinare, så blir det lite bättre följsamhet i fjädringen. Och om Du har kvar gummit på fotpinnarna, ta bort det.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Hampe » 2014-09-29/15:25

19' crossbakbäck kan i vissa fall fungera bättre fram än det mesta som går att köpa som "framdäck" till tunga klumpar.

Men, det handlar mycket om trial & error innan man är framme. Man får kosta på på sig några olika däck innan man hittat något som passar både hoj och förare.
Jag har hållt på att experimentera med en Honda Varadero XL 1000 SD 1 som bas, men mina fynd platsar på vilken "reiseenduro" som helst.



Något som INTE funkar speciellt bra fram är Michelin AC 10

Bild

För aggressivt mönster och alltför platt profil, även när det är uppblåst kring en 2,5 x 19' fälg.
Visst, skall man rejsa på en stubbåker så funkar det säkert utmärkt just där - men detta uppvägs inte av att det är absolut vidrigt och opålitligt på alla andra tänkbara underlag både dit och därifrån.


Bästa däcket jag kört med fram på stor, tung hoj är

Bild
Bild

Maxxis HT i intermediate gummiblandning.

Bild

Tillräckligt tätmönstrat för att vara någorlunda pålitligt under transportsträckor på asfalt, tillräckligt gles- och djupmönstrat för att nå ner till greppet även på lösa grusvägar och med en mycket välkommen vulst på sidan som i original sitter där för att man (bak) skall kunna gå ner rejält i däckstryck utan att man kränger av däcket.
När man kör det fram på en storcykel så dubblerar gummivulsten som skydd för de ömtåliga och veka fälgkanterna hos de gjutna fälgarna och fördelar ut slagen mot en större yta.

Deformationerna som man ser på fälgen här:

Bild

Bild

kommer från genomslag efter körning med ett Karoo [T] som sannerligen inte gjorde mycket för att hjälpa upp situationen.

Efter att jag börjat köra med Maxxis HT så tillkom inga nya fälgskador trots avsevärt mycket hårdare körning och fler mil på grus.


Däcket ger dessutom i sin smala 100-bredd en perfekt rund och följsam profil på en 2,5' bred Varaderofälg.




Har även dubbat Maxxis HT med framgång:


Bild

Bild


Tack vare det täta mönstret så når man 300 dubb trots försiktig dubbning med bara en dubb per kudde = mindre risk att klossarna spricker när man börjar belasta dem.





Så, är jag sponsad av Maxxis? Vill jag sälja däck...?
Nope, jag undrar ens vem som säljer dem nu. Jag köpte på mig ett knippe när Hojdack.se reade ut dem för att dom skulle bort från sortimentet. Jag vill mer säga att Dennis är något viktigt på spåren: det finns inga så bra grusframdäck att köpa till stora äventyrshojar som man själv kan laborera fram genom att trixa med 19' bakdäck till crosshojar.

Men, det finns inga givna svar, inga färdiga manualer, inget tryckt facit.
Det gäller att sätta igång och handla, kränga, köra och känna efter. Plötsligt händer det. Man hittar något man trivs med, något som är lite vassare än det andra man prövat och där man kan leva med de andra bristerna ett så aggressivt däck för med sig.


Dock! För att få ett sådant däck att fungera och verkligen ge något åt föraren så måste man köra hårt, riktigt hårt:
hålla kvar påslaget längre in mot kurvan, bromsa rakriktat, hårt och djupt in i böjen, släppa, rikta om och slå på direkt.
Så fort man blir trött och börjar fisköra med degig input från föraren så har man också tappat all fördel ett sådant här däck ger, och blir sittande med nackdelarna i knät.

Att du har svårt att känna förtroende för framändan Dennis, beror nog i valfritt olika stora delar på att Telelever-gaffeln är dålig på att förmedla riktigt precis vad som händer, att du är för försiktig när du kör och att du inte gärna vill slå dig. Sönder och samman... :mrgreen:
Lovvärda egenskaper i vanliga fall, men ett hinder om man vill utvecklas till att köra fort på grus.

Även jag tror att du skulle ha enklare att känna grustrygghet på en 800GS.
21' framhjul = enklare däcksval
Riktig teleskopgaffel = tydligare feedback från hojen
Lättare, mindre, rappare - är det grus du vill köra så lär det vara enklare att komma in i det på en mindre hoj än en GS 1200


I all välmening


Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Hampe » 2014-11-08/08:41

Kvack...!?

Jag postade här i September, och ingen har haft ett skvatt att säga på en och en halv månad...?
Inte bara i tråden, utan i hela grusavdelningen på forumet? Tss-tss-tss...

Hösten är ju högsäsong för grusåka, och höst är det så länge man känner för det.


Hörni; Elving testar grus och rallydäck i senaste numret av MC-Folket.
Ingen idé att försöka länka någonstansn - alla är ju redan medlemmar.
Eller hur? ELLER HUR!
Bra där.


Däcken betygssätts i kategorierna
Enduro
Grusbus
Fingrus
Allroad
Asfalt
I regn
Livslängd
Montering (i regn)

..och visst; det är subjektiva omdömen från en man, eller kanske några till - men kanaliserat genom Elving.
Finns det någon vi litar mer på? :mrgreen:

Det som testas är huvudsakligen i 17/18' + 21 men man har gjort en liten lustig kombo på någon stortwin:
MEFO Stonemaster 17' bak och ett Michelin Starcross avsett för bakhjul i 19' fram. Yay!

Måste citera omdömet ur MC-Folket #8-14:
"Bakdäcket fram gör det så gott som punkteringssäkert. Kombinationen kräver förståndsbefriad förare och stor motor för att över huvud taget vara körbart, men då är det bland det snabbaste som finns på riktigt dåliga grusvägar."


Precis så är det att köra (rätt) bakdäck fram! Det blir ett sjujäkla grepp, men lite tungstyrt innan man är uppe i fart. Det går inte att ligga och snyggåka, utan man måste köra, köra, köra - och med attack dessutom. Då funkar det kalas!

Prova ni som tycker att era storklumpar är lite simmiga fram; det blir en helt annan upplevelse.


...åsso skriv lite i grusforumet, hörrni! ;) ;) ;)


Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Lars Levén » 2014-12-03/22:31

Det kräver nog sin man/kvinna :-) Eftersom ingen kommenterar så är det kanske fler "mice" än "men" här :-) Själv kör jag 650 på grus och då behöver man inte krångla till det.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Kenda bakdäck fram

Inläggav Dennis Johansson » 2015-01-06/22:02

Hej Hampe.

JAg har varit borta från Forumet en tid.
Din erfarenhet om att man måste köra hårt med de däcken du valt, verkar stämma överens med det som stod i däcktestet angående att köra med crossbakdäck fram. Och vad jag vet kan Elving o gubbarna stå på.

Det kan nog vara så att jag bör se över mitt innehav av mc. JAg har för mig att jag körde något bättre grus med min Gamla AT.
Så kanske skulle se över att köpa en 800GS trots allt eller kanske en KTM, 990 kanske eller en mindre KTM om jag nu bara skall ha en hoj...

Det tar mig dock lite emot. jag har ej kört ngn 800 GS, men att trivs i övrigt med min 1200GS.
Kanske måste provköra en 800 GS.
Som tur är finns ju Orrekulla raceway nära Bike i Gbg så man kan känna lite på det.

Tack Hampe för din input.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst