TKC 80 - Skillnad?

TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Niclas Elneus » 2015-04-26/07:51

Hej

Tänkte lägga på TKC80 på min GSA-14.

Vad är det för skillnad på dessa båda versioner av TKC80?
Vad rekommenderar Ni? :?

//niclas

------------------

Continental TKC 80 Twinduro 170/60B17 TL 72Q Bakhjul
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... zeugart=MO


Continental TKC 80 Twinduro 170/60B17 TL 72Q M+S märkt M/C
http://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop. ... zeugart=MO
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Håkan » 2015-04-26/08:04

Hej.
Det jag kan se är att däcket märkt M+S är godkänt som vinterdäck.
Möjligen har det en annan gummiblandning.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-26/08:19

Tror inte det är nån skillnad alls, förutom märkningen.
Det finns en märklig bestämmelse i Tyskland (och några till länder tror jag), om att däck måste vara hastighetsklassade att tåla minst hojens (eller bilens) toppfart.
Q betyder 160 km/h, så det får inte användas på hojar som går fortare än så... (I Tyskland alltså, här hemma i Sverige är det OK.)
Undantaget är vinterdäck, som ska vara märkta M+S., som får användas ändå (tyskarna kräver en dekal som varnar föraren att däcken bara tål t ex 160).
Nabbadäck är givetvis väldigt lämpliga som vinterdäck, så däcktillverkarna upplyser vänligt nog om det med en M+S-märkning.
I något land får man inte köra med vinterdäck på sommaren, så därför finns samma däck även utan M+S-märkning....
Det kan ju förstås tänkas vara skillnad i gummiblandning också, det vet nog bara Continental så vill Du vara helt säker bör Du fråga dom.

Jag brukar välja M+S-märkta däck om det finns ett val, just för att slippa tjafs om jag blir stoppad i Tyskland eller annat land som bryr sig om hastighetsklassning.
Ska Du bara köra hojen på "hemmaplan" kan Du gott välja det som är billigast.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Niclas Elneus » 2015-04-26/20:51

Stort tack för svar!

Blev dock lite tveksam då jag idag träffade en GSA kamrat med just TKC80.
Hans backdäck vart väldigt väldigt tunt redan efter 450 mil... å andra sidan väldigt varma
rekommendationer från kamrater med 700 o 800 GS.

Man kanske skulle sula om med K60 Scout igen och denna gång med 170 dimension. Det verkar ha dykt upp.
Körde med lite för smal dimension i höstas (hade kvar däck från min GSA - 10).

Märkligt att detta med däck skapar sådan huvudbry varje år...

//niclas
Användarvisningsbild
Niclas Elneus
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2009-09-08/12:39
Ort: Kalmar

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-04-26/22:35

TKC80 bak tunt efter 450 mil? Tacka fasen för det, håller det så länge får man vara väldigt nöjd!
Särskilt på en R1200GS LC, som har liiite mer effekt än vad TKC80 riktigt mäktar med. ;)

TKC80 är ett bra däck, för det det är till för. Man ska dock vara medveten om, att det 1) är ett diagonaldäck, och 2) har ganska mjuk gummiblandning.
Diagonaldäck flexar i stommen av centrifugalkraften, så deformationen blir avsevärd i högre hastigheter. Tillsammans med det mjuka gummit innebär det, att däcket blir rejält varmt vid t ex motorvägskörning och vid hård acceleration/kurvtagning/bromsning på asfalt. Jag vet dom som kört slut på ett bakdäck på 100-150 mil... Bra att köra med minst rekommenderat lufttryck på längre asfalt-etapper, gärna lite extra.
En annan egenhet är, att TKC80 kan upplevas som lite lurigt på våt asfalt. Greppet är väl hyfsat, men när det släpper sker det väldigt plötslig och helt utan förvarning.

Själv har jag igår beställt nya TKC70 till min R1200GS -13, det ska bli intressant att prova!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Julton » 2015-06-11/21:26

Mitt første TCK80 dekk til GSA LC holdt 230 mil på bakdekket. Da hadde det gjort jobben sin. I år startet jeg med Nye TCK70; dekkene er OK men ikke bedre på grus enn f.eks Anakee 3. Etter ca 400 mil er det på tide å byte ut TCK70 og gå tilbake til A3 for sommerferie I Frankrike.
Bilagor
IMG_4133.JPG
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Glenn Sjöbom » 2015-06-14/07:55

Håller TKC 70 inte längre än 400 mil eller byter du ändå Julton? Tycker A3 verkar vara dåligt hållbara, 370 mil och märkbart slitet, och jag har kört lugnt. Har beställt ett TKC 70 dock.
BMW 310GS
XT660 Tenere
MSZ 125 Monkeybike
Användarvisningsbild
Glenn Sjöbom
 
Inlägg: 66
Blev medlem: 2013-11-01/16:51

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Tommy Vormisto » 2015-09-13/08:10

[quote="Gunnar Elmgren"]

Själv har jag igår beställt nya TKC70 till min R1200GS -13, det ska bli intressant att prova![/

Så här några månader senare, har du något utlåtande om TKC70, Gunnar. Funderat på om det är mina kommande däck...
Tommy Vormisto
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-04-22/21:52

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-09-13/17:57

Jodå, jag har kört en del på TKC70 i sommar, och även skrivit om det i andra trådar.
Till att börja med - TKC70 är ett alldeles utmärkt asfaltsdäck! Greppet är pålitligt både på torr och våt asfalt, och jag upplever det som konsekvent i sitt uppträdande.
På grus har jag inte kört jättemycket, men det jag kört tyder på att det inte är i närheten av ett riktigt "nabbadäck", utan mer likt däck som Anakee 3 eller Tourance Next.
Livslängden känns OK, har kört dryga 500 mil och får säkert ut lika mycket till.
Nu när framdäcket är lite slitet med aningen snedslitna mönsterblock, låter det väldigt mycket i vissa farter - mellan 80 och 110 sjunger det ljudligt!
Ett hyfsat bra däck för allround-touring blir mitt betyg, men det är inte nämnvärt bättre på grus än de klart billigare (och hållbarare) Anakee3 eller Tourance Next.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Tommy Vormisto » 2015-09-13/18:40

Sorry Gunnar, missat att du skrivit om däcket i andra trådar, får bli bättre på sökmotorn :-) Tack för att du trots det tog dig tid att skriva igen...

Hade uppfattat det som att det kanske var ett bättre däck på grus än Anakee3 däcken eftersom det var lite grövre i mönstret. Har A3 på cykeln nu och det snart dags att byta fram, bak bytte de innan jag köpte den i april och det är gott om mönster kvar. Kör ganska sällan grus men tänkte att jag skulle hitta ett däck som jag kände kunde passa för lite mer grus trots att jag mest nöter asfalt (åker dagligen till jobbet på asfalt). Gillade Anakee2 däcken jag hade på den förra men tyckte (har säkert fel) att Anakee3 mönstret såg för asfaltsmässigt ut för grus... Och då fastnade ögonen ganska kvickt på mönstret på TKC 70...
Tommy Vormisto
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2013-04-22/21:52

TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2015-09-13/19:22

Det är nog möjligt att TKC70 är marginellt bättre än Anakee3/Tourance Next på vissa underlag, jag har kört för lite "Off asfalt" på TKC70 för att veta säkert.
Visst är TKC70 lite mer grovmönstrat, så i teorin borde det "gräva" bättre än de mer finmönstrade - men mitt intryck är alltså, att skillnaden mot ett "riktigt" grusdäck med glesa klackar fortfarande är stor.
Det är nog fortsatt bara att tugga i sig, att det inte finns något däck som passar alla underlag - man får kompromissa, eller ta omaket att skifta däck efter underlag.
Har dessutom fått för mig, att ett grusdäck bör vara diagonaldäck, för att det ska forma sig bra efter underlaget - ett radialdäck har väldigt styv slitbana.
TKC70 är ett radialdäck, medan TKC80 är diagonaldäck.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Julton » 2015-09-14/17:41

Glenn Sjöbom skrev:Håller TKC 70 inte längre än 400 mil eller byter du ändå Julton? Tycker A3 verkar vara dåligt hållbara, 370 mil och märkbart slitet, och jag har kört lugnt. Har beställt ett TKC 70 dock.


Sorry for at det ble lenge til svar. Jeg kjørte 5910km på TKC70 dekkene, skrive-regne feil :-(
Jeg ville bytte allikevel, ferie var neste oppgave for GSA'n
Användarvisningsbild
Julton
 
Inlägg: 809
Blev medlem: 2006-04-05/19:32

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Allan Ericsson » 2015-09-14/20:31

Gunnar Elmgren skrev:Har dessutom fått för mig, att ett grusdäck bör vara diagonaldäck, för att det ska forma sig bra efter underlaget - ett radialdäck har väldigt styv slitbana.
TKC70 är ett radialdäck, medan TKC80 är diagonaldäck.


Jag har också idéer i den stilen. Dessutom har jag skrivklåda, så nu öser jag på.

Jag har minnen från tiden, då jag bytte från diagonaldäck till radialdäck på Amazonen. På grusväg blev det sämre väghållning. Jag tror att detsamma gäller även idag, när det gäller motorcykeldäck - åtminstone till den del.

Min alldeles egna teori för grusdäck:
Radialdäcken har ju ett styvt formstabilt bälte under slitbanan i kombination med veka däckssidor. Tanken är att kontaktytan bara skall förändras i sin längdriktning vid förändringar i vertikallasten. (Den skall inte ändra sig i bredd och inte vrida sig. Detta är bra, när man kör på asfalt.)) Kravet på formstabiliteten rimmar illa med kravet att kontaktytan skall forma sig till ett ojämnt underlag (hård eller halvmjuk grusväg men inte lös sand), samtidigt som däckssidan skall vara styv för att minska risken för genomslagspunktering.

Diagonaldäcken å andra sidan har ju samma stomme under slitbanan som i däckssidorna. Detta ger styvare däckssidor och därmed ett bättre skydd för genomslag. I kontaktytan blir däcket å andra sidan mjukare. Att det kanske blir sladdrigare (mindre kursstabilt) gör väl inte så mycket, när man kör på grusväg?! Jag ser det som viktigare att den del av däcket som letar grepp verkligen får tag i något.

Sedan har vi bältdäcken, dvs. diagonaldäck som försetts med ett bälte, vars funktion är att hålla ihop däcket, när det börjar gå fort. Det blir då någon slags kompromiss mellan ett renodlat diagonaldäck och ett radialdäck.

På min R1200GS -10 har jag bältdäck: Gammalt TKC80 fram och ett nytt MITAS E10 bak. Jag har ett minne från enduro-däcksdiskussioner, att man skulle titta på huruvida mittenklacken var uppbruten eller ej. Homogen klack (t.ex. TKC80) = sannolikt anpassat för mjukt underlag där däcksstommen är styv så att den styva klacken kan tryckas ner i mjukt underlag. Om klacken är skuren (t.ex. E10) så har däcket sannolikt en mjukare stomme så att däcksmänstret lättare "slukar ojämnheter" i ett hårt men knaggligt underlag.

Så till sist vill jag poängtera att jag inte har stöd från däckutvecklare för vad jag påstår här ovan.

TILLÄGG
Jag kom att tänka på följande analogi.
Ett radialdäck kan liknas vid ett larvband med gummerade plattor. Det ger en bra kursstabilitet.
Utifrån detta kan man fundera över hur det borde uppföra sig om det har en "knotterdäcksmönster" på plattorna.
På asfalt: Det skulle nog vara bättre med ett större och lägre klackar. Då skulle det bli bra.
På grusväg: Halt?!?!? Ingen förmåga att anpassa formen till underlaget.
På sand: Med skovlar så skulle nog skotta på ganska bra med bra kursstabilitet.
På lera: ?
På snö: ?

/Allan
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: TKC 80 - Skillnad?

Inläggav Thomas Stadin » 2015-09-15/11:30

Den 25:e september dimper Motorrad ned i brevlådan och de har utlovat en test av grovmönstarde däck för större maskiner.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst