Sida 1 av 1

1150gs "milestones"

InläggPostat: 2015-09-26/23:29
av rolfmm
Hej, ny på forumet :)
Kör idag Transalp men är sugen på R1150gs med abs och kardan. Vad skilljer -00, -01 -02 o -03? Har fått för mig att -03 har bättre bromsar; intgral o servo men -03 är svår att hitta. Vad gäller för dom andra?

Re: 1150gs "milestones"

InläggPostat: 2015-09-27/08:53
av Håkan
Hej och välkommen.
Integralbroms med elektrisk servopump användes av BMW mellan 2001-2006 (på de flesta modeller, det finns skillnader framför allt olika länder, olika marknader, privatimport osv). Jag tycker personligen systemet med elektrisk servobroms är svårdoserat, onödigt komplicerat vid service (dyrt att serva) och funktionen är mycket avhängig på att servicen skötts på rätt sätt.
Är du intresserad av en MC med servobroms, kontrollera bromsfunktion, servicestatus m.m. noggrant.

Från och med dec. 2002 var R1150GS utrustad med dubbeltändning (2 tändstift/cyl.) dom motorerna har en jämnare gång.

Re: 1150gs "milestones"

InläggPostat: 2015-09-27/18:03
av rolfmm
Tack för svar :)
Så servobromsen är inget att föredra. Hur funkar Integralbromsen, är det handbromsen som aktiverar fram o bak eller är det fotbromsen? Från och med dec. 2002 är nog 2003 modellår. Kan man då seja att 2001 o 2002 är teknisk likavärdiga mens 2003 har "bättre" motor. Om jag ser bort från integralbromsen borde en -00 vara et bra val för at släppa dyrt underhåll av servobroms......?

Re: 1150gs "milestones"

InläggPostat: 2015-09-27/19:23
av Håkan
BMW byter modellår i september. En årsmodell 2003 kan alltså vara tillverkad sep. 2002.
Dubbeltändningen lanserades vid lite olika tidpunkter på olika modeller under slutet av 2002. R1150GS fick den i december. T.ex. R1150R fick dubbeltändningen okt. 2002 osv.