Snö och grus intryck

Snö och grus intryck

Inläggav tibbe » 2016-04-04/11:15

Hej
Satte på TKC80 med skruvdubb på min K1100LT för några månader sen.
Tog ut den på provtur när det hade snöat ordentligt och bilar hade packat snön så det var spårigt.
Ja ja inte bästa tillfälle! och kanske inte bästa hoj! för första provturen men tänkte uppfylla en dröm : kristallrallyt. Och behövde testat.
Slutade olyckligt med vurpa och brutet nyckelben.
Lärde mig en hel del på den turen och funderade sen när jag körde bil på hur hojen skulle ha uppträtt och vilket spårval man skulle ha gjort om jag satt på hojen.
Blev 6 veckor vila --- från hoj och skidor.
Tog ut hojen i går efter nyckelbens och blåmärkes karrantänen. Och fixning av hojen.
Vart en tur med dubbade tkc80 till Boden ca 4 mil på K1100LT'n, kändes instabil då den "red" på dubben på asfalten.
Skruvade ut dom och åkte hem, en helt annan hoj nästan lika stabil som med touringdäck MEN grus och lera fick en bara att vilja leka och busa. Så nu har jag två busar hojar en allroad K11LT'n och en långtur och krokvägar K12GT med tvärställd motor.
PS: kör några 100 mil på år på grusvägar med touringdäck på touringhojarna. Förutom drygt 100 mil på asfalt, ofta till Italien och åter.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49

Re: Snö och grus intryck

Inläggav Hampe » 2016-04-10/21:02

Ha!

Kul med fler som är ute och härjar med gamla K-hojar på vintern.
Min kompis Benny har slitit flera omgångar dubbat på K1100LT, och jag har allt loggat en del vinter- och grusmil också.

K1100LT är förvånansvärt väl lämpad som grushoj, och en himla bussig kompis på vintern.
Dubbning och däckval är väldigt individuellt beroende på vad man trivs med för uppträdande hos hojen, och hu mycket attack man kör med, men jag personligen har aldrig trivts med TKC80 som dubbat.

Jag kör hellre med ett mer öppet, djupare mönster och accepterar nackdelarna på barmark för att få bra fäste på snö och is. Jag laddar på med massa dubb: gärna över 300 per däck, och mycket utstick dessutom:
2-4mm i rullspåret och fulla enduroutstick på sidorna.

...men som sagt, däck är personligt i vanliga fall, och mer än så på vintern.

Skruvdubb är dyrt, om man skall ha riktiga grejer med hårdmetallkärna.
Italienska BestGrip funkar bäst i mina ögon, men dels blir det orimligt dyrt att lägga 650-700 sådana dubb i två däck, och dessutom är det svårt att sätta dessa dubb i små klackar, och ändå svårare att "resa" dem ute kanterna.
Jag dubbar istället vanligt tillsammans med en kompis: rally- och endurodubb med förborrning, lim och dubbpistol. Mycket jobb, men det blir bra.
BestGrip använder jag gärna senare på säsongen för att kompletteringsdubba begränsat antal dubb medans däcken sitter kvar på hojen.

Rejäl vintertouring är en underbar utmaning, och i mina ögon något av det roligaste man kan hålla på med.
Trist att du skulle stå på öronen, men det är ett övergående problem.
Hoppas läkningen går bra, och använd gärna dessa två berättelserna som inspiration inför nästa vintersäsong:

http://forum.ironbutt.org/index.php?thr ... -2016.221/
http://forum.ironbutt.org/index.php?thr ... -1000.262/




Hampe
IBA #40701
Hampe
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-04-26/07:17

Re: Snö och grus intryck

Inläggav tibbe » 2016-04-11/11:47

Härlig berättelse Hampe
Inspirar till nytt försök nästa år, måste bara klara av denna utmaning med snö under bara 2 hjul. Brukar annars ha 2 stödhjul.... fusk ;-(
Nyckelbenat har läkt sig och tog en repa förra helgen på 70-80 km.
Först med dubben kvar på asfalt, lite oroligt och vingligt i korsningar / refuger på asfapt men halvvägs åkte dubben ur och jag tror förståndet hamnade samma väg, för nabb-däck på en K11LT med grus och lera under är busigt kul.
Har nu 2 uppsättingar däck på fälg till K11LT'n, en för landsväg och en för alla våra grusvägar.
Gäller bara att hålla igen med nabbdäcken tills man lärt sig deras begränsning, har kört flera 100 mil per år med touringdäck på K11'an så det kan bli lätt med övermodet.
Blir nog en mindra hoj först nästa år för att leka på snön och sen kan det bli dags att tampas med K11'an igen.
Användarvisningsbild
tibbe
 
Inlägg: 140
Blev medlem: 2014-08-13/11:49


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst