Ett år med HP2

Ett år med HP2

Inläggav CCR » 2006-10-18/13:08

Idag har jag haft min HP2:a prick ett år :D

Lite över 2000mil i 10 olika länder har det blivit.
Har kört i öknen i Marocco, alpbus , bankörning, autobahn, endurospår, grusvägar och hojen bara fortsätter att imponera:D Är utan tvekan den roligaste och mest allsidiga motorcykel som passerat mina händer.

Enda problemet än så länge var en gaswire som hoppade av efter två dagars körning i stenöken, detta gör den även till den mest felfria BMW motorcykel jag ägt.

Slutbetyg= Finns ingen annan Motorcykel jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att byta till.

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2006-10-18/14:49

GSAdv;67 skrev:Idag har jag haft min HP2:a prick ett år :D

Lite över 2000mil i 10 olika länder har det blivit.
Har kört i öknen i Marocco, alpbus , bankörning, autobahn, endurospår, grusvägar och hojen bara fortsätter att imponera:D Är utan tvekan den roligaste och mest allsidiga motorcykel som passerat mina händer.

Enda problemet än så länge var en gaswire som hoppade av efter två dagars körning i stenöken, detta gör den även till den mest felfria BMW motorcykel jag ägt.

Slutbetyg= Finns ingen annan Motorcykel jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig att byta till.

/Christian


Jag blir aningen Biluthyrning, inte enbart på din väl valda mc utan även det spännande levande du satsat så hårt på!
Var har du lagt alla skojiga resebeskrivningar så man får läsa mer?
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Marie » 2006-10-18/18:15

Guzzi-Leif;73 skrev:Var har du lagt alla skojiga resebeskrivningar så man får läsa mer?


Ja, var finns de?
Jag vill också läsa!!!
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2006-10-18/19:43

För min del är det ganska exakt 13 månader som förflutit sedan man klev ombord på HP2:an första gången.
2200 mil helt problemfria mil har det blivit och 7 länder har besökts och det lär nog bli en 200 mil till innan vi är inne på 2007.
Sällan har väl en motorcykel övertygat som denna och fortfarande gör.
Konstigt att inte fler kommit underfund med vilken enorm potential denna cykel har. De flesta jag mött som har funderat på denna cykel är faktiskt inte BMW ägare :confused:

Ser verkligen fram emot ännu en ny säsong på denna helt otroliga cykel.:)

-----------------------------
Anders Eng
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav Marie » 2006-10-18/20:19

Brum-Brum;90 skrev:För min del är det ganska exakt 13 månader som förflutit sedan man klev ombord på HP2:an första gången.
2200 mil helt problemfria mil har det blivit och 7 länder har besökts och det lär nog bli en 200 mil till innan vi är inne på 2007.
Sällan har väl en motorcykel övertygat som denna och fortfarande gör.
Konstigt att inte fler kommit underfund med vilken enorm potential denna cykel har. De flesta jag mött som har funderat på denna cykel är faktiskt inte BMW ägare :confused:

Ser verkligen fram emot ännu en ny säsong på denna helt otroliga cykel.:)

-----------------------------
Anders Eng


Nu svär jag väl i kyrkan, men det går faktiskt lika bra med selleri :D

Jag har de senaste tolv månaderna kört lite längre än det ovan relaterade och detta likaledes fördelat i sju länder, men i mitt fall med en sjutton år gammal Yamaha...;)

/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-18/20:40

Marie;96 skrev:Nu svär jag väl i kyrkan, men det går faktiskt lika bra med selleri :D

Jag har de senaste tolv månaderna kört lite längre än det ovan relaterade och detta likaledes fördelat i sju länder, men i mitt fall med en sjutton år gammal Yamaha...;)

/Marie


Psst Marie, säg inget, det är hemligt men det är en undercover BMW som du kör. Ungefär som Belker :cool: í "Spanarna på Hill Street", lite orakad men ett väldigt gott hjärta.

MVH :cool:
Magnus Brobeck
 

Inläggav Marie » 2006-10-18/22:11

mbrobeck;103 skrev:Psst Marie, säg inget, det är hemligt men det är en undercover BMW som du kör. Ungefär som Belker :cool: í "Spanarna på Hill Street", lite orakad men ett väldigt gott hjärta.

MVH :cool:


Aaaahhh..... ;)
/Marie
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2006-10-19/06:41

Är det ingen som fattar vad detta forum är till för.
Ordbajseri kan ni väl för fan göra någon annanstans:mad: :mad: :mad:

--------------------------------------

Anders Eng
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav kave » 2006-10-19/06:41

Guzzi-Leif;73 skrev:Jag blir aningen Biluthyrning, inte enbart på din väl valda mc utan även det spännande levande du satsat så hårt på!
Var har du lagt alla skojiga resebeskrivningar så man får läsa mer?


Kolla in Grussidorna så får du se åtminstone ett par av dem.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Magnus Brobeck » 2006-10-19/07:06

Brum-Brum;124 skrev:Är det ingen som fattar vad detta forum är till för.
Ordbajseri kan ni väl för fan göra någon annanstans:mad: :mad: :mad:

--------------------------------------

Anders Eng


Självfallet, Ursäkta och Tack för mig.
Magnus Brobeck
 

Mor åt gröt!

Inläggav runeo » 2006-10-19/08:04

Citat:
Ursprungligen postat av Brum-Brum [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=124#post124"]Bild[/url]
Är det ingen som fattar vad detta forum är till för.
Ordbajseri kan ni väl för fan göra någon annanstans:mad: :mad: :mad:

--------------------------------------

Anders Eng

mbrobeck;127 skrev:Självfallet, Ursäkta och Tack för mig.



Finns det ingen gråskala mellan närmast Autistisk förståndsinriktad fyrkantighet och människor som deltar i samtal och målar med sina ord.
Jag inser också att HP2an är ETT sätt att utnyttja boxermotorn. Ett fantastiskt roligt sätt dessutom. Det finns bevisligen andra roliga sätt att utnyttja den. Jag har två! Marie har en, som saknar både boxermotor och BMW märke, men för Marie och många andra sakner den i stort sett ingenting!!

Personligen störs jag mycket mer av oresonlig snäsighet än av lustiga och härliga kommentarer.

Är det dags att lägga in en OT markering som karn kryssas i för att ni ska slippa oss som inte kan hålla käft! För vi ska inte hålla käft.

Åter igen en "Mor åt gröt" reaktion! Alltså, alla andra kan fara åt helvete för ingen fattar nånting.


hälsar
/Rune som inte räknar med att inlägget får vara kvar!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2006-10-19/08:46

RuneO;131 skrev:Citat:
Ursprungligen postat av Brum-Brum [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=124#post124"]Bild[/url]
Är det ingen som fattar vad detta forum är till för.
Ordbajseri kan ni väl för fan göra någon annanstans:mad: :mad: :mad:

--------------------------------------

Anders Eng




Finns det ingen gråskala mellan närmast Autistisk förståndsinriktad fyrkantighet och människor som deltar i samtal och målar med sina ord.
Jag inser också att HP2an är ETT sätt att utnyttja boxermotorn. Ett fantastiskt roligt sätt dessutom. Det finns bevisligen andra roliga sätt att utnyttja den. Jag har två! Marie har en, som saknar både boxermotor och BMW märke, men för Marie och många andra sakner den i stort sett ingenting!!

Personligen störs jag mycket mer av oresonlig snäsighet än av lustiga och härliga kommentarer.

Är det dags att lägga in en OT markering som karn kryssas i för att ni ska slippa oss som inte kan hålla käft! För vi ska inte hålla käft.

Åter igen en "Mor åt gröt" reaktion! Alltså, alla andra kan fara åt helvete för ingen fattar nånting.


hälsar
/Rune som inte räknar med att inlägget får vara kvar!



Kan bara konstatera att detta är inget forum för mig. Har hållt mig borta länge och tyckte det det var trevligt med en nystart i ett nytt forum.
Men vad händer, jo just det som har fått mig tidigare riktigt förbannad.
De som inte har något att tillföra en tråd behöver inte göra något inlägg.
För de som bara är ute efter att förstöra trådar med allehanda babbel har jag ingen förståelse för.
Jag känner många som tycker som jag men kanske inte vill hänga ut sig som jag gör.

Och Rune, detta handlar inte om HP2 ????????

Nu tackar jag för mig.

---------------------------------------------

Anders Eng
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav kave » 2006-10-19/09:16

Brum-Brum;135 skrev:För de som bara är ute efter att förstöra trådar med allehanda babbel har jag ingen förståelse för.
Jag känner många som tycker som jag men kanske inte vill hänga ut sig som jag gör.

Och Rune, detta handlar inte om HP2 ????????

Nu tackar jag för mig.

---------------------------------------------

Anders Eng

En lösning skulle kunna vara att man kan sätta "ignore" på vissa individer man anser bara skriver av sig med allehanda ovesäntligheter.
Jag skriver detta här för det finns inget forum för synpunkter på forumet.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav kave » 2006-10-19/09:18

Brum-Brum;135 skrev:För de som bara är ute efter att förstöra trådar med allehanda babbel har jag ingen förståelse för.
Jag känner många som tycker som jag men kanske inte vill hänga ut sig som jag gör.

Och Rune, detta handlar inte om HP2 ????????

Nu tackar jag för mig.

---------------------------------------------

Anders Eng

Anders, gå in i din kontrollpanel i forumet, då kan du lägga "ignorera" på de individer du inte vill se svar ifrån. Mycket smidigt :)
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Brum-Brum » 2006-10-19/09:32

kave;140 skrev:Anders, gå in i din kontrollpanel i forumet, då kan du lägga "ignorera" på de individer du inte vill se svar ifrån. Mycket smidigt :)



Precis den funktionen jag satt och funderade på om den fanns.
Tackar:)

---------------------

Anders Eng
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav CCR » 2006-10-19/10:42

Då återstår bara att fundera ut om det är lättare att göra en kompislista eller en ignorera lista............;)

Finns det inte fler HP2 ägare som surfar runt här på forumet som vill dela med sig om erfarenheter?

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Ta bort skiten!

Inläggav HMRHMR » 2006-10-19/16:05

Vi måste ha moderatorer som har makt och ork att ta bort inlägg som förstör trådar. Jag själv förväntar mig att bli moderator för GPS-rubriken och jag skall utan undantag plocka bort alla inlägg som inte håller sig till trådens ämne.

Nu har denna tråd totalförstörts. Hur många fler trådar skall förstöras av folk som fattar noll? Inte utan att jag har lust att själv göra allvar av Anders hot. Dvs lämna detta forum som likt en virussmittad dator blivit närmast oanvändbart p g a ett fåtal personer med för mycket skrivklåda och för lite självkritik.:mad: :mad: :mad:

EDIT: Bra Kave! Ignore lista funkar ju! Lysande! Perfekt!
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

"Skitsnackstråd"

Inläggav 2653160 » 2006-10-19/16:44

Jag kan bara hålla med både Anders å HMR, så jäkla trött på totalt
ovidkommande tjafs i de olika diskussionstrådarna.
En vädjan skapa en "skitsnackstråd" (klotterplank)
Har sett att det funkar kanon på andra forum.
S Molin
2653160
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 1996-03-27/01:00

Återtagen tråd till ämnet....

Inläggav lem » 2006-10-19/17:41

Hej!
Kul att se att HP2:an duger att åka långt med också. Det var en intressant artikel där Lundin/Dakar-åkeren "Farmer Lips" (jag var med i hans fan club) körde med 2-3 HP2:er och följebil genom Afrika. De sålde cyklarna till välgörande ändamål på ebay men jag vågade inte vara med och bjuda! Vad jag kunde se så lastade man aldrig cyklarna med annat än minimal packning. Hur fungerar den att bära last för långturer?

Det vore också intressant att höra viktfördelningen fram/bak olastad! Går den hygglig i lös jord/sand (där normala GS har stora problem med hög framhjulsvikt/litet framjulssprång och frånvaro av 21' däck (se killen som åkte på en röd R11GS med bilder, tråden är försvunnen nu men det var en resa det!)?

Vad jag förstod så är detta en ren kopia på Dakarcykeln och har ingenting gemensamt med R12GS:en, stämmer detta?

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav Peter Ö » 2006-10-19/19:54

Brum-Brum;124 skrev:Är det ingen som fattar vad detta forum är till för.
Ordbajseri kan ni väl för fan göra någon annanstans:mad: :mad: :mad:

--------------------------------------

Anders Eng

Jag håller med dej fullständigt Anders. Hade själv ett inlägg för två år sen om att "goddagyxskaftsvar undanbedes", vilket jag fick kritik för att jag var för präktig. Körde förresten HP2 ett par mil i söndags. Kändes för hög för mej, annars kul.Peter
Användarvisningsbild
Peter Ö
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1995-09-19/01:00

Inläggav Linus » 2006-10-19/23:22

Brum-Brum;135 skrev:Men vad händer, jo just det som har fått mig tidigare riktigt förbannad.
De som inte har något att tillföra en tråd behöver inte göra något inlägg.
För de som bara är ute efter att förstöra trådar med allehanda babbel har jag ingen förståelse för.
Jag känner många som tycker som jag men kanske inte vill hänga ut sig som jag gör.


Tack Anders!

Håller fullständigt med! Du har mitt stöd!

/ Linus
Linus
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2006-10-04/21:58

Återför gärna tråden till ursprunget!!!!/L

Inläggav lem » 2006-10-20/07:41

Åter till ämnet!!!
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav CCR » 2006-10-20/08:43

För att återgå till ämnet...

Hp2:an fungerar utmärkt i sand tackvare sin flacka gaffelvinkel och 21" framhjul. Viktfördelningen känns perfekt när man kör, möjligen är den lite framtung men det märks bara när man hoppar eller kör i djupa stalp. Då måste man stå långt bak för att hålla upp framhjulet.
Bild

När det gäller packning är kanske inte HP2:an den bästa hojen för tung last, men det funkar. Min filosofi var att om BMW säljer passagerar fotpinnar så borde man ju kunna lasta en del. Både Wunderlich och Touratech säljer numera hållare och väskor till HP2:an. Dennis "DrLjud" hjälpte mig att svetsa om mina Touratech hållare från 1200:an så de passade HP2:an, körde 500mil runt Marocco med 10-15kg packning per väska och det fungerade bra.
Bild

Hp2:an och 1200GS är två helt olika motorcyklar, det är inte många saker som lämnats orörda. Blinkers, handtag och backspeglar är samma annars är nog det mesta ändrat/utbytt.

Det krävs mer än sväng hos handlaren för att förstå vilken potential Hp2:an har, som vanlig dödlig är man bara och naggar lite i kanten....
Är man seriöst intresserad av en HP2:a så kan jag rekomendera en tur med PG Lundmark [url="http://www.pgdakar.com"]http://www.pgdakar.com[/url] kostar en slant men är värt varenda krona.

Eller som tidningen BIKE skrev i senast nummret
BMW har byggt den felande länken mellan offroad och enduro cykel


/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Viktfördelning olastad?

Inläggav lem » 2006-10-20/14:46

GSAdv;246 skrev:...Hp2:an fungerar utmärkt i sand tackvare sin flacka gaffelvinkel och 21" framhjul. Viktfördelningen känns perfekt när man kör, möjligen är den lite framtung ../Christian


Hej!
Intressant rapport. Har Du vikten på framhjulet när den är olastad?
Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Viktsfördelning.

Inläggav PGL » 2006-10-26/15:51

Hej Lars.
Har precis varit ute i garaget och mätt med badrumsvåg. Avläste 95kg fram & 102kg bak. Mätt med ca 10l soppa i tanken och motardhjulen på.
PGL
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-11-04/23:10

Viktfördelning...

Inläggav lem » 2006-10-26/16:32

PGL;721 skrev:Hej Lars.
Har precis varit ute i garaget och mätt med badrumsvåg. Avläste 95kg fram & 102kg bak. Mätt med ca 10l soppa i tanken och motardhjulen på.


Tackar. Är motardhjulen mkt mindre & lättare eller skiljer det bara marginellt?

Jag hade 90 kg fram och 125 bak med halv tank (ca 9 liter). Låter som jag hamnat hyggligt rätt men skulle ta bort ngt bak (men vadå?? Lättare batteri, pakethållare, ankstjärt, verktyg...). Vore kul att veta vad vanliga K12GS har...

Hälsningar/Lars
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Inläggav HMRHMR » 2006-12-06/21:33

lem;724 skrev:Jag hade 90 kg fram och 125 bak med halv tank (ca 9 liter). Låter som jag hamnat hyggligt rätt men skulle ta bort ngt bak (men vadå?? Lättare batteri, pakethållare, ankstjärt, verktyg...). Vore kul att veta vad vanliga K12GS har...

Jag försökte kolla i våras men det bara small till i badrumsvågen. Tog en halvtimma att laga. Svar alltså:

- Bak: Alldeles för mycket!
- Fram: Ingen aning!

:(

Nog med ordbajs. Tråden skall ju handla om HP2. Vore kul om grusnissarna hittade tillbaka till Forum och då inte jagades bort av ordbajs typ ovan.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Torparen » 2006-12-06/22:10

Bara för att grusbusarna lämnat tråden vind för våg och helt öppen för exponering, så skall jag dra upp följande lilla fundering.

När man fegar på grusvägar så underlättar det säkert med bra prylar att liksom lära sig på. Den nya 650:an väger ju föredömligt lite, och har tydligen fått samma luftfjädring som HP2.
Kan man rent av vara så galen att man slantar upp vad en så´n kostar (ca 85000kr), är den värd det tror ni? Frågan är riktad till er som kan köra på grus alltså..
Och tror ni att man kan toura på en så´n?

Fast en Skramlaha XT är kanske mer prisvärd med sina ca 50000kr.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav CCR » 2006-12-11/09:06

Kan man rent av vara så galen att man slantar upp vad en så´n kostar (ca 85000kr), är den värd det tror ni? Frågan är riktad till er som kan köra på grus alltså..


Tja, om man utgår från en XT660 som kostar 59900kr och räknar på bättre fjädring ca 10000kr så hamnar man på 69900kr, lägg sedan till att BMW:n är helt nyutvecklad och med bättre chassie och motor 10000kr och vips så är vi på 79900kr. Resten är för det där runda märket som ska se ut som en propeller;) Jag tror personligen att BMW:n är en bättre (offroad) hoj, men hur mycket bättre vet man ju inte förrän man testat.

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-11/14:35

Är BMW G650 Xchallenge på 144 kg, 53 hk och 270 mm fjädring bättre på dåliga grusvägar än en Yamablaha XT660R på 172 kg, 48 hk och 215 mm fjädring?

Ja, det kan du ge dig f-n på! :p 28 kg lättare! :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2006-12-13/08:22

PGL;721 skrev:Hej Lars.
Har precis varit ute i garaget och mätt med badrumsvåg. Avläste 95kg fram & 102kg bak. Mätt med ca 10l soppa i tanken och motardhjulen på.


En riktig tungviktare :)

Min HP2 väger 199 kg fulltankad = 13,5 l i tanken med offroadhjulen på:cool:
Vägd på proffsvåg = exakt

-------------------------------------

Anders
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav PGL » 2006-12-14/11:26

Brum-Brum;3788 skrev:En riktig tungviktare

Min HP2 väger 199 kg fulltankad = 13,5 l i tanken med offroadhjulen på
Vägd på proffsvåg = exakt

-------------------------------------

Anders


Kul att dom väger under 200 kg fulltankade, känns som en magisk gräns.

Min är ju helt orginal än så länge:)
Du har både skruvat dit lite skyddande plast men samtidigt lättat avgassystemet.:cool:

Jag surfade in på M-Tecs sidor och hittade följande:
http://gs-fun-factory.homepage.t-online.de/HP2%20nur%20PowerCom.PDF?foo=0.5375409426897776
Ser på kurvorna att du fått mera uff-uff i maskineriet. :D

Hur är körbarheten?
Soppaförbrukningen?
Bottendraget?

Funderar själv på nytt avgas till HP2'an, har inte bestämt om det blir Remus eller SR Racing. Samt även M-Tecs powercombox till HP2'an & GS'en.
PGL
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2005-11-04/23:10

Inläggav Brum-Brum » 2006-12-14/14:02

PGL;3825 skrev: 1 Hur är körbarheten?
2 Soppaförbrukningen?
3 Bottendraget?
.



1 Mjukare gång på lägre varv:)
2 Oförändrad:)
3 Bättre, drar klockrent och kraftigt från 60 sexan:)

Notera att dippen på högre varv beror på att DB killern var monterad.

------------------------------------------

Anders
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav runeo » 2007-02-18/13:17

Brum-Brum;3827 skrev:1 Mjukare gång på lägre varv:)
2 Oförändrad:)
3 Bättre, drar klockrent och kraftigt från 60 sexan:)

Notera att dippen på högre varv beror på att DB killern var monterad.

------------------------------------------

Anders


Vad är då detta. Gruvlig villhafaktor!
Bild

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Brum-Brum » 2007-02-19/16:32

RuneO;7321 skrev:Vad är då detta. Gruvlig villhafaktor!/Rune


25 Hästar extra vid 5000 varv, imponerande:eek:
Frågan är om man klarar detta utan att öka bränsleförbrukninge rejält ?

Det kanske blir en tripp ner till Munchen igen :D
------------------------------------------------

Anders
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav runeo » 2007-02-19/17:00

Brum-Brum;7386 skrev:25 Hästar extra vid 5000 varv, imponerande:eek:
Frågan är om man klarar detta utan att öka bränsleförbrukninge rejält ?

Det kanske blir en tripp ner till Munchen igen :D
------------------------------------------------

Anders


Har du kollat [url="http://www.dimsport.it"]www.dimsport.it[/url]? Kanske dit du ska åka!
Dom har ingen återförsäljare i Sverige. Du?

53 hK istf 40 vid 3000 varv. Tror du att det spelar så stor roll vid vilket varvtal effekten tas ut för bränsleförbrukningen. Tror inte att det sliter märkbart mer heller, om inte den är gruvligt stark vid 1800 varv!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav matteb » 2007-04-02/08:16

Själv kör jag 1200gs och kompisen har HP2. Han körde tidigare 1150GS och har mycket svårt att stå ut med komforten på HP2:an.
Vi har bytt hoj en del också och jag håller med honom att vibrationerna vid farter över 110-120 km/h är mycket kraftiga. Är väl vid ca 4000 varv/min som det sätter igång, oavsett växel.
Tendenserna av vibrationer känns på 1200GS också men den har ju balansaxel så det är inget problem.
Vi har kollat med Twinmax och synkningen är perfekt.
Frågan är hur ni gör för att stå ut på långfärd?
Han börjar prata om att skaffa en till hoj och är man van vid 1150GS så blir man lite kräsen komfortmässigt.

Annars är ju HP2 svinkul, men detta ställer ju till det på långfärd...
matteb
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-06-01/08:45

Inläggav Brum-Brum » 2007-04-03/20:27

matteb;9663 skrev:Själv kör jag 1200gs och kompisen har HP2. Han körde tidigare 1150GS och har mycket svårt att stå ut med komforten på HP2:an.
Vi har bytt hoj en del också och jag håller med honom att vibrationerna vid farter över 110-120 km/h är mycket kraftiga. Är väl vid ca 4000 varv/min som det sätter igång, oavsett växel.
Tendenserna av vibrationer känns på 1200GS också men den har ju balansaxel så det är inget problem.
Vi har kollat med Twinmax och synkningen är perfekt.
Frågan är hur ni gör för att stå ut på långfärd?
Han börjar prata om att skaffa en till hoj och är man van vid 1150GS så blir man lite kräsen komfortmässigt.

Annars är ju HP2 svinkul, men detta ställer ju till det på långfärd...


Uppenbart att köpt fel cykel :confused:

---------------------------------------

Anders
Användarvisningsbild
Brum-Brum
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 2004-05-03/09:43

Inläggav runeo » 2007-04-04/07:54

matteb;9663 skrev:Själv kör jag 1200gs och kompisen har HP2. Han körde tidigare 1150GS och har mycket svårt att stå ut med komforten på HP2:an.
Vi har bytt hoj en del också och jag håller med honom att vibrationerna vid farter över 110-120 km/h är mycket kraftiga. Är väl vid ca 4000 varv/min som det sätter igång, oavsett växel.
Tendenserna av vibrationer känns på 1200GS också men den har ju balansaxel så det är inget problem.
Vi har kollat med Twinmax och synkningen är perfekt.
Frågan är hur ni gör för att stå ut på långfärd?
Han börjar prata om att skaffa en till hoj och är man van vid 1150GS så blir man lite kräsen komfortmässigt.

Annars är ju HP2 svinkul, men detta ställer ju till det på långfärd...


Uppenbarligen saknar nån minst en cykel!

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav runeo » 2007-04-17/08:02

Om 362 dagar kan vi fira jubileum tillsammans!

Hämtade skönheten i Umeå lördag kväll.
Åkte till min fördelsgård, och sov över där, och på måndag åkte grus, is, välvattnad jordväg, "leråker", rullgrus mm ner till Gnarp och sen E4a hem. Stor del av Asfalten stående eftersom HP2an verkligen är en härlig ståcykel.

Bättre sadel än 12GSAdv. Stabil, följsam, lättdansad, förtroendeingivande.

Ska strax montera endurohjulen.

På 6an vibrerar den lite mellan 120 och 140, där 1200R var silkeslen. Men det är "bra vibrationer"!

Börjar räkna ner reserven, 85 km kvar, från 130 - 145 km.
Känns totalt befriad från fläsk (ja utom jag) och med hög definition!

Bild

Bild

Bild
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-04-17/08:38

RuneO;10561 skrev:Om 362 dagar kan vi fira jubileum tillsammans!

Hämtade skönheten i Umeå lördag kväll.
Åkte till min fördelsgård, och sov över där, och på måndag åkte grus, is, välvattnad jordväg, "leråker", rullgrus mm ner till Gnarp och sen E4a hem. Stor del av Asfalten stående eftersom HP2an verkligen är en härlig ståcykel.

Bättre sadel än 12GSAdv. Stabil, följsam, lättdansad, förtroendeingivande.

Ska strax montera endurohjulen.

På 6an vibrerar den lite mellan 120 och 140, där 1200R var silkeslen. Men det är "bra vibrationer"!

Börjar räkna ner reserven, 85 km kvar, från 130 - 145 km.
Känns totalt befriad från fläsk (ja utom jag) och med hög definition!

Bild

Bild

Bild


Grattis!
Hoppas Du får många fina mil

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav CCR » 2007-04-18/08:32

Grattis Rune :D

Ut och kör nu, ju mer man kör desto nöjdare blir man.

Ser att du redan börjat "pimpa", var ska detta sluta?

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav Fredde_M » 2007-04-29/23:32

Jaha - äntligen fick man prova HP2:an i helgen. Blev en tur både igår och idag
på Bikedagarna.

Trodde innan att HP:n skulle vara lite svårkörd och halvkass på allt annat än rent grusrace - ack så fel.
Motorn är ju rent brutal - bara drar och drar.
Blev ganska paff - körde precis GSA1200 innan motorn där var mer av myspyskaraktär. Enda modifieringen på HP:n var ett Akrapovic-slipon, men det kan väl inte göra så mycket effektmässigt - eller?

Komfortmässigt riktigt bra. Sadeln är ju skön. Blåser en del över 120, men ändå acceptabelt.

Blev först någon mil på större asfaltsvägar och hojen kändes stabil och fin även i högre farter. På mindre asfaltsvägar blev jag positivt överaskad. Trots att det satt offroaddäck på (med ett nästan blankt TKC80 bak), så gick det ju att riktigt busköra. Löjligt kul -kan bara tänka mig hur det är med SM-kitet.
Körde även en grusslinga, men det vart mest fegkörning.
Spann ju hejdlöst när man vred på gasen. Körde smalbenen i cylindrarna i några kurvor - kanske i vanesak.

Har läst en del om svampig bakfjädring i lägrte farter, men det var då inget som jag tänkte på.

Summa summarum satte det här griller i skallen på mig.
Har sedan någon månad varit inne på att byta till en GSA1200 eller KTM Adv, men nu vet jag inte längre. Provade även dessa i helgen, men HP2:an ger mer ha-begär.

Får ta mig en rejäl funderare nu i maj..................

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46

Inläggav kave » 2007-04-30/06:54

Fredde_M;11359 skrev:Blev ganska paff - körde precis GSA1200 innan motorn där var mer av myspyskaraktär. Enda modifieringen på HP:n var ett Akrapovic-slipon, men det kan väl inte göra så mycket effektmässigt - eller? Körde smalbenen i cylindrarna i några kurvor - kanske i vanesak.

Har sedan någon månad varit inne på att byta till en GSA1200 eller KTM Adv, men nu vet jag inte längre. Provade även dessa i helgen, men HP2:an ger mer ha-begär.

Får ta mig en rejäl funderare nu i maj..................

//F


HP2:an har ju mycket lägre vikt tillsammans med högre effekt från början så det klart den känns rappare. Vidare saknar den balansaxel så den varvar upp snabbare också.

HP:2an är en kalashoj, BMW vill dock ha alldeles för bra betalt för den.

Det finns en annan hoj på marknaden som är relativt lik HP2:an, dvs runt 100HK i en lätt Super Enduro, men du slipper slå benen i cylindrarna :)
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Ta en och provkör!!!

Inläggav Hubbiken2 » 2007-04-30/08:06

Känner igen argumenten från inläggen ovan.
Provkörde en X-chalenge och en HP2 på provåkningsdagarna hos BMW förra veckan. Det blev tom en redig sträcka på grus. Chalengen var som en moppe med mkt krut i den energiskt knatrande motorn. Kul men inte mer. Vi har på tok förmycket landsväg för att jag skall kunna ignorera vibrationerna.
Sen blev det HP2:ans tur.
Hoooooooooooooooo!!! Vad den gick! Grus eller inte spårade som ett tåg. Det gick undan! Vilken best denna hoj är. Vad jag gillade är att bottendraget är så mkt bättre än på 12gs:en. Det var bara detta med att man skall åka lite längre och med min andra hälft som ställde till det.

Som sagt, passa på ett provköra en vid en provåkningsdag, själv var jag hög resten av den dagen.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Fredde_M » 2007-04-30/12:16

kave;11360 skrev:HP2:an har ju mycket lägre vikt tillsammans med högre effekt från början så det klart den känns rappare. Vidare saknar den balansaxel så den varvar upp snabbare också.

HP:2an är en kalashoj, BMW vill dock ha alldeles för bra betalt för den.

Det finns en annan hoj på marknaden som är relativt lik HP2:an, dvs runt 100HK i en lätt Super Enduro, men du slipper slå benen i cylindrarna :)


Körde även 950 SE i helgen.
Precis som du skriver kändes den likvärdig på många sätt. Nästan ännu smidigare på gruset och kanske lite mindre landsvägsduglig än HP2:an.
Fartvinden upplevde jag som mindre störande på KTM:n. Hårdare sadel på
KTM:n, råstarkare motor på BMW.

//F
Fredde_M
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-04-29/21:46

Inläggav runeo » 2007-04-30/16:22

En+en+en vecka in på HP2an.
Grusrekning på Elvingvägar i Dalarna.
Är inte säker på att sidostödets fjäder är optimal
Bild

Elle lite närmare
Bild

Skogsstöd
Bild

Skogsmc
Bild

Kan bara säga att på traktorvägar och stigar med lite fart så blir HP2an 50 kilo lättare.

Härlig stå-maskin, men ska bli ändå bättre med TT + 2.5 cm styrhöjare.
Väljer växel utifrån behovet av motorbroms.

Fick just ett 21" Trelleborg 644 Army special. Skall monteras snart.

hälsar
runeo
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Thomp@ » 2007-05-08/22:56

Fan ta er allihop! Mitt konto klara inte ett HP2 köp och alla era beskrivningar och bilder gör att köphormonerna flödar...:eek:
Thomp@
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2000-04-25/01:00

BIlder från Snöå

Inläggav runeo » 2007-05-22/15:50

Hej

Formligen älskar T63 130/80-17 bak och T644 fram.
Bild

Fick ett kodak moment på hemvägen från Snöå. (tack KjellF)
Bild

[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Hade två "spännande" upplevelser på hemvägen när bakbromsen låste sig med stoppat hjul i/"på väg in i" kurva. Första gången dansande med "full rull" ofrivilligt stoppsladdande från 70-80 till stopp i kurva. Skedde på en Svenska Rallyt väg. Andra gången från drygt 100 till "liggstopp" efter att ha blivit ordentligt passerad av bakhjulet. Till råga på allt, på allmän grusväg mellan Virsbo och Skultuna. Som tur var så tog "skrapskyddet" på cylindern och packrullen hela smällen! Kanade kanske 5 meter till stopp.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Myckat skitig och dammig cykel. Dessutom passerat ett 6 meter brett vattenflöde över vägen i "high splash" fart timmarna före, flera ggr.[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Nån annan som haft problem med att bakbromsen hängt sig i full broms? Med HP2 eller annan MC? Tips?[/FONT]
[FONT=Verdana][/FONT]
Efter koll, I går kväll hjälpte min MC-guru mig att kolla igenom bakbromsen och rengöra hela bromsenheten bak. Det viktiga var dock att vi upptäckte att ofta fastnade pedalen nere i ett läge som låste bakhjulet. Lossad hela enheten och rengjorde, sist med WD40 för att penetrera och därefter smorde vi ordentligt med kedjesprayen för cross och enduro.
Efter det skötte bromsen sig bra och gick alltid fullt tillbaka, än hur försiktigt man släppte den. Skulle dock önska att den hade en hårdare fjäder.
[FONT=Verdana][/FONT]
[FONT=Verdana]Hälsar[/FONT]
[FONT=Verdana]/Rune, som lägger frågan och svaret på BMW-klubben också för att öka chansen till information I/O.[/FONT]

ps
Jag har lärt mig att lufta framgaffeln efter varje lekpass, och torka rent gaffelbenen ordentligt efter tvätten.
ds
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav surfted » 2007-05-27/06:55

Har också upplevt att bakbromsen inte riktigt går tillbaka. Kanske bäst att kolla över det.

Jag har haft min HP2:a i två dagar nu och jisses vad impad jag är. Man fick ju satsa allt i den lilla ekonomi man hade för att få tag på en. Vart lite orolig om det skulle vara värt alla slantar. DET ÄR DEN!!!
Den är otroligt smidig och motorn är ju helt underbar. Bara drar och drar ända från botten med riktigt bra vrid och varvar man så får man en jävla spark i arslet! Underbar på grus när man lärt sig att lita på den. Har själv gått från en xr 650 com är både smidigare och mindre och inte något i vägen för benen i kurvor. Men som sagt har man bara tygnden och cylindrarna i åtanke när man kör så kan det gå undan ordentligt. Och köra asfalt är rena barnleken. Dock så kan fartvinden bli en smula tröttsam och man skall köra långt men det finns ju vindskydd att montera.

Summa kardemumma så är det en grym allroundhoj. Det finns ingen väg/stig som stoppar en med en HP2:a mellan benen.

Rekomenderas varmt!
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Nästa

Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst