Ett år med HP2

Inläggav Stefan Östh » 2007-05-31/08:47

Kul att ni är nöjda med era HP2or. Jag själv börjar tyvärr tvivla.
Första problemet kom efter 100 misservicen. Jag stod 12 mil hemmifrån, mitt i skogen, när bränslepumpen la av.
Då visste jag inte vad det var men det konstaterades senare på verkstad.
Surt problem på en så ny hoj. Var lite strul med att få fram en pump men efter 1,5 vecka så var hojen hemma igen.

Sen dess har allt varit bra tills i tisdags. Tog en runda och när jag passerade Vånga här i Skåne så kunde jag inte låta bli att undra om jag kunde köra uppför vångabacken. En liten slalombacke. Inte lång med tillräckligt brant.
Kom nästan hela vägen upp men inte riktigt.
Ganska slitet TKC80 och några dagars regn satte stopp för ett toppresultat :D

Så när jag skulle vända neråt igen hade jag all möda med att inte låta hojen falla utåt. Gissar att det var iaf. 40 graders lutning där jag stod.
Tappade balansen men fick hojen att ramla inåt.
Så som ni förstår så var det bara att kliva av hojen. Gick ju väldigt sakta när jag vände och cylindrarna tar ju i ganska snabbt ...
Enda stället på hojen som där finns jord nu är på cylinderskyddet på vänster sida.

Men nu till problemet. När jag skulle starta hojen igen så gick den bara på en cylinder.
Vad fan kan ha hänt???

Har dragit o vickat på alla sladdar o givare man ser men ingen skillnad.
Som tur var så orkade hojen hem.

Nu ska jag åka med den till verkstad imorgon och jag hoppas dom kan hitta felet när jag är där. Sen när man får hem den blir nog enn annan istoria.

/Stefan - vars HP2 snart kanske hittas på blocket....
Stefan Östh
 

Inläggav surfted » 2007-06-01/08:30

Usch det låter ju ingen vidare. Vad har du för årsmodell?
Det är väl inte riktig likt bmw att det ska krångla sådär på en sprillans ny hoj.

Vilken typ av körning blir det för dig. Mycke offroad?
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Glad igen!!

Inläggav Stefan Östh » 2007-06-01/13:07

Så, då var man hemma igen efter ett besök på verkstaden.
Har faktiskt hojen med hem igen oxo. Känns hur bra som helst :D

Man ska lära sig något nytt varje dag sägs det och idag är en sådan dag.
Jag har lärt mig att hojen inte tycker om att ligga ner med motorn igång. Inte ens i 5 sekunder tydligen.
Båda tändstift i vänster cylinder hade slutat fungera. Det undre har antagligen slutat fungera tidigare.
Dom var blöta som om den blivit sur och då slutat fungera.
Har aldrig varit med om att ett tändstift slutat fungera tidigare.

Men med två nya stift så startade den och spann finare än innan...

Hoppas bara att stiften inte ska gå sönder varje gång jag lägger hojen. För det händer ju lite då och då....

Hojen är en 06:a och jag kör så lite asfalt som möjligt. Den har gått 370 mil.

/Stefan - vars HP2 inte kommer finnas på blocket.... :D
Stefan Östh
 

Inläggav surfted » 2007-06-02/07:44

Men det är ju jävligt skumt att sifften slutar fungera eller?:confused:
Såg de fräsha ut annars? Kör du på 98?
Jag menar att man skall väll inte bli fast ute i skogen bara för att man tappar hojen och den blir liggandes på sned. Har ni sett "The long way around" Hur många gånger tappar de inte hojarna där och så vitt jag vet så kör de bara vidare.

Vi får hoppas att det inte händer igen.

Jag har ju haft lite problem med att bakbroms pedalen inte går tillbaka helt.
Tog isär och försökte lokalisera varför den krånglar. Problemet för mig blev ju att bromsljuset lös hela tiden. Annars var det inga problem. Dvs att den gick inte tillbaka den allra sista biten. Tog isär och tog bort det sega fettet som satt där och ersatte det med lithium fett. Monterade ihop och allt blev bra. Dock fick man inte dra bulten som håller pedalen för hårt då den nyper åt det hela lite. Men det verkar som att "brakesnaken" är boven i dramat eller för klen fjäder. När man moterar brakesnaken som är ganska så styv så trycker den pedalen utåt och neråt vilket gör att pedalen har svårt att komma hela vägen upp.

Har kört några dagar nu med HP2:an och är grymt nöjd. Motorn som drar ordentligt från tomgång gör den väldigt lättkörd och den är väldigt smidig dock inte när man skall krypa fram i svår terräng då vikten gör sig påmind. Men det är en grym allrounder. Ser fram mot första året med hojen och där ingår bland annat en resa till nordkap på ca 550mil..:D
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Inläggav kave » 2007-06-02/08:49

420;13735 skrev:Så, då var man hemma igen efter ett besök på verkstaden.
Har faktiskt hojen med hem igen oxo. Känns hur bra som helst :D

Man ska lära sig något nytt varje dag sägs det och idag är en sådan dag.
Jag har lärt mig att hojen inte tycker om att ligga ner med motorn igång. Inte ens i 5 sekunder tydligen.
Båda tändstift i vänster cylinder hade slutat fungera. Det undre har antagligen slutat fungera tidigare.
Dom var blöta som om den blivit sur och då slutat fungera.
Har aldrig varit med om att ett tändstift slutat fungera tidigare.
/Stefan - vars HP2 inte kommer finnas på blocket.... :D


Detta låter konstigt. Jag har lagt ner min 1200GS otaliga gånger med motorn igång och det har aldrig hänt något. Många har ju till och med vattenfyllt sina motorer, dränerat dem fullständigt med stiften urtagna och sen kört vidare.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav Stefan Östh » 2007-06-02/11:05

Ja visst låter det konstigt. T.o.m lite galet.
Är väl bara att köra vidare som vanligt och se vad som händer.
Stiften såg fina ut förutom att dom var blöta. Jag tankar 98 när jag kan, och både 99 och 95 vid andra tillfällen.

Bakbromsen har jag inte haft några strul med alls.
Och jag tycker faktiskt att hojen är smidig även vid krypkörning. Iaf med tanke på hur stor den är.
Men visst har jag skruvat lite på fjädringen för att den ska bli lite mer distinkt än vad den är vid standardinställningen.

/stefan
Stefan Östh
 

Ett år utan HP2 snart tillända.

Inläggav runeo » 2009-08-01/17:50

Återkommer med HP2 - Återkomsten!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Föregående

Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst