Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav GSven » 2016-11-13/17:58

Sommaren 2016 på tur i Norge, kom Peer Gynt-vegen i riktning söderut mot Lillehammer. Grusväg, nyligen hyvlad, lite tillplattad och alldeles nysaltad med dammbindande salt. Då börjar det regna, saltet börjar lösa upp sig. Mina Anakee 3 däck kändes ganska släta mot salt-finkornig sand-blandning. Ett par mil till och jag kommer ifatt saltbilen precis när asfalten börjar.
Jag blev orolig hur länge däcken skulle ha en saltfilm på ytan med risk att vara hala på asfalt. Allt gick bra. Oroade jag mig i onödan? hur mår däcken av en sådan tur? borde jag gjort något mer än tvätta av dem när jag kom hem?
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2016-11-13/18:16

Ja, Du oroade Dig nog i onödan. Ev saltrester på däcken nöts bort omedelbart, och gummit tar ingen skada alls.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav GSven » 2016-11-18/10:47

Tack för lugnande besked. Många läsare och ingen avvikande uppfattning, skönt.
Jag hoppas kunna delta på årsträffen i Arjeplog och funderar på olika vägval. Bor i Dalarna så det finns många möjligheter.
Sven
Sven Erik
R 1250 GS -22
GSven
 
Inlägg: 251
Blev medlem: 2015-06-16/20:45

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Olof Eriksson » 2016-11-18/11:49

GSven skrev:Tack för lugnande besked. Många läsare och ingen avvikande uppfattning, skönt.
Jag hoppas kunna delta på årsträffen i Arjeplog och funderar på olika vägval. Bor i Dalarna så det finns många möjligheter.
Sven

Vi har en hel del vägval/rutter till årsträffen som jag på något sätt skall presentera. Men vi är inte överens om vi får presentera detta på BMW mc klubbens hemsida. Orsak är att tydligen har det kommit hård kritik från medlemmar som inte fattar att dom har ett eget ansvar när dom tankar ner FÖRSLAG på rutter. Det är ju långa sträckor och det sker förändringar i vägnät osv. Tex grusvägar kan ju påverkas ganska hårt om det sker en averkning i området och det var blött.

Som sagt vi i D3 har gott om förslag genom våra län.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Thomas Stadin » 2016-11-19/00:00

Olof Eriksson skrev:Vi har en hel del vägval/rutter till årsträffen som jag på något sätt skall presentera. Men vi är inte överens om vi får presentera detta på BMW mc klubbens hemsida. Orsak är att tydligen har det kommit hård kritik från medlemmar som inte fattar att dom har ett eget ansvar när dom tankar ner FÖRSLAG på rutter. Det är ju långa sträckor och det sker förändringar i vägnät osv. Tex grusvägar kan ju påverkas ganska hårt om det sker en averkning i området och det var blött.


Snälla, backa inte! Låt förnuftet segra! :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2016-11-19/11:38

Olof Eriksson skrev:... tydligen har det kommit hård kritik från medlemmar som inte fattar att dom har ett eget ansvar när dom tankar ner FÖRSLAG på rutter. Det är ju långa sträckor och det sker förändringar i vägnät osv. Tex grusvägar kan ju påverkas ganska hårt om det sker en averkning i området och det var blött.

Det var den mest korkade orsak till kritik, som jag någonsin sett! Men mot dumhet kämpar förstås gudarna förgäves. Dock bör dumhet inte tillåtas hindra, att man ger ruttförslag.
Så länge det finns någon form av beskrivning av rutten ("långa grussträckor", "enbart asfalt"), ligger det naturligtvis på varje körkortsinnehavare att ansvara för det egna beslutet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Håkan » 2016-11-19/12:24

Olof Eriksson skrev:[ ...Orsak är att tydligen har det kommit hård kritik från medlemmar som inte fattar att dom har ett eget ansvar när dom tankar ner FÖRSLAG på rutter...

Herre jösses!
Finns det medlemmar med så låg intelligens???
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Nysaltad grusväg i duggregn på sommaren, hala däck?

Inläggav Perra_II63 » 2016-11-19/13:07

Håkan skrev:
Olof Eriksson skrev:[ ...Orsak är att tydligen har det kommit hård kritik från medlemmar som inte fattar att dom har ett eget ansvar när dom tankar ner FÖRSLAG på rutter...

Herre jösses!
Finns det medlemmar med så låg intelligens???

Underskatta aldrig människor dumhet, den är obegränsad tyvärr.

Eget ansvar är en bristvara i dagens samhälle.
Åker R 1250 GS A 2021
Perra_II63
 
Inlägg: 656
Blev medlem: 2009-04-24/12:29


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst