Edit:
Avigt bildvisningsformat i tråden.
För att se mer än halva bilderna:
Högerklicka på bilden, välj "visa bild"
Ett snabbt kik på den finska rutten säger att du kommer att smeka den ryska gränsen under ganska många timmar, och att både de sträckorna och andra har bristande GSM-täckning.
Fundera på om du vill investera i en "Findmespot":
https://www.findmespot.com/en/index.php?cid=120Det är en liten lättskött satellitkommunikator som ger dig chansen att larma i ett eventuellt nödfall, med ett enda knapptryck - utan att du behöver ha telefontäckning.
De som du väljer att dom skall ha tillgång till din position kan med 10 - 20 minuters mellanrum följa din färd på karta, och det går att ha förprogrammerade kortmeddelanden som man bara klickar iväg med ett knapptryck.
Så här kan en grusresa se ut:
https://spotwalla.com/tripViewer.php?id ... howAll=yes...när den presenteras på
http://www.Spotwalla.com Klickar man på de små orangea pluttarna så får man fram detaljdata om positioneringen, de gröna har jag valt att ha som "okay-meddelande" (förklaring till varför jag står stilla under en period) och de gula är övernattningsplatser. Klicka på respektive flagga så ser du meddelandetexten längst ner.
Fatta mig inte fel - jag uppmuntrar dig att köra själv, det är underbart att få köra i egen takt och otroligt lyxigt att inte behöva ta hänsyn till någon annan. Utvecklande också!
Fördelen med en Spot på styret är att du kan täppa till truten på eventuella anhöriga som har åsikter om det lämpliga i att köra själv.
Du kan larma när du vill. Dom kan följa dig om dom är intresserade. Upplägget brukar lugna ner de flesta.
Ett eventuellt larmmeddelande från din Spot skickas via satellit till Geos:
http://www.geosworldwide.com/och bollas därpå vidare till den svenska avtalsparten: JRCC - Sjö- och Flygräddningscentralen.
http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart ... centralen/Kostnaden är typ 1500.- för själva hårdvaran; "Spoten" och ungefär lika mycket till för ett årsabonnemang.
Värt? Det vet man inte förrän efteråt.
Jag har kört med Spot i 5 år eller så, och aldrig behövt larma skarpt.
Det är främst en kul grunka och ett roligt sätt att både visa kompisar var man är och själv kunna kolla i efterhand var man har varit.
Men, när min hustru jobbat klart för dagen och skall gå och lägga sig så kan hon enkelt klicka in på sidan och kolla om jag kör fortfarande eller har lagt mig för dagen. Det ger mig en större frihet att få köra som jag vill, och jag inte behöver vara orolig för att hon skall vara orolig när jag inte kunnat kvälls-SMSa på två dagar eller så.
"Hur mycket man kör på en dag?"Även om jag har en skev uppfattning om dagsetapper så måste jag säga att dygnssnittet för Finland (308 km) och Sverige (354 km) är...
...konservativt. Visst, är man så som somliga kontinentaleuropeer bortkollrat fascinerad av nordisk natur och skall stanna vid varje bäck, bygga Bear Grylls-bivack var kväll, fånga sin egen kvällsmat, sitta uppe och leka arga leken med midnattssolen och klappa varenda pucko-ren som står på vägen, så - visst, nog kan man få Finland att ta 7 dagar och Sverige 8, men är det
körning du är intresserad av så kommer du lätt att rulla mer.
"Tält"Visst, ta med ett tält. Men, läs in dig på vindskyddskartan hemma först.
http://www.vindskyddskartan.se/placesSverige är fullt av vindskydd du kan övernatta i, med färdigställd eldplats, staplad och huggen ved, oftast en sjö eller vattendrag i direkt anslutning och oftast en mulltoa dessutom. Effektivt!
Om Sverige är fullt så är Finland... ...fullare.
https://www.google.com/maps/d/viewer?mi ... 000007&z=5Think about it: man sparar massor av tid om man slipper packa ett blött tält morgon efter morgon.
OBS! Vindskydden har ofta plankgolv. MYCKET hårdare än marken man tältar på.
Anpassa liggunderlaget efter att kunna sova bekvämt på golvet hemma. Natt efter natt...
Respektera gränszonen! Alltså - gör som jag säger och inte som Baveras gör. No goofing around!
Det är inte ryssarna du skall vara orolig för - det är den finska gränspolisen som har musklerna här.
Dom vaktar gränsen svartsjukt och vill inte veta av att man ger sig in i deras bevakningsområde.
Finland hävdar flera hundra meter "hitom gränsen" som förbjudet område och den som upptäcks bortanför skyltarna har problem. "Snittet påverkas" om vi säger så.
Kuriosa:
Finska gränspolisen har en MC-sektion:
Japp, så hårda som dom ser ut att vara. Dom arrangerar då och då resor längs gränsen - och in i Ryssland.
Det är ett privilegium att få köra med dem.
http://www.brbikers.com/Tanka när det går! Se till att hålla tankarna så fyllda du kan.
Det är långt till nästa mack.
"Biträdet" driver hela anläggningen: brassar käk, serverar, hyr ut stugor, snickrar, skrämmer bort björn och handpumpar fram soppan. Testify! Ingen arrangerad bild.
JoHu tankar.
...men! Undvik att tanka 95 oktan i Finland!
Den är nämligen utspädd med dubbelt så mycket etanol som i Sverige: E10.
Därför står alla och väntar på den enda 98-pumpen...
Stäng alla grindar! Common sense, men det måste sägas.
LinfärjorHar du tur så är rutten lagd så du prickar någon av de får kvarvarande DIY-linfärjorna som håller igång glesbygdsfinland.
Ligger färjan på andra sidan så finns det en båt vid sidan av att ta sig över med för att hämta över färjan med.
Sedan kommer det roliga. Med hjälp av en "klo" som du lägger över vajern så "går du" färjan över till andra sidan.
Titta till höger i bild så ser du verktyget man använder. Det går alldeles utmärkt även för en tjej att klara det själv. Just första tagen kan vara svåra, när man skall skall bringa 10-tals ton i rörelse, men sedan löper det lätt.
Reka alla vattenövergångarKör du själv skall du absolut reka eventuella vattenpassager först.
Bättre att bli blöt till knäna under kontroll, än att hamna underst på grund av en stenbumbling under ytan och bli liggandes tills någon dyker upp. Nästa dag...
Troligen kan man släpa med sig vilken landsvägshoj som helst längs TET - det är mycket luft i adventureballongen, men kolla först.
Krascha inte Det sänker snittet!
Om du kraschar, så...
...släck innan du svimmar. Du vill INTE bli känd som "Svenskan som startade skogsbranden 2018".
Have fun. Ha respekt för vad du startar, men tveka inte att ge dig av.
Låt oss få veta hur det går för dig!
mvh
Hampe
Edit:
...och jobba hemma med däcksjärnen så att du är bekväm med att laga punkteringar.
Det måste inte vara både "förmiddagspunka" och "eftermiddagspunka", men om du har kläm på att inte klämma slang så försvinner ett orosmoment.