- Isdubbar går att montera men bör limmas och man kan inte köra på vanlig väg (inte ens kortare transporter).
- Vanliga vägdubbar (bildubb) kan sättas ngt högre (ngn millimter) genom att man borrar lite grundare hål. Det är varken speciellt dyrt eller komplicerat (kan göras av vilken däcksfirma som helst). Dessutom kan hojen förflyttas lagligt. Nackdelen är att däcken "flyter" ngt på asfalt men fungerar bra. Maxfart ca 110-120 km/h. Jag har väl kört ca 2-300 mil på hårt underlag och dubben ser helt Ok ut fortfarande trots jag dubbade i mitten (vilket många inte gör av budhojarna).
- Jag har sett en som körde skruvarna innifrån och ut. Effektivt men risken finns att den på hårt underlag rör sig inåt...
Hejsan
det finns traktordubb som man skruvar in i däcket på samma sätt, fördelen med den är att den är härdad. Plåtskruv har man fått in i däcken av misstag och den har blivit utnött på några mil asfalt.
Mvh Ivar