Filip;5649 skrev:........börjar jag bli lite sugen på att byta till en Dakar. lite lättare, roligare, snyggare... Jag tänkte höra med er vad ni har för synpunkter på denna hoj?
Hej Filip!
Såsom ägare till ett PD-hjärta, eller kanske mer ett G/S- alt. GS-hjärta må jag väl kanske lätta detsamma. Hjärtat alltså!
Inledningsvis finns inget som heter BMW Dakar! Så då var den saken ur världen. Sen blir det lite mer att hålla rätt på.
Allvarligt skojat, det finns i princip tre sorters Paris-Dakar: F650 Paris-Dakar, det finns R80 G/S Paris-Dakar och R100 GS Paris-Dakar.
Om F650 PD vet jag nada, snygg är den i alla fall, blå å vit å grann. Den får andra tycka till om.
Inledningsvis rekommenderar jag dig att titta på denna sidan:
http://www.micapeak.com/bmw/gs/. En svulstig hemsida som innehåller det mesta om de olika modellerna. En guldgruva! Andra bra sidor är
http://www.q-tech.de,
http://www.hpn.de plus många andra tillbehörsfirmor.
Svårt att veta vilken modell du tänker på men den första PD'n som kom ut var baserad på en R80 G/S. Skillanden mellan en G/S och en G/S PD är rent optisk, alltså ingen mekanisk skillnad. PD'n har enkelsadel, en 33 liters tank med den berömda Gaston Rahier-signaturen, den saknar sidokåpor och har en kromad ljuddämpare. Ursprungligen importerades bara drygt 25 st och den importerades bara under 1985. Den hade en 800 cc motor med ca 50 hk, inget raceråk men blev snabbt anammad pga tillförlitlighet och enkelhet. Den hade enkelsving, Monolever, med enbart en drivknut och lider därmed av ganska stor hisseffekt vid kraftigt gaspådrag. Fjädringen var väl inte den bästa men går att fixa till ganska enkelt. Den fick snabbt öknamnet "Gummikuh" i Tyskland. Inte helt utan anledning......G/S-modellen tillverkades under åren 1980 och 1987.
1988 kom så nästa GS-generation, alltså den utan streck mellan G och S. Det mesta var sig likt, dock en ny stabilare ram, annan framgaffel men framförallt Paralever bakfjädring. En drivaxel med två knutar och ett momentstag gjorde att hisseffekten i stort sett är borta. Samma motor och växellåda och den fanns tillgänglig i både 800 cc och 1000 cc, R80 och R100. Efter en tid kom PD-modellen med stor tank, staket runt tank och lykta och ofta sågs den i den röd-vita färgteckningen. Modellen tillverkades fram tom 1996 då den 2-ventilade Boxermotorn gick i graven monterad i en GS Basic. En "lyxvariant" på PD'n i svart och krom kallades "PD Classic" och är ett samlarobjekt med höga priser i Tyskland.
Samtliga dessa modeller är tillförlitliga, relativt kraftsvaga, särskilt R100 GS PD är bekväm att åka på, en G/S klart obekvämare, alla modellerna har väl definierade problem, det finns massor av tillbehör i Tyskland framförallt och det är en tacksam modell att modifiera. Det är så att allt man gör är en förbättring (allvarligt talat är dom uråldriga vid dethärlaget men där finns en själ som helt saknas i nyare hojar!!)
Kända problem är laddningsbekymmer i form av trasiga ankare, brända diodbryggor och trasiga kabelstammar. Växellådorna går sönder, särskilt på R100-modellen och Paralevermodellen trasar sönder drivaxlar. Allt detta är bekant och det finns hjälp i form av renoverade lådor, kraftigare laddsystem och drivaxlar som har fettnippel för smörjning av knutkorsen.
Prestandan är inget att skryta med jämfört med dagens moderna hojar med dryga 100 hästar i en off-roadmaskin. Att få sprätt på en Boxermotor är inte svårt och hyfsat billigt. Att ta upp en 800 till 1000 cc är det enklaste, finns cylindersatser att köpa och dessa är bolt-on utan större problem. Själv är jag förtjust i dubbeltändning, enkelt och den absolut bästa modifieringen man ska/kan göra på en 1000-kubikare.
Nu är detta bara början, på tyska hemsidor finns massor av information att hämta, det finns ett par Forum som är läsvärda, HPN's och BoxerForum. HPN's forum är helt vikt åt 2v-fantaster medan BoxerForum täcker både 2v och 4v.
Tänkvärt är att de första G/S'arna är dryga 25 år gamla och är ofta i motsvarande skick, men dom funkar!
Jag kan väl kallas för "part i målet" eftersom jag har ett par G/S i varierande skick och utförande, en Q-Tech GS Basic och så min kära HPN. Det kanske är för där finns en själ!!!
Andra säger att jag kan inte vara klok! F-n vet...........