BMW Dakar!

BMW Dakar!

Inläggav Filip » 2007-01-17/21:31

Tjena!

Jag äger nu en Transalp av äldre modell. Men nu börjar jag bli lite sugen på att byta till en Dakar. lite lättare, roligare, snyggare... Jag tänkte höra med er vad ni har för synpunkter på denna hoj?
Jag känner idagsläget att min honda är alldeles för klumpig o stor för att vara ute o leka på grusvägarna....men samtidigt vill jag ju inte tappa möjligheten att kunna dra iväg på en 4 veckors semester runt norden, ex!...dock på grus!

Ni som känner att ni vet lite om den, skriv ner en rad, det hade hjälp mig i mitt beslut!

Mvh / Filip
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Paris - Dakar

Inläggav hpngs1000 » 2007-01-17/22:56

Filip;5649 skrev:........börjar jag bli lite sugen på att byta till en Dakar. lite lättare, roligare, snyggare... Jag tänkte höra med er vad ni har för synpunkter på denna hoj?

Hej Filip!

Såsom ägare till ett PD-hjärta, eller kanske mer ett G/S- alt. GS-hjärta må jag väl kanske lätta detsamma. Hjärtat alltså!

Inledningsvis finns inget som heter BMW Dakar! Så då var den saken ur världen. Sen blir det lite mer att hålla rätt på.

Allvarligt skojat, det finns i princip tre sorters Paris-Dakar: F650 Paris-Dakar, det finns R80 G/S Paris-Dakar och R100 GS Paris-Dakar.
Om F650 PD vet jag nada, snygg är den i alla fall, blå å vit å grann. Den får andra tycka till om.

Inledningsvis rekommenderar jag dig att titta på denna sidan: http://www.micapeak.com/bmw/gs/. En svulstig hemsida som innehåller det mesta om de olika modellerna. En guldgruva! Andra bra sidor är http://www.q-tech.de, http://www.hpn.de plus många andra tillbehörsfirmor.

Svårt att veta vilken modell du tänker på men den första PD'n som kom ut var baserad på en R80 G/S. Skillanden mellan en G/S och en G/S PD är rent optisk, alltså ingen mekanisk skillnad. PD'n har enkelsadel, en 33 liters tank med den berömda Gaston Rahier-signaturen, den saknar sidokåpor och har en kromad ljuddämpare. Ursprungligen importerades bara drygt 25 st och den importerades bara under 1985. Den hade en 800 cc motor med ca 50 hk, inget raceråk men blev snabbt anammad pga tillförlitlighet och enkelhet. Den hade enkelsving, Monolever, med enbart en drivknut och lider därmed av ganska stor hisseffekt vid kraftigt gaspådrag. Fjädringen var väl inte den bästa men går att fixa till ganska enkelt. Den fick snabbt öknamnet "Gummikuh" i Tyskland. Inte helt utan anledning......G/S-modellen tillverkades under åren 1980 och 1987.

1988 kom så nästa GS-generation, alltså den utan streck mellan G och S. Det mesta var sig likt, dock en ny stabilare ram, annan framgaffel men framförallt Paralever bakfjädring. En drivaxel med två knutar och ett momentstag gjorde att hisseffekten i stort sett är borta. Samma motor och växellåda och den fanns tillgänglig i både 800 cc och 1000 cc, R80 och R100. Efter en tid kom PD-modellen med stor tank, staket runt tank och lykta och ofta sågs den i den röd-vita färgteckningen. Modellen tillverkades fram tom 1996 då den 2-ventilade Boxermotorn gick i graven monterad i en GS Basic. En "lyxvariant" på PD'n i svart och krom kallades "PD Classic" och är ett samlarobjekt med höga priser i Tyskland.

Samtliga dessa modeller är tillförlitliga, relativt kraftsvaga, särskilt R100 GS PD är bekväm att åka på, en G/S klart obekvämare, alla modellerna har väl definierade problem, det finns massor av tillbehör i Tyskland framförallt och det är en tacksam modell att modifiera. Det är så att allt man gör är en förbättring (allvarligt talat är dom uråldriga vid dethärlaget men där finns en själ som helt saknas i nyare hojar!!)

Kända problem är laddningsbekymmer i form av trasiga ankare, brända diodbryggor och trasiga kabelstammar. Växellådorna går sönder, särskilt på R100-modellen och Paralevermodellen trasar sönder drivaxlar. Allt detta är bekant och det finns hjälp i form av renoverade lådor, kraftigare laddsystem och drivaxlar som har fettnippel för smörjning av knutkorsen.

Prestandan är inget att skryta med jämfört med dagens moderna hojar med dryga 100 hästar i en off-roadmaskin. Att få sprätt på en Boxermotor är inte svårt och hyfsat billigt. Att ta upp en 800 till 1000 cc är det enklaste, finns cylindersatser att köpa och dessa är bolt-on utan större problem. Själv är jag förtjust i dubbeltändning, enkelt och den absolut bästa modifieringen man ska/kan göra på en 1000-kubikare.

Nu är detta bara början, på tyska hemsidor finns massor av information att hämta, det finns ett par Forum som är läsvärda, HPN's och BoxerForum. HPN's forum är helt vikt åt 2v-fantaster medan BoxerForum täcker både 2v och 4v.

Tänkvärt är att de första G/S'arna är dryga 25 år gamla och är ofta i motsvarande skick, men dom funkar!

Jag kan väl kallas för "part i målet" eftersom jag har ett par G/S i varierande skick och utförande, en Q-Tech GS Basic och så min kära HPN. Det kanske är för där finns en själ!!!

Andra säger att jag kan inte vara klok! F-n vet...........
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Trebban » 2007-01-18/12:32

Ja vad säger man.. Jag är inte så bra på att uttrycka känslor i ord men, Jag köpte mig en BMW F650 GS/Dakar -01 sommaren -06.
Kan ju säga att det e en Honda killer.
Jag är super nöjd, o kommer alltid ha den kvar om jag inte byter upp mig vill säga. köper jag en annan hoj så kommer jag förmodligen att behålla denna då den e nästan gratis att äga.

Med rätt sulor så går du fram nästan överallt.

Kompisen som har en likadan var på en fin resa i fjol. Åkte båt över till Finland, for upp till Nordkap, ner till treriksröset, över till norge o hem, med Grus som målunderlag. 440 mil på 6 dagar utan att ha ont i Baken (Bra sadel o klockren sittställning med ståställning som fint alternativ förutsatt att man anpassat styrets höjd mot kroppslängden.
Jaja finns nog mycket att skriva.
Försök att få tag i en hoj med alternativ ljuddämpare då man lätt tycker det e lite fattigt ljud i bettan.

Lycka till!
Trebban
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-13/10:47

Hej igen!

Inläggav Filip » 2007-01-18/18:39

hej igen!

HPNGS1000: tack för intressant läsning! låter spännande med fina gamla offroadare! Jag tänker på "nya" 650 dakar, men alltid kul att lära sig saker om grundmodellerna!

o trebban - låter bra det där med honda killer! Jag får sticka till BMW malmö så fort det slutat regna..., vilket det gör dygnet runt nu tycker jag..., o provköra hojen. Synt bara att det är lite dåligt utbud på tex. blocket! men det kommer väl in fler inför våren. Får hoppas det, för nog lutar det mot en dakar..:D

tack för infon!
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav Torparen » 2007-01-18/19:08

Om du ändå skall till Förenade bil, så ta ett snack med säljaren om den nya 650 offroaden som kommer till våren. Det är ju ingen Dakar, men det är ju det senaste senaste, liksom..
[SIZE="1"]Det går dessutom ett bekräftat rykte om att Förenade bil ställer upp med hojar för provkörning på Revinge under Kul på Hjul dagen, den 21:e April. Däribland, förhoppningsvis även 650X.[/SIZE]


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Trebban » 2007-01-19/03:35

Filip;5668 skrev:hej igen!

HPNGS1000: tack för intressant läsning! låter spännande med fina gamla offroadare! Jag tänker på "nya" 650 dakar, men alltid kul att lära sig saker om grundmodellerna!

o trebban - låter bra det där med honda killer! Jag får sticka till BMW malmö så fort det slutat regna..., vilket det gör dygnet runt nu tycker jag..., o provköra hojen. Synt bara att det är lite dåligt utbud på tex. blocket! men det kommer väl in fler inför våren. Får hoppas det, för nog lutar det mot en dakar..:D

tack för infon!


Tjena igen.. nu är jag hemma igen efter jobbet.
Ang. Blocket.se så är det ingen som VILL Sälja sin pärla =)

Jag köpte min hos en importör i Fellingsbro (Örebro/Lindesberg) som bara tar hem toppen exemplar av diverse Mc. Kanske du kan tala med honom om han kan höra med sina gubbar i Tyskland. [url="http://www.eurowheels.se/"]http://www.eurowheels.se/[/url]

Han lämnar 3 månaders Garanti på Grejorna och är mkt bra att ha o göra med. Och då det är en sk. Paralell import så gäller även konsumentköplagen i 3 år..

mitt ex är ett toppex. och de cycklar han hade när jag hämtade min syndes att det bara var fina grejor. Tänk dock på att man måste aktoriserings besikta på BMW(1200:-) för att få IF's fina märkes försäkring på en bra bit under 3000:-/år, Helförsäkring med personförsäkring mm.


GLHF /Trebban
Trebban
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2006-08-13/10:47

Inläggav Torparen » 2007-01-19/13:06

Trebban;5677 skrev:.....
..........
Han lämnar 3 månaders Garanti på Grejorna och är mkt bra att ha o göra med. Och då det är en sk. Paralell import så gäller även konsumentköplagen i 3 år..

.......


Nu blir det lite besserwisser-stuk, och det ber jag om ursäkt för. Men det här med lagar är ett område som rymmer många allmänna antaganden, och det kan lätt utmynna i besvikelser om man inte har den rätt som man trodde att man hade. Eller så kan man oturligt nog förlora sin rätt om man har fel för sig på andra hållet.

När det gäller Konsumentköplagen så gäller den alltid om en näringsidkare säljer, eller förmedlar, lös egendom till en konsument(fysisk person).
Den lagstadgade reklamationstiden är alltid 2 år. Reklamationstiden är den tid som man har på sig att reklamera fel i varan, räknat från tidpunkten för överlämnadet. Reklamation måste dock alltid ske inom skälig tid, och utan dröjsmål, från det att felet uppdagats. (Upp till två månaders frist skall alltid räknas som skälig tid.) Lagen innehåller gott om paragrafer och förarbeten för att bestämma vad som skall anses vara fel i varan och vilken påföljd som kan åberopas. Näringsidkaren är alltså inte helt utan skydd, även om Lagen stärker konsumentens svagare ställning.

Vissa näringsidkare lämnar förmånligare garantier och/eller försäkringar, men dessa är alltså inte lagstadgade i KKL, och man bör absolut inte förväxla dem eftersom de troligtvis har helt andra förutsättningar för både reklamation, hävning, skadestånd och prisavdrag.

Mellan två näringsidkare, eller mellan två privatpersoner(fysiska personer), gäller alltid Köplagen, och den skiljer sig från Konsumentköplagen ganska markant i det att parterna anses jämlika.

Nu blev detta OT så det ryker om det, och om ni vill så tar jag gärna bort det igen. Tyckte bara att det kändes relevant med lite "lagsnack" eftersom ämnet berör oss alla, så ofta.

//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav Majkel » 2007-01-19/19:06

Jag åker runt på en 650 Dakar -03

Är överlag nöjd, mycket allsidig hoj som funkar till det mesta!
Valet av däck är det ständiga dilemmat, när du tvingas välja mellan komfort/hållbarhet och terrängegenskapar. På mina mest offroadinriktade utflykter har det varit däcken som talat om när det varit dags att vända.
Semesterresor/touring på grusvägar är nog ett av dess starkaste kort skulle jag tro. Komforten på motorvägen är helt okej för en såpass liten och smidig hoj, men snabbare än 120 tycker jag det inte är behagligt att åka några längre sträckor pga. vibrationer, men i laglig fart är det inga problem.

I nuläget går jag dock i hojbytartankar eftersom jag vill åka mer offroad/enduro och då är 177kg till lite väl mycket att släpa runt på i klorofyllet, dessutom är jag livrädd för att krascha då hojjen är i så grymt fint skick (Den första repan sägs vara den värsta att få och den har jag inte fått än). En 650XChallenge skulle sitta fint, synd bara att dom är så dyra :(
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21

Inläggav Filip » 2007-01-21/21:49

Majken, du kan väl höra av dig om du gör verklighet av att sälja din dakar....:D
Användarvisningsbild
Filip
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2007-01-17/21:24

Inläggav LosManos » 2007-02-18/01:06

hejdig.

Jag och en vän körde lite grusväg härom året. Han på en Transalp och jag på en 650Dakar. Så vi bytte några km.

TAn är bättre på asfalt, mer vägvänligt styre (längre ner) och färre vibrationer. Dakaren är bättre på grus. TAn kändes starkare och snabbare i motorn medan Dakaren var stabilare på grus.

IMHO vann Dakaren för den var mer bra på grus än ATn var mer bra på asfalt.

Jag som kör mer asfalt än grus borde egentligen ha en AT...
(glöm det Filip, jag säljer inte! :- ) )

/OF
LosManos
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2004-06-14/18:29

Inläggav Mighty Mike » 2007-02-18/11:59

Filip;5649 skrev:Tjena!

Jag äger nu en Transalp av äldre modell. Men nu börjar jag bli lite sugen på att byta till en Dakar. lite lättare, roligare, snyggare... Jag tänkte höra med er vad ni har för synpunkter på denna hoj?
Jag känner idagsläget att min honda är alldeles för klumpig o stor för att vara ute o leka på grusvägarna....men samtidigt vill jag ju inte tappa möjligheten att kunna dra iväg på en 4 veckors semester runt norden, ex!...dock på grus!

Ni som känner att ni vet lite om den, skriv ner en rad, det hade hjälp mig i mitt beslut!

Mvh / Filip

Jag han bara köra min dakar 650 3v i höstas.
jag hade tänkt köpa en Transalp men tjejen nöjde sig inte med mitt bud och glad är jag för de...
De blev en dakar på vägen hem i stället.
-Den stora skillnaden tyckte jag var efekten,dakaren drar upp på bakhjulet på 1:an utan kopling.
-Vikten, om jag inte kommer ihåg helt fel så vägde dom ungefär lika, men dakaren har ju tanken under sadeln som gör ruskigt mycke...
- Dakaren vibrerar knapt nå, den är som ett strykjärn och transalpen som en gammal cross.
- sen va de så roligt att ringa försäkringsbolaget IF BMW försäkring helår helförsäkrat ca 1300:- man har betalt att köra BMW.
jag kollade upp försäktingen på transalpen också då hamnade jag kring 4-5000:- tänk på att jag är 21 år också han som hade dakaren före mig va 36 och hade ca 200:-billigare försäkring.

Jag tycker dynan är skönare på dakaren också.
Jag beställde häromdan styrhöjning så jag få se om de blir skönare att köra stående. De har jag aldrig tästat med transalpen på allvar.

de är mina åsikter nu iaf

/mike
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14

Inläggav Starstriker » 2007-03-12/20:18

Dakaren tar dig dit du vill. En utmärkt all-rounder.
Tog mig själv från Korea och hem till Sthlm på min Dakar utan problem.
Starstriker
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-12/20:15

Inläggav Anita » 2007-03-14/22:45

Starstriker;8474 skrev:Dakaren tar dig dit du vill. En utmärkt all-rounder.
Tog mig själv från Korea och hem till Sthlm på min Dakar utan problem.

Wow!!! kan man få veta mer om det?
Anita
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2005-09-13/19:42

Inläggav BulletStefan » 2007-03-15/10:08

Anita;8613 skrev:Wow!!! kan man få veta mer om det?


http://www.transasia.se

(Nej, jag deltog inte själv, men eftersom jag är bekant med ett par av de andra expeditionsmedlemmarna följde jag resan med stort intresse).
Användarvisningsbild
BulletStefan
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2007-02-01/01:00

Inläggav Mighty Mike » 2007-04-08/18:50

jag köpte min dakar 650 -00 i höstas jag hann köra 3 vecker då å jag måste säga att jag blev rent kär.
Du sitter bekvämt fint fårmad sadel. styret är orginal bra höjg sittandes men ska du stå å sprätta grus så föreslår jag att du skaffar styrhöjare.
Den har ett fint vrid du måste visserligen upp kring 4000 men då drar min upp på bakhjulet på etten med mig på 70 kila på.
Den vibrerar lite fast de är en enstånka.jag jämför då med africa twin.
den känns lettare en vad den är eftersom den har tanken under sadeln.
Dock tycker jag att den blir lite vindkännslig från sidan.

summan av godiset: kommer du knappast ångra dig, de kommer bli den bästa brud du ha investerat i.
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst