Gummi för HP2

Gummi för HP2

Inläggav runeo » 2007-03-04/19:20

Hej

Vet att några kör/kört med MT21 bak och och D908RR fram.
Kommentarer på båda tack!
Tillsammans?

MT21 fram?

Er personliga rekommendation.

Hälsar
/Rune, förstod nästan att det skulle gå såhär! ;)
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Stefan Östh » 2007-03-04/23:11

Jag valde att beställa MT21 fram och TKC80 bak efter att ha läst rekomendationer på soe.se.
Har inte fått dom ännu så jag kan inte kommentera ännu.
Stefan Östh
 

Inläggav CCR » 2007-03-05/09:43

Jag kör bara med MT21 bak och Dunlop 908RR eller Michelin Desert fram.
Har kört med TKC80 på touringuppdrag när man behöver lite livslängd och till det fungerar dom bra. Ska man däremot köra annat än fina grusvägar så tycker jag TKC80 är kass, mönstret sätter igen bara man tänker på lera och i sand är det inte mer grepp än ett anakee.
MT21 bak rensar sig själv från lera, skottar på rejält i sand och greppet är hur bra som helst på skogsstigar och mjuka och kladdiga grusvägar (källossning). Har inte provat MT21 fram men har ett liggande som jag tänkte ha på alpbuset i september, tror dock att dubbarna i mönstret är för stora för att borra sig ner i underlaget. Både Desert, MT21 och 908RR är gjorda för ökenrally och lite större hojar och har relativt styv stomme vilket gör att man kan köra men lite lägre däcktryck utan att få bulor i fälgarna.

Kan dock varna för att kombinationen Desert fram och MT21 bak inte är någon höjdare på våt asfalt eller motorvägskörning, 908RR är lite bättre på asfalt med sina lite lägre dubbar.

Har man dubbla uppsättningar fälgar så tycker jag inte det finns någon anledning att kompromissa, sätt riktigt bra grusdäck på ena uppsättningen och riktigt bra asfaltsdäck på den andra.

Vill man ha ut det mesta av HP2:an så satsa på ordentliga däck, det blir mycket roligare och dessutom billigare om man kan undvika en och annan vurpa:D

/Christian
--------------------------------------------------------
Member of SSFOGHA
CCR
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2000-01-05/01:00

Inläggav runeo » 2007-05-14/07:32

Hej! Var duktig på lördag och la på ett T63 130/80-17, med slang på bakfälgen avpassad för slanglöst däck.

Inget däcklås, men säkerhetskanten nyper åt ganska bra i däcket, så det borde gå bra om man inte går mycket under 2 Kg i tryck. Har sen en vecka Trelleborg Army Special T644 fram.

I går blev det rekningsuppdrag med Uffe på CRF450 klädd med MT18, i vildmark utan bommar, NV om Uppsala. Grönt i mitten, traktorspår, endurospår, sand, grus, jord, barrstigar, stenigt, knottrigt, rötter, lera, några km grusväg å helt fantastiskt.

50 km, bara stor underhållning, direkt till belöningscentrum.

Vad jag vill ha sagt är att T63an verkar fungera bra på HP2an! Utom när man är oförsiktig med gasen på väg upp ur en lerhålspassage. Lärde mig då att vill man inte ligga, så ska man passera på tvåan och inse att det vatten man stänker upp och har med sig, gör det gröna snorhalt.

HURRA!
/Rune, som har hittat en kropp full med muskler att ha träningsverk i.
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav viatormundi » 2007-05-14/10:39

jag kör MT21 fram och TKC80 bak och är mycket nöjd. Jag ska byta bakdäcket med DR 608 Rallye Raid. MT21 fram+TKC80/DR 608 verkar som en bra kombination som många rekommenderar för tunga offroad hojar.
Ämnet diskuterades mycket i soe.se under forum:

Svenska Offroadentusiasterna > Grussnack> Däck till STOOOR off-road
viatormundi
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-09-12/22:35

Inläggav Stefan Östh » 2007-06-05/22:38

Jag körde MT21 fram och TKC80 bak men tänkte att det var dags att prova något som biter ordentligt på gruset och i skogen.

Beställde en uppsättning Desert, men sparade dom ett tag. Så nu när jag köpte två T63 bakdäck blev det dags att prova.
Krängde på Desert fram och ett T63 bak. Shit vilken skillnad!!
Underbart med bra grepp fram och mkt bättre driv och känsla bak.
En kombination som jag varmt rekomenderar. Ska bli intressant att se hur länge däcken håller.

Så om man har som mål att köra så lite asfalt som möjligt så är mitt tips att inte kompromissa.
Men kör man asfalt och hårda grusvägar så är MT21/TKC80 en bra kombination.
Stefan Östh
 

Inläggav viatormundi » 2007-06-05/23:20

420;14036 skrev:Jag körde MT21 fram och TKC80 bak men tänkte att det var dags att prova något som biter ordentligt på gruset och i skogen.

Beställde en uppsättning Desert, men sparade dom ett tag. Så nu när jag köpte två T63 bakdäck blev det dags att prova.
Krängde på Desert fram och ett T63 bak. Shit vilken skillnad!!
Underbart med bra grepp fram och mkt bättre driv och känsla bak.
En kombination som jag varmt rekomenderar. Ska bli intressant att se hur länge däcken håller.

Så om man har som mål att köra så lite asfalt som möjligt så är mitt tips att inte kompromissa.
Men kör man asfalt och hårda grusvägar så är MT21/TKC80 en bra kombination.



Hur funkar Desert fram och T63 kombinationen på asfalt?
viatormundi
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-09-12/22:35

Inläggav Stefan Östh » 2007-06-06/10:09

viatormundi;14044 skrev:Hur funkar Desert fram och T63 kombinationen på asfalt?


Bakdäcket fungerar ju bättre än framdäcket. Dom smala dubbarna på framhjulet flexar ju en del så det känns lite som att köra på ett lite mjukare underlag.
Kör man lugnt så är det inga problem. Tycker nog att det jobbigaste är ljudet av vinande dubb och vetskapen om att dom kommer slitas fort.
Men som GSAdv sa så förstår man varför man inte ska kompromissa med greppet,om man har dubbla uppsättningar fälgar.


/Stefan
Stefan Östh
 

Inläggav runeo » 2007-06-18/21:03

Super Endard!
Bild
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav surfted » 2007-06-22/13:50

hur är desert däcken när det är lite kallt och vått?
Och hur funkar t63 däcken på rullgrus?

Vet inte riktigt vad man skall satsa på. Har kört på karoo T och tycker att de är shyssta allround däck men är ingen vidare på lite grövre grus och lera..

Är inne på destert däcken men kör ju en hel del asfalt också. Risken är kanske att de nöts lite väl fort.

Hur funkar desert bak och dunlop d908 fram?
Eller kanske dunlop d908 fram och t63 bak?
surfted
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-05-13/14:37

Inläggav runeo » 2007-06-22/15:27

surfted;15322 skrev:hur är desert däcken när det är lite kallt och vått?
Och hur funkar t63 däcken på rullgrus?

Vet inte riktigt vad man skall satsa på. Har kört på karoo T och tycker att de är shyssta allround däck men är ingen vidare på lite grövre grus och lera..

Är inne på destert däcken men kör ju en hel del asfalt också. Risken är kanske att de nöts lite väl fort.

Hur funkar desert bak och dunlop d908 fram?
Eller kanske dunlop d908 fram och t63 bak?


T63 däcket är tryggt och pålitligt. Förutsägbart.
Och håller bra tom på HP2. Klart mycke bättre än nya Karoo som satt på i original.

Ska se till att prova dom här däcken.

http://www.mitas.at/mitase09d.html
http://www.mitas.at/mitase09df.html
BildBild

http://www.mitas.at/mitasc02.html
Bild
Bild
Ska bli kul att testa!
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav runeo » 2007-07-08/16:40

Snart ska "Hoppe" bli nyskodd!
Mitas C02 130/80-17 till höger. De bakdäck som Annie Seel körde "Dakar" på.
Till vänster Trelleborg T644, 3.50"x21"
Spännande!

Bild
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst