Reka grusväg, 24/3

Reka grusväg, 24/3

Inläggav kjellf » 2007-03-23/12:46

Hej,

Väderprognosen säger sol och nästan 10 grader i morgon, 24/3. Jag funderar på att ta en sväng nedåt Södermanland (från Stockholm). Målet med svängen är att kolla in hur grusvägarna ser ut i år och se om jag kan hitta några bra vägar för "prova på" 28/4.

Jag kan absolut inte garantera att det blir en sväng med bra flyt. Det kan lika gärna bli pröva - funkar inte, pröva - funkar inte osv. Jag tänker fokusera mig på vägar söder om 57:an så tips mottages antingen här eller på mötesplatsen.

Jag tänker utgå från parkeringen vid Scaniarinken kl 12.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Tips

Inläggav ansod » 2007-03-23/13:17

Mellan väg 53 och 223 samt söder om väg 57 finns det några riktigt bra grusvägar. Jag skulle gärna visa dig dom och gärna ännu fler men kan tyvärr inte den 24/3. Eftersom jag inte vet hur bra du hittar är det ju lite svårt att beskriva - men jag gör ett försök.Åk från Södertälje till Gnesta. "Gena" ner till väg 223 och åk den söderut ner till Aspa. Sväng höger (västerut) och du kommer ut på grus. Den första biten är bara en lång raksträcka och i slutet eler strax efter slutet på rakan kan du välja att följa den väg du åker på som blir kurvig och kuperad eller svänga till höger på en väg som är förvånansvärt liten och oanvönd för att vara allmän (rekommenderas). De bådas vägarna går ihop efter ett tag och du kommer en stund senare ner till väg 53. Innan du kommer ut på 53:an svänger du till vänster och åker grus tillbaks genom skogen (Fjällveden) ner till Lids kyrka. Här har du lite olika alternativ som innebär antingen smal och kurvig asfalt eller grus. Om du fortsätter tillbaks till Aspa genom att svänga vänster vid kyrkan har du grus hela vägen.

Det här vara bara lite tips om det här området, det finns mer...
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav kjellf » 2007-03-23/14:43

Tack för hjälpen. Den väg du rekommenderar (utom svängen efter långa rakan) känner jag till och ingår i mina planer för "prova på". Jag är mycket sämre på alternativen väster om v 53 och söder om Lid.

Det som verkligen stör mig är att jag för två år sedan körde på en riktigt liten, krokig och backig väg men jag har glömt vilken det var.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav ansod » 2007-03-23/15:30

Låter Stäringe bekant? Om du svänger mot Årdlal från väg 53 och åker ner över Stäringe hittar du en rolig uppförsbacke där bonden har gjort en egen traktorväg eftersom han annars inte ommer upp på vintern.
Söder om Nyköping finns det mycket gruskul. Mellan Nyköping och Norrköping finns det en vända på 43 km med bara mindre och små grusvägar.
Du verkar ju kunna en del om sörmländska vägar, jag kan en del och känner dom som kan ännu mer - mao borde vi sammanstråla nå'n gång.
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron