BMW GS UT, KTM 950 Super Enduro R IN

BMW GS UT, KTM 950 Super Enduro R IN

Inläggav kave » 2007-04-13/22:40

Jag har länge gått och funderat på vad för hoj jag skulle vilja byta till. Drömmen har i ett halvår varit en HP2 pga dess smidighet.
En provkörning av en KTM Super Enduro ändrade mig dock. För nästan halva priset så fick jag en riktigt fin hoj också.

Hos återförsäljaren där jag bytte in min hoj mot KTM'en kände jag mig lite illa till mods. GS'en har ju hängt med i tre år nu. Avsked är aldrig roliga.

Vid deras besiktning av hojen kom de fram till att bakhjulet glappade !?!. Fy farao. Detta har varit min mardröm sen jag fick reda på alla trasiga slutväxlar på BMW's kardanhojar.
Vi slutförde dock affären på ett bra sätt för alla parter.

På plussidan:
+ Inga integraljunkbromsar som käkar bromsbelägg bak och som är komplicerade att lufta
+ Tyst i hjälmen utan vindruta
+ Hållbara fälgar
+ Mycket roligare körning


På minuskontot:
- Sämre komfort på motorvägarna
- förmodligen högre bensinförbrukning
- Sämre packningsmöjligheter
- Sämre för passagerare

I allmänhet känns KTM mer MC och mindre tysk uppfinnargläjde bara för sakens skull.
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Grattis och en fundering...

Inläggav Mimmi » 2007-04-13/23:28

Hej!

Grattis till Din nya maskin:) Jag har tittat på KTM flera gånger när jag varit inne hos Bergmans. De är jättetuffa och fina tycker jag, men de är säkert alltför kompromisslösa och kompetenta för min del. Men om jag klarat av riktig tuff off-road skulle jag absolut inte haft något emot en KTM.
Men det är ju det där med kedja förstås...:eek:

Men jag undrar över en sak; varför talas det aldrig om Highland i dessa sammanhangen:confused: Alternativet tycks alltid vara en HP2. Highland verkar ju synnerligen vederhäftiga inom den typen av mc. V-twin på 960cc, 85 hp och 160kg verkar i mina ögon/öron väldigt konkurrenskraftigt. Dessutom med svenskt elsystem, SEM, och inte några mystiska polska grejor;) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav kave » 2007-04-14/06:32

Mimmi;10378 skrev:Hej!

Grattis till Din nya maskin. Jag har tittat på KTM flera gånger när jag varit inne hos Bergmans. De är jättetuffa och fina tycker jag, men de är säkert alltför kompromisslösa och kompetenta för min del. Men om jag klarat av riktig tuff off-road skulle jag absolut inte haft något emot en KTM.
Men det är ju det där med kedja förstås...

Men jag undrar över en sak; varför talas det aldrig om Highland i dessa sammanhangen:confused: Alternativet tycks alltid vara en HP2. Highland verkar ju synnerligen vederhäftiga inom den typen av mc. V-twin på 960cc, 85 hp och 160kg verkar i mina ögon/öron väldigt konkurrenskraftigt. Dessutom med svenskt elsystem, SEM, och inte några mystiska polska grejor!


Tackar.
Vad gäller deras kompromisslöshet, tja, för mig var det mer tillbaka till ungdomens hojkörningar där man är ett med maskinen.
BMW har ju lyckats få till hojar där "vem som helst" kan köra dem relativt fort utan att anstränga sig. På en hoj med alla dessa finesser som antidive, abs etc etc så kommer man längre bort från körningen.
Vad gäller tuffare off-road så är det betydligt enklare med en normal hoj än en 1200gs. Försök få tillfälle att prova en lite mindre offroadmaskin någon gång och jag lovar att du blir överraskad hur lätt du tar dig fram över stock och sten.

Vad gäller highland, tja, det är ju bra om tillverkaren finns kvar imorgon också, vilket känns osäkert med en highland :)

Polskt tändsystem? KTM använder Denso som tycks vara japanskt :)
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Ktm

Inläggav Jossa » 2007-04-14/12:01

Grattis Johan till nya hojen tror den kommer passa dig perfekt:D
Du kommer säkert få många roliga mil på den
Jossa
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2004-04-27/19:54

Inläggav viatormundi » 2007-04-18/18:34

Grattis Johan,
välkommen till klubben ;)
viatormundi
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-09-12/22:35

Inläggav kave » 2007-04-18/20:10

viatormundi;10659 skrev:Grattis Johan,
välkommen till klubben ;)


Hehe, tackar. Löste sig allt sedan med din 990?
kave
 
Inlägg: 108
Blev medlem: 2004-05-02/13:40

Inläggav viatormundi » 2007-04-19/14:01

kave;10673 skrev:Hehe, tackar. Löste sig allt sedan med din 990?


Den är inkört nu, mycket smuts och skrapor:D Jag kan rekommendera en styrhöjare om du vill köra stående, jag antar att du vill göra det.
viatormundi
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2004-09-12/22:35

Inläggav HMRHMR » 2007-04-19/14:44

Mimmi;10378 skrev:Men jag undrar över en sak; varför talas det aldrig om Highland i dessa sammanhangen:confused: Alternativet tycks alltid vara en HP2. Highland verkar ju synnerligen vederhäftiga inom den typen av mc. V-twin på 960cc, 85 hp och 160kg verkar i mina ögon/öron väldigt konkurrenskraftigt. Dessutom med svenskt elsystem, SEM, och inte några mystiska polska grejor;) !

Jag har aldrig kört en Highland men jag har pratat med en vederhäftig journalist som testat och jämfört med bl a BMW och KTM. På frågan om den verkligen var så dålig som dom skrev så fick jag svaren att "vi var mycket snälla mot Highland i våra omdömen" och "det kändes som att köra en sågbock ungefär". :(
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst