Den stora däcktråden

Den stora däcktråden

Inläggav Majkel » 2007-04-17/14:49

Min tanke är att vi i denna tråd skall recensera och diskutera däck.

Däck: Michelin Sirac (fram och bak)
Hoj: 650 Dakar

+ Bra hållbarhet. Fint fäste, bra komfort och låg ljudnivå på asfalt. Fungerar skapligt bra på grusväg.
- Drar dåligt på lösare underlag.

Kommentar: Halvtaskiga terrängegenskaper, fast det får man väl offra till förmån för asfaltsegenskaperna. Det GÅR att leka lite enduro om man vill :eek: Kör trots allt 75% på asfalt.


När det blir dax för byta nästa gång skall jag försöka nosa upp något med lite grövre mönster, utan att för den skull byta till MT21 eller något i den stilen.


Sådärja, fyll på!
Majkel
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-06-03/12:21

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-17/17:58

En liten länk med många recensioner
http://faq.f650.com/FAQs/TireOpinionsFAQ.htm
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Luthor » 2008-09-15/13:33

Det börjar bli dags för däckbyte och då kommer ju den stora frågan vad man ska lägga på.
Hojen är en 800 GS och jag prioriterar asfaltskörning då det är där man kör mest, men så bra som möjligt på grus.
Har väl några olika däck jag funderar på men det skulle vara intressant att se vad ni rekomenderar.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav jesse » 2008-09-16/19:54

det är helt enkelt tkc 80 som gäller,kanon på grus, duger i skogen,fina på asfalt.
mitt val helt enkelt
//jesse
jesse
 
Inlägg: 13
Blev medlem: 2008-07-02/20:51

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Tummen » 2008-09-17/05:16

Jag tycker också att TKC80 är det däck som gäller. Det funkar ju bra på de flesta underlagen. Ett minus är ju i lera, mena det är väl inte tänkt för det underlaget och hållbarheten är helt okej. Drygt 600 mil fick jag ut på bakdäcket och då var det 3mm kvar på klackarna. Jag kör en F650GS Dakar och den används mest till grus och skogsvägskörning.//Tummen
Användarvisningsbild
Tummen
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2007-01-31/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav smejohan » 2008-09-17/06:08

Hej !
Ett mycket bra vägorienterat offroaddäck är Continental trail attack.
Superbra vägegenskaper, tyggt och lättsvängt. Ett superdäck till 1200 GS !
Johan
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Luthor » 2008-09-17/15:40

smejohan skrev:Hej !
Ett mycket bra vägorienterat offroaddäck är Continental trail attack.
Superbra vägegenskaper, tyggt och lättsvängt. Ett superdäck till 1200 GS !
Johan

Hur är Continental trail attackdäcket på grus? kan tänka mig att det är ungefär som däcket som sitter på nu och det är ett Bridgestone Battlewing, och det är ju inte något vidare.
Är det någon som har några erfarenheter om Michelin Anakee eller Metzeler Tourance?
Kan tänka mig att TKC80 är bra på grus, men det måste väl finnas begränsningar eller nackdelar på asfalt.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Johnny Kinnunen » 2008-09-17/15:44

Luthor skrev:
smejohan skrev:Hej !
Ett mycket bra vägorienterat offroaddäck är Continental trail attack.
Superbra vägegenskaper, tyggt och lättsvängt. Ett superdäck till 1200 GS !
Johan

Hur är Continental trail attackdäcket på grus? kan tänka mig att det är ungefär som däcket som sitter på nu och det är ett Bridgestone Battlewing, och det är ju inte något vidare.
Är det någon som har några erfarenheter om Michelin Anakee eller Metzeler Tourance?
Kan tänka mig att TKC80 är bra på grus, men det måste väl finnas begränsningar eller nackdelar på asfalt.


http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=279736
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Luthor » 2008-09-17/18:57

[/quote]

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=279736[/quote]
Tackar, här finns det mycket att läsa. Den här sidan har jag missat.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Något jag skrev på det gamla forumet

Inläggav kjellf » 2008-09-17/21:24

När jag fördrev lite tid på Stockholms Central i väntan på ett tåg fick jag se att engelska tidningen BIKE hade ett däcktest för ”big trailies”. De hade testat 10 olika däck på två 1200GS. Jag var helt enkelt tvungen att köpa en tidning och sprida resultatet.

För en seriös GS-ägare var testet inte helt seriöst. Testet var uppdelat i två delar, de mätte varvtider på en racingbana (vilket är mycket seriöst) för att få en siffra på fästet mot asfalt och de körde på omväxlande torra asfaltvägar MEN de var inte ute på grus (0 i min bok över seriositet) eller våta asfaltvägar. De använde fem rena asfaltdäck och fem däck som en seriös gruskörare kallar asfaltdäck. TKC 80 och Karoo fanns inte med i testet.

Bana
Avon AV45-ST Azaro / AV 56 Storm ST 1m 16,9
Continental Road Attack 1m17,4
Bridgestone BT-020 1m17,7
Dunlop D607 Trailmax 1m17,8
Avon AM34/44 Distanzia 1m18,0
Metzler Tourance 1m18,6
Pirelli Scorpion Sync 1m18,6
Michelin Pilot Road 1m19,0
Bridgestone BW-501/502 Battle Wing 1m19,8
Michelin Anakee 1m20,7

Väg
Avon AV45-ST Azaro / AV 56 Storm ST 9/10
Continental Road Attack 9/10
Bridgestone BT-020 8,5/10
Avon AM34/44 Distanzia 8/10
Dunlop D607 Trailmax 8/10
Michelin Pilot Road 7/10
Metzler Tourance 6,5/10
Pirelli Scorpion Sync 6,5/10
Bridgestone BW-501/502 Battle Wing 6,5/10
Michelin Anakee 6/10

Några kommentarer
Avon AV45-ST Azaro / AV 56 Storm ST hade gått sönder efter testerna och även om det fått bäst värden räknades det som det sämsta däcket.

Ett rent asfaltdäck som Michelin Pilot Road fick en sämre varvtid än fyra (av fem) så kallade offroaddäck. Det enda ”offroaddäck” som gav en sämre varvtid på bana än Michelin Pilot Road var Michelin Anakee.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav kjellf » 2008-09-17/21:36

Luthor skrev:
Kan tänka mig att TKC80 är bra på grus, men det måste väl finnas begränsningar eller nackdelar på asfalt.


TKC80 har stora begränsningar på asfalt och speciellt när det blir blött. För några veckor sedan var jag ute på lite skoj äventyr. I en kurva som jag tog i låg fart kände jag att fästet inte var där och tog ner högerdojjan som stöd bara sekunden innan framhjulet försvann. Det var en härlig känsla med drivande bakhjul, ett framhjul helt utan fäste och kanande stödben :D . Vägen var blöt av lätt regn men det fanns inga vattenpölar.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Hemsjö » 2008-09-19/19:27

Nja, med risk för att dra igång en oändlig diskution så tycker jag rakt upp och ner att, "Det finns ingen kompromis".
Jag vill bara klargöra detta så att inga missförstånd uppstår.

Ska man åka Grus så är det Grus-däck som gäller.
Och nu pratar vi om AKTIV körnig (märk detta).

Har själv kört på MT21 samt T63-Desert.

MT21: Bak: Ett bra allrounddäck som fungerar hyggligt på blandade underlag.
Fram: Tappar, när man pressar det greppet om det är halvslitet, men definitivt inte så att det blir okörbart.

T63-Dessert: Bak: Lika ovan men enligt mig släpper lite tidigare vid sladd. Men ändå inte oberäknerligt.
Fram: Bra på riktigt mjukt underlag typ sand, fungerar även tillfredställande på normal grusväg.

Detta är vad jag har provat. Mera utlåtanden kan komma om denna tråden lever vidare.

// Jonas
Hemsjö
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2007-05-26/21:51

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-09-22/19:50

Väl talat Hemsjö!

Mina erfarenheter:

Mitch. Desert: bra i värme och lösa torra underlag
Mitch. T63: mer allround och bra även på hårda underlag och i väta.

Testar på helgens gruskurs Mitas C02 och c21, återkommer om det.
Däck.jpg
Fr. V. Desert T63 Desert C02 C21
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav 2660799 » 2008-09-28/16:59

har just åkt 35 mil på biltemas enduro däck,50/50 grus/motorväg.verkar helt ok!
mvh jesse.ps 299 kr för ett bakdäck,perfekt om man råkar äga en super enduro.
2660799
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Luthor » 2008-09-28/17:42

MCpassion skrev:Nu har jag lagt på Continental Trail Attack och vilken enorm skillnad!!! Så här ska ett däck kännas, stabilt på både asfalt och grus och superfäste! Återstår att se slitaget.

Hur är Continental Trail Attack på grus jämfört med Michelin Anakee?
Någon som testat Pirelli scorpion trail?
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav smejohan » 2008-09-30/12:34

Hej !
Conti trail attack är bäst, lättsvängt, tryggt och med det fäste på grus som man kan begära av ett icke
nabbdäck.
Det finns inga komprommisser som funkar, ska man åka grus är det Tkc 80 som gäller på de tunga hojarna.
Ska man åka på vägen så är det trail attak som är bästa val, det känns tom bättre än road attack.
Johan
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Tobias » 2009-04-27/15:20

Hej,

Har beställt en F8GS, får den i övermorgon. Så nu är man otålig som ett barn på julafton

Nu tittar jag lite på däck, Battle Wing har ju inte fått direkt bra kritik. Jag kör 90% asfalt då jag har moppen till och från jobbet. Conti Trail Attack verkar vara ett bra alternativ.

Har en fråga ang det; Trail Attack finns i F8GS dimensioner dock är framdäcket ett H däck, inte V som BMW säger att den ska ha. Ngn som har koll o kan säga om det är ok att åka på ett framdäck där maxhastigheten skiljer 30Km/h? H - 210Km/h, V - 240Km/h. Jag tänker på försäkring, lagar samt min säkerhet.

När jag nu ändå är här o skriver så har jag hittat TA på http://www.rodamoto.es.

CONTINENTAL ContiTrailAttack 90/90-21 H Front - 80 EURO
CONTINENTAL ContiTrailAttack 150/70-17 V Rear -131 EURO

Ngn som har köpt av rodamoto? Har aldrig handlat där och undrar över pris, lev och ev returer om dom skickat fel. Finns det ngt billigt ställe att handla av i Sverige?

Tack
Tobias
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Marie » 2009-04-27/16:07

Tobias skrev:Hej,

Har beställt en F8GS, får den i övermorgon. Så nu är man otålig som ett barn på julafton

Nu tittar jag lite på däck, Battle Wing har ju inte fått direkt bra kritik. Jag kör 90% asfalt då jag har moppen till och från jobbet. Conti Trail Attack verkar vara ett bra alternativ.

Har en fråga ang det; Trail Attack finns i F8GS dimensioner dock är framdäcket ett H däck, inte V som BMW säger att den ska ha. Ngn som har koll o kan säga om det är ok att åka på ett framdäck där maxhastigheten skiljer 30Km/h? H - 210Km/h, V - 240Km/h. Jag tänker på försäkring, lagar samt min säkerhet.

När jag nu ändå är här o skriver så har jag hittat TA på http://www.rodamoto.es.

CONTINENTAL ContiTrailAttack 90/90-21 H Front - 80 EURO
CONTINENTAL ContiTrailAttack 150/70-17 V Rear -131 EURO

Ngn som har köpt av rodamoto? Har aldrig handlat där och undrar över pris, lev och ev returer om dom skickat fel. Finns det ngt billigt ställe att handla av i Sverige?

Tack
Tobias


Jodå, Rodamoto är rätt bra att handla med.

MEN kom i håg att det är spanjacker du har att göra med, det går i bland fortare än bra....
Jag har hittills alltid haft leveransen inom en vecka, men ibland ligger det ett däck av fel dimension i bunten. Bara du har det med i beräkningen när du beställer, så du inte tänker åka iväg på årets resa dan efter att du fått däcken så ordnar det sig, ty du ringer bara och talar om vad som blev fel, och en vecka senare har du rätt storlek hemma, utan prut och extra kostnader. Sen skall de låta DHL hämta det felaktiga däcket, men för mig har detta ännu aldrig hänt. Jag har ett par obetalda däck i fel dimension liggande sedan något år tillbaka.....
Antagligen har spanjackerna ringt DHL och försökt beställa en frakt från Sverige till Spanien, och upptäckt att frakten i den riktningen är dyrare än inköpspriset de ger för däcket....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-04-27/16:26

Jag har inte riktigt lika bra erfarenheter som Marie av RodaMoto.
I god tid innan semestern i fjol (nästan 4 veckor) betsällde jag nya däck till GT:n från RodaMoto.
Ett par dagar senare fick jag leveransbekräftelse, med besked att däcken gått iväg och skulle landa om 8-10 dagar. God marginal, tyckte jag..... men icke! Då tre veckor gått och inga däck synts till, började jag efterforska min sändning. Efter ca 10 mail och 5 telefonsamtal, där RodaMoto och DHL omväxlande hänvisade till och skyllde på varandra, kom det fram att DHL 'råkat' leverera mina däck till en annan RodaMoto-kund i Sverige - den kunde tyckte däcken var bra och kom överens med RodaMoto om att behålla dom. Det föll ingen in att sätta det i samband med min saknade leverans och meddela mig.... RodaMoto vägrade kontakta DHL, det var tack vare att jag själv ihärdigt tjatade på dom som det till sist blev utrett var däcken fanns. DHL vägrade dock ta något ansvar, utan jag hänvisades till att göra reklamation hos RodaMoto. Det gjorde jag, och man lovade så småningom att skicka nya däck - vilket skulle ta två veckor(!). Att kosta på expressfrakt var inte aktuellt, och att ersätta mig för merkostnader var det heller inte tal om. Nu var semestern nära, och jag behövde däck inom en vecka.... Jag annulerade min order hos RodaMoto (som f ö tog över en månad på sig att återbetala det jag betalat med VISA-kort). Fick tag på däck lokalt till nästan samma pris, och den leveransen tog exakt 13,5 timmar från beställning till däcken satt på fälg!
RodaMoto kommer inte att få leverera några fler däck till mig - jag får samma pris hos http://www.bike4speed.com/ och dessutom riktigt snabb, personlig service!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Mats Liifv » 2009-04-27/19:58

Har tidigare handlat från både Tyskland och Spanien. Nu senast provade jag http://www.hojdäck.se. Beställde mina däck torsdag kväll före midsommarafton och hade däcken hemma på måndag lunch. Kan inte klaga på den leveranstiden. Kommer definitivt att köpa även mina nästa däck därifrån.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Matz Zingmark » 2009-04-27/22:14

Är det någon som provat Maxxis M7301, C6006, M6001 eller liknande?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav crv » 2009-04-28/22:45

Matz Zingmark skrev:Är det någon som provat Maxxis M7301, C6006, M6001 eller liknande?

Har för närvarande Maxxsis 6006 monterade både fram och bak på min Yamaha, dimensionerna 130/80-17 - 90/90-21.
Jag var sugen på att prova något nytt och priset var hälften av TKC 80 och ungefär samma pris som Michelin T63. Upplever 6006 som ett prisvärt allroad däck med betoning på grus. Bak är det likvärdigt grepp på grus som T63 men framdäcket har mindre nabbar och upplevs som mer orolig i lösare grus. Det här är nog det bästa nabbadäck som jag har kört på torr asfalt. Har tyvärr inte haft möjlighet att testa däcken på blöt asfalt, har varit alldeles för fint väder i Stockholm under våren. Har avverkat ca 300 mil grus och ca 100 mil asfalt så hållbarheten verkar mycket lovande. Och dom är lätta att kränga på. Nu gäller detta för en 150 kg maskin hur dom upplevs på tyngre kan jag inte uttala mig om men fanns dom bara i dimensioner för min 1200 GS skulle jag nog prova däcken även på den.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Luthor » 2009-04-30/09:40

Tobias skrev:Hej,

Har beställt en F8GS, får den i övermorgon. Så nu är man otålig som ett barn på julafton

Nu tittar jag lite på däck, Battle Wing har ju inte fått direkt bra kritik. Jag kör 90% asfalt då jag har moppen till och från jobbet. Conti Trail Attack verkar vara ett bra alternativ.

Har en fråga ang det; Trail Attack finns i F8GS dimensioner dock är framdäcket ett H däck, inte V som BMW säger att den ska ha. Ngn som har koll o kan säga om det är ok att åka på ett framdäck där maxhastigheten skiljer 30Km/h? H - 210Km/h, V - 240Km/h. Jag tänker på försäkring, lagar samt min säkerhet.

När jag nu ändå är här o skriver så har jag hittat TA på http://www.rodamoto.es.

CONTINENTAL ContiTrailAttack 90/90-21 H Front - 80 EURO
CONTINENTAL ContiTrailAttack 150/70-17 V Rear -131 EURO

Ngn som har köpt av rodamoto? Har aldrig handlat där och undrar över pris, lev och ev returer om dom skickat fel. Finns det ngt billigt ställe att handla av i Sverige?

Tack
Tobias

Jag funderade också på ContiTrailAttack eller Pirelli Scorpion Trail men jag satte på Michelin Anakee på min 800 GS, och är mycket nöjd med dessa.
Tycker dom är likvärdiga med Battle Wing på asfalt, mycket bättre på blött och något bättre på grus.
Köpte av den lokala däckhandlaren då det inte skilde så mycket på priset mot att köpa på internet.
Jag har köpt på http://www.mynetmoto.com tidigare, och jag har bara positiva erfarenheter av dom.
Luthor
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2006-10-10/10:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Tobias » 2009-09-02/21:46

Här är motorrads däcktest på google svenska. Dvs rent språkligt får man ibland läsa flera gånger andra ge upp.

http://translate.google.se/translate?u= ... v&ie=UTF-8
Tobias
 
Inlägg: 326
Blev medlem: 2006-08-01/01:00

Re: Den stora däcktråden

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-12-22/10:16

Ja nu har det äntligen vänt och vi går mot ljusare tider igen, då det är dags att skaffa nya däck till min "nya" x-challenge så funderar jag på Mitas C-02 bak och C-17 fram alternativt Pirelli Scorpion Pro fram och bak, någon som har erfarenhet av dessa eller har andra förslag? Priset verkar vara ungefär samma på Mitas eller Pirelli däcken.

Jag kommer att köra mest grus och skogsväg, men vill att de i alla fall är körbara på asfalt, gärna med så bra hållbarhet som möjligt, jag tror jag prioriterar hållbarhet bak före extremt bra fäste.

Bra inköpsställen mottages tacksamt.

Mitas
Bild Bild

Pirelli
Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst