Välkommen på "Lördagsbus på Grus" – Distrikt 10

Välkommen på "Lördagsbus på Grus" den 26 maj – Distrikt 10

Inläggav DustRat » 2007-05-04/10:43

Häng med ut lördagen den 26 maj!

Då kör vi "Lördagsbus på Grus" med BMW MC-Klubben!

Det blir "guidad" tur ca 15–20 mil på blandat underlag, men framför allt på små, kluriga grusvägar. Medtag egen skogslunch och den nödvändiga vattenflaskan. Planera för en heldags körning! :cool:

Start: Statoil Bollebygd – klockan 10. Målgång Hällingsjö.

Anmälan till:
[email]"gulbumse@hotmail.com"[/email] Ej obligatoriskt, men välkommet.

Hojhälsning
Jörgen & Ali – Distrikt 10

Bild
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Lika bra jag frågar

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-10/08:50

Om man inte har grova däck på hojen utan vanliga asfaltdäck, kan man hänga med ändå och lära sig ngt nytt eller är det bara för inbitna lerätare?? :D

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-12/11:03

hubbiken;12092 skrev:Om man inte har grova däck på hojen utan vanliga asfaltdäck, kan man hänga med ändå och lära sig ngt nytt eller är det bara för inbitna lerätare?? :D

/mark




Jo men visst kan man hänga med! Det är kul att köra grus :D och tillsammans lär vi oss alltid något nytt!

Lördagsbus på Grus är öppen för BMW-klubbens medlemmar och de olika förutsättningarna detta innebär. Vi hoppas att Lördagsbus-turen skall bli så varierad att förare av olika nivåer kommer finna dagen intressant!

Visst är det bra att vara förberedd och utrustningen är en del av detta, men det bör inte vara värre än att man kan komma på "vanliga" lättgrusdäck. :)

Välkommen!

Bild
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

lät skoj

Inläggav Mighty Mike » 2007-05-19/13:27

de lät skoj me lördagsbus på grus!
varför finns de knapt nå sånna roliga klubbar här kring skellefte?
jag tar min dagliga tur på grusvägarna endå fast de skulle vara skoj me lite sällskap:)
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14

Inläggav DustRat » 2007-05-19/13:56

Mighty Mike;12870 skrev:de lät skoj me lördagsbus på grus!
varför finns de knapt nå sånna roliga klubbar här kring skellefte?
jag tar min dagliga tur på grusvägarna endå fast de skulle vara skoj me lite sällskap:)


Visst är det kul med grus Mike!

och ju fler vi blir desto roligare ... :D

Problemet här nere i Göteborg är att man får köra minst 5 mil för att hitta "grusparadiset". :eek: Är du i krokarna är du välkommen att köra med oss!

Hojvink
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Jag hänger med...

Inläggav Claes Jonsson » 2007-05-19/19:12

...och säker några kompisar från Alingsåstrakten också. Ska försöka få med några Vedumsbor också.

Ska bli skoj, vi var med ifjol och det var mycket skoj...

Idag tog jag bilen:eek: till Halmstad och såg några ur Superbike-gänget passera Varbergsvägen strax söder om Borås. Det gick undan värre, och det var mycket orange...:mad:

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-20/00:15

Offroad;12898 skrev:...och säker några kompisar från Alingsåstrakten också. Ska försöka få med några Vedumsbor också.

Ska bli skoj, vi var med ifjol och det var mycket skoj...


Va kul att ni kommer, det ser vi fram emot!

Var ute med min flickvän idag, men hon vände när grusvägen övergick till skogsväg :D . Hon hävdar att det var ett kärr och ingen skogsväg. Kanske var det däcken det var fel på, men mina bilringar är okej ;)

Hoppas ingen tvekar på lördag, fast det inte blir några inplanerade kärr!
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Inläggav 2661024 » 2007-05-22/14:15

Mighty Mike;12870 skrev:de lät skoj me lördagsbus på grus!
varför finns de knapt nå sånna roliga klubbar här kring skellefte?
jag tar min dagliga tur på grusvägarna endå fast de skulle vara skoj me lite sällskap:)


Tjena Mike !
Det vore skoj om vi kunde hitta på nått i schtaaan tipsa DO
eller dra i gång något själv, så kommer jag direkt ..:D
är nybliven 1150gs ägare så det vore kul med lite utflykter
/ Gringo
2661024
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2007-05-31/01:00

Grovt eller inte

Inläggav hpngs1000 » 2007-05-23/11:54

Ali författade:
Då kör vi "Lördagsbus på Grus" med BMW MC-Klubben


Dagens!
Jag har kontrollåkt hela slingan och kan utlova en alldeles utmärkt sträckning! Jörgen och Ali har gjort ett mycket gott dagsverke och hittat vägar med varierande karaktär, allt från asfalt (lyckligtvis väldigt lite!) till övervuxna skogsvägar.

Hubbiken undrade om man kan åka med vanliga asfaltdäck:
Allt är klart farbart med vanliga däck förutom ett par passager.

Efter att ha passerat Ljushult bär det in i skogen och där finns ett litet men dock lerhål som då jag kontrollåkte var sumpigt och blött trots att det inte regnat på ett tag. Efter en natts regn var det ordentligt blött i markerna och troligtvis är lerstället klart mycket blötare.
Det andra stället är sträckningen mellan Holsljunga och Öxabäck. Vägen där är nygrusad med ett tjockt lager grov rullgrus.

Nu är det så lyckligt att båda dessa ställen kan undvikas:
Det första genom att från Ljushult ta sig till Sexdrega, vidare till Svenljunga för att möta upp när "skogsåkarna" passerar 156'an vid Redslared, väster om Svenljunga.
Den andra sektionen undviker man genom att från Holsljunga ta asflatsvägen till Öxbäck, och invänta karavanen i krysset i Öxabäck.

Allt låter kryptiskt men är självförklarande när man väl är på plats.

Tyvärr kan jag inte närvara själv (ett snabbtflyttat 30-årskalas kommer ivägen) med min HP(n). Den har fått lite kanalgrottning och en HPN kamaxel i vinter och det är en dröm att åka på den!!! Gôrskôj!

Ali och Jörgen finns på plats och det kan vara lämpligt att fråga herrarna om råd och dåd.

Önskar jag kunde vara med men får väl i stället glädjas på distans med dom som kan!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Finns det någon som kan publicera...

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-23/19:07

...rutten till GPS? Det vore trevligt ifall man vill peta in den.

Tack på förhand.

Tackar för infot ovan. Trevligt att man provkör innan.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav DustRat » 2007-05-23/20:13

Tjenare Mark,

hubbiken;13132 skrev:...rutten till GPS? Det vore trevligt ifall man vill peta in den.


Vi önskar hålla på GPS-rutten inför den gemensamma klubbaktiviteten på lördag. Lite som att vänta på julafton hoppas vi. :D Efteråt är en annan sak!

hubbiken;13132 skrev:Trevligt att man provkör innan.


Jo men visst har vi kört turen i förhand och "Mr MR" är vår skickliga roterledare :cool: i grusåkarsammanhang. Tyvärr kommer han inte på lördag, men vi skall nog försöka "hitta" runt i alla fall.
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Roliga vägar

Inläggav Claes Jonsson » 2007-05-26/14:26

Hemkommen efter en halv tur.
Åkte hemåt efter fikat. Skall flytta nästa helg. Mycket att packa och städa:(

Tack för mycket bra guidning på fantastiska vägar. Och ibland var det knappt ingen väg:eek:

Hittade hem med hjälp av gps:en. Fantastiskt smidigt och kul.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Tack för en kanondag!

Inläggav Lars Levén » 2007-05-26/17:04

Det var en alldeles perfekt dag. Lagom temperatur, lagom fart, bra väg/stig, trevliga kamrater osv. När jag köpte Funduron för snart två år sedan var ambitionen att köra grus. Detta var första gången, jag skulle provat tidigare! Hoppas det bler fler tillfällen.

Tack alla som var med och inte minst våra färdledare Jörgen och Ali!

PS
Jag hade gjort en GPS-tur hemifrån till samlingsplatsen. Den slutade på en skogsstig med ett korsande stängsel... Det blev stressigt till Statoil i Bollebygd, tur att jag inte missade hela arrangemanget :)
DS

PPS
Värsta vurpan gjorde en stackars sporthojsåkare som tillfälligt råkade hamna i vårt led. Missade "titta dit du ska" och hamnade på sidan istället.
DS

PPPS
Det finns en faslig massa GS i Göteborgstrakten. Kom med nästa gång! Bra träning och Tourance-däck duger!
DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Sällar mig till ovanstående

Inläggav Hubbiken2 » 2007-05-26/17:31

Mkt bra tur, mkt bra övning. Skulle aldrig kommit till vissa av ställena annars. Upptäckte sidor hos hojen som jag inte hade en aning om.
Trodde att vi skulle vara fler. Inte en enda GSA1200 var med! Körde hela sträckan med GS:n, alufälg och dunlop-asfaltdäck.

Naturupplevelser: Tranor, hägrar, några rovfåglar, mm.
Antal sura bönder: 1
Antal skrämda kor: 6
Antal överlevande: Samtliga :D

Tackar och bugar
/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Tack alla deltagare

Inläggav DustRat » 2007-05-28/23:06

Ett stort tack till er glada deltagare på distrikt 10:s grusbuslördag. Det var riktigt roligt att träffa alla nya och gamla vänner igen. :)

För de flesta blev det ungefär 15 mil varav en hel del trixiga sträckor på allt från mjuk sand, grov makadam till bortregnade skogsvägar. :D Kul att det gick så bra i varje sväng...

Vi hoppas att "resan" inspirerade till egna äventyr, och varför inte en ny arrangerad tur i klubbens regi. Fortsätt var rädd om våra vägar genom att respektera alla boende genom att "smyga" förbi deras gårdar och hus som ligger så tätt vid sidan av vägarna. Då får vi säkert utan låsta bommar fortsättningsvis njuta av dessa smultronställen som gömmer sig vid sidan av allfartsvägarna.

Ha en skön sommar :cool:

Hojhälsningar
/Jörgen och Ali

P.S Fler bilder kommer...
/Ali Arhan
Användarvisningsbild
DustRat
 
Inlägg: 293
Blev medlem: 1996-03-28/01:00

Tack..

Inläggav Nukie » 2007-06-04/06:35

Tack för en trevlig tur på grus. Det var min första seriösa tur på grus och den gav mersmak.. Hoppas att det blir fler organiserade turer i klubbens regi.

Torulf
Nukie
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2006-10-09/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst