Improviserat grusåka i Sörmland söndag 8:e juli

Improviserat grusåka i Sörmland söndag 8:e juli

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-04/18:24

Har av olika skäl inte haft möjlighet att åka så mycket grus på sista tiden, så nu tänkte jag göra slag i saken. Som boende i norra Stockholm hittar jag inte så bra i Sörmland. Just därför tänkte jag tuffa runt lite i lugnt tempo just där. Har dessvärre inga riktigt bra kartor över området så det får bli lite på "känn". Om det är någon som känner för att följa med och kanske köra vilse ibland, eller om du kanske hittar i trakten och vill visa mig kul vägar kan du väl anmäla dig här. Jag startar från macken i Turinge klockan 10:00 på söndag den 8:e juli.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav chpalm » 2007-07-05/09:49

Mats Liifv;16063 skrev:Jag startar från macken i Turinge klockan 10:00 på söndag den 8:e juli.


Jag kan tyvärr inte åka med, men här kommer ett förslag på en tur i Södermanland.

Kör E4 till Tystbergaavfarten och
Höger (väster ur) mot Hammarbyvreten
Höger på 223
Vänster mot Östermalma
Vänster (mitt i skogen) mot Trollesund/ Aspa
Rakt fram i Aspa mot Ripsa
Höger i Sibro (kolla spikstenen till vänster när du är framme vid Båven)
Höger i Vallhalla (det är/var en affär där en gång) mot Årdala kyrka.
Vänster väg 53 till Årdala kyrka och vidare mot Forsa
Höger i Forsaby mot Spånga (här kan du köra rakt fram mot Flen eller svänga Vänster mot Stäringe.)
Kör du mot Stäringe kommer du ut på väg 53
Kör du mot Flen så ska du ta till Höger efter Hornsund och köra väg 57 norr ut till Stjärnhov
Vänster i Stjärnhov (Kyrkvägen)
Höger i Misätter
Höger i Skinnvalla/ Skyrtorp
Vid Skyttåsa skog kör du, Vänster Höger Vänster mot Eklund
Höger mot Hulta
Höger mot Strömhult
Genom Marvikarnas naturreservat (Dunker) och ut på väg 223
Höger mot Laxne innan Laxne tar du Vänster mot Björndalen och vidare till Nykvarn.

Lycka till!

/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-05/12:43

pang;16094 skrev:Jag kan tyvärr inte åka med, men här kommer ett förslag på en tur i Södermanland.

Kör E4 till Tystbergaavfarten och
Höger (väster ur) mot Hammarbyvreten
Höger på 223
Vänster mot Östermalma
Vänster (mitt i skogen) mot Trollesund/ Aspa
Rakt fram i Aspa mot Ripsa
Höger i Sibro (kolla spikstenen till vänster när du är framme vid Båven)
Höger i Vallhalla (det är/var en affär där en gång) mot Årdala kyrka.
Vänster väg 53 till Årdala kyrka och vidare mot Forsa
Höger i Forsaby mot Spånga (här kan du köra rakt fram mot Flen eller svänga Vänster mot Stäringe.)
Kör du mot Stäringe kommer du ut på väg 53
Kör du mot Flen så ska du ta till Höger efter Hornsund och köra väg 57 norr ut till Stjärnhov
Vänster i Stjärnhov (Kyrkvägen)
Höger i Misätter
Höger i Skinnvalla/ Skyrtorp
Vid Skyttåsa skog kör du, Vänster Höger Vänster mot Eklund
Höger mot Hulta
Höger mot Strömhult
Genom Marvikarnas naturreservat (Dunker) och ut på väg 223
Höger mot Laxne innan Laxne tar du Vänster mot Björndalen och vidare till Nykvarn.

Lycka till!

/Christer


Stort tack för tipset Christer!

Alltid bra med tips från folk som är hemma i trakten, svårt att hitta guldkornen annars!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav kjellf » 2007-07-05/13:03

Vi använde Christers vägar och några till på "prova på grus" som jag ledde i våras. Som sista inlägg på en "tacktråd" finns rutten som zippad gps-fil.

http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=1004&page=2

När man är i dessa trakter får man inte missa de grusvägar som går från gamla E4:an till precis söder om Östermalma eller de öster om Båven.

Mats, du kan ringa mig för mer info eller komma förbi på Rapido på fredag kväll så kan jag hjälpa dig med fler förslag.

Kjell
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Improviserat grusåka i Sörmland

Inläggav Tobbe L » 2007-07-05/14:25

Räknar med att hänga på om det ej blir skyfall.

Sänder över ett ruttförslag till dig under kvällen, som är anpassat till Turinge som utgångspunkt.

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-05/18:36

Tobbe L;16112 skrev:Räknar med att hänga på om det ej blir skyfall.

Sänder över ett ruttförslag till dig under kvällen, som är anpassat till Turinge som utgångspunkt.

Tobbe L


Det blir ju jättebra! Du får gärna visa vägen eftersom jag ser att du bor i trakten. Har dessvärre inga bra kartor över området, men ska såklart skaffa så snart tillfälle ges.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Tobbe L » 2007-07-05/21:46

Sänder över några kartor. Obs kartorna överlappa varandra ibland och några korta snuttar kan fattas. Hade en bra karta över området men hittar den inte.
Jag fortsätter under kvällen att lägga in rutten i mapsource.
Sänder över det under morgondagen.

Tobbe L

Bild

Bild

Bild
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav kjellf » 2007-07-05/23:11

Mats,

Jag har två grönsaksblad över området. Hör av dig om du behöver låna dem.

Kjell
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-06/05:41

kjellf;16143 skrev:Mats,

Jag har två grönsaksblad över området. Hör av dig om du behöver låna dem.

Kjell


Hej Kjell!
Verkar som att Tobbe har full koll på vägarna, så jag behöver nog inte låna kartor denna gång. Däremot undrar jag var du köper dom och vad dom heter, om dom har något nummer eller liknande, så att jag får rätt karta om jag beställer någonstans.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav kjellf » 2007-07-06/13:52

Mats,

Jag har gått till kartbutiken på Vasagatan, mitt emot Centralen.

De kartor jag har är inom parantes är några av de orter som finns med:
10H SV (Ärla, Åkers styckebruk och Stjärnhov)
10H SO (Mariefred, Turinge, Järna och Björnlunda)

Norr om stan har jag även:
11I NV (Knivst, Uppsala och Länna)
12I SV (Storvreta, nästan Dannemora kyrka)

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-06/14:44

Tack Kjell!

Får gå dit på måndag och se vad jag kan få tag i. Nu vet jag vilka jag ska fråga efter.
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Tobbe L » 2007-07-06/21:33

Utlovad fil angående 070708.

Tobbe L


[ATTACH]952[/ATTACH]
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Slut för i dag

Inläggav Tobbe L » 2007-07-08/18:44

Hojen tvättad, kläderna hänger på tork. Det är ett skitgöra, men någon måste göra det. Grusåkats hårda vardag (eller söndag). Skall klura ut en ny rutt för senare övning.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav Mats Liifv » 2007-07-08/20:49

Stort tack till Tobbe!

Trots landsvägsdäck och det minst sagt blöta vädret ställde han upp och guidade mig och en till genom Sörmlands nät av grusvägar. Försökte memorera vägarna men fick ge upp efter ett tag när jag blev helt vilse i orienteringen. Vissa vägar var lite såsiga och på sina ställen var det lite mjukt, men i det stora hela ställde inte det myckna regnandet till några problem. I varje fall jag glömde raskt vädret och njöt i stället av alla de omväxlande vägar vi bjöds på. Det blev ungefär tjugo mil på grusvägarna innan det var dags att styra hem mot Stockholm igen.

Lite synd bara att vi inte var fler som tog chansen att se Sörmland på detta vis. Misstänker att vädret kan ha skrämt en och annan grusåkare.

För min del har grusåkning fått en nytändning i och med kompletteringen med en grushoj. Det är så mycket roligare med en rapp och smidig 600:a än den stora, tunga GS:en. Känner att jag utvecklats mycket med Yamahan. Ni som normalt åker GS, pröva om tillfälle ges att åka en DR,TT eller XR. I mitt fall var det en ren tillfällighet som gjorde att jag kom att pröva en TTR 600. Det var så kul att jag omgående bestämde mig för att köpa den. Det som måste åtgärdas på Yamahan är att skaffa en pakethållare och en större tank. Tio liter är lite i minsta laget. Kul med en ny hoj att modifiera efter eget tycke och smak. Ser fram emot nästa tillfälle att ge mig ut med kompisarna och "smiska grus"!
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-07-24/21:34

Idag provade jag rutten Nykvarn - Aspa som ingick i Tobbes fil. Härlig tur i uppehålls väder med lagom fuktig väg. Väldigt tacksamt att få köra så lång rekad GPS rutt utan att själv behöva fundera mycket på vart man skall ta vägen. Som vanligt upptäcker man en glesbygd som verka sjuda av aktivitet och liv.
Imponerad av att du inte gett dej Tobbe utan snokat reda på att en del av småvägarna (modell tuva i mitten och inga spår på sidorna) faktiskt fortfarande finns kvar och fortsätter bakom småstugornas baksidor bara man vågar smyga förbi och genom knähögt gräs så hittar man en liten stig att fortsätta. Problem vid något vindfällt träd men fram kom jag. Hoppas man kan hänga på när ni prövar lyckan en annan gång!

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

På tal om tuva i mitten

Inläggav Thomas Weglert » 2007-07-25/08:10

Gustav;17204 skrev:Idag provade jag rutten Nykvarn - Aspa som ingick i Tobbes fil. Härlig tur i uppehålls väder med lagom fuktig väg. Väldigt tacksamt att få köra så lång rekad GPS rutt utan att själv behöva fundera mycket på vart man skall ta vägen. Som vanligt upptäcker man en glesbygd som verka sjuda av aktivitet och liv.
Imponerad av att du inte gett dej Tobbe utan snokat reda på att en del av småvägarna (modell tuva i mitten och inga spår på sidorna) faktiskt fortfarande finns kvar och fortsätter bakom småstugornas baksidor bara man vågar smyga förbi och genom knähögt gräs så hittar man en liten stig att fortsätta. Problem vid något vindfällt träd men fram kom jag. Hoppas man kan hänga på när ni prövar lyckan en annan gång!

Gustav


Små härliga grusvägar med tuva i mitten hörde jag så sent som för någon månad sedan kallas "länsmansvägar". Skälet skulle vara att länsman hade råd
att köra med fyra hjul och skapade således två spår.

Grässträngen i mitten kallas därför för "länsmansrygg".

Har också hört att en "länsmansrygg" är ett gupp över hela vägbanan. Så våra vanligaste fartdämpande hinder skulle kunna kallas "länsmansryggar"

Kanske finns det någon på forumet som vet bättre?

God förmiddag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst