Vägbommar

Vägbommar

Inläggav Kjell Johansson » 2007-08-03/18:17

Sent i höstas köpte jag en GS och har så prövat på ca 150 mil grus. Har haft väldigt roligt, återupptäckt landsbygden och sett många fina eller skojiga syner. MEN jag har också blivit varse något man inte såg mycket av när man höll sig till asfalten - vägbommar!

Det är hart när omöjligt att lägga en rutt i Mapsource och tro att det bara är att åka den. Otroligt många vägar har bommar. Jag brukar smyga förbi en del men aktar mej för de som är nya och väldigt seriöst uppsatta (= svårpasserade).

Hur ser ni erfarna grusbusar på det här med vägbommar och avvisande skyltar? Jag antar att det inte bara är ett Sörmlandsfenomen

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav Tobbe L » 2007-08-03/18:27

Jag brukar efter att lagt rutten i Mapsource, kolla kartorna på Eniro, där finns bommar markerade på vissa ställen, dock är det ej 100 %igt. Eniro har "bommat" en del.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-08-03/22:21

I FriPro kartan så finns många av bommarna markerade. Kanske så många som 75%.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav kjellf » 2007-08-04/10:13

Gröna kartan har bommar markerade. Gröna kartan är perfekt att ha som "backupp" och lagom stor för att få en översikt när jag planerar mina turer.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2007-08-05/14:23

Tack för tips! Jag har följt diskussionen om FriPro på GPS avdelningen och kanske får det bli en investering där så småningom.

De gröna kartorna du talar om KjellF - kan man köpa dem i bokhandel typ?

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav svekke » 2007-08-05/19:45

Jag kör förbi en del bommar och avstår från andra. Det beror lite på.
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav Larspetter » 2007-08-05/20:42

svekke;17850 skrev:Jag kör förbi en del bommar och avstår från andra. Det beror lite på.
:

Hej
Bommade vägar är privata vägar dvs. ej avsedda för alla att åka på.

Skälet till att bommar kommer upp kan vara: : hänsynslös trafik med hög fart, störande buller etc.; försvåra för inbrott i hus utefter vägen, slippa dumpade fordon eller annat avfall i naturen, +griniga mark och stugägare.

Men BMW klubbs åkare ställer väl aldrig till några av ovanstående problem på sina utfärder?

Mvh Anders
Larspetter
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-01-04/21:38

Inläggav kjellf » 2007-08-06/23:10

Gustav;17832 skrev:Tack för tips! Jag har följt diskussionen om FriPro på GPS avdelningen och kanske får det bli en investering där så småningom.

De gröna kartorna du talar om KjellF - kan man köpa dem i bokhandel typ?

Gustav



En välsorterad bokhandel kan ha kartorna men bäst är renodlade kartbutiker (vilket finns i bl a Stockholm) eller nätet:
http://geoimager.lantmateriet.se/dkny/index.php?cPath=3

Om du vill handla i en fysisk butik och det inte finns någon i Södertälje kan du ta tåget in till Stockholm och bara springa rakt över Vasagatan från Centralens huvudingång.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav kjellf » 2007-08-06/23:26

Larspetter;17854 skrev::

Hej
Bommade vägar är privata vägar dvs. ej avsedda för alla att åka på.

Skälet till att bommar kommer upp kan vara: : hänsynslös trafik med hög fart, störande buller etc.; försvåra för inbrott i hus utefter vägen, slippa dumpade fordon eller annat avfall i naturen, +griniga mark och stugägare.

Men BMW klubbs åkare ställer väl aldrig till några av ovanstående problem på sina utfärder?

Mvh Anders


I den bästa av världar har du rätt men nu lever vi inte i den. Om vägen är 100% privatfinansierad får markägaren sätta upp en vägbom och förbjuda all motortrafik. Många småvägar är dock delfinansierade av skattemedel och då får alla köra på dem (eventuellt med vissa undantag). Tyvärr händer det nog ibland att vägbommar sätts upp på delfinansierade vägar av markägare som vill skydda "sin" väg. En vägbom behöver inte betyda att du inte får köra på vägen men med det dåliga rykte som vi motorcyklister har tack vare buskörning, Thomas Carlsson på NTF (det är han som skickar ut alla pressreleaser om mc-död, fartkameror etc till våra tidningar) och mycket annat bör vi nog undvika att köra på bommade vägar även om vi får det.

KjellF
kjellf
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 1997-03-18/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-08-07/15:51

Hej
Min erfarenhet inom området är att om man hälsar glatt på folk man möter och kör sakta sakta så fort man ser folk med hundar osv så är det ingen som säger något.Det har tom hänt att vi suttit och fikat på tveksamma ställen och folk kommit fram och pratat och frågar vad vi gjorde där och jag tänkt nu blir det bråkigt och tråkigt men det har alltid löst sig.Vid ett tillfälle så var det markägaren som tipsade om fler trevliga stigar....En mc gör liten eller ingen åverkan på vägen så de flesta bryr sig inte.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Tyst och lugnt - Ok!

Inläggav Konsument » 2007-08-07/17:31

Min erfarenhet är att så länge man lugnt och stilla rullar fram på en bommad väg med original ljuddämparsystem intakt så är det bara att glatt vinka och smyga vidare. Dvs slipper oändliga asfaltsomvägar för att få till rutten.

Någon gång har jag passerat en gammal oseriös bom i ena änden för att mötas av synnerligen seriös avspärrning i andra änden. Då har det blivit två svängar på samma bomväg... :eek:
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-08-07/22:02

En sak som kan vara värd att tänka på för de som åker ensam är att bakom en bom kan det bli svårare att få hjälp om olyckan är framme. Dels för framkomlighet och att det kan ta tid innan någon passerar om man blir liggande... sådana tankar har smygit sig på mig när jag varit ute och rekat ensam, jag kör helst med någon i sällskap bakom bommar. Iband är det svårt att låta bli...
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst