Hej!
Vet inte riktigt om det också var tips på körteknik du efterfrågade, här är i alla fall några korta tips som har hjälpt mig:
- "Gasen är din vän!” – Att köra försiktigt, t ex att tveka och bromsa sig ur problem på grus är paradoxalt nog något som ökar risken för att det skall gå snett. Lösningen på grus är oftast att gasa och att gasa mera. Att stå emot det sunda förnuftet och eventuell rädsla är för mig det svåraste med gruskörning.
- "Låt cykeln göra jobbet” – Håll löst i styret och låt det skaka när det behöver. Balans är a och o. Motarbeta inte cykeln.
- "Du hamnar där du tittar” - Ha kontakt med cykeln (knäna mot tanken, sittandes som stående), höj blicken, titta dit du vill komma och gasa”
I övrigt kan jag rekommendera dig att gå en gruskurs som klubbens arrangemang med Vanja Kollman i våras och SMC Stockholms gruskurs vid Kungsängen. Att skaffa en gedigen skyddsutrustning är också att rekommendera.
Körde själv en tjugomils övningstur på grus med min 1200GSA -07 igår. Åkte just på vägarna bortom Nykvarn, söder om Åkers Styckebruk och Strängnäs. Härliga vägar i härligt väder i ett härligt Sörmländskt landskap! Gjorde tyvärr ett misstag i en kurva och gick omkull i ca 60 km/h.
Exakt vad jag gjorde för fel vet jag inte riktigt men en kort sekund av tvekan med tillhörande framhjulssläpp var nog en trolig orsak. Plötsligt låg jag och cykel i alla fall på sida och snurrade runt.. Några trevliga observationer jag gjorde var dock att:
- En 1200GSA har mycket kort stoppsträcka på grus från 60 km/h liggandes på sida..
- En 1200GSA får förvånansvärt lite skador av dylik resa: Skrapat cylinderskydd och handskydd samt buckla i ljuddämparen (troligen ett fotavtryck eftersom min vänsterfot fastnade under cykeln.):)
- Min investering i personlig skyddsutrustning har betalt sig, inte minst stövlarna. (ok då, jag hade väl lite tur också.) Jag fick i alla fall inte en skråma och kunde fortsätta min resa som planerat.
Lycka till på grusvägarna!