Grusvägar i sthlm?

Grusvägar i sthlm?

Inläggav reddevil » 2007-08-14/19:08

Hoppas att jag tar detta nu i rätt forumsdel..

Har tyvärr inte den bästa erfarenheten av gruskörning vilket jag tycker är HEMSKT tråkigt speciellt när jag har en R1200GS Adv. har grus på landstället och där kör jag lite men det blir tyvärr allt för sällan..

Finns det några bra vägar i sthlm trakten där jag kan träna att köra lite, vill så gärna åka på alpbus och dom resorna men vill inte sänka ner gruppen pga min osäkerhet, behöver träna..

Ge gärna lite tips på vad man ska tänka på, även dom enklaste och mest basic tips uppskattas högt.
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-08-14/19:19

Hej
Jag har kört runt nykvarn/stjärnhov en hel del och det är kanon körning men dock ca 5-10 mil från sthlm beroende på var man hoppar på gruset.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav reddevil » 2007-08-14/19:25

ok, hur långa sträckor grus är det där sen? Blir en bit att åka så att säga.. Du har inga specifika vägar du har lust att dela med dig? =)

samt tips
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav Kjell Johansson » 2007-08-14/19:30

Själv började jag öva på det övergivna militärområdet väster om S-tälje (Almnäs)

Det har ganska nyligen öppnats för allmänheten men har väldigt liten trafik. Övningsområdet omfattar flera mil grusväg kors och tvärs utan bommar. Från breda grusvägar till stigar. Somliga stigar slutar naturskönt vid någon av de småsjöar som ingår och där brukar jag fika och ta ett dopp ibland.

Nackdelen är densamma som fördelen - nämligen att det är ganska öde. Inte kul att bli liggande i ett dike med brutet ben om man kör ensam

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav svekke » 2007-08-15/07:43

I praktiken måste man bortom Nykvarn, alternativt norr om Arlanda, för att hitta sammanhängande grus, men därefter finns det ganska gott om det. Exempelvis i Åkers kronopark finns det både större och mindre grusvägar. Någonstans här på forumet finns en karta över en tur neråt Nyköpingstrakten.
Jag har något GPS-spår du kan få över tur Nykvarn - Åkers kronopark, skicka PM i så fall.

Det finns en del grus på Södertörn, men det är mestadels ganska smala och knixiga vägar, inte de bästa för att öva med en Adventure.
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-08-15/13:16

Åkers kronopark har jag varit några ggr.Där finns det många rallyvägar :D
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Ulf Henriksson » 2007-08-15/22:23

Hej!
Vet inte riktigt om det också var tips på körteknik du efterfrågade, här är i alla fall några korta tips som har hjälpt mig:
  • "Gasen är din vän!” – Att köra försiktigt, t ex att tveka och bromsa sig ur problem på grus är paradoxalt nog något som ökar risken för att det skall gå snett. Lösningen på grus är oftast att gasa och att gasa mera. Att stå emot det sunda förnuftet och eventuell rädsla är för mig det svåraste med gruskörning.
  • "Låt cykeln göra jobbet” – Håll löst i styret och låt det skaka när det behöver. Balans är a och o. Motarbeta inte cykeln.
  • "Du hamnar där du tittar” - Ha kontakt med cykeln (knäna mot tanken, sittandes som stående), höj blicken, titta dit du vill komma och gasa”
I övrigt kan jag rekommendera dig att gå en gruskurs som klubbens arrangemang med Vanja Kollman i våras och SMC Stockholms gruskurs vid Kungsängen. Att skaffa en gedigen skyddsutrustning är också att rekommendera.
Körde själv en tjugomils övningstur på grus med min 1200GSA -07 igår. Åkte just på vägarna bortom Nykvarn, söder om Åkers Styckebruk och Strängnäs. Härliga vägar i härligt väder i ett härligt Sörmländskt landskap! Gjorde tyvärr ett misstag i en kurva och gick omkull i ca 60 km/h.:mad: Exakt vad jag gjorde för fel vet jag inte riktigt men en kort sekund av tvekan med tillhörande framhjulssläpp var nog en trolig orsak. Plötsligt låg jag och cykel i alla fall på sida och snurrade runt.. Några trevliga observationer jag gjorde var dock att:
  • En 1200GSA har mycket kort stoppsträcka på grus från 60 km/h liggandes på sida..;)
  • En 1200GSA får förvånansvärt lite skador av dylik resa: Skrapat cylinderskydd och handskydd samt buckla i ljuddämparen (troligen ett fotavtryck eftersom min vänsterfot fastnade under cykeln.):)
  • Min investering i personlig skyddsutrustning har betalt sig, inte minst stövlarna. (ok då, jag hade väl lite tur också.) Jag fick i alla fall inte en skråma och kunde fortsätta min resa som planerat.:)

Lycka till på grusvägarna!
Ulf Henriksson
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 1999-09-03/01:00

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-08-16/22:12

ooops, skönt att det gick bra!
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Janne Hammarström » 2007-08-16/22:22

Jag var ute med 1200 LT:n och körde lite grus. Från 55:an från strängnäs tog jag höger precis vid vägen mot åkers styckebruk. Där fanns en väg efter ett tag gick det att välja och jag tog vägen mot ett bruk sedan mot prostökna och till slut var jag tillbaks på samma ställe efter en trevlig runda på grus.:)
Kan också rekommendera SMC Stockholms gruskurs å det varmaste.
Hälsningar
Janne Hammarström
BMW K 1200 RS -01
Janne Hammarström
 
Inlägg: 268
Blev medlem: 2003-04-30/01:00

Inläggav Wolfman » 2007-08-17/12:47

Det glider litet från ämnet (tips på bra vägar) men jag vill ändå göra ett inlägg:

Jag har en R1100 GS som jag har använt på SMC Sthlms gruskurs samt åkt Til Topps (200 mil grus över norska fjäll). Det fungerar bra. Jag har även en Suzuki DR 350 enduro som jag kör i skogen med, och jag har provat alla upptänkliga varianter och storlekar av cyklar på grusväg med åren. Detta är min erfarenhet:
- Ju lättare cykel desto lättare att hålla kontrollen.
- Ju lättare att hålla kontrollen desto mer avspänd blir körningen.
- Ju mer avspänd du är desto mer lär du dig.

1200 GSA väger ganska precis lika mycket som min 1100, och man kan säga mycket gott om dem men inte är de lätta! Mitt mantra när jag håller kurs är "knip om tanken, upp med blicken och gasa" och det fungerar på alla hojar. Problemet är när man tvekar. 260 kg mc med framhjulssläpp är inte kul hur erfaren man än är, och det tar tid att lära sig balansen och hur man doserar kraften lagom i en stor GS. 260 kg mc med bakhjulet svajande från sida till sida över vägen är inte heller kul om man inte planerat det... Slutsatsen är att du måste komma in i kurvorna med så låg fart att du törs gasa igenom dem, annars hamnar du snart i någon av ovanstående situationer.

Jag köpte min DR 350 just för att lära mig seriöst grusåka på ett säkrare sätt. Den går att kasta hit och dit hur som helst, häva sladdar både fram och bak och ifall allt annat skiter sig även köra vidare i skogen. Mycket nyttigt och inte särskilt dyrt heller.

R1200 GSA är en förträfflig hoj som är svåröverträffad som allroundhoj, men den har vikten emot sig för att bli en optimal grushoj. Lär dig begränsningarna hos dig/hojen och njut av resan!

Brasklapp: det är klart att det går att köra en 1200 GSA som en endurohoj också, om man är beredd på att krascha då och då. Cykeln kan, det sitter mest i huvudet...

///Uffe
Grusinstruktör i SMC/FMCK Stockholm
Ulf Sahlström
BMW R1200 GS Adv LC -14, R1100GS -95, Suzuki DR 650 SE -00
Användarvisningsbild
Wolfman
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 1999-09-13/01:00

Inläggav reddevil » 2007-08-19/19:40

Jag tackar så mycket för alla svaren, fanns lite saker att tänka på helt klart.. Satt i helgen ute i småland och funderade mer och mer på om man skulle skaffa sig en enduro hoj och börja åka sånt som hobby.. Måste läsa mig på lite mer innan bara..

SMC gruskurs lät som ett smart val, får ta och satsa på det. Kolla upp om det finns några fler kurser i höst annars får det bli nästa år..

Någon här som tävlar/kör enduro i sthlm, är det "bara" att gå med i en klubb och sedan köra? Eller är det svårt att hitta banor osv. man kan träna på?
reddevil
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2006-09-14/12:33

Inläggav svekke » 2007-08-19/20:33

Jag tänkte jag kan nämna det här: I går körde vi Mälaren runt på grus, en trevlig sväng utan köbildning. Mellan Botkyrka och Eskilstuna var det med en kille i gänget som kör GSA 1200 med Tourance-däck (vad vi brukar kalla fälgskydd). Han tog det visserligen lugnt, men det gick alldeles utmärkt att köra, trots att vi var på en del halvtrixiga vägar (inga skogsstigar dock). Han har kört mycket offroad på andra hojar, så han är ju van, men om man bara tar det lite försiktigt så går det ju defintivt att ta sig fram med GSA (eller LT om man är som Janne här ovan).

Om du vill ha mer koll på enduro så kan jag rekommendera soe-forum (sök på soe, det kanske är otillåtet att länka till andra forum på detta forum).
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst