svekke;18419 skrev:Jag känner nog ingen grusåkare som får ner båda fötterna i marken, de flesta lär sig stå lutade med en fot nere. Lycka till!
Jag brukar sitta med båda fötterna stadigt i marken vid rödljusen på min Dakar. Men jag mäter väl ca 190 cm...
Dakar har 21"-hjul fram mot standards 17"(?)... Hur som helst så upplevde jag standardhojen som betydligt mer svängvillig på asfalt. Typ svängde själv medans Dakaren är lite sävligare och kräver att man lite tydligare visar vart den ska ta vägen. Att flytta framgaffeln upp och ner i gaffelkronan finns det säkert personer som roar sig med för att få lite mer personlig känsla över vägegenskaperna... :rolleyes:
I skogen tar jag mig väl fram med Dakaren men upplever den som lite otymplig och högt växlad när det är riktigt besvärligt.
En kort provkörning av 1200 upplevde jag likadan som min Dakar att hantera, fast det fanns lite mer kraft och dess underbara bromsar... *suck*... sådana vill jag ha!
Något jag vill göra ibland på min hoj är att skicka fram innerfoten i höjd med framhjulsnavet någonstans, och det har räddat mig i några spännande situationer med framhjulssläpp, men... det är något i vägen på 1200 då...
Ni erfarna "80/1100/1150/1200/m.fl.?"-åkare, hur är det med cylindrarna... ni släpper aldrig foten från fotpinnen, eller går det bra att skicka fram foten som balansering/tryck/gardering ändå? Dvs något man lär sig?
Men vad du än väljer så se till att du får ABS. Fåtal tillfällen som jag önskat den urkopplad men då har det gått att gasa sig ur situationen istället. Typ hastigt uppdykande dike som ska passeras...
Värmehandtag är också trevligt när våren är tidig eller vattenkylningen riklig...
Sist men inte minst... om du är seriöst intresserad av småvägs och skogskörning så finns det en riktigt bra skola att gå med i, där du samtidigt får möjlighet att göra en samhällsinsats, och det är FMCK. (
http://www.fmck.se antar jag att adressen är) Så automatväxlat MC258-skogsbökande i kombination med en standard F650GS med ev låga sadeln, packväskor och ABS känns som en synnerligt mångsidig ekonomisk, underhållande och lätthanterad lösning som du kan fundera över. 1200 kr/helår och helförsäkring. Ca 0.4 liter / mil beroende på körning. (0.33 Norge - 0.46 lite upptempo grusfarande...)
Enduroåkare har väl uttrycket "dubbelt så kul i halva hastigheten" som en fingervisning. Har man väl provat på grus- och stigåka så blir det lätt mersmak. Sverige är väldigt vackert bortom asfalten.
En högst personlig utläggning. Sedan finns det väl en anledning till att det finns så många olika MC-versioner...
Titta dit du vill åka och
aldrig på det du vill undvika...