bra allunderlag hoj men främst grus

bra allunderlag hoj men främst grus

Inläggav mathilde » 2007-08-15/21:11

Jag har funderat på en F65 GS eftersom den sägs vara en bra hoj för dem som vill ha grus i luften samt ha den som en första hoj. Jag ska skaffa kort snarast som jag längtat efter länge.

Vilken hoj av 650 gs eller 650 gs dakar är en bättre hoj om man köra både motorväg, stadsmiljö, grus och lite inne i skogen? Jag har ett annat problem som de flesta tjejer och korta män har; nänlinge korta ben.
Finns det någon annan hoj ni kan rekommendera?;)
mathilde
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-08-15/20:46

Inläggav Hubbiken2 » 2007-08-15/21:50

mathilde;18405 skrev:Finns det någon annan hoj ni kan rekommendera?;)


En R1200GS
Inget för nybörjare kanske men ack så rolig! :D

Sorry kunde inte låta bli.
Välkommen hit!
Tycker du väljer rätt på en F650 om det blir dakar eller ej. Den går mycket bra, är bra övningshoj och risken att du behåller den ett tag efter att du tagit lappen är stor. Du får mycket kul för de pengarna.
Läs runt här och på http://www.advrider.com så får du en del kött på benen.

Mark

PS Gå gärna en bankurs. Då lär du dig mer på en dag än på en månad.
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Björn Johnson » 2007-08-15/23:07

Hej Mathilde!

Har själv haft Dakarvarianten av F650 och tycker att den är det bättre valet om man prioriterar grusvägskörning. Har du mycket korta ben skall du dock välja normalversionen (den är bra på grus den med) eftersom Dakaren har längre fjädringsväg och därmed högre sitthöjd. Förhoppningsvis har du kanske möjlighet att provsitta/provköra dom båda för att kolla hur det funkar med benlängden innan du bestämmer dig? Lycka till!

Björn
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Inläggav svekke » 2007-08-16/07:20

Först tänkte jag skriva Dakar, men sedan insåg jag att du inte kört hoj tidigare? Då kan det kanske kännas lite klurigt med en så pass hög hoj. Jag tycker dock att du ska prova båda, men utan körkort blir det väl svårt att få provköra och stillastående så känns Dakar ganska hög. När man väl kör så är det liksom inget problem, då är ju fötterna på pinnarna! Jag känner nog ingen grusåkare som får ner båda fötterna i marken, de flesta lär sig stå lutade med en fot nere.

Lycka till!
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Finns en i alla fall...

Inläggav Konsument » 2007-08-16/12:40

svekke;18419 skrev:Jag känner nog ingen grusåkare som får ner båda fötterna i marken, de flesta lär sig stå lutade med en fot nere. Lycka till!


Jag brukar sitta med båda fötterna stadigt i marken vid rödljusen på min Dakar. Men jag mäter väl ca 190 cm... ;)

Dakar har 21"-hjul fram mot standards 17"(?)... Hur som helst så upplevde jag standardhojen som betydligt mer svängvillig på asfalt. Typ svängde själv medans Dakaren är lite sävligare och kräver att man lite tydligare visar vart den ska ta vägen. Att flytta framgaffeln upp och ner i gaffelkronan finns det säkert personer som roar sig med för att få lite mer personlig känsla över vägegenskaperna... :rolleyes:

I skogen tar jag mig väl fram med Dakaren men upplever den som lite otymplig och högt växlad när det är riktigt besvärligt.

En kort provkörning av 1200 upplevde jag likadan som min Dakar att hantera, fast det fanns lite mer kraft och dess underbara bromsar... *suck*... sådana vill jag ha!

Något jag vill göra ibland på min hoj är att skicka fram innerfoten i höjd med framhjulsnavet någonstans, och det har räddat mig i några spännande situationer med framhjulssläpp, men... det är något i vägen på 1200 då...
Ni erfarna "80/1100/1150/1200/m.fl.?"-åkare, hur är det med cylindrarna... ni släpper aldrig foten från fotpinnen, eller går det bra att skicka fram foten som balansering/tryck/gardering ändå? Dvs något man lär sig?

Men vad du än väljer så se till att du får ABS. Fåtal tillfällen som jag önskat den urkopplad men då har det gått att gasa sig ur situationen istället. Typ hastigt uppdykande dike som ska passeras... :o
Värmehandtag är också trevligt när våren är tidig eller vattenkylningen riklig...

Sist men inte minst... om du är seriöst intresserad av småvägs och skogskörning så finns det en riktigt bra skola att gå med i, där du samtidigt får möjlighet att göra en samhällsinsats, och det är FMCK. (http://www.fmck.se antar jag att adressen är) Så automatväxlat MC258-skogsbökande i kombination med en standard F650GS med ev låga sadeln, packväskor och ABS känns som en synnerligt mångsidig ekonomisk, underhållande och lätthanterad lösning som du kan fundera över. 1200 kr/helår och helförsäkring. Ca 0.4 liter / mil beroende på körning. (0.33 Norge - 0.46 lite upptempo grusfarande...)

Enduroåkare har väl uttrycket "dubbelt så kul i halva hastigheten" som en fingervisning. Har man väl provat på grus- och stigåka så blir det lätt mersmak. Sverige är väldigt vackert bortom asfalten.

En högst personlig utläggning. Sedan finns det väl en anledning till att det finns så många olika MC-versioner... :D

Titta dit du vill åka och aldrig på det du vill undvika...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Gilbert » 2007-08-16/17:07

Suzuki DR650SE, snäll, långa serviceintervaller, vibrerar lite, lättkörd, billig i inköp(-00:or med inte så många mil ligger i 30-35), driftsäker och kan enkelt sänkas 4 cm genom att göra ett litet ingrepp i gaffelbenen och att flytta en bult i nedre stötdämparfästet.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Omdrevning...

Inläggav Konsument » 2007-08-16/19:19

Gilbert;18449 skrev:Suzuki DR650SE, snäll, långa serviceintervaller, vibrerar lite, lättkörd, billig i inköp(-00:or med inte så många mil ligger i 30-35), driftsäker och kan enkelt sänkas 4 cm genom att göra ett litet ingrepp i gaffelbenen och att flytta en bult i nedre stötdämparfästet.


Den upplevde jag som också lite för högt växlad för skogsåka. Hittade aldrig några bra drevalternativ när jag hade en dylik. Ingen ABS gjorde att jag valde bort den efter att ha varit nära att bromsa ner mig i diket på slutet av ett par 40-mila-dagsturer... :eek: Tappar lite tajming i slutet av dagen...

Vill minnas att den vägde lite mindre än Dakaren men ingen våldsam skillnad.

Sadeln klart bättre, bortsett från komforten kanske, i och med att det gick att glida fram och tillbaka för att balansera framfarten lite.

Inga original packväskor för touring såvitt jag vet.

Tätare oljebyten/serviceintervall på den. Framlampan var väl heller inget under av ljusmängd... Inget värmehandtag men det finns det olika lösningar på. Pilla in en 15W(?)-lampa i styret tror jag någon gjort. ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Anita » 2007-08-16/21:32

mathilde;18405 skrev:Jag har funderat på en F65 GS eftersom den sägs vara en bra hoj för dem som vill ha grus i luften samt ha den som en första hoj. Jag ska skaffa kort snarast som jag längtat efter länge.

Vilken hoj av 650 gs eller 650 gs dakar är en bättre hoj om man köra både motorväg, stadsmiljö, grus och lite inne i skogen? Jag har ett annat problem som de flesta tjejer och korta män har; nänlinge korta ben.
Finns det någon annan hoj ni kan rekommendera?;)

Jag hade precis dina önskemål när jag köpte min 650gs för två och halvt år sedan. Det är onekligen rätt skönt att nå ner med båda fötterna, jag är 168 lång och när jag provsuttit dakaren känns det som det är rätt långt ner till marken. Det är klart man kan vänja sig vid att bara stödja på ena foten men den blir snabbt rätt tung när den lutar. Så kul är det inte att välta stående. Annars en mc som det känns att jag kan ha länge, åker man ensam på den är det inga problem att hänga med på några underlag. Lycka till med kortet!
Anita
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2005-09-13/19:42


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst