KULTURGRUS I SÖRMLAND

KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-05-08/10:17

KULTURGRUS I SÖRMLAND
Den 14 eller 15 juni hade vi tänkt ordna en heldagstur
i kulturens tecken.

Vi kommer att glida genom vackra Sörmland på snälla
grusvägar som ska passa alla hojtyper.

Vi kommer att göra intressanta stopp efter vägen
och berätta lite om vad vi passerar.

Nu vill vi bara höra oss för om det finns något
intresse.

Skriv några rader här eller skicka privat meddelande.

Tobbe L och Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Björn Johnson » 2008-05-08/10:29

Jag är mycket intresserad under förutsättning att jag är hemma i Stockholm akutell helg förstas. Grus och kultur är en bra kombination.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Björn Johnson » 2008-05-19/08:36

Först, och än så länge ensam, att anmäla intresse för Kulturgrusturen den 14/15 juni tvingas jag dessvärre meddela att jag körde ned hojen till Tyskland i förra helgen och därför inte kan delta i evenemanget. :cry: Hoppas att intresset i övrigt gör att turen blir av, det låter som en toppenidé.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-05-19/09:21

GeländeSport skrev:Först, och än så länge ensam, att anmäla intresse för Kulturgrusturen den 14/15 juni tvingas jag dessvärre meddela att jag körde ned hojen till Tyskland i förra helgen och därför inte kan delta i evenemanget. :cry: Hoppas att intresset i övrigt gör att turen blir av, det låter som en toppenidé.


Du får skaffa en hoj till som Du kan ha här hemma.

Turen blir av och kommer att bli mycket välmatad. Kanske ordet GRUS skrämmer någon. Men vi
kommer att ha alternativ och så har vi skickliga ledare.

När det gäller gruskörning så borde alla träna i viss omfattning. Hur ofta händer det inte att man kommer till
ett vägarbete med några kilometer grus, och ofta grovt grus. Skjutsa man dessutom och har semesterpackning kan paniken komma snabbt.

Trevlig sommar
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Björn Johnson » 2008-05-19/10:04

Thomas,

Jag har en gammal R100GS, skodd för grus, här hemma som behöver repas lite innan den är körbar. Hinner inte få den färdig i tid till aktuell helg dock.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Mats Liifv » 2008-05-19/11:18

Otur at jag är i Italien just då.

Hade varit bra att börja med lite lagom grusåka. Tror nu att jag ska kunna i alla fall "ta mig fram"även på grus.
Asfalt går alldeles utmärkt.

Ska väl inom en snar framtid få tillbaka min Yamaha som för tillfället är hos Håkan Runfeldt för lite översyn.
Hade faktiskt glömt hur rolig den är att köra på småvägar. Tog Gamla Enköpingsvägen när jag körde ner den till honom, viket gav ett brett leende i hjälmen. Är rejält sugen på att få testa gruset igen!

Är det möjligt att få rutten ni tänker åka, så jag kan köra den själv vid ett annat tillfälle?
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Tobbe L » 2008-05-19/11:23

Är du riktigt snäll kan jag erbjuda dig sällskap vid ett annat tillfälle.


Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Mats Liifv » 2008-05-19/11:24

Det är ju ett erbjudande jag inte kan tacka nej till!
Lovar att vara minst lika snäll som vanligt.... :D
BMW R1200GS Adventure 2015
Användarvisningsbild
Mats Liifv
 
Inlägg: 413
Blev medlem: 1996-05-28/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-05-19/12:52

mats liifv skrev:Otur at jag är i Italien just då.

Hade varit bra att börja med lite lagom grusåka. Tror nu att jag ska kunna i alla fall "ta mig fram"även på grus.
Asfalt går alldeles utmärkt.

Ska väl inom en snar framtid få tillbaka min Yamaha som för tillfället är hos Håkan Runfeldt för lite översyn.
Hade faktiskt glömt hur rolig den är att köra på småvägar. Tog Gamla Enköpingsvägen när jag körde ner den till honom, viket gav ett brett leende i hjälmen. Är rejält sugen på att få testa gruset igen!

Är det möjligt att få rutten ni tänker åka, så jag kan köra den själv vid ett annat tillfälle?


Du kan få en kökarl också.

Nu har jag sabbat min egen tråd. Ska inte hända igen.

På återseende i grusspåret
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav crv » 2008-05-21/13:26

Som det ser ut nu är jag intresserad av att hänga med.
Det var det här vi pratade om vid senaste grusbuset att kunna ta sig tid att stanna och se lite av det intressanta som finns efter vägen. Och det ena tar inte ut det andra,
Bra förslag Thomas!
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-05-24/17:33

Lördagen den 14 juni spikad.

Nu går det att anmäla sig via hemsidan.

Max 30 hojar

Varmt välkomna

Tobbe L & Thomas Weglert

Frågor: Kontakta Tobbe L
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Tobbe L » 2008-06-08/18:48

Rekade inför KulturGrus i fredags. Hittade några fina vyer. Sörmland var på sitt bästa humör.
Glöm ej att anmäla er senast den 10/6.

Hej hopp

Tobb L





http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 060330.jpg


http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 060340.jpg
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-06-09/21:15

Tobbe L skrev:Rekade inför KulturGrus i fredags. Hittade några fina vyer. Sörmland var på sitt bästa humör.
Glöm ej att anmäla er senast den 10/6.

Hej hopp

Tobb L





http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 060330.jpg


http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... 060340.jpg


Bra jobbat Tobbe.
Nu är jag hemma igen efter 10 hela hojdagar i Pyrenéerna. Slår Alperna och Dolomiterna vill jag lova.

Ni som tvekar, häng på nu på lördag. Överraskningar väntar.

Ska bli kul med lite normalt grusåka igen. Pyrenéernagrus är inget att rekomendera men gav
en erfarenhet för livet och med livet som insats.

God natt
Thomas Weglert som kom helskinnad hem igen.
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-06-11/14:03

Vi har haft lite problem med anmälningslistan så vi vill meddela
att alla är välkomna på vårt KULTURGRUS på lördag.

Samling kl 9 vid Scaniarinken i Södertälje.

Det är tyvärr få som nappat på denna aktivitet så vi kommer
att köra en slinga med blandat grus och asfalt på ca 20 mil.
Dock övervägande delen grus. Ändå lättkört.

Så ställ upp så får ni se vackra Sörmland i sommarskrud

//
Tobbe L o Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav S-J » 2008-06-11/14:15

Hur van med grus bör man vara?
Är sugen att följa med om familjen tillåter min bortavaro och man klarar sig med en K75 med normala däck.
Ev skulle man ju kunna tänka sig att hänga med och droppa av om man märker att det inte va min grej?
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Tobbe L » 2008-06-11/14:50

Det bör gå med en K75 utan några större problem. Vi kommer att köra i öppen grupp, så det blir ingen stress på något sätt. Det finns även alternativa asfaltvägar som går att åka paralellt. Vi får improvisera lite.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav S-J » 2008-06-11/18:54

Låter som att det inte är helt omöjligt att jag kommer loss. Va det helt öppet att dyka upp eller ska jag skriva här eller på annan plats när jag vet hur det blir?
Och en sak till. Är det något specielt att tänka på att ha med sig eller annat? Har aldrig kört i grupp på detta organiserade sätt.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-06-11/21:01

S-J skrev:Låter som att det inte är helt omöjligt att jag kommer loss. Va det helt öppet att dyka upp eller ska jag skriva här eller på annan plats när jag vet hur det blir?
Och en sak till. Är det något specielt att tänka på att ha med sig eller annat? Har aldrig kört i grupp på detta organiserade sätt.


Vätska
Förbandslåda
Glatt humör
Lunchpeng
mm

Välkommen
God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav S-J » 2008-06-14/18:48

Tack tack tack för en trevlig dag.
Blev en riktigt blöt tur hem från Järna då regnet kom ordentligt.
Frugan och ungar va lite halv sura då det blev en längre tur än jag hade fattat. Men nu är det bra och GP Speedway är på TVn.

Får se om man blev biten på grus och måste byta hoj. ;)
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-06-14/22:03

S-J skrev:Tack tack tack för en trevlig dag.
Blev en riktigt blöt tur hem från Järna då regnet kom ordentligt.
Frugan och ungar va lite halv sura då det blev en längre tur än jag hade fattat. Men nu är det bra och GP Speedway är på TVn.

Får se om man blev biten på grus och måste byta hoj. ;)


Tobbe lyckades som vanligt överraska med en hel del nya vägar.

Trevligast av allt med hela 25 procent damer i sällskapet.

Vi träffade Björn R i bil på grusvägen mot Järna. Vadå avis!!

God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav F650GS » 2008-06-15/06:39

Ja tack allihop för en trevlig tur i går! Jag följer gärna med fler gånger för det var skoj, intressant lunchställe vi stannade på.

Dock funderade jag i går på hojen hur ni tog kurvorna på gruset – jag vill också lära mig den tekniken (jag fick körkortet i augusti förra året). Vad jag förstod av det jag såg i går så växlar ni ner ett steg eller två, drar på och motstyr igenom kurvan?
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav svekke » 2008-06-25/07:43

Nu var jag ju inte med på den här turen, men i princip är det precis så man svänger på grus. Egentligen är det ju samma teknik som på asfalt, men för att få sladd på bakhjulet får man gasa lite extra vilket kan kräva nedväxling (eller starka nerver...). Motstyrning använder man ju alltid, men kanske mer aktivt på grus.
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav JAC » 2008-06-25/21:29

F650GS skrev:Ja tack allihop för en trevlig tur i går! Jag följer gärna med fler gånger för det var skoj, intressant lunchställe vi stannade på.

Dock funderade jag i går på hojen hur ni tog kurvorna på gruset – jag vill också lära mig den tekniken (jag fick körkortet i augusti förra året). Vad jag förstod av det jag såg i går så växlar ni ner ett steg eller två, drar på och motstyr igenom kurvan?

Svar till "F650GS" är att läsa lite på http://www.soe.se och deras forum under körteknik där kan du hitta många bra tips, sedan är det bara att öva, öva, öva, och öva. Köra så mycket grus du bara kan. Lycka till !
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav F650GS » 2008-06-27/13:15

Tackar. Det jag mer hänger upp mig över är *min* teknik. Jag tycker jag kör på fel sätt för att kunna hålla samma tempo. Men, jag skakade hand med crv häromdagen och passade på att fråga om det jag noterade hur de övriga körde var korrekt noterat och jag har ungefär gissat och klurat ut saker någorlunda rätt under tiden jag körde kulturgruset och studerade de övrigas teknik.

Det är nog mer ryggraden som saknas för min del. Jag är ju för sjutton bakhjulssladdare, då borde jag väl kunna slänga ut bakhjulet och gasa på..? Samma teknik, borde vara samma teknik fast på två hjul. :D
Men, bara att öva, fast mina däck är ju inga grovmönstrade modell TKC80 så jag får ta det lugnare. Å andra sidan så for vi förbi min kurva där jag var på väg ut i åkern för ett par månader sen. Begriper inte hur jag fick stopp på hojen på den korta biten och utan att ramla (grusväg).
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Tobbe L » 2008-06-27/13:58

Hallå

Om planerna går i lås kommer det att innom D 7 bli någon form av " nybörjargrus, gruskurs steg ett" eller något liknande efter sommaren. Återkommer i frågan.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav S-J » 2008-06-27/14:13

Tobbe L skrev:Hallå

Om planerna går i lås kommer det att innom D 7 bli någon form av " nybörjargrus, gruskurs steg ett" eller något liknande efter sommaren. Återkommer i frågan.

Hej hopp

Tobbe L



Låter kul. Får göra ett mer seriöst försök att hitta lite grövre däck till den turen. ;)
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav JAC » 2008-06-27/17:29

F650GS skrev:Tackar. Det jag mer hänger upp mig över är *min* teknik. Jag tycker jag kör på fel sätt för att kunna hålla samma tempo. Men, jag skakade hand med crv häromdagen och passade på att fråga om det jag noterade hur de övriga körde var korrekt noterat och jag har ungefär gissat och klurat ut saker någorlunda rätt under tiden jag körde kulturgruset och studerade de övrigas teknik.

Det är nog mer ryggraden som saknas för min del. Jag är ju för sjutton bakhjulssladdare, då borde jag väl kunna slänga ut bakhjulet och gasa på..? Samma teknik, borde vara samma teknik fast på två hjul. :D
Men, bara att öva, fast mina däck är ju inga grovmönstrade modell TKC80 så jag får ta det lugnare. Å andra sidan så for vi förbi min kurva där jag var på väg ut i åkern för ett par månader sen. Begriper inte hur jag fick stopp på hojen på den korta biten och utan att ramla (grusväg).


Jag citerar ”F650GS” : ”Men, bara att öva, fast mina däck är ju inga grovmönstrade modell TKC80 så jag får ta det lugnare. Å andra sidan så for vi förbi min kurva där jag var på väg ut i åkern för ett par månader sen.”

Det första du måste göra är att byta däck till TKC80, MT21 eller T63, du måste lita på att ha ett bra fäste, framför allt på framdäcket, bakdäcket kan du styra med broms och gas men inte fästet från framdäcket. (Koppa bort ABS om du har ABS). Sedan skall du veta att alla kan göra bort sig i en kurva som man har kört många ggr. i. Jag har kört MC i 40 år och de sista 15 åren mest grus-och skogsvägar samt kör tillsammans med en kompis som tävlar i enduro och vi kan ibland gör bort oss i samma kurva av någon konstig anledning, okoncentrerad eller vad det beror nu är. Så åter igen är det bara att öva, öva och öva gruskörning.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Thomas Weglert » 2008-06-27/22:44

Tobbe L skrev:Hallå

Om planerna går i lås kommer det att innom D 7 bli någon form av " nybörjargrus, gruskurs steg ett" eller något liknande efter sommaren. Återkommer i frågan.

Hej hopp

Tobbe L


Vi kör ju bara gruskul och i princip för alla vid alla tillfällen. Det vill säga nybörjare är alltid välkomna.
Öppen grupp gäller och vi väntar alltid in gruppen vid alla vägval. Gruskul helt enkelt.

Så nybörjargrus är bara nybörjargrus en kort stund. Sedan är det gruskul i grupp. Alla hojar och alla
däck kan gruskula efter egen förmåga.

I kväll har jag rekat för nästa tisdagskvällstur till Pippi som fixar mackor och fika i sin trädgård. Det blir delvis gruskul i min grupp. Man kan ju bara inte låta bli att hamna lite på grus. Ca 6 mil på en dryg timme måste kunna gå bra.
Vädret ska bli vackert också. Ursäkta men tråden har visst spårat ur en smula. Men ni är varmt välkomna på tisdag.

God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav F650GS » 2008-06-28/07:14

Det låter trevligt, nybörjargrus! :)
Det kanske är fler som vill prova på men inte törs? Jag kommer gärna även om jag kört lite grus sen förra året men övning ger färdighet fast man blir aldrig färdiglärd egentligen.

Kurvan jag var på väg ut ur var en felbedömning från min sida, hojen är ju så korkad så den gör precis som jag hanterar den. För att göra en lång historia kort: jag fick lite för mycket ryggrad den dagen... ;)
Numera med en R1200 GSA.
F650GS
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2008-03-19/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Konsument » 2008-06-28/20:31

JAC skrev:(Koppa bort ABS om du har ABS)
Personligen ytterst tveksam till om det är ett bra råd till framför allt nybörjare. När man vill börja bromsa ut baken för tvära svängar blir man tvungen att koppla bort ABS men för mer eller mindre normalt grusvägsåka så föredrar jag helt klart aktiverad ABS.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: KULTURGRUS I SÖRMLAND

Inläggav Konsument » 2008-06-28/20:35

Låter väl lite fånigt kanske men, titta långt bort dit du vill åka och inte på det du eventuellt är rädd för att hamna i... fascinerande hur effektivt det är... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst