SOE´s Sverigelänken...

SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-05-14/17:58

Jag har lagt upp den som rutt för MapSource under "GPS rutter".

Är det någon här som har kört den eller delar av den med GS :?:
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Bo Rönnbäck » 2008-05-14/20:03

Jo jag testade 80mil från Kumla och norrut. Det tog hela tre dagar, inte så bra snittfart men kul. Tänker testa på nytt V31 fast då med en kompis. Det är att rekommendera då man är utan telefon teckning till stor del av rutten.
Det är bara o åk som Stenmark en gång sade.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-05-14/21:12

Fräckt Bollbert 8-) vart hamnade du då? Östersund? Blir det samma sträcka i år?

Var det några sträckor där GSen var för klumpig?
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Bo Rönnbäck » 2008-05-14/21:53

Glidarn:
Jag kom till Ånge d.v.s. några min söder om Östersund. Vägen från Ljusdal var mycket lös i underlaget och jag var nära att lägga mig flera gånger. Eftersom klumpen väger som den gör så ville jag inte chansa på ytterligare på egen hand. Jag körde i stället vidare upp till Karesuando via E4:an. Sedan hem via inlandsvägen på E45:an. Vädret var kanonbra hela resan och helt utan regn. Tur var väl det då jag körde med ”landsvägsdäck ” längs 80mil av sverigelänken. Nu skall det i stället bli Karoo som jag sätter på dagen innan vi drar vi väg. Jag är säker på att detta är en förutsättning att kunna ta sig fram på blöta jordvägar.

Jag skulle inte vilja ha någon annan MC till denna utmaning. Nog för att den är stor, tung och hög. Men man behöver ypperliga komforten som en Adventure ger då man skall åka så långt och länge på offroadvägar.

Som sagt V31 är det dags, blir vi fler längs vägen?
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-05-14/22:07

Så sant, det är inte mycket som slår GSen när man väger in helhetsanvändandet.

Jag har Karoo T på min och är mycket nöjd med bettet.

/Mattias
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Björn Johnson » 2008-05-15/11:39

Karoo T var det ja, jag använder samma däck och gillar det skarpt för grusvägkörning. Funkar bra pa asfalterad landsväg ocksa men där vill man ju tillbringa sa kort tid som möjligt.

Det skulle vara jättekul att hänga pa vecka 31 men jag kan inte pga jobbet. Du kan väl ta lite bilder under resan Bollbert och lägga in pa sidan tillsammans med en reseberättelse? Skulle vara intressant att ta del av dina erfarenheter om man skall ge sig pa Sverigelänken nagon gang framöver.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Bo Rönnbäck » 2008-05-15/20:09

Karoo och Karro T. Är två olika däck.
Bild
.
Jag tror att bakdäcket räcker halva resan, så det blir nog ett nytt halvvägs längs rutten.
Norrmännen tar nog bra betalt för Karoo i jämförelse med Rodamoto som tog knappt 1700 fram + bak.

Jag kommer att plåta varje gång jag stannar hade jag tänkt mig. Men det tänker jag inför varje resa, och det blir ju inte så många bilder till slut. Nu är vi ju två, så vi får påminna varandra att plåta.
G650X Challenge.
Användarvisningsbild
Bo Rönnbäck
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 2008-05-11/20:51

Re: SOE´s Sverigelänken...

Inläggav Björn Johnson » 2008-05-15/20:34

Jo, jag känner till skillnaden mellan Karoo och Karoo T. Har prövat bägge varianterna i skiftande förhallanden och tycker att T-versionen fungerar lika bra pa grus som den andra. T är ju dessutom tystare pa asfalt och sägs vara slitstarkare sa jag kommer att fortsätta med dom pa min GS framöver.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst