Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj - med bilder

Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj - med bilder

Inläggav Jan M Andersson » 2008-05-19/21:50

Hej,

Som väl många av er redan vet så ligger ett par trevliga dagar framför oss, på Touratech i Lidköping (se mer på Touratechs hemsida - touratech.se).

Vill slå ett slag för de turer som anordnas - asfaltstur som D8 ordnar, avancerad grustur med garanterat grussprut och grusbus på härliga vägar vid Billingen (det helt underbara platåberget vid Skövde) och andra spännande platser framtagen av bl a Tord och David. Sist men inte minst så vill jag slå ett slag för den "lätta grusturen", framtagen av Krister, David och undertecknad. Denna är ca 10 mil och kommer att gå i ett lugnt tempo, mestadels på fina lättåkta grusvägar runt Lidköping och Kinnekulle. Kan berätta att det inte är helt lätt att hitta grusvägar nära Lidköping - och ännu värre är det på Kinnekulle - men en hel del grus har vi hittat i alla fall, och jag tror att det blir riktigt bra. Asfaltssträckorna kan ju vara bra att "pusta ut" på mellan grussträckorna. Jag "guidar" för de som vill hänga på just den turen.

Ses på lördag/söndag!

Lite bilder från helgen: http://www.bmwklubben.se/gallery.php?media=img&mode=view&uid=3407
Senast redigerad av Jan M Andersson 2008-05-28/17:23, redigerad totalt 1 gång.
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Claes Jonsson » 2008-05-20/19:41

Vilken tid blir den lätta grusturen?
Jobbar i helgen, men ska försöka få några timmar ledigt.
Kanske hinner dit en sväng.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Jan M Andersson » 2008-05-20/20:21

Här är tiderna för mc-turer på grus och asfalt. Finns även på http://beta.maileasy.se/client/291/TouratechTravelEventProgram2008.pdf där för övrigt hela programmet för Touratech Travel Event 2008 finns.

Guidade mc-turer
10.30-13.30 Guidad avancerad grustur ”Billingen” (parkeringen utanför Pizzerian)
10.45-13.45 Guidad lättare grustur ”Kinnekulle” (parkeringen utanför Pizzerian)
11.00-14.00 Guidad asfaltstur ”Läckö” (parkeringen utanför Pizzerian)
14.30-17.30 Guidad avancerad grustur ”Billingen” (parkeringen utanför Pizzerian)
14.45-17.45 Guidad lättare grustur ”Kinnekulle” (parkeringen utanför Pizzerian)
15.00-18.00 Guidad asfaltstur ”Läckö” (parkeringen utanför Pizzerian)
Senast redigerad av Jan M Andersson 2008-05-21/07:19, redigerad totalt 1 gång.
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav rilles » 2008-05-20/21:22

Hej, en undran. Vad är innebär egentligen lätt grustur? Kan man åka den lätta grusturen utan större gruserfarenhet?
Richard Sjögårdh
www.gettingaround.se
Användarvisningsbild
rilles
 
Inlägg: 209
Blev medlem: 2007-08-08/18:10

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Jan M Andersson » 2008-05-21/07:18

Ja, tanken är att alla som vill testa på grusåka ska ha chansen att göra det tillsammans i grupp. Vi kör på vägar som normalt är framkomliga med personbil. Inga stigar alltså! Man behöver inte ha någon större erfarenhet av grusåka - och vi kör som sagt i ett lungt och sansat tempo. Du behöver inte heller ha några grusdäck på hojen. Den enda brasklappen jag vill lägga in är omständigheter som jag själv inte kan råda över (våt vägbana=halt, nyhyvlad väg=hojen "vandrar" lite, eller något annat som är svårt att förutse).

De som vill åka mer avancerad grusåka väljer en annan tur - i denna turen åker vi som inte har så höga krav på "adrenalinkickar" om man säger så... Vill man testa lätt och stillsam grusåka tillsammans med andra så är detta turen för dig!
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-05-22/16:39

En helg man inte vill missa
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Jan M Andersson » 2008-05-26/19:32

Det blev en riktigt trevlig helg i Lidköping med kontakt med en massa nya människor från stora delar av landet (och Norge). Den lätta grusturen började med ett riktigt stort gäng - totalt 21 hojar - som slingrade sig fram på de torra grusvägarna (synd om sistemannen) i Vinninga- och Kinnekulletrakten. Jag var själv lite tveksam då vi skulle åka så många men alla deltagare visade prov på goda kunskaper i denna typ av körning och hela gruppen höll ihop i jämt tempo. Bra gjort! Nån fadäs då? Jo, helt klart - och den stod jag för: Jag trodde jag kunde turen utan och innan men ett parti hade vi gjort om i sista stund. När vägen delade sig så blev jag osäker. Var det vänster eller höger? Snabbt beslut att ta höger vilket resulterade i att vi efter 100 meter hamnade bakom en ladugård med bara åkerfält runt omkring oss. Inget annat att göra än att vänta in övriga 20 hojar och sen köra tillbaka... En kommentar därifrån som jag minns: "Nu börjar det väl bli lite väl avancerad körning", sa han och tittade ut över åkern. Nån kilometer senare bestämde sig Tant Blå för att vinka in EN (1) hoj mitt i gruppen för alkotest. Men även detta löste sig på bästa sätt och gruppen hölls ihop.

På tur nummer två blev vi totalt fyra hojar. Trevligt det med eftersom det blev lite mer personligt. Nu avverkade vi vägarna i lite högre tempo, utan att det gick för fort, och fick tid över för mer prat och ett par utflykter utanför den fastslagna rutten. Bl a så körde vi ner i själva stenbrottet vid Hällekis.

Tur nummer tre - sju motorcyklar - och ännu en mycket trevlig tur. Den sista för helgen å ingen hade bråttom hem. Mellan grus- och asfaltsträckorna tog vi några uppehåll (ett ganska långt vid Utsiktens Café), tjötade och trivdes ihop. Övriga stopp var vid Kinnekulle Ring, Högkullen och Stenbrottet.

Några bilder från turerna: http://www.bmwklubben.se/gallery.php?media=img&mode=view&uid=3407
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Mattias Eriksson » 2008-05-26/21:16

Fina bilder, hur många deltog på de andra turerna?
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Touratech - lätt grus i helgen 24-25 maj

Inläggav Jan M Andersson » 2008-05-27/22:40

Har inte stenkoll - men den avancerade grusturen hade nog runt tio hojar per tur, på de två första turena. Sista turen något färre.

Asfaltsturen på Kållandsö (med Läckö slott) startade efter "min lätta grus" så därför har jag ännu sämre koll där. Vill minnas att Hans sa att han hade runt 4-5 hojar med de två sista turerna. Den första vet jag inte...

Hur som helst så laddade jag ner de två andra turerna i GPS:en (asfalt + avancerat grus), så det blir till att testa dessa nån dag snart.
2659881
Jan Andersson
Skövde
Användarvisningsbild
Jan M Andersson
 
Inlägg: 68
Blev medlem: 2005-02-16/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst