Upplevde för ett par dar sedan att mitt framhjul på min GS 650 Dakar uppträdde okontrollerat och nervöst på grusvägarna. Mitt framdäck (Continental TKC80) var slitet, sågtandformat, ena sidan av nabbarna var 2,5 mm och den andra sidan var 7 mm. Har ett nytt framdäck liggandes, men funderade i experimentsyfte att vända på mitt TKC80-däck. Sagt och gjort, idag vände jag på däcket och testade på en nyhyvlad grusväg. Helt otroligt det var som att köra med ett nytt framdäck. Bromsförmågan var också enormt bra, med låst framhjul grävde den bara ner sig i gruset och stannade. Det enda jag märkte var att däcket gav ifrån sig ett ”flärpande” ljud när jag körde på asfalt. Rotationsriktningen på däcket blir felaktigt, men eftersom mönstret är symmetrisk är det nog bara uppbyggnaden av däckstommen som inte blir den rätta i förhållandet av rotationsriktningen. Så nu kan jag pressa ut ytterligare några mil av TKC80-däcket.
Har någon annan av er, prövat detta och har haft några negativa upplevelser?