Vända på framdäcket

Vända på framdäcket

Inläggav JAC » 2008-05-20/20:13

Upplevde för ett par dar sedan att mitt framhjul på min GS 650 Dakar uppträdde okontrollerat och nervöst på grusvägarna. Mitt framdäck (Continental TKC80) var slitet, sågtandformat, ena sidan av nabbarna var 2,5 mm och den andra sidan var 7 mm. Har ett nytt framdäck liggandes, men funderade i experimentsyfte att vända på mitt TKC80-däck. Sagt och gjort, idag vände jag på däcket och testade på en nyhyvlad grusväg. Helt otroligt det var som att köra med ett nytt framdäck. Bromsförmågan var också enormt bra, med låst framhjul grävde den bara ner sig i gruset och stannade. Det enda jag märkte var att däcket gav ifrån sig ett ”flärpande” ljud när jag körde på asfalt. Rotationsriktningen på däcket blir felaktigt, men eftersom mönstret är symmetrisk är det nog bara uppbyggnaden av däckstommen som inte blir den rätta i förhållandet av rotationsriktningen. Så nu kan jag pressa ut ytterligare några mil av TKC80-däcket.
Har någon annan av er, prövat detta och har haft några negativa upplevelser?
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-05-22/16:46

Jag har provat utan att känna negativa effekter, men framdäcket vill man inte ha släpp på- så jag har slutat med det.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-05-22/17:41

Det är med mc som med bilar; de vanligast förekommande och mest olycksorsakande hjulsläppen sker därbak.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-05-23/12:32

Ändock...

Vill jag rekommendera att ha ett bra framdäck när du åker grus!
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav JAC » 2008-05-24/15:50

Har idag varit ute och kört ca 15 mil grus-och skogsväg med mitt vända framdäck. Är förstummad över sånt bra fäste. Bättre än ett nytt däck. Ingen tendens alls till framhjulssläpp. Man kan likna med att såga med en bågfil. Drar du bågfilen mot dig händer inte så mycket, men trycker du den från dig så skär den i metallen. Eller det är som att klappa en katt mothårs. Att inte framdäcken är konstruerade på detta sätt? Troligtvis är att dom slits för fort, jag ser redan att nabbarna i rotationsriktningen börjar bli runda.
På torsdag skall jag ut på en 40-mila runda där ca 80% är grusväg, jag får se hur däcket ser ut efter detta.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav JAC » 2008-05-29/20:10

Mitt experiment med att vända framdäcket är nu avslutat. Vad kom jag fram till? Jo, däckslitaget vart från 7mm (på de högsta delen av nabbarna) till 4,5 mm på ca 50-60 mil.
Precis som jag förmodade, att slitaget skulle bli stort. Slutsatsen är att, har man ett slitet sågtandformat framdäck och skall ut och grusbusa i ca 50 mil och inte har ett nytt däck att tillgå, så kan det vara ide´ att vända på framdäcket för att få maximalt fäste. Eller om man gillar att lägga om däck och samtidigt är ekonomisk av sig, för att utnyttja lite till av gummit.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Vända på framdäcket

Inläggav Folke33 » 2008-05-29/23:56

Guzzi-Leif skrev:Det är med mc som med bilar; de vanligast förekommande och mest olycksorsakande hjulsläppen sker därbak.


Jag justerar din text lite....såg ett fel. Hoppas du inte tar illa upp !

Det är med mc som med killar ; de vanligast förekommande och mest olycksorsakande utsläppen sker därbak.. :oops: ... :lol:
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Vända på framdäcket

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-05-30/10:55

Känner själv oftast lycka över de utsläppen :D
DÅ under kontrollerade former givetvis (precis som med bakhjulssläppen) :oops:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Svetsskärm på! (Re: Vända på framdäcket)

Inläggav Marie » 2008-05-30/12:00

Tänk..... Jag som alltid trott att de mest olycksorsakande utsläppen hos killar skedde på framsidan......... :oops:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Svetsskärm på! (Re: Vända på framdäcket)

Inläggav Konsument » 2008-09-13/18:24

Marie skrev:Tänk..... Jag som alltid trott att de mest olycksorsakande utsläppen hos killar skedde på framsidan......... :oops:
Tråkigt för dig... i min familj är det de mest lyckobringande utsläppen som skett därfram! ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst