Köra snällt mot grusvägar.

Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav S-J » 2008-11-06/19:16

För att inte det trevliga med Gulash rundans tråd ska försvinna helt så föreslår jag att väguppbyggnad och ev tips hur man kör för att inte föstöra hamnar i en egen tråd. Hoppas inte admin/mod misstycker.

Mina egna funderingar är faktiskt hur fort det egentligen gå i skogen på hoj. Själv är jag ny på detta och tycker det räcker gott utan att spruta grus på varje raka och ut ur kurvor. Har åkt kartis på rally och då går det undan men att hålla ett sådant tempo på icke avlyst väg skulle jag aldrig få för mig då vägarna är smala och inte finns plats för ett breställ om man får möte av en bil.

Låg bland de sista av de 8 som åkte kuturgrus i början av sommaren och då kunde man inte se mycke spår av de som åkt före. Hur många va med på gulashrundan?
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Göran Ekman » 2008-11-06/19:33

Jag känner inte heller igen mig i påståendet att vi skulle köra sönder vägar. Det har iallafall inte hänt (såvitt jag vet) när jag varit med och kört.
Är det inte så att lite sunt förnuft räcker ganska långt?
Men visst finns plats för konkreta förslag och ideer.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav smejohan » 2008-11-06/19:45

Hej !
Man riskerar ju alltid att få möte, sist kom en skogsmaskin helt oväntat ut ur skogen.
Detta gör att man måste kunna manövrera inom ett område som är säkert.
Detta område varierar med underlag, typ av väg osv.
Men man kanske kan säga att en snittfart på en snabb grusåkare kan vara ca 80 km/tim.
På crossbanan går det ca 40 km/tim
I enurospåret kör man på 2:an och uppåt dvs 15 km/ tim när det är bökigt.
Naturligtvis kan man köra hur fort som helst, men då går det ju åt H-E förr eller senare.

När BMW klubben kör grus, går det värdigt till ,och skador på vägar är minimala, och jag tror att om man ska få några skador, måste vägen vara lös, och och smiskas av många galna förare.

Vid sista gruskörningen körde vi runt, runt, på ett sätt som många kan uppfatta som livsfarligt, men vi vill inte skada oss, och håller oss inom våra gränser.

I vissa tvära, lösa kurvor. där vi kört 50 ggr kunde man se spår.
Efter ett par veckor var spåren borta, biltrafik, väder hade ordnat det.

De skador jag sett är spår av bilhjul i mycket mjuka vägbanor, som sedan stelnat, och alla vägar kräver ju underhåll.

Helt privata vägar är ytterst sällsynta, de allra flesta har någon form av anslag från någon kommun, och är därmed ok att köra på.

Ett rätt otrevligt släkte är släkten skyltgubbar, de sätter upp skyltar och bommar, och kan tänka sig att spänna tråd över vägen.
Men sådant är ju inga problem, vi ser, och genomskådar ju sådant, och det enda vi vill är att leka lite, inte störa eller förstöra.

Med vänliga hälsningar
Johan Mattsson
grusbuse
smejohan
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-05-06/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-06/20:55

Det enda sättet som jag kan tänka mig att man kan förstöra vägen (om den är i normalt skick) på och därigenom spruta bort 5 cm bärlager är att bromsa fast hojen och göra en grus-burnout, vilket ju vore helt idiotiskt.

Jag skulle vilja att vi precis som Göran efterfrågade uppmanade de som klagar på att vi förstör vägen dokumentera det med en bild. Detta med högsta ödmjukhet och vilja att vi lär oss, kanske händer det att någon av oss faktiskt kör sönder vägen vid något tillfälle, då är det ju kanon att vi i så fall får se den skada som vi orsakat. Det förenklar ju givetvis en diskussion.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Göran Ekman » 2008-11-06/23:40

Mattias Jonsson skrev:Jag skulle vilja att vi precis som Göran efterfrågade uppmanade de som klagar på att vi förstör vägen dokumentera det med en bild. Detta med högsta ödmjukhet och vilja att vi lär oss...

Tack Mattias. Det var precis det jag gjorde med ett mycket vänligt PM till honom.
Vad skönt det är att det också finns folk i det här forumet som förstår.
memento mori
Användarvisningsbild
Göran Ekman
 
Inlägg: 946
Blev medlem: 2005-08-10/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Sven-Gunnar » 2008-11-07/09:50

Är det inte så att väghållaren var orolig för att dammbindningen skulle förstöras ? På sommaren brukar man ju dammbinda grusvägar för att det inte ska damma vid torrt väder. Om vägytan då rivs upp funkar inte detta.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Lars Levén » 2008-11-07/20:27

Hur många va med på gulashrundan?

Vi var knappt 30 personer som körde i små grupper om ca 5 i varje. Jag körde i den långsammaste (vilket inte var toksakta) och vi var normalt sist av åkarna. Inte för att jag spanade efter skador men det var inget som jag uppmärksammade och därför inte känner igen att vi skulle ha orsakat.

Min kunskap om grusvägar är å andra sidan noll vad det gäller uppbyggnad, känslighet etc. Att få några bilder på skador orsakade av MC skulle vara helt rätt, då lär man sig och kan bättra sig om så behövs.

För övrigt anser jag att man tar det extra lugnt där det finns folk och fä. Vinkar alltid till de personer jag passerar och får nästan alltid en hälsning tillbaka.

De jag träffat som varit irriterade har haft synpunkter på "vild framfart" snarare än vägskador. Allmänt hyffs är nog den bästa medicinen mot bommar etc.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

vem äger vägen/stigen

Inläggav Stefan Östh » 2008-11-12/12:17

Nu när vi ändå diskuterar privata kontra allmänna grusvägar/stigar så undrar jag hur/var jag hittar information om vilka vägar/stigar som tillhör vem.
Även information om skog är intressant. Privat eller komunal/statlig.

/Stefan
Stefan Östh
 

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Sven-Gunnar » 2008-11-12/13:44

När det gäller vägar har dom som är enskilda, d.v.s har statsbidrag, gul vägvisare med röd kant. Dessa vägar får trafikeras av vem som helst men man får inte skada vägen. Vägar utan vägvisare är privata och får inte nyttjas utan ägarens tillstånd. Att köra på stigar faller under terrängkörningslagen och är alltså förbjudet.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Matz Zingmark » 2008-11-12/17:09

Här uppkommer då frågan, Vad är en väg?
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-12/17:53

Som jag skrev i en annan tråd....

Jag har tidigare i år pratat med Jesper Taube på Naturvårdsverket och ställt frågan om var gränsen går för vad som är väg och vad som är att anses som terräng.
Han hänvisade till denna skrift sidan 19.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-0136-1.pdf

Där står det att
http://www.naturvardsverket.se/Document ... 0136-1.pdf

Med väg avses enligt 2 § förordningen om vägtrafikdefinitioner
1) En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2) en led som är anordnad för cykeltrafik och
3) en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2.
Gränsen mellan vad som räknas som terräng å ena sidan och väg å andra sidan har
en central betydelse i handboken.
Några begrepp som lätt sammanblandas är ”traktorväg”, ”enskild väg” och
”skogsbilväg”. En traktorväg eller hjulspår i terrängen som skapats av körning med
t.ex. traktor eller motorredskap är inte att betrakta som väg eftersom den inte kan
sägas användas allmänt för trafik med motorfordon.
Lagen har ett terrängbegrepp som inte riktigt stämmer med allmänt språkbruk
eftersom körning på traktorväg räknas som terrängkörning fastän traktorväg innehåller
ordet väg.
Enskild väg och skogsbilväg kan sägas allmänt användas för trafik med motorfordon
och bör således inte betraktas som terräng. En stor andel av de enskilda
vägarna är skogsbilvägar som i många fall inte är öppna för allmän motorfordonstrafik.
Sådana vägar är trots det att anse som vägar. Enskild väg eller skogsbilväg
som är oplogad, räknas också som väg.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav hpngs1000 » 2008-11-12/21:08

Matz Zingmark skrev:Här uppkommer då frågan, Vad är en väg?

Vänder lite på steken: Där naturen är så beskaffad att man måste bära hojen, där är det INTE väg! Kanske...........?! Eller...?
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Stefan Östh » 2008-11-13/09:59

Sven-Gunnar skrev:När det gäller vägar har dom som är enskilda, d.v.s har statsbidrag, gul vägvisare med röd kant...


Jag tänkte mer på var man kan hitta information om vilka vägar som är vad. T.ex. om det finns digitala kartor, på någon myndighets sida, med sådan information.
Stefan Östh
 

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav badpitt » 2008-11-13/13:23

Sven-Gunnar skrev:När det gäller vägar har dom som är enskilda, d.v.s har statsbidrag, gul vägvisare med röd kant. Dessa vägar får trafikeras av vem som helst men man får inte skada vägen. Vägar utan vägvisare är privata och får inte nyttjas utan ägarens tillstånd. Att köra på stigar faller under terrängkörningslagen och är alltså förbjudet.


Det är fel, jag bodde själv för några år sedan ute i skogen, det var 6 st villor som delade på en vägstump.
Vi hade inget stadsbidrag, vi satte själva upp en gul vägvisare med röda kanter för att besökare skulle ha lättare att hitta dit. En sådan skylt du skriver om kan vem som hellst köpa för några hundringar med valfri text.
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Skogsbonde » 2008-11-13/13:59

Just så är det, massor av vägar som har vägvisare som ovan,är privata eller samfälda vägar.
Däremot blåa skyltar är vägverkets vägar med genomfart, så följ dom är problemet löst.
Skogsbonde
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2008-11-02/21:54

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Tobbe L » 2008-11-13/14:11

badpitt skrev:
Sven-Gunnar skrev:När det gäller vägar har dom som är enskilda, d.v.s har statsbidrag, gul vägvisare med röd kant. Dessa vägar får trafikeras av vem som helst men man får inte skada vägen. Vägar utan vägvisare är privata och får inte nyttjas utan ägarens tillstånd. Att köra på stigar faller under terrängkörningslagen och är alltså förbjudet.


Det är fel, jag bodde själv för några år sedan ute i skogen, det var 6 st villor som delade på en vägstump.
Vi hade inget stadsbidrag, vi satte själva upp en gul vägvisare med röda kanter för att besökare skulle ha lättare att hitta dit. En sådan skylt du skriver om kan vem som hellst köpa för några hundringar med valfri text.


Både rätt och fel

Den skylt som omtalas markerar att vägen får användas för allmän trafik, oavsett om vägen har statligt eller kommunalt vägbidrag eller ej. Dock måste tillstånd från VV inhämtas från gällande uppsättning.

Både vägar med och utan bidrag kan vara utan omnämda skylt.

Det är endast vägar, utan bidrag, som väghållaren kan förhindra annan trafik än egen, via skyltning eller bommar. För detta fodras inget tillstånd. Väghållare kan vara en privatperson, ett skogsbolag eller en samfällighetsförening tex.

Det finns oftas vissa begränsningar gällande bla minimilängd för att erhålla bidrag.

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-13/14:32

Det är endast vägar, utan bidrag, som väghållaren kan förhindra annan trafik än egen, via skyltning eller bommar


Märk väl att om vägen inte är bommad eller skyltad med förbud mot trafik/genomfart eller liknande får jag använda den. Det är den enklaste regeln att använda.

Se mitt lnlägg ovan för mer information.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Tobbe L » 2008-11-13/14:35

Exakt

Hej hopp

Tobbe L
Torbjörn Larsson
Det går lättare andra gången.
Användarvisningsbild
Tobbe L
 
Inlägg: 694
Blev medlem: 2005-10-06/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Skogsbonde » 2008-11-13/14:45

Tror du vet Tobbe, är på väg till färgaffären köpa gul å röd färg å en målaruntpensel 50 mm
Skogsbonde
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2008-11-02/21:54

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Lime » 2008-11-14/07:55

Mattias Jonsson skrev:
Märk väl att om vägen inte är bommad eller skyltad med förbud mot trafik/genomfart eller liknande får jag använda den. Det är den enklaste regeln att använda.


Bra inställing... om en mc inte är låst eller det står en lapp på den "rör inte" så får jag använda den.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav badpitt » 2008-11-14/08:50

Lime skrev:
Mattias Jonsson skrev:
Märk väl att om vägen inte är bommad eller skyltad med förbud mot trafik/genomfart eller liknande får jag använda den. Det är den enklaste regeln att använda.


Bra inställing... om en mc inte är låst eller det står en lapp på den "rör inte" så får jag använda den.


Jag antar att det skulle vara ironi?

Konstigt att jämföra en mc med en grusväg??

Om jag är många mil hemmifrån, hittat dit via GPS aldrig varit där förut, jag ser en inbjudande grusväg utan skyltar och bommar, skulle jag då veta att det är körförbud på den??

Det är ju lika korkat som när ett område med hus sätter upp en skylt med "motorfordonstarfik förbjuden" utanför områden men de kör in själva... Är det fordonstrafik förbjuden gäller det alla, de hade kunnat sätta upp en skylt tex "obehörig trafik förbjuden", den hade varit bättre.
Användarvisningsbild
badpitt
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-26/21:18

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-14/08:54

Lime skrev:
Mattias Jonsson skrev:
Märk väl att om vägen inte är bommad eller skyltad med förbud mot trafik/genomfart eller liknande får jag använda den. Det är den enklaste regeln att använda.


Bra inställing... om en mc inte är låst eller det står en lapp på den "rör inte" så får jag använda den.



Förutom att det som jag syfrat på är inte en inställning, det är hur lagen fungerar.
Det du syftar på är stöld. Jag förstår skillnaden, gör du?
Läs mitt inlägg lite längre upp och följ länken som jag klistrat in så kanske du förstår.
Läs först tjafsa sedan.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav runeo » 2008-11-14/11:14

Lime!

Du har både äpplen och potatisblast i hinken! :)
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Lars Levén » 2008-11-14/17:05

Fortfarande hittar jag inget som visar vilka eventuella skador snabb framfart på grusväg med MC förorsakar.

Kan ingen kunnig förklara och/eller visa med bild? Jag dristar mig att tro att det ofta handlar om irritation gentemot uppträdande snarare än faktiska vägskador till dess någon kan påvisa motsatsen :)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-11-14/17:10

Skadorna varierar nog beroende på underlag, regnar det inte för mycket tar jag med mig kameran ut i helgen.
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Claes Jonsson » 2008-11-15/17:32

Här är en bild på en till synes sönderkörd grusväg, men kan någon gissa vad det är för tvåhjuligt fordon som har orsakat detta?
Och antal hästkrafter, typ av däck och ungefär vilken fart.

Jag körde bakom och det såg minst sagt roligt ut.
Bilagor
gota6.jpg
gota6.jpg (63.3 KiB) Visad 17092 gånger
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Konsument » 2008-11-15/18:24

Knappt en hästkraft och någon skogsbonde som var ute och tränade/travade sin sidoinkomst?
Just det... medar?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav västerdaling » 2008-11-15/21:00

Lars Leven har nog rätt, irritiation kan bero på det allmänna uppträdandet, har själv mött grusbusåkare som kört som om det varit avstängd väg , begriper inte att man kör som det skulle vara tävling på allmän väg, jävligt onödigt, vi som åker mc har nog med problem utan att reta folk i onödan, åk till crossbana eller enduroslinga i stället för att leka på allmän väg, använd sunt förnuft så blir det inga förbud eller restriktioner.
västerdaling
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2008-10-05/20:10

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Belsebubb » 2008-11-15/22:17

Hjulet är runt...
På 60 talet när ägde min första Volvo Pv -57, så var det mest grusvägar som man färdades på.
Vi "brushuven" som gillade att "rejsa lite" lärde oss att åka med bredsladd genom kurvorna sommar som vinter och vi blev ganska bra på att hantera våra trafikfordon.
1969 fanns samma resonemang som i dag från de som inte behärskade den tekniken. Vi var en fara för alla andra, försäkringarna skulle bli dyrare, vägarna förstördes...
Så kompisar, fortsätt att köra där det framkomligt, ska du bli irriterad, bil det på dig själv om du måste vända...
//Gunnar
Spelar du golf? - Nej, jag är fortfarande sexuellt aktiv.
Gunnar Alfvén
Användarvisningsbild
Belsebubb
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 1994-04-25/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav 2660799 » 2008-11-15/23:14

Belsebubb skrev:Hjulet är runt...
På 60 talet när ägde min första Volvo Pv -57, så var det mest grusvägar som man färdades på.
Vi "brushuven" som gillade att "rejsa lite" lärde oss att åka med bredsladd genom kurvorna sommar som vinter och vi blev ganska bra på att hantera våra trafikfordon.
1969 fanns samma resonemang som i dag från de som inte behärskade den tekniken. Vi var en fara för alla andra, försäkringarna skulle bli dyrare, vägarna förstördes...
Så kompisar, fortsätt att köra där det framkomligt, ska du bli irriterad, bil det på dig själv om du måste vända...
//Gunnar

jag tycker som du,kör o ha kul det finns alltid dom som gnäller,hoppas vi ses i skogen
mvh jesse
2660799
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav 2660799 » 2008-11-15/23:23

2660799 skrev:
Belsebubb skrev:Hjulet är runt...
På 60 talet när ägde min första Volvo Pv -57, så var det mest grusvägar som man färdades på.
Vi "brushuven" som gillade att "rejsa lite" lärde oss att åka med bredsladd genom kurvorna sommar som vinter och vi blev ganska bra på att hantera våra trafikfordon.
1969 fanns samma resonemang som i dag från de som inte behärskade den tekniken. Vi var en fara för alla andra, försäkringarna skulle bli dyrare, vägarna förstördes...
Så kompisar, fortsätt att köra där det framkomligt, ska du bli irriterad, bil det på dig själv om du måste vända...
//Gunnar

jag tycker som du,kör o ha kul det finns alltid dom som gnäller,hoppas vi ses i skogen
mvh jesse

obs! det går nästan alltid att köra runt en bom!
2660799
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2007-01-30/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Marie » 2008-11-16/01:10

2660799 skrev:obs! det går nästan alltid att köra runt en bom!


Kan bli svårt när den är väl inpassad i en ordentlig stengärdsgård :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Claes Jonsson » 2008-11-16/15:36

Här är svaret på min fråga igår:

Honda Lead100.
Alltså en 100cc scooter på kanske 5 hk med små, smala och släta däck.
Toppfart på 75 km/h på hårt underlag. Här gick det lite långsammare.

Det var som om någon hällt ut cement i mitten på vägen. Och först plogat en fåra. Kanske 30 meter.
Det sputade hej vilt och det var ett fruktansvärt väsen i plastkåporna.

Kanske beroende på nygrusad väg följt av frost och regn.
Bilagor
gota6.jpg
gota6.jpg (63.3 KiB) Visad 17520 gånger
gota7.jpg
gota7.jpg (46.25 KiB) Visad 17523 gånger
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-16/16:16

Och slutsatsen är?
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-11-16/17:12

Mattias Jonsson skrev:Och slutsatsen är?


Är det Offroads slutsats du söker kan jag kanske svara:

Skadorna på vägen är inte bara beroende på körning utan även underlaget, en del vägar tål mer -andra nästan inget, märker man att det "gräver" kan det vara rimligt att slå av på gasen, då kan det klassas som ett misstag.
märker man att det gräver och ändå gasar på är det väl mer berått mod.

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav S-J » 2008-11-16/18:13

Just detta med att köra med sunt förnuft och med tanke på att vi kanske i framtiden inte har några vägar att köra på om väghållarna tröttnar på oss beroende på att vi smiter förbi bommar kör som blådårar förbi hus och ev oxå kör sönder vägar.
Va av den anledningen jag ville ha igång denna tråden för att vi på ett gemensamt sätt komma fram till vad som gör att vi kanske får fler bommar och hur vi bäst undviker dem. Jag vill inte få än svårare att hitta vägar nu när jag hittat till grus. Va grymt sugen på en tur igår em då solen försökte trycka sig igenom molnen men idag när snön visade sig så kändes det långt borta.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Mattias Jonsson » 2008-11-16/21:41

Den här diskussionen är hör mig helt främmande, jag har aldrig upplevt problemen.
Det är så skönt att bo i Norrland när man gillar grusåkning. I Norr- och Västerbotten finns det 650 mil statligt ägd grusväg. Till det kommer en hel massa skogsvägar som är tillverkade av skogsbolagen.
Fällda bommar är mycket ovanligt likaså klagomål på grusåkare (jag har aldrig hört det vilket iofs inte betyder att det inte händer).
Hus och kreatur är det också rätt så långt mellan, så man stör inte så värst heller.

En av fördelarna att bo där jag bor...mycket väg och lite folk.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Claes Jonsson » 2008-11-18/18:34

Det är kanske inte bara stora och starka hojar med grova däck som gör tydliga spår i grusvägar.
Det går tydligen med en liten krabat också om vägen är tillräckligt mjuk.

Och här söderut kör man inte så länge i fred. Tätt mellan gårdarna och samhällena. Om man nu jämför med norrlands vidder...
Lite avundsjuk på dig herr Jonsson faktiskt.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Stefan Östh » 2008-12-02/17:44

Eftersom det är här det diskuteras grusvägar mest så bjuder jag på lite grusåka på film.
Ett litet regn och alla spåren är borta. Alla nöjda och glada.

http://se.youtube.com/watch?v=Lx21QX7aoTM


/Stefan
Stefan Östh
 

Re: Köra snällt mot grusvägar.

Inläggav Konsument » 2009-08-03/17:04

Tog mig en liten grustur igår på knappt 40 mil som bl.a innefattade en del av slingorna som ingick i Adventuredays. På några få ställen kunde jag skönja spår mitt i vägen som kan häröra från MC.

På en mindre väg nedanför och öster om en vindpark (väster om Säfsen?) uppe på ett par bergsknallar såg jag på några få ställen talrika spår av MC diagonalt över vägens mittsträng. Verkade som de som åkt där före mig haft väldigt kul!

Inget spår överhuvudtaget i de normala bilhjulspåren. D.v.s. det verkade vara väl tilltrampat igen. Inga konstigheter kändes i hojen heller vilket ibland kan skönjas.

Däremot såg jag väldans färska älgspår så det kanske var tur att jag inte hade för bråttom... :-D

De enda spår i övrigt efter tvåhjuling var i närheten av bebyggelse där den lokala moppenissen spunnit sina cirklar i vägbanan.

Men hur många vägskador som kommer sig av biltrafik orkade jag inte ens försöka räkna. Talrika helt klart.

Mest spännande inslagen var annars de mer eller mindre avspolade grusvägarna som inte hunnit åtgärdats ännu... ;-)

Tvättbehover säkerställdes när jag följde en liten regnsjuk lerväg i närheten av åkermark. Bondens traktor hade tagit sig fram så då gick det väl an för mig också... :)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst