Dumt med grova däck enbart fram?

Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-11-14/13:53

Som jag fick påpekat ett flertal gånger vid grusträffen i oktober

Bild

så är mina däck inte mycket att ha när man vill köra på lösare underlag. Nu sitter ett par Michelin Anakee på, fram har gått ca 900 mil och bak ca 100. Om ett par tre hundra mil är det dags att byta fram medan det lär räcka ett tag till där bak. Jag tänkte sätta på lite grövre grejor, t ex TKC80 som verkar vara populära i dessa sammanhang.

Min fråga är huruvida det är dumt att sätta på ett grovt däck fram medan jag kör slut på det mindre grova bakdäcket? Jag är lite snål så det tar emot att plocka av ett fullt dugligt bakdäck med halva livslängden kvar.
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Lars Arvidsson » 2008-11-14/16:40

Det beror på, tänker du åka med kläder bara på överkroppen eller handske och stövel endast på en sida kommer det verka fullt normalt. om inte så finns det stora fördelar med lika fäste fram som bak på både asfalt och grus.

Men givetvis går det, och jag har även provat själv och konstaterat att fästet gärna pendlar mellan över och understyrt -inget man önskar som nybörjare på grus.

Mvh:
Lars i Vedum Grusinstruktör +motorsportentusiast
Användarvisningsbild
Lars Arvidsson
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2008-01-10/01:00

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Lars Levén » 2008-11-14/17:00

Köp nytt bak oxå. Spara det gamla till nästa asfaltsresa eller sälj det på Blocket.

Du kan ju spana efter en uppsättning extra fälgar. Då kan du enkelt ha favvodäcken på för respektive underlag.
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Matz Zingmark » 2008-11-14/17:18

Eftersom man ofta sliter ut två bakdäck på ett framdäck, så tycker jag att du borde byta båda för att känna hur det är med riktiga däck. När du sedan har nött upp det nya bakdäcket så kan du sätta på det gamla om det känns rätt.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Konsument » 2008-11-14/20:42

Byt fram, lek och testa lite hur det känns men satsa inte fullt i första böjen... ;-) Känns det otrevligt så får du väl byta bak också. Några problem med att få till lite uppställ ska det väl inte vara.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-11-15/22:47

Tack för alla synpunkter!

Det verkar som om fördelarna med att ta på stövlar på bägge fötterna på en gång väger tyngre än min lathet så så får det bli. Nu har jag några hundra mil på mig att klura ut hur ett tidigt bytt bakdäck i familjebokföringen skall kunna maskeras som vinteroveraller till barnen, eller liknande.
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Matz Zingmark » 2008-11-15/23:15

Se det som en livförsäkring, ingen kommer att säga att barnen inte behöver en far.
Användarvisningsbild
Matz Zingmark
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2004-03-31/01:00

Re: Dumt med grova däck enbart fram?

Inläggav Patrik Blommaskog » 2008-11-15/23:29

Matz Zingmark skrev:Se det som en livförsäkring, ingen kommer att säga att barnen inte behöver en far.


Tack, men redan när jag satte mig på motorcykeln så tror jag att jag förverkade det argumentet. :D
Krama varandra i trafiken!
Användarvisningsbild
Patrik Blommaskog
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2008-03-20/08:25


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst