Vibrationer/flyt pga dubbar på T63 trots ny stabilisator

Vibrationer/flyt pga dubbar på T63 trots ny stabilisator

Inläggav lem » 2009-01-12/17:55

Hej!

Jag har inte hunnit åka så mycket på sistone och försökte därför sälja av 2 hojar för att köpa en nyare (F800GS eller K12GT). Men begagnatmarknaden verkar ganska stendöd så jag bestämde mig för att åka på det jag har kvar. Det blir mindre diskussion i familjerådet också....

Jag valde för ~3 år sedan att dubba (med bildubb) även mitt i däcket T63 för jag ville ha hyggligt grepp även på is/hård snö. K75GS känns lite för tung för att våga lägga ner ordentligt i trafiken ändå och det jag vill ha är bra grepp på riktigt dåligt underlag inte bra grepp på bra underlag. Då kan man köra Macadam50 året runt som Marie(?)!

Förrförra året jag körde tyckte jag cykeln vinglade/vibrerade lite eller "flöt" i farter mellan 90-120 km/h. Jag trodde det var gaffeln som var lite mjuk och satte i år dit en stabilisator. Det blev bättre och stadigare men fortfarande flyter den lite på dubbarna och de kraftiga däcken med dubbar (på hårt underlag) vibrerar en del (speciellt vid lätt nedläggning i låga farter).

Är det någon som har erfarenhet av vanliga vägdubb och skillnaden mellan att dubba bara kanter och heldubba? Någon som satt dubbdäck på F800GS och provat?

Jag har 21 tum 90/90 fram.

Bild

Hälsningar/Lars
lem/at/telia.com
Användarvisningsbild
lem
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 2005-01-19/23:03

Re: Vibrationer/flyt pga dubbar på T63 trots ny stabilisator

Inläggav Lars Ivebo » 2009-01-26/22:10

Hej Lars.
Jo, jag kör en GS 800 med Michelin 90/90 21 Cross Competition S 12 fulldubbat långa dubb skulle tro att det är cirka 290 dubb och 23 mm, bak har jag Pirelli 130/90 17 MT 21 320 dubb längd 23 mm bakdäcket köpt av ddp.nu fram är ett endurodäck som jag haft på en KTM 450. Till din fråga om det flyter eller något. Nja på asfalt är ju dubbade däck inte det bästa men det är då inga problem att köra, flyter inte omkring så det stör. På is eller motsvarande hårdpackad snö är det bara kul, går som på räls. /L.
Lars Ivebo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2001-01-26/01:00


Återgå till Grus

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst